WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Adsense-statistiken uppdaterad (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8897)

Jawn 2005-07-21 13:24

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 21 2005, 12:05
Jawn, totalt ot, men ett par tips, läs den här tråden, följ tipsen om bilderna, lägg till en linkunit under menyn och skapa en rubrik i stil med "Annonser" eller om du är lite modig "Länkar". Se till att den följer den grafiska profilen.
totalt ot? hehe
Kör ett test just nu säger till om det hjälper :)

robertsson 2005-07-21 13:28

Citat:

Ursprungligen postat av mindgem
Citat:

Originally posted by -robertsson@Jul 20 2005, 12:13
Citat:

Originally posted by -Jawn@Jul 20 2005, 11:51
Citat:

Jawn.
Det är deras nya system som ger publicisten mycket mindre bit av kakan. Jag gissar att de hade mycket hög provision i början för att skaffa kunder. Nu har de väl ett par miljoner så nu börjar de snåla.

Trisst :/ så igentligen var det bara ett fult knep hehe visst man kan tjäna riktigt bra på google adsense men det bror helt på vad din hemsida är inriktad på i guess.

Finns det någon som helst belägg bakom detta uttalande eller är det en vild gissning? Jag har varken hört eller märkt att Google har minskat provisionen. Om så vore fallet borde detta ha skapat mycket stor uppmärksamhet.

Robertson.
Nu får du börja läsa texten innan du postar. Börjar bli frustrerad på din ignorans.

Kan du förklara vad du menar? Du hävdar att Google har minskat provisionen, jag undrar har du belägg för detta, vad är det om är ignorant för detta?

Jon A 2005-07-21 14:30

Citat:

Originally posted by mindgem@Jul 21 2005, 10:15
Sen är det lite lustigt att en mångmiljonär och nästan miljadär skulle sitta och skriva poster i ett webmaster forum. Jag hade legat på plajan eller något istället.
Finns det miljardärer på wn? Miljonärer i massor vet jag men miljardärer...

robertsson 2005-07-21 15:45

Citat:

Vad mummlar du om? Jag får betalt per klick och inte per sale, registration eller någonting annat.
Du som annonsör kan inte kapa din budget för endast en utvald sida, du kan bara minska budgeten generellt med Adwords.

Du får betalt per click - RÄTT
Jag som annonsör räknar hur mycket varje LEAD kostar mig. I SNITT krävs det kanske 5 click á 1 kr, d.v.s. varje lead kostar mig 5 kr i snitt. Om det helt plötsligt en vacker dag rusar iväg och krävs 7 eller 13 klick för att få ett lead börjar jag som annonsör undersöka vad som har hänt. Jag kan då ta till flera metoder för att få ner min konstnad till 5 kr igen. Jag kan köpa färre/andra keyword, jag kan sänka buden och jag kan stänga av enskilda sidor!

Det du ser som click kan annonsören tracka och räkna om till lead/avslut.

Citat:

Originally posted by -mindgem@Jul 21 2005, 11:09
Min inkomst kommer ifrån Google för fan
Annonsören betalar ett belopp till Google

Alltså kommer inte din inkomst från Google utan från annonsörerna, VIA google, som tar en procent provision för transaktionen.

Citat:

du kan inte ringa och gråta till Google att just JAG inte ska få så mycket betalt som alla andra. Jeeez, för en kille som har en annonsomsättning på 73 miljoner om året har du inte mycket "koll" på någonting.
Varför ska jag ringa till google och gråta, jag trackar mitt och följer upp det. Följer det inte budget vidtar jag åtgärderna som jag skrev ovan... följden blir att webmasters får mer/mindre pengar eller andra annonser kanske beroende på åtgärd.

Citat:

Sen är det lite lustigt att en mångmiljonär och nästan miljadär skulle sitta och skriva poster i ett webmaster forum. Jag hade legat på plajan eller något istället.

Vem har sagt att jag är miljarder, vet du vad omsättning är? Det är precis som det låter man omsätter pengar, jag kanske annonserar för 99.000 kr/dag och får in 101.000 kr/dag på annonser... detta ger en omsättning på 200.000 kr... men långtifrån en vinst på 200.000 kr. För övrigt skrev jag att summan gäller mig privat + ett AB där jag är anställd.

Laptopbutiken 2005-07-21 18:24

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Vad mummlar du om? Jag får betalt per klick och inte per sale, registration eller någonting annat.
Du som annonsör kan inte kapa din budget för endast en utvald sida, du kan bara minska budgeten generellt med Adwords.

Du får betalt per click - RÄTT
Jag som annonsör räknar hur mycket varje LEAD kostar mig. I SNITT krävs det kanske 5 click á 1 kr, d.v.s. varje lead kostar mig 5 kr i snitt. Om det helt plötsligt en vacker dag rusar iväg och krävs 7 eller 13 klick för att få ett lead börjar jag som annonsör undersöka vad som har hänt. Jag kan då ta till flera metoder för att få ner min konstnad till 5 kr igen. Jag kan köpa färre/andra keyword, jag kan sänka buden och jag kan stänga av enskilda sidor!

Det du ser som click kan annonsören tracka och räkna om till lead/avslut.

Citat:

Min inkomst kommer ifrån Google för fan
Annonsören betalar ett belopp till Google

Alltså kommer inte din inkomst från Google utan från annonsörerna, VIA google, som tar en procent provision för transaktionen.

Citat:

du kan inte ringa och gråta till Google att just JAG inte ska få så mycket betalt som alla andra. Jeeez, för en kille som har en annonsomsättning på 73 miljoner om året har du inte mycket "koll" på någonting.
Varför ska jag ringa till google och gråta, jag trackar mitt och följer upp det. Följer det inte budget vidtar jag åtgärderna som jag skrev ovan... följden blir att webmasters får mer/mindre pengar eller andra annonser kanske beroende på åtgärd.

Citat:

Vem har sagt att jag är miljarder, vet du vad omsättning är? Det är precis som det låter man omsätter pengar, jag kanske annonserar för 99.000 kr/dag och får in 101.000 kr/dag på annonser... detta ger en omsättning på 200.000 kr... men långtifrån en vinst på 200.000 kr. För övrigt skrev jag att summan gäller mig privat + ett AB där jag är anställd.

inte för att jag vill vara petig, men omsättning är försäljning... alltså är inte de 99.000 i annonskostnader någon omsättning utan kostnader

Tomas B 2005-07-21 18:49

Citat:

Vem har sagt att jag är miljarder, vet du vad omsättning är? Det är precis som det låter man omsätter pengar, jag kanske annonserar för 99.000 kr/dag och får in 101.000 kr/dag på annonser... detta ger en omsättning på 200.000 kr... men långtifrån en vinst på 200.000 kr. För övrigt skrev jag att summan gäller mig privat + ett AB där jag är anställd

Omsättning = ett företags totala försäljning under en viss period.

Inom redovisning med årsomsättning är omsättningen i kronor exklusive moms under ett räkenskapsår.

Inget annat..

/ Tomas

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson