tartareandesire |
2009-04-20 22:56 |
Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Apr 20 2009, 16:35
Citat:
Originally posted by -biokonsult@Apr 20 2009, 16:16
Citat:
Ursprungligen postat av Cosma
Bästa vore ju nästan att köra nån form av STIM. Att bredbandsoperatören ger olika alternativ på abonnemang.
Då får fildelarna tanka hem och alla får en del av pengarna. Samtidigt skulle man erbjuda ett form av STIM så antar jag att musik, spel och film industrin skulle få en mängd med mer kunder och därochmed känna lite mer pengar.
Jag skulle kunna betala max 5kr per låt (helst 2-3) och om 5 miljoner personer världen över tankar ner den för en femma så har artisten tjänat 25 miljoner på EN låt. Ganska bra betalt om du frågar mig.
|
Kul att nån som försöker få nån slags försoning : ) Dock så tror jag att ett månadsabb (frivilligt) typ 100-200kr månaden och att man kan tanka hur mycket man vill. Självklart så är allt kontrollerat av bolagen själva, inte allt för orimlig medlemssiffra i början skulle kunna vara 5-10% av jordens befolkning. Med paketet får då mediabolagen automatisk möjlighet att utöva makt över befolkningen Alla nöjda och glada utan massa fängelse och lagar : )
Och när det gäller mjukvara så spelar det ingen roll open sources kommer at ta över alla vardagliga programvaror.
|
Det blir väldigt märkligt att reglera en hel bransch på det viset. Det passar kanske en kommunistisk stat men nu tror jag lyckligtvis att ytterst få vill ha den utvecklingen.
|
Har du nån bra lösning så vore det kul att höra? Vore det inte bra att lägga upp sitt material i nån gemensam pott och att det kommer cash varje månad. Då kan man kan se den faktiska pengen utan att vara oroad att massan kopierar verken? Ger man folk chansen så är dom flesta ärliga och vill göra rätt för sig.
|
Den enda rimliga lösningen är att se till att rättighetsinnehaven skyddas och att ägarna tillåts göra precis som de önskar som inom vilken annan bransch som helst. Det hindrar dock inte på något vis att flera skivbolag, i likhet med ditt förslag, går samman och erbjuder en tjänst just av det slaget. Det finns dock två stora problem med förslaget.
Det första är att se till att artisterna blir rättvist behandlade och att det inte bara blir skivbolagen som tjänar på det hela.
Det andra problemet, som nog är mer kritiskt, är att du vill sätta ett kollektivt pris. Ju mer folk laddar ner desto mer kommer tjänsten att kosta och den som laddar ner tio låtar i månaden får betala lika mycket som den som sitter hela dagarna och tankar ner så mycket han orkar vilket inte känns helt lyckat.
|