![]() |
Citat:
|
Vill ge ett stort plus poäng till GleSYS här.
Lyckades tar bort två domäner av misstag på min vps hos GleSYS, inom en timma efter det att jag mailade och frågade om det fanns möjlighet att få en restore var allt data på plats igen, lördag kväll, kl 23:00. Bra GleSYS |
Citat:
Jag kan dock förstå frustrationen när webbhotellet faktiskt använt just backuprutiner för att marknadsföra sig. Jag har trots mina egna backuprutiner använt Loopias backup några gånger. Den funkar väldigt bra. Man behöver inte ens kontakta dem för att få tillgång till backup, kommer åt den direkt genom FTP:n. |
Citat:
på *nix så är det inte allt för svårt att göra ett cron för en automatisk mysql dump, backup skapning osv, med jämna mellanrum. kan ju till och med göra så scriptet körs en gång i minuten och gör full backup och skickar backupen med valfri metod. osv osv. allt går. |
Citat:
Kod:
mysqldump -h serveradress -u användarnamn -plösenord --opt --quote-names -r filnamn.$(date -I).sql databasnamn && gzip filnamn.$(date -I).sql |
emilv > Om man är någolunda händig så kan man via tex. PHP maila över filen till sig.
Ett cronjob till som går tex. 30m/1h efter första jobbet. Problemet är när storleken på filerna börjar öka, men har man 5-10mb gzip-fil så duger detta utmärkt. |
Finns de ingen webb app som är gjort för crone's?
Som man kan köra på servern så listar den jobben, dvs lite admin gränsnitt? Ett litet php script med snällt gui, ställa in cron jobben, vad den skall göra, ftp uppgifter osv som den sedan tar o skickar vidare sakerna efter backupen osv. |
cron kräver ju tillgång som är lite djupare än vad php oftast tillåts gå på en server.
så därför finns cron i de flesta kontrollpaneler och därigenom får man lägga till och göra ändringar i cron jobb som man lagt upp. cron är endast ett "schema" kan man säga i lekmans termer. och när tiden stämmer så körs ett script/kommando. DÄR i det scriptet får man i sin tur skriva det som behövs för att göra de jobb man vill. Som tex packa filer till arkiv, ftpa filen osv osv. beroende på vilka rättigheter man har kan man göra en del. Men det ultimata är dock att ha någon form av stöd för det i kontrollpanelen så har man tillgång till det när det behövs. |
Citat:
mysqldump -h serveradress -u användarnamn -plösenord --opt --quote-names -r filnamn.$(date -I).sql databasnamn && gzip filnamn.$(date -I).sql Självklart kan den inte innehålla alla formler, men ofta så handlar de om lösa filer som skall backas, flyttas, eller databaser. Brukar välla inte vara så många andra saker. |
Är det bara jag som tycker det är konstigt att man ska behöva sköta backuper själv när man betalar för det hos sin leverantör? Om man inte kan ha förtroende för sin leverantör i dessa frågor har man väl valt fel leverantör? Då kan man ju lika gärna ha en egen server hemma i garderoben snart...
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson