WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Fundersam över ett företag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039406)

MrBob 2009-12-03 15:20

Jag är inte heller helt säker på att jag skulle vilja ha dig som kund...

Du verkar ha åsikter om precis allt.

En lite mer ödmjuk inställning skulle du behöva. Men det är sånt som kommer med åren. Nu skriver du själv att du är 22, så nu behöver ingen gissa...

Många väljer bort dig för din kaxiga "jag vet bäst" attityd. Det var ett attans gapande att du har mycket pengar... bla, bla... men du ser. när det väl kommer till avslut då är det nollspel som gäller.

Du förlorar alla seriösa tomtar bara för din kaxiga attityd, om inte förr, så senare! jag är inte alls förvånad att du är missnöjd!! En snubbe som dig mäktar ingen på att tillfredsställa...

Har du utländsk bakgrund?

StateCollapse 2009-12-03 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av MrBob (Inlägg 20333897)
Många väljer bort dig för din kaxiga "jag vet bäst" attityd.

Jo, men är det inte så att jag som kund vet som bäst hur jag vill ha det? Sen hur jag framför det är en annan femma. Om någon får känslan av att jag är arrogant, jobbig, spydig och ställer för höga krav, okej då får jag ta det och söka mig till en byrå i min hemstad och gå dit och berätta för dom. Sedan tror jag inte att jag är den kunden som företagaren "kommer ihåg" för all framtid, att jag är besvärlig och tråkig att jobba med. Tror inte att jag är mer besvärlig än någon annan kund.

Däremot ska jag ha allt perfekt och det är väl inget konstigt med det? Vilken människa betalar för en hemsida som sedan är halvfärdig och ser ut som en hej och kom och hjälp mig?

Sen när jag drev mitt företag inom en viss bransch, fanns det oerhört många kunder som sa "Så vill jag ha, den vill jag ha, nej det är fel" osv osv så det är rätt vanligt. Om en kund kommer till min butik och frågar efter en sko t ex och uppträder lite arrogant och så, då är det väl min uppgift att lyssna på kunden ändå, för jag får ju pengar i slutändan ifall kunden köper varan. Är väl inte direkt sjyst och avvisa kunden för att den ställer orimliga krav? Om inte jag kan uppfylla kundens krav då hänvisar jag den till en annan butik som har det den efterfrågar.

Citat:

Ursprungligen postat av MrBob (Inlägg 20333897)
Har du utländsk bakgrund?

Nej.

Svensk Mamma och Svensk Pappa.

MrBob 2009-12-03 16:02

"Jo, men är det inte så att jag som kund vet som bäst hur jag vill ha det?"

- Nej. Det är generalfelet nummer ETT som folk gör. Inköpskompetens ska inte underskattas! Kolla Försääkrningskassan... Kostade skattebetalarna 1.2 miljarder... och inget levererat. Men nog visste dom vad dom ville ha. Ja. Typ...

Det är en vedertagen inställning som du absolut inte alls är ensam om, nämligen att du som kund vet vad du vill ha. Den attityden får du allt jobba lite med! Alltså förändra!

"Tror inte att jag är mer besvärlig än någon annan kund."

- Nej. Ingen 22 åring med din attityd skulle frivilligt sätta sig i en sån position. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag tycker du verkar skitjobbig och jag skulle BETALA dig för att INTE vara kund till mig... Hur mycket vill du ha???

"Däremot ska jag ha allt perfekt och det är väl inget konstigt med det?"

- Jo. Om man är 22 år, har noll koll och har en dryg "jag vet bäst" -attityd.

"Vilken människa betalar för en hemsida som sedan är halvfärdig och ser ut som en hej och kom och hjälp mig?"

- En person som är 22 år, har noll koll och har en dryg "jag vet bäst" -attityd. För en sån person blir aldrig nöjd och kommer alltid få skitsaker levererade, oavsett vad som avses.

StateCollapse 2009-12-03 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av MrBob (Inlägg 20333907)
massa text...

