WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Fällande domar i Pirate Bay-målet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36324)

andi 2009-04-23 14:35

Skulle någon reagera om domaren dömde i ett kvinnomisshandelsmål och samtidigt verkade för en hårdare lagstiftning på det området?

Micke_N 2009-04-23 14:39

Tycker ändå att det är märkligt att det inte gick upp ett ljus för domaren när en av nämdemännen fick lämna sitt uppdrag just på grund av en eventuell "jäv" situation.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4376056.ab

gummianka 2009-04-23 14:45

Citat:

Originally posted by Micke_N@Apr 23 2009, 14:39
Tycker ändå att det är märkligt att det inte gick upp ett ljus för domaren när en av nämdemännen fick lämna sitt uppdrag just på grund av en eventuell "jäv" situation.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4376056.ab
Jag håller med, jag (vi) vet ju inte hur hans medlemsskap i dessa föreningar ser ut, eller i vilken utsträckning han är aktiv osv. men tanken borde absolut ha slagit honom och han borde ha meddelat rätten detta, så hade det ju varit ett "ickeproblem".

biokonsult 2009-04-23 14:46

Citat:

Originally posted by andi@Apr 23 2009, 14:35
Skulle någon reagera om domaren dömde i ett kvinnomisshandelsmål och samtidigt verkade för en hårdare lagstiftning på det området?
Intressant synvinkel :P Dock så skulle folk regera om domaren satt i en förening som förespråkade lägre straff för kvinnomisshandel. Ord går alltid att vrida och vända till sin fördel.

tartareandesire 2009-04-23 14:54

Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult
Citat:

Ursprungligen postat av andi

Intressant synvinkel Dock så skulle folk regera om domaren satt i en förening som förespråkade lägre straff för kvinnomisshandel. Ord går alltid att vrida och vända till sin fördel.

Hur folk reagerar är mindre intressant, det beror som sagt var ofta tyvärr på hur media beskriver händelser. Det är dock fortfarande samma lagar som gäller.

pkallberg21 2009-04-23 15:00

Är det ingen här som har något vettigare att göra (tex. ett jobb eller annan produktiv sysselsättning) än att sitta här och diskutera denna oändliga diskutionen fram och tillbaka?

Ni inser väll att ni aldrig kommer att komma fram till något sakligt, eftersom alla har egna uppfattningar om precis allting. Om ni vill förändra världen - bli politiker!

gummianka 2009-04-23 15:13

Citat:

Originally posted by pkallberg21@Apr 23 2009, 15:00
Är det ingen här som har något vettigare att göra (tex. ett jobb eller annan produktiv sysselsättning) än att sitta här och diskutera denna oändliga diskutionen fram och tillbaka?
Ni inser väll att ni aldrig kommer att komma fram till något sakligt, eftersom alla har egna uppfattningar om precis allting. Om ni vill förändra världen - bli politiker

Du har så rätt, jag är iofs sjukskriven, ett tag till iaf, vad är din ursäkt ? :)

tartareandesire 2009-04-23 15:15

Citat:

Ni inser väll att ni aldrig kommer att komma fram till något sakligt, eftersom alla har egna uppfattningar om precis allting. Om ni vill förändra världen - bli politiker

Mitt jobb för idag är gjort =)

Även om du kanske inte inser det så är det just opinionsbildning som sker på det här viset. De flesta som hänger här arbetar dessutom framför datorn. Sedan är säkerligen en del här även engagerade på ett mer traditionell politiskt vis.

Xamda 2009-04-23 15:41

Nu dras det lite tunga växlar på detta tycker jag nog. Jäv finns det definitioner för och såvitt jag förstår är han inte per definition jävig, oavsett vad Peter Althin och andra tycker.

Det är fullkomligt naturligt att en jurist, advokat, domare, polis etc. är medlem i olika intresseföreningar med knytning till deras yrkesroll. Att det sedan finns andra medlemmar betyder ju inte att man kan anses ta deras parti omedelbart bara för att man har medlemskap i samma förening.

Danielos 2009-04-23 15:41

Citat:

Ni inser väll att ni aldrig kommer att komma fram till något sakligt, eftersom alla har egna uppfattningar om precis allting. Om ni vill förändra världen - bli politiker!

Jag håller med dig, minst 50% av inläggen i denna tråden och i andra trådar är helt ointressanta och ger precis ingenting. Dom är varken förankrade i demokrati, rättsväsende eller i sunt förnuft. Diskutioner som har sin grund i känslor (som ofta har varit fallet) ger varken kunskap eller för samhället och demokratin framåt. Men, för den forumvane som kan ta ut det väsentligaste, kan slipa, förbättra och förfina sina kunskapsförankrade teorier. Den som endast har en negativ åsikt att lägga in i debatten utan att ha varit engagerad i debatten, låter ofta sin känslor vara viktigare än att eftersträva visdom och kunskap.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson