Citat:
Originally posted by j3rk3r@Sep 9 2007, 14:31
Den sortens konkurrens finns ju i andra branscher.
Tex. IKEA vs. möbelaffärer.
Allt handlar ju om(precis som du säger) vad man får för pengarna. Att företag som säljer skit för lite pengar är ju knappast någonting nytt.
OBS. säger inte att IKEA är kasst utan tog det som en jämförelse.
|
Det kommer alltid att finnas en efterfrågan på kvalitetsprodukter. Men ditt exempel med IKEA är ett väldigt bra exempel på hur en, från början liten, aktör kan förändra en hel marknad. Gillar man billiga slit- och slängmöbler så är ju IKEA-revolutionen fantastisk. Gillar man handsnickrade möbler och kvalitetsarbeten så har man dock fått se sitt från början stora urval, begränsas till ett fåtal butiker runtom i landet.
Kort sagt - Lyckas Madison så kommer marknaden snart att bestå av en massa lågprisdatorer som är så prispressade att man har fått spara på antalet skruvar som håller fast moderkortet i chassi. Det är positivt för konsumenten när priserna pressas och det driver utvecklingen framåt. Ändå är det trist för oss som arbetar med datorn och som inte kan acceptera att hårddisken kraschar två gånger om året. Det kommer alltid att finnas datorer tillsalu som motsvarar våra krav också, men den marknaden kommer att minska i takt med att medelsvensson köper billiga maskiner. Den minskade efterfrågan på kvalitetsmaskiner kommer att pressa upp priserna, eftersom priset alltid relaterar till kvantiteterna som produceras. Det billiga prissegmentet blir billigare och det dyra blir dyrare. Det är en utveckling som man ser inom de flesta banscher.
Nu kommer inte Madison förändra marknaden. För att man ska kunna förändra en marknad så måste man ha en produkt att leverera - det räcker inte med att sälja luftslott. I vilket fall så kommer hårdvarubranschen att successivt gå mot lite sämre men billigare datorer. Det kommer alltid att finnas datorer för oss som kräver kvalité, men vi kommer förmodligen att få lite mindre att välja på i framtiden. Samtidigt så går ju utvecklingen framtå. En extremt prispressad maskin är idag inte nödvändigtvis sämre än det dyrare segmentet var för 5 år sedan.
Folk tänker med plånboken. Det är ganska märkvärdigt vad skärp folk köper bara det är billigt. Själv behöver jag bara ta en titt på min 14 kavajer som hänger i klädkammaren. Hälften är inköpta på NKs rea till ett snuskigt lågt pris och har aldrig använt :). Jag är även helt övertygad om att jag omgående skulle springa iväg och köpa en dator för 1000 kr om det verkligen fanns en sådan. Sedan skulle jag förmodlgien aldrig använda den.
|