Nu drar du alla 22-åringar över samma kam...!! Precis som att alla utvecklare har samma attityd och synsätt på ungdomar som du har. Men det har jag inte, för jag ser olika på alla oavsett ålder. Sen vet ju ingen här hur jag är IRL, utan dömande kommer efter hur jag skriver. Eftersom det är väldigt svårt, nästintill omöjligt att framföra känslor och kroppsspråk via text så uppfattas många på fel sätt. Så istället för att försöka förklara allting via text vilket ibland inte är så lätt då alla uppfattar alla texter olika och hur man formulerar meningarna så blir synen på människan man pratat med vänd åt fel håll, alltför ofta.

Jag mailade t ex med en kille för några månader sedan som hade en väldigt jobbig och påfrestande attityd via text. När vi väl träffades för att ta en fika tillsammans så var han en helt annan människa - trevlig, glad, öppen och positiv.

Slutcitatet för min del i den här diskussionen blir följande:
Citat:

Man ska inte döma en människa innan man har träffat den

KristianE 2009-12-03 23:20

Vänta nu här lite.. Skrev du precis ut i kronor vad en leverantör
offerererade till dig?!

rhdf 2009-12-04 01:41

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20333975)
Vänta nu här lite.. Skrev du precis ut i kronor vad en leverantör
offerererade till dig?!

jag tyckte precis jag såg det med..
(Intressanta nuffror, verkar som om det är avrundat från valfri valuta till SEK samt löjligt låga nuffror, tack för den prisdumpen)

StateCollapse 2009-12-04 07:23

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20333975)
Skrev du precis ut i kronor vad en leverantör
offerererade till dig?!

Ja.

Är det på något sätt en oskriven lag att man inte publiceras såna uppgifter eller har jag missat något? Jag kände att jag ville publicera denna offert för att få input från er andra och höra vad ni tycker eftersom jag är nybörjare inom detta.

allstars 2009-12-04 08:25

Jag tror att de mera reagerade på att det inte var jämna hundratal utan verkade konverterat från annan valuta och avrundat.

StateCollapse 2009-12-04 09:35

Citat:

Ursprungligen postat av allstars (Inlägg 20333993)
Jag tror att de mera reagerade på att det inte var jämna hundratal utan verkade konverterat från annan valuta och avrundat.

Om jag ska vara uppriktig så har jag inte alls någon koll på priser, inte överhuvudtaget och det är ju ganska självklart då jag inte har figurerat i dessa områden, förutom en gång tidigare och då godkände jag en e-handel sida som gick på 10.000kr.

Läser ju en del här inne om priser, hur det funkar och alla detaljer kring hur det går till när man ska komma i kontakt med en programmerare eller designer. Så jag är väl en nybörjare på detta område. Samtidigt har jag backup av en kompis som själv programmerar och designar sidor åt företag och privatpersoner. Så jag brukar rådgöra med honom ibland och prata lite. Känns skönt när man har en vän som man kan lita på, som inte bedrar en och som kan ge mig information om hur det fungerar i branschen.

När det gäller "konverterat från annan valuta och avrundat" så har inte jag tänkt något på det alls. Läste bara offerten och tänkte "Jaha, så mycket ska dom ha". Sedan kan jag ju föreställa mig själv också, det som ska göras, designa en startsida, programmera Vbulletin lite och utveckla det, ja det kan ju inte kosta över 10 tusen, det är vad jag föreställer mig i alla fall. För så avancerat kan det ju inte vara.

Skulle jag göra något sådant som jag har beskrivit i min platsannons här inne så skulle nog min offert hamnat på 5-7 tusen kronor i fast pris och sedan om jag anser mig själv vara duktig på design och ha en kompetens inom Vbulletin och arbetat med det tidigare, då kan jag ta mer betalt.

Så jag är väldigt tacksam för att ni ger tips och synpunkter på saker. Man lär sig mycket och det är väl det forumet är till för kan jag tänka mig :)

allstars 2009-12-04 13:17

Citat:

För så avancerat kan det ju inte vara
Gör det själv om det inte är så avancerat. Be bara någon göra designen för att implementera det själv så sparar du pengar.
Om du inte besitter den kunskapen så ställ frågan till din kompis om vilka summor som kan vara realistiska för hela projektet.

Jag har själv inte arbetat med vBulletin så jag har inte svar på tal, tyvärr.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson