![]() |
Citat:
I vilket fall, sedan när har jag haft "en överdriven vilja att vara språkligt korrekt" som du skriver? Brukar jag referera till skrivhop.nu och liknande sajter så fort folk gör särskrivningar och dylikt? Eller syftade du på att andra personer gör det? Eller menade du att jag skrev "dem" istället för "de". Det är ju ett språkligt misstag och inte min mening att med flit skriva fel. Eller? |
Citat:
KY är därför knappast något som kan jämföras med en utbildning på 5-6 år för t.ex. civilingenjörer eller läkare. Du menar väl inte på allvar att du vill gå till en läkare som bara studerat 2 år utöver gymnasiet? Ska föräldrarna lära sin barn att bli läkare eller kanske samhällsbyggare (ansvariga ingenjörer för t.ex. brobyggen)? Nej, det sker ett naturligt urval bland de som studerar en längre tid där examen är beviset på att du har kompetensen och studietiden handlar ju i mångt och mycket om en mognadsfråga. Vem som helst klarar av att komma in på en universitetsutbildning men långt ifrån alla kommer ut... |
Citat:
|
Citat:
Pröva sök själv så kommer du se det. Här kan du söka Om jag säger såhär Marcus, KY utbildningar specifierar ju något man ska göra. T.ex. En PHP programmerare som läser KY kommer vara 1000 gånger bättre än en programmerare från KTH (generellt ofcourse). För programmerarna på Universiteten omfattar alla språk, man ska kunna alla språk men man går inte så djupt in i dem. Visst kan man välja till kurser m.m. men jag menar generellt. PHP programmeraren från KY har ju dessutom fått praktik för sin utbildning på företag vilket ger han meriter och med största sannolikhet jobb om personen i fråga sköter sig och är duktig. KY är bättre än Univ och i mina ögon ses det som en bättre utbildning än Univ utbildning. Självklart går det inte att köra med KY utbildningar på allt, tex. läkare för att ta ett extremt exempel. Finland klarar det, varför skulle inte Sverige... |
Citat:
|
Citat:
Alla KY utbildningar innehållet praktik i en stor del av utbildningen. Finns inget bättre än det. Det är där man lär sig något. Det levererar tyvärr inte Universitetet. |
Tur att man inte slutförde sin civing i datateknik.
Uppenbarligen mycket sämre än en KY-utbildning. :D |
Hehe, jepp, det är hårda bud för de som lärt sig 5-10 språk och programeringens grundbalkar när det bara är att göra lite "hello world"'s med farsan sin ;)
|
Visst kan skolan vara tråkigt ibland. Man förstår inte varför man behöver lära sig om gamla döda kungar, växter och deras fotosyntes samt hur man extraherat alkaloider ur fruktkroppar. Jag förstår att man lessnar – onödigt vetande? Inte, kunskap är makt.
Exempel 1; Ett företag som säljer takstolar vill att någon skapar en hel ny sajt för deras produkter. Du träffar dom och allt ser ut att vara klart då dom frågar om du kan skapa ett formulär där kunden kan fylla in sina uppgifter och så räknas material åtgången för takstolarna ut automatiskt. Det blir riktigt penibelt när du säger att du inte kan detta tack vare att du inte kan räkna vinklar. Exempel 2; Du är hos några vänner och hamnar av en slump bredvid inköpschefen för ett stort företag. Du arbetar på ett företag som har en produkt som du är säker på skulle passa inköpschefen. Att ta upp det direkt inser du är både klumpigt och idiotiskt. Du förstår dock av samtalen att inköpschefen har en stor passion och det är gamla författare. Inköpschefen vänder sig mot dig och frågar – Vilken är den största av våra gamla författare? Förmodligen får du svara - Vet inte, jag skolkade under svenska lektionen. Exempel 3; Gudruns kusin Märta blåser in och ni blir utan både el och telefon samt träden ligger över vägen. Ovan på detta så dricker din lilla dotter någon giftigt som står i ett skåp. Hon mår illa. Vad gör ni? Hade du läst kemi i grundskolan så vet du förmodligen svaret. Jag kan skriva flera exempel men det är min förhoppning att du förstår att en bred kunskapsbas kommer hjälpa dig genom livet. Kunskap kan man inte få för mycket av. |
Citat:
Sen angående att man glömmer mycket. När jag började plugga för 1 år sen efter att sysslat med programmerat och lumpen under 3-4 år så kändes det som all kunskap jag lärt mig under gymnasiet var som borta. Men efter 1-2 veckor kändes det som att jag aldrig tagit ett break. Så även om man glömmer saker så gick det i alla fall för mig grymt fort att "hitta" minnet igen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:20. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson