WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Slipp cert. kassa - kontantnota blir kontantfaktura (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038630)

THL 2009-10-20 08:35

Detta passar mig perfekt.

Jag kan lätt ta hela adressen när kunden köper en takbox/dyrare cykelhållare och säga att det är för garantien skull, småprodukter ett rent kontantkvitto utan adress eftersom jag får sälja för 4 basbelopp utan cert. kassa.

/Thomas

THL 2009-10-20 08:38

Citat:

Ursprungligen postat av qson (Inlägg 20327164)
http://www.driva-eget.se/sa-kan-du-s...appart-5823638

Var det den du letade efter? Står lite nyttig info i kommentaren!

Yes! Sidan laddade löjligt segt igår.

/Thomas

qson 2009-10-20 11:22

Citat:

Ursprungligen postat av THL (Inlägg 20327182)
Detta passar mig perfekt.

Jag kan lätt ta hela adressen när kunden köper en takbox/dyrare cykelhållare och säga att det är för garantien skull, småprodukter ett rent kontantkvitto utan adress eftersom jag får sälja för 4 basbelopp utan cert. kassa.

/Thomas

Som någon skrev tidigare gäller fyra basbelopp "total kontant försäljning" alltså även försäljning mot kontantfaktura.

Flotec 2009-10-20 14:17

Nu hänger jag inte med. Vi skriver alltid en faktura, inte en kontantfaktura. Har aldrig förstått skillnaden. Vi säljer bara lite dyrare saker så vi skriver alltid kundens namn på fakturan.
Om kunden är privat och handlar i butiken tar vi betalt direkt med kort eller kontant. Inga problem att skriva in kundens adress om skatteverket vill det.
Beställs det via nätet eller per telefon får kunden också en normal faktura. Betalning sker med postförskott. Här kan det väl inte vara något problem?
Företagskunder får 30 dagars kredit, inga problem med det.
Alla fakturor buntas sedan ihop i en fakturajournal vid dagens slut. Fakturor och bokföring sker i samma program.
Menar ni att detta inte skulle vara godkänt? Varför är det så svårt att få information om detta? Skulle vi inte få sälja kontant för mer än fyra basbelopp per år? Måste resten säljas svart eller vad vill skatteverket?

THL 2009-10-20 14:33

Citat:

Ursprungligen postat av qson (Inlägg 20327199)
Som någon skrev tidigare gäller fyra basbelopp "total kontant försäljning" alltså även försäljning mot kontantfaktura.

I tidningsartikeln står det att den som börjar med kontantfaktura inte behöver vara rädd för att missa ta namn+adress någon gång. Det finns ett generellt undantag från kravet och det är just 4 prisbasbelopp 169 600 kr som man kan sälja kontant.

Fan att jag inte kan hitta den exakta artikeln på nätet.

SimonP 2009-10-20 14:42

Citat:

Ursprungligen postat av THL (Inlägg 20327231)
I tidningsartikeln står det att den som börjar med kontantfaktura inte behöver vara rädd för att missa ta namn+adress någon gång. Det finns ett generellt undantag från kravet och det är just 4 prisbasbelopp 169 600 kr som man kan sälja kontant.

Fan att jag inte kan hitta den exakta artikeln på nätet.

Tror det är Exempel 1 du menar:
http://www.skatteverket.se/funktione...800011856.html

qson 2009-10-20 15:07

Citat:

Ursprungligen postat av Flotec (Inlägg 20327224)
Nu hänger jag inte med. Vi skriver alltid en faktura, inte en kontantfaktura. Har aldrig förstått skillnaden. Vi säljer bara lite dyrare saker så vi skriver alltid kundens namn på fakturan.
Om kunden är privat och handlar i butiken tar vi betalt direkt med kort eller kontant. Inga problem att skriva in kundens adress om skatteverket vill det.
Beställs det via nätet eller per telefon får kunden också en normal faktura. Betalning sker med postförskott. Här kan det väl inte vara något problem?
Företagskunder får 30 dagars kredit, inga problem med det.
Alla fakturor buntas sedan ihop i en fakturajournal vid dagens slut. Fakturor och bokföring sker i samma program.
Menar ni att detta inte skulle vara godkänt? Varför är det så svårt att få information om detta? Skulle vi inte få sälja kontant för mer än fyra basbelopp per år? Måste resten säljas svart eller vad vill skatteverket?

Det verkar som det är helt grönt, så länge du ger en kontantfaktura (kvitto) med samma info som finns på fakturan när kunden betalar med kort eller kontant i butiken. Och att kontantfakturan hanteras som en vanlig faktura i bokföringen.

Flotec 2009-10-20 17:07

Jag börjar förstå. Vi får alltså slarva med att skriva upp kundens adress på fakturor för maximalt 169000 kronor. Kan ju faktiskt hända att kunden inte vill uppge adressen.

THL 2009-10-20 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av Flotec (Inlägg 20327265)
Jag börjar förstå. Vi får alltså slarva med att skriva upp kundens adress på fakturor för maximalt 169000 kronor. Kan ju faktiskt hända att kunden inte vill uppge adressen.

Exakt min tolkning och faktiskt en som passar mig bra.

Yoghurt 2009-10-20 21:48

Jag tror ni har missuppfattat det hela och jag skulle rekommendera er att kontakta Skatteverket.

Undantaget gäller troligtvis bara om man förväntar sig att ha omsättning under 169000 kr på kontant & kortbetalning. Så har du en omsättning över 169000 kr eller förväntas sälja (Enligt skatteverket..) för mer än 169000 kr så måste alla transaktioner vara 100% korrekt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson