![]() |
Nu tycker jag att båda fallen är skandaler. Tjänstemän som leker upp våra skattepengar. Tycker det är alldeles för sällan man ställer sådant på sin spets - seriöst, när det saknas pengar till så mycket viktigt i vårt samhälle så bränner man miljoner på domännamn och "design". Skrämmande.
|
Hellre att de köper domänen och mailen kommer fram än att.. tja, jag vet inte vad som skulle vara mer kostnadseffektivt i det här fallet. Xamda, vet du?
|
Citat:
Kommer jag behöva ta kontakt med myndigheten vet jag iaf att det är MSB.SE som gäller och inte någon lång 5-bokstavig domän. Ska man komma fram till den möjliga 5-bokstavsdomänen så måste man också veta exakta ordföljden i myndighetsnamnet; vilket jag misstänker att mer än hälften av alla som faktiskt läst artikeln på Aftonbladet redan glömt. Jag tror inte att personerna på myndigheten "har lekt upp pengarna" utan förmodligen har gjort ganska noga avvägningar utifrån utgifter som uppkommit under året. Det är ju inte direkt så att de köpte domänen rakt av så fort myndigheten startades. Vidare kan jag tänka mig att 1 miljon annars försvinner snabbt i omkostnader i sammanhanget. |
Skulle gissa att 950kSEK ar en spott i havet av deras totala budget. Tycker sjalv att det utan tvekan var ratt beslut att kopa domanen, fast jag betalar for det via skattepengar. Synd bara att de inte ville kopa mbs.se istallet....
|
Visst kan man fundera på namnbytet från Krisberedskapsmynidigheten, men alla som är i branschen benämner dem KBM och kolla in kbm.se ...
Kanske läget att i framtiden kolla tillgängliga domännamn innan myndighetsnamnet beslutas :-) |
Klart alla domänfarmare firar när myndigheter köper domännamn för en rekordsumma och "bevisar" att "bra domännamn" är värda pengar. De kan inte få bättre reklam för de "produkter" de säljer.
Se det såhär, om du köper en vara för 500-1000 gånger det faktiska marknadsvärdet, har du då gjort en bra eller dålig affär? Hade det gällt en fastighet skulle alla förstått hur sinnessjukt köpet var, men domännamn har magiska priser. |
Marknadsvärdet är vad folk vill betala för en marknad eller tjänst.
Du kanske har hört talas om lägenhetssituationen i Stockholm eller du bor i Nordkorea där alla har lika mycket och lika bra...? :D |
Skulle du själv köpa domänen för 950kkr? Nä just det...
|
Först skrev jag en lång förklaring på hur marknadsekonomi och marknadsvärde fungerar men sen insåg jag att det var slöseri med min tid...
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson