WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Problem med hotmail.com (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039450)

Danielos 2009-12-10 21:08

Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A (Inlägg 20334965)
Ett sånt företag är så stort så det finns ingen som tar ansvar för något så futtigt som en mailserver.

Fast det är inte så futtigt egentligen, jag har tex. hållt på i flera dagar och ställt in hundratals konfigurationer inkl. installation av policyd, separata servrar för inkommande och utgående email osv. och det blev riktigt, riktigt bra, nu har tex. alla mina email användare fast quota på antal email per timme som kan skickas osv

Danielos 2009-12-10 21:50

hotmail.com är roliga, dom blockerar alla som inte har rätta ptr records och sedan har dom inte rätta ptr records själva, från loggen:
Citat:

NOQUEUE: reject: RCPT from unknown[65.54.190.33]: 450 4.7.1 Client host rejected: cannot find your hostname, [65.54.190.33]; from=<> to=<[email protected]> proto=ESMTP helo=<bay0-omc1-s22.bay0.hotmail.com>
Kör man nslookup på hotmail.com domänen får man:

nslookup bay0-omc1-s22.bay0.hotmail.com

Non-authoritative answer:
Name: bay0-omc1-s22.bay0.hotmail.com
Address: 65.54.190.33

och det IP:et tillhör mkt riktigt hotmail och kör man reverse dns lookup på IP:et får man:

Nameserver NS3.MSFT.NET. reports: No such host 33.190.54.65.in-addr.arpa.

martin-lb 2009-12-10 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20334977)
hotmail.com är roliga, dom blockerar alla som inte har rätta ptr records och sedan har dom inte rätta ptr records själva, från loggen:

Kör man nslookup på hotmail.com domänen får man:

nslookup bay0-omc1-s22.bay0.hotmail.com

Non-authoritative answer:
Name: bay0-omc1-s22.bay0.hotmail.com
Address: 65.54.190.33

och det IP:et tillhör mkt riktigt hotmail och kör man reverse dns lookup på IP:et får man:

Nameserver NS3.MSFT.NET. reports: No such host 33.190.54.65.in-addr.arpa.

Ja det är ju inte speciellt snyggt, men är man störst så kan man väl bete sig så kanske? Till deras försvar så har en del av deras IP faktiskt reverse (en av adresserna till mx2.hotmail.com):

;; QUESTION SECTION:
;126.188.54.65.in-addr.arpa. IN PTR

;; ANSWER SECTION:
126.188.54.65.in-addr.arpa. 1753 IN PTR bay0-mc4-f.bay0.hotmail.com.

/M

Jake.Nu 2009-12-11 02:14

Hotmail har all rätt att göra som dom gör tycker jag.. I början av deras program är dom självklart stenhårda mot allt och alla men jag kan inte påstå att det tar många timmar innan dom "vitlistar" en mailserver som sköts på rätt (RFC/SPF bl.a.) sätt.

Danielos 2009-12-11 08:11

Citat:

Ursprungligen postat av Jake.Nu (Inlägg 20334996)
Hotmail har all rätt att göra som dom gör tycker jag.. I början av deras program är dom självklart stenhårda mot allt och alla men jag kan inte påstå att det tar många timmar innan dom "vitlistar" en mailserver som sköts på rätt (RFC/SPF bl.a.) sätt.

Jag tror du missförstår problemet, hotmail.com blockerar alla email servrar utan reverse ptr record vilket är ok och eftersom jag också gör detta samt det faktum att hotmail själva inte har rätta reverse ptr record på sina servrar, så blockerar min ingående email server just nu email från hotmail.

SimonP 2009-12-11 09:16

Det är samma sak med Gmail, en del av deras servrar har fel reverse, men precis som med Hotmail så är dom så stora att dom kan göra som dom vill, för det är ändå vi småföretagare som får ta skiten om mailen blir blockad för våra användare.

Jake.Nu 2009-12-11 18:14

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20335009)
Jag tror du missförstår problemet, hotmail.com blockerar alla email servrar utan reverse ptr record vilket är ok och eftersom jag också gör detta samt det faktum att hotmail själva inte har rätta reverse ptr record på sina servrar, så blockerar min ingående email server just nu email från hotmail.

Jag förstod vad problemet var/är, jag uttalade mig mer allmänt om hur Hotmail gör som dom vill. Precis som i vardagen så skall självklart alla föregå med gott exempel.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson