patrikring |
2009-08-09 12:54 |
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Anders Larsson, det är en betydlig skillnad mellan den RSS-läsare du visar och bloglovin. RSS-läsaren känns mer som en webbläsare och för mig framstår det klart och tydligt att innehållet i rutan till höger (blomsterpassion) inte finns i själva Google Reader. Hos bloglovin (m.fl.) så framgår det inte tydligt (om det ens framgår alls) att materialet visas från en annan sida. De gör snarare allt för att det ska se ut som att bloggen finns hos dem.
|
Ja, givetvis är den stor skillnad. Men:
1. Bloglovin har tagit bort möjligheten att hitta sidor med deras frame vid en vanlig googlesökning. Det tar dock en stund innan sidorna försvinner ur googles index. Jag vet inte om de även kräver inloggning för att visa sidorna numera, men det nämndes i tråden.
2. Bloglovin sparar aldrig materialet på sin sida, utan länkar bara direkt till ursprunget.
3. Google reader gör faktiskt detta, de lagrar materialet och tillgängliggör det, även om det skulla raderas eller ändras på det ursprungliga stället det publicerades på.
Det verkar som att Bloglovin kommer runt hela problemet genom att sätta sina sidor bakom en inloggning, så upphör alla att vara upprörda. Vad säger du, Patrik?
|
Nu är det ju dock så att vår tjänst är väldigt lik google reader i grund och botten. Vi lagrar innehåll hos oss också för att kunna visa användaren en rubrik och ett kort utdrag ur inlägget för varje inloggad användare. Största skillnaden är att användaren inte kan läsa hela inlägget hos oss utan slussas vidare till respektive blogg, något vi faktiskt gjort för att se till att bloggarna får sin del av trafiken. För att göra den här slussningen smidig, så man inte måste växla mellan sidor när man ska se nästa olästa inlägg, så skapade vi vår frame, i början enbart där för inloggade.
Att framen finns där är alltså från början för att undvika att sno material från våra bloggare och för att hålla oss på god fot med olika bloggnätverk. Jag skulle säga att framen är anledningen till att vi kan ha samarbeten med Aftonbladet och Metro med flera.
Så kort sagt är framen vårt försök att ge vår trafik tillbaka till bloggarna. Kan bloggarna sedan inte kapitalisera på sin trafik, alternativt om de tycker att någon annan ska betala deras bandbredd åt dem, så kanske man ska blockera bloglovin. Jag ska dock påpeka att Blomsterpassion aldrig yttrat sig om vad hon tycker om bloglovin i sig, utan bara om att hon inte gillade att vår frame smitit ut till oinloggade användare.
edit: insåg att jag kanske inte varit tydlig innan:
som svar på dina punkter.
1. Vi har gjort ett försök att få bort länkarna till frameseten ur google. Om det visar sig inte tillräckligt får vi väl försöka igen. Man ser fortfarande framen oinloggad.
2 . Vi sparar, precis som google reader, materialet på vår sida (skillnaden är att vi inte visar hela inläggen). Det har dock ingenting med framen att göra.
3. I det här fallet gör vi också som google reader.
|