![]() |
2 bifogad(e) fil(er)
Efter en god natts sömn beslutade vi oss att gå ut från våra resp boende och passa på att sola lite när vädret tillåter.
|
Fina bilder thomas, kul att få följa din duva-dokumentär :)
|
Blir en fin blogg av Thomas det här :)
|
Citat:
Citat:
Tittar in här titt som tätt och kollar hur det går, hehe... |
2 bifogad(e) fil(er)
Det är väldigt lite aktiviteter just nu, utöver spontana promenader runt på balkongen händer det inte mycket. För att skapa sysselsättning fick nu duvan sin mat hel och inte som förut uppdelad. Det borde hålla henne aktiverad en stund med lite roligt pyssel.
Thomas |
2 bifogad(e) fil(er)
Det blev succé direkt! Här kommer ett smygfoto när hon äter, det som inte framgår på bilden är att hon är inte alls den passiva lilla duvan längre när det väl är dax för mat.
|
hehe, grattis Thomas :) Djurskötar diplom skall du ha
|
Märklig duva det där... men hon har ju lyckats iaf. Jag såg på discovery om några björnar som spenderade all sin tid på en soptipp. Varför springa runt i skogen när allt man behöver kan tillhandahållas av människor? Sen var det några andra björnar som hade blivit nattdjur eftersom de blev bortjagade från laxodlingen på dagen. Men på natten fick de sitta där i fred och äta lax.
|
lite om din gäst...
Det är en så kallad tamduva (Columbia livia domestic).. de är ättlingar till den vilda klippduvan (Columbia livia). |
Citat:
Citat:
Imorgon skall jag tänka ut en metod att se om den kan flyga, utan att den skadar sig om den inte förmår det. Någon som har några tips? Thomas |
Ja, vad ska man säga.
Duvan äger. |
Citat:
Man förväntas ställa krav på en liten duva som eventuellt spelar eller verkligen har problem med sig själv!? Detta kommer att ta lite tid att reda ut! Jag har ju ingen aning om hur jag skall göra, en sak är säker, just nu sitter den bara där timme efter timme och det kan ju inte vara kul liv att leva. Lite låg nu som ni hör, tjeckerna smetade just in avgörande målet i suddendeath, utöver det så är ju detta en tråd jag high-jackat av Micke04! dessutom min egen och vännernas rökning på balkongen under matchen var inte tillåten som vanligt och skapade oro i rutinerna osv ... ni vet lite av duv-interference! Grabbarna har ju ingen känsla för feeling om man säger så haha. Status Quo :/ Thomas |
2 bifogad(e) fil(er)
Som ni ser är det inget nytt att rapportera, hon har tagit över balkongen helt enkelt. Huset fyller sin funktion och hon beter sig som hon bott där hela sitt liv. Hon promenerar ut och in sover lite då och då. Idag Lördag har jag inte haft tid med henne som igår men det verkar inte som vår kompis-relation fått en knäck av det. Hon mer eller mindre ignorerar mej nu. Och det är väl på gott och ont.
|
Duvan är sjukt söt :d
|
Citat:
Imorgon skall jag ta lite bättre bilder på hur en normal situation ser ut om jag har tid och vädret tillåter. Möjligen kommer det komma lite tidigare opubliserat matrial också i form av lite av en tillbaka-titt av det som skett iom att söndag normalt är en intensiv jobbardag i QU AB. Om man tittar på en bild av en "Det är en så kallad tamduva (Columbia livia domestic).." som Björn skrev så är inte det här med att hon kan vara gravid helt avfärdat än. Ni ser på bilderna att hon är rund som 17. Jag är fått indikationer även idag på att det möjligen är nåt liknade. ex " ... min fågel va likadan när hon skulle ha kids, va bara i holken som fanns i buren och va bara ut och tittade ibland ...". Nu är det Maj kan duvor vara med ägg i Maj? |
Lite skoj det där Thomas :)
Eget husdjur på balkongen har du fått dig. Låter den dig komma fram, så du kan klappa den eller mata den ur handen? citat: Jag har räknat ut att äggen ska kläckas ungefär den 14 april. källa: http://www.skolwebb.trelleborg.se/t_templa...ge____1006.aspx |
Läste på den där duv-sidan Thomas presenterade tidigare. Kan man tydligen få salmonella bara av att röra vid dem :P
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Men sedan vet man ju inte om det är det smartaste man kan göra i det läget heller. |
Har du inget att göra ikväll, kan jag dock ge dig ett filmtips - "Fåglarna" :-)
|
Citat:
Det var definitivt ett misstag att mata henne så tidigt som första dagen, men vad visste jag :/ Duva avliden i trollhättan på balkong. Snål, hänsynslös & o-allmänbildad internetenreprenör vägrade mata ensamstående gravid duva, visste inte att duvor kräver mat 2 ggr per dygn! Hur skulle det sett ut på duv-nytt.com :/ jag hade aldrig förlåtit mej själv! Citat:
|
Mnn.. jag skulle nog ändå passa mig Thomas :P Man vet aldrig vad den kan ta sig till. Särskilt nu när du slutar ge den riktig mat. Den vill ha kött. :+
|
Citat:
Då lär man sig mycket om hur djurvärden fungerar! Thomas Edit: Ordval. |
Citat:
|
Haha. Med förnöjsam risk att höja ribban för OT.
Citat:
edit: Hur går det med sötduvan förresten? :-) Update! |
Citat:
|
Citat:
|
koala, delvis är vi roade över att vår käre admin Thomas har förbarmat sig över en hemlös duva. Delvis är duvan söt! :)
|
Börjar bli dax för webcam snart så vi kan följa LIVE!
|
Är det skogaholms limpa?
|
Tips:
1. Regga duva.se 2. Fixa en liten matanordning som går att styra via webbservern. 3. När någon skickar in 10$ på ditt paypalkonto så skickas det ut lite frön automatiskt. 4. Var nöjd med ditt nya liv som miljonär. |
2 bifogad(e) fil(er)
Mina teorier om att hon vill in i lägenheten igen stämmer. Hon är mer och mer modig nu!
|
2 bifogad(e) fil(er)
Iom modet tillåts nu även bättre närbilder.
|
Bättre ide:
1. Regga duva.se 2. Håll en auktion som går ut på att vinnaren får bestämma vilken grillsås du skall använda till din nya favoriträtt duva-stek. 3. Se din site bli slashdottad, ebay-dottad, buzz-dottad, peta-dottad och wwf-dottad. 4. Göm dig i skogen för djurvänner i tre veckor. |
2 bifogad(e) fil(er)
Fina färger på ögat samt det grön-lila på nacken.
|
Citat:
Men tycker inte man ska utnyttja fågeln på det sättet direkt. Det är ju som om du skulle sitta på ett cirkus och sedan inte vågar gå ut för att det är några galningar som skall döda dig där ute (överdrivet) Så tar cirkuset dig som ett offer för att tjäna pengar ^^ ---------------------------------------------------------------- Du har väl inte planerat att låta den hoppa runt där inne? :D Edit: PS! Fin närbild, såg den inte förens efter posten :) |
2 bifogad(e) fil(er)
Är lite rädd att jag nu ser vad som är fel med den, kolla vänstra vingen!
|
2 bifogad(e) fil(er)
Annat kort på vingen
|
Nu händer det grejer!! Jag skall bara göra i ordning fotona, detta är stort genombrott!
|
Låter intressant, undra om den börjat flyga 0o
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson