WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Myndighet betalade 950 000 – för domännamn (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038972)

Xamda 2009-11-08 19:44

Nu tycker jag att båda fallen är skandaler. Tjänstemän som leker upp våra skattepengar. Tycker det är alldeles för sällan man ställer sådant på sin spets - seriöst, när det saknas pengar till så mycket viktigt i vårt samhälle så bränner man miljoner på domännamn och "design". Skrämmande.

htiawe 2009-11-08 19:52

Hellre att de köper domänen och mailen kommer fram än att.. tja, jag vet inte vad som skulle vara mer kostnadseffektivt i det här fallet. Xamda, vet du?

Marcus 2009-11-08 21:35

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20330159)
Mja, jag har svårt att tro att den uppmärksamhet som aktuell myndighet fått iom detta är något de själva ser som önskvärt i dagsläget - domänen/(domänerna) har ännu inte bytt innehavare och tittar man på AB´s läsarundersökning så finns det över 22 000 röster som anser att Myndigheten handlat fel (ca 87% av de som svarat). http://wwwc.aftonbladet.se/vss/speci...,43177,00.html så jag vet inte riktigt om denna uppmärksamhet kan mätas som goodwill för myndigheten ifråga.
Något jag utvecklat lite i en bloggpost tidigare idag..

Parantes: Vidare så är det som jag förstått inte någon "ny sida" som kan få uppmärksamhet, utan en ny adress till en etablerad sida. Men det är mycket förvånande att denna affär inte skett med ett NDA (non disclosure agreement) dvs under sekretess.

Oavsett om det är bra reklam eller inte så har de ju åtminstone nått ut till en väldans massa människor med budskapet om att de kommer byta domännamn. Att de inte heller längre behöver krångla med felskickade email eller arga kontakter från människor vars mail aldrig vidarebefodrats är ju som sagt en del av nyttan med det nya namnet.

Kommer jag behöva ta kontakt med myndigheten vet jag iaf att det är MSB.SE som gäller och inte någon lång 5-bokstavig domän. Ska man komma fram till den möjliga 5-bokstavsdomänen så måste man också veta exakta ordföljden i myndighetsnamnet; vilket jag misstänker att mer än hälften av alla som faktiskt läst artikeln på Aftonbladet redan glömt.

Jag tror inte att personerna på myndigheten "har lekt upp pengarna" utan förmodligen har gjort ganska noga avvägningar utifrån utgifter som uppkommit under året. Det är ju inte direkt så att de köpte domänen rakt av så fort myndigheten startades. Vidare kan jag tänka mig att 1 miljon annars försvinner snabbt i omkostnader i sammanhanget.

Isak 2009-11-11 06:16

Skulle gissa att 950kSEK ar en spott i havet av deras totala budget. Tycker sjalv att det utan tvekan var ratt beslut att kopa domanen, fast jag betalar for det via skattepengar. Synd bara att de inte ville kopa mbs.se istallet....

lesoft02 2009-11-11 10:56

Visst kan man fundera på namnbytet från Krisberedskapsmynidigheten, men alla som är i branschen benämner dem KBM och kolla in kbm.se ...

Kanske läget att i framtiden kolla tillgängliga domännamn innan myndighetsnamnet beslutas :-)

Bjorne 2009-11-11 11:11

Klart alla domänfarmare firar när myndigheter köper domännamn för en rekordsumma och "bevisar" att "bra domännamn" är värda pengar. De kan inte få bättre reklam för de "produkter" de säljer.

Se det såhär, om du köper en vara för 500-1000 gånger det faktiska marknadsvärdet, har du då gjort en bra eller dålig affär? Hade det gällt en fastighet skulle alla förstått hur sinnessjukt köpet var, men domännamn har magiska priser.

ztream 2009-11-11 11:17

Marknadsvärdet är vad folk vill betala för en marknad eller tjänst.

Du kanske har hört talas om lägenhetssituationen i Stockholm eller du bor i Nordkorea där alla har lika mycket och lika bra...? :D

Bjorne 2009-11-11 11:28

Skulle du själv köpa domänen för 950kkr? Nä just det...

ztream 2009-11-11 11:31

Först skrev jag en lång förklaring på hur marknadsekonomi och marknadsvärde fungerar men sen insåg jag att det var slöseri med min tid...

design.se 2009-11-11 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20330785)
Skulle du själv köpa domänen för 950kkr? Nä just det...

Om man hade flera 1000 miljoner kronor att förfoga över och livet skulle bli lite lättare om man spenderade en av alla dessa miljoner...JA!!!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson