gummianka |
2009-04-23 10:10 |
Men att en domare har beröringspunkter med såväl andra domare, jurister, föreningar som sysslar med detta kan ju inte per automatik skapa en jävssituation (som sagt, medlemsskap i en förening räknas inte som en bisyssla enligt jävsreglerna) , då skulle inga större mål kunna avgöras, och baksidan på det myntet som någon nu kastat upp är ju att vi efterfrågar domare som är helt isolerade från omvärlden, skapar det ett bättre rättssystem menar ni ?
Sen vågar jag påstå att det på intet sätt är någon överraskning för svarandesidan.
Sen är det väl kanske extra olyckligt i det här fallet, med tanke på den exponering man visste att målet skulle få, å andra sidan, är det något som media visat dom senaste 10 åren, och som advokater jobbat med längre än så, så är det väl att oavsett (oavsett) omständigheter så hittar man "experter" som tycker som, och understöder den tes man vill driva.
När det gäller det specifika målet så bör det ju rimligtvis finnas ett begränsat antal möjliga domare, det är väl bara undersöka dom och se hur många man hittar som inte har någon av dessa beröringspunkter.
(dessutom undrar jag, precis som jag varit inne på när det gäller dom "stora onda amerikanska bolagen" som har hela den svenska regeringen såväl som rättsväsendet som marionettdockor, det är ju människor vi pratar om, anser du att DU själv skulle ha förmågan att fatta ett objektivt beslut om beslutet var ditt ? eller tycker man att det är fel för att någon råkar tycka annorlunda än en själv....(sen förstår jag att jävsregler finns där för att undanröja alla sådana misstankar)...men det är som nån sa..."common sense just ain´t that common anymore...
Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Apr 23 2009, 09:17
Sant men att domaren inte själv inser att han är jävig är tecken på att han avsaknar både etik och moral
|
Det där skapar ju en häxprocess som heter duga...alla som säger att man inte är jäviga är per definition skyldiga...
|