Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -Clarence@Apr 20 2009, 23:10
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det är inte unikt i just detta fallet. Man kan dömas i Sverige även för brott begångna i andra länder trots att det inte betecknas som ett lagbrott i det aktuella landet.
|
Jag trodde att deras definition om var huvudbrottet var begånget var rätt unikt då de valde att hänvisa till ett danskt(?) mål. Förstår inte varför man inte väljer ett svenskt mål annars.
|
Man KAN dömas för brott begångna i andra länder. Hur pass generellt det gäller vet jag inte men det kanske någon annan har koll på.
|
Just nu tror jag inte det finns något brott annat än högmålsbrott som man kan dömas för om de begåtts i annat land och inte är straffbara där. Dubbel straffbarhet är ett krav för att kunan dömas här.
Det skulle vara mycket märkligt och oroväckande om handlingar som i ett annat land är fullt lagliga skulle resulteraattman dömns hemma i Sverige när man kommer hem. Eller tvärtom.
Du dricker en öl och kör bil i Sverige och åker till Estland där man har nollgräns på promille och blir dömd för rattfylleri...
Du är i Storbritannien och suger i dig några öl och passerar 0,2 promille och kör bil och när du kommer hem grips du för rattfylleri... I Storbritannien får man köra med upp till 0,8 promille.
Det är inte så vi vill ha det tror jag.
Fast i detta fall var ju frågan var brottet begåtts och det är ju solklart i Sverige. Brottsforum (den plats där brottet kan anses ha ägt rum) kan också bestämmas till antingen den plats där brottet utförs eller där det får effekt, det är ju rätt i båda fallen.
|