![]() |
Ett brott är ett brott och en stöld är såldes en stöld oavsett om det är en penna för 10 kr eller en penna för 1800 kr (det är väl sällsynt med pennor som är dyrare än så förmodar jag).
Polisen har också en skyldighet att ta emot anmälan. |
Skyldighet ta upp anmälan
Ja, det föreligger en skydighet för polisen att ta upp anmälan om brott och för övrigt om allt, oavsett om det är brott eller inte, men som rimligen kan antas vara brott. Därav min inställning att det inte är självklart att det alltid är samhällsnyttigt att anmäla alla brott eftersom tusentals av de brott som anmäls i vårt land aldrig åtgärdas på annat sätt än som en siffra i statistiken och vart och ett av dem kostar mer än skadan från brottet.
Det är dock inte alltid värdet på skadan som är avgörande för om ett brott är "värt" att anmäla eller inte. |
Citat:
|
Om vi ska märka ord så. Snatteri utgör ju en form av stöld med mindre värde. Men är det snatteri om en ficktjuv stjäl en penna som jag har i fickan om pennan har ett ringa värde?
|
Citat:
|
Många har skrivit att det bara är att köpa en ny slang, har redan fixat punkteringen osv. Men det är själva handlingen som jag stör mig på. Att förstöra någon annans egendom för vad? Ingenting... Har pratat med polisen och även rektorn på skolan. Rektorn ville inte ge oss någon ersättning eftersom cyklen stog på skolan(?!). De har ju för fan en plats enbart för cyklar, borde man inte känna sig säker att parkera sin cykel där utan att få den vandaliserad?
Iofs var det bara en slang, men tänk om det hade varit bilen? Spräckt ruta eller Gud vet vad. Mentaliteten hos dagens ungdomar är helt fuckad, iallafall här uppe. De visar ingen respekt mot de äldre eller någon. |
Citat:
|
Citat:
|
Jag tycker inte man kan kräva av skolan att ersätta skadegörelsen även om cykeln stod på deras område. Ska ett företag bli ersättningsskyldigt om cykeln stod parkerad i deras "kundcykelställ".
Det är enbart den som orsakat skadegörelsen som bör vara ersättningsskyldig. Undantag för eventuella försäkringsavtal, eller om skolan på något sätt garanterat en säker plats för cykelparkering. Jag förstår irritationen, jag skulle också bli förbannad om jag kom ut till min cykel eller bil och den var trasig. Det är aldrig roligt att betala själv, men hittar man inte gärningsmannen så får man tyvärr i många fall ta den kostnaden. Det är helt enkelt något man måste "budgetera" för. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson