![]() |
Kristofer, tack för dina synpunkter, alltid roligt att höra vad andra har för
syn på saken. Ja det var klart och tydligt att jag skrev att jag skulle köpa dem för kul för att se hur de reagerar, du har alldeles rätt. Eftersom de inte var längre intresserade av domänerna så är det alltid kul/intressant att se hur företag reagerar när de upptäcker att de har gjort en dunder miss.. trots mängder av chanser. Om de lägger ut tex deras företagsbilar till salu så förutsätter jag att de inte är intressanta längre och är lediga för alla som är intresserade liksom att allt annat som läggs ut på marknaden är till salu. Domänerna var expired och öppen för köp.. Hoppas att dem och alla andra företag inkl vi själva lär sig av misstagen man gör. Jag har själv blivit av med en hel del domännamn genom åren pga lathet eller missar och det får man ta och gå vidare med och försöka lära sig av.. Om det var av ond tro eller inte som jag blev av med domänerna vet jag inte och det bryr mig inte heller. Det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare.. Jag köper och säljer domäner då och då utan att fundera på deras reklamkampanjer eller att om de behöver dem själva. Jag använder domänerna till bla gratis trafik eller bara som en investering om jag skulle behöve dem till framtiden alt att jag ger bort dem till någon av mina affärspartners om de är intresserade. Citat:
det gäller alla varor/produkter som jag7företaget köper. Ja jag var osäker på vad som gäller precis som med de flesta juridiska avtal o liknande och jag gjorde som många gånger annars om jag inte är 100% säker så frågar jag någon som vet och fick också bra svar.. Citat:
Jag följer branschen mycket noga ock precis som de flesta andra så annonserar jag regelbundet vilket också de gör därför visste jag att de hade kampanjer ute i tidningar ock precis som vi har så har även de planerade kampanjer på gång.. Citat:
- och ja precis som dem så lägger vi ner 10.000 tals kronor på annonsering löpande, - och ja normalt så har man ett eller flera av sina hemsidor i annonseringen, inget konstigt med det.. Citat:
Citat:
- Det är fritt fram att anse vad man vill men nej enligt mig själv, andra bransch företag, jurister så är det inte ond tro men du är fritt fram att precis som alla andra ha din egen åsikt.. helt ok.. Citat:
inte ute efter att vinna någons popularitets tävling heller.. Citat:
oavsett om det gäller hemsidor, domäner, program, bilar eller vad det nu är. Är produkten ute till salu så förutsätter jag att vem som helst får köpa den utan att behöva ring och fråga om det inte behöver den själv.. Citat:
Jag vet att inte alla är som jag eller gör som jag och det är helt ok, alla har sin egen syn på sakerna och få tro på vad de vill och det hoppas jag kommer att fortsätta på det här forumet. / Tomas |
Robert,
Citat:
/ Tomas |
Citat:
Precis som Kristofer skriver så anser jag att man redan vid ditt första inlägg då du frågade på ett forum: Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Det handlar inte om vad man FÅR göra, det handlar om vad man BÖR göra och vad som hör till god affärssed. Det finns mycket man kan tjäna pengar på då bör man fundera både en och två gånger om det är lämpligt och är förenligt med övriga värderingar man står för och representerar. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
För att besvara din initiala fråga. Citat:
Oavsett vad så har du som du sett av alla negativa reaktioner här på WN förhoppningsvis fått dig en tankeställare huruvida det är rätt eller ej. |
jag håller med övriga - regga det namnet är helt fel i mina ögon
|
Marcuss
Citat:
Ang att jag har haft en lite disussion med dem förr så är det inte olikt några andra företag i en smal marknad, man "slåss" om kunderna hela dagarna, det är offerter, anbud mm så är det idag och så kommer det att bli i framtiden med. Självklart stöter man på varandra genom åren på ett och annat sätt. Man får höra en del saker från kunder, det är skitsnack och räva spel men så är det i affärslivet i en viss nivå och det är helt ok.. Citat:
då jag inte har en aning om vad som har hänt.. Hotmail är vad jag förstår skyddat!? Domänerna vi talar om i den här tråden är inte knutit till ett varumärke utan ett allmänt såsom cyklar.se eller information.se olikn. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Är de ute tills alu så köper jag dem om de är av intresse oavsett bransch eller geografisk placering. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
edit: mypay.. det är helt ok.. / Tomas |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Att vissa företag anser sig själva ha rätt till domännamn pga att ett domännamn är så pass bra som det är, är inte svårt att förstå. Det kommer alltid finnas tvister också kring generella (svenska) ord/namn. Skulle du bara registrerat namnet för att du tyckte det var bra så är det ju inte så konstigt. Men är just med bakgrunden till att du ville "se deras reaktion", inte att du tyckte att det var ett bra domännamn, som får mig att reagera på ditt handlande. Citat:
En förklaring till varför ditt inlägg togs bort kan du få om du skickar ett PM till mig. Det har inget med den här tråden att göra. Citat:
Citat:
|
Tomas!
I detta fallet är dina affärsmetoder oetiska och omoraliska och skadar branschen. Vett och etikett bör råda även i den virituella världen. Man ska vara ett föredömme, när helst tillfälle ges. |
Citat:
Fy fan att det finns folk som bara vill sabba.... Om jag inte är snabb nog att larma hyrbilen.....är det ok för någon annan att ta den då ? |
Jag hade sålt tillbaka domänerna, DYRT! Hahaha. Hela prylen är nog skrattretande för att jag ska vara på bra humör hela helgen. Tack!
|
Citat:
Vi borde hjälpa varandra, inte göra det värre och svårare för våra medmänniskor. |
Deeds..
Alla varor/produkter som finns ute till salu är väl till för alla som är intresserade eller har jag missat något? Citat:
Kanon och grattis! Fortsätt så..Hoppas att du får nytta länge av ditt lilla paket. Citat:
har gjort fast vi inte tycker lika om alla saker men du har kanske inte kommit dit än.. Citat:
Citat:
Som alla kanske märker så är jag ingen som går i alla andras fotspår.. Kanske beror det på att jag är en oerhörd tävlingsmänniska met stor vilja som gör allt för att nå mina mål vilket jag har gjort hittils. Ibland trampar man folk på tårna när man inte gör som alla andra eller tycker som alla andra men det är upp till var och en att gå sin egen väg och tycka vad man vill bara man gör det på ett moget och korrekt sätt.. Om ni tycker att jag har sysslat med oetiska och omoraliska affärsmetoder så är det helt ok och jag respekterar det. / Tomas |
Citat:
Bara för att jag uttrycker vad jag tycker om avskum som du betyder inte det att jag är ett barn. Den som skall växa upp är du. med de barnsliga metoder att tjäna pengar och kunder du inte förtjänar till din så kallade affärsrörelse. Citat:
|
Citat:
Citat:
Jag kan väl inte sno något som ligger ute till salu?, då är den väl uppe till försäljning för alla som är intresserade.. Citat:
folk för avskum när jag varken vet vad det handlar om eller vad jag pratar om..Och eftersom du inte har en aning om min affärsrörelse så är det här ännu ett bevis på att du behöver mogna till så att du iframtiden kan sköta en diskussion på ett vuxet vis oavsett ålder.. edit: Citat:
Mvh / Tomas |
Det räcker med vad du skrivit för att kalla dig för avskum....sen skiter jag i om din rörelse är ett rörmokeri eller ett flybolag. Jag har ingen anledning att kalla dig något annat när jag och säkert majoriteten här inne tycker att du handlat fel. Tycker att det är dags för regeringen att ta tag i detta snart. De som handlar i ondo skall förses med näringsförbud.
Det är inte dina kunder...du snor dom. Skulle jag hjälpa dig om du trilla i älven och på G att drukna?.. Skulle inte tro det. "Som man vill bli behandlad behandlar man andra" Edit: Borde vara ban från WN åxå när man har onda avsikter med det man gör, samt skadar en redan befintlig rörelse med anställda. Hur kan man uppmuntra sådant ? Det kan va min mor som blir drabbad för att lilla Tomas leker gud. |
Nu tycker jag att vi börjar bli lite otrevliga. Försök hålla det på en lite mer civilicerad nivå.
Jag hade helt klart blivit förbannad om någon hade köpt mitt domännamn, men man får ju trots allt påminnelser, och frågan är om jag inte hade handlat likadant. Faktum är att en konkurrents domännamn just nu är ledigt. De har visserligen lagt ner verksamheten så jag har inte riktigt samma problem, men jag funderar ändå på att köpa det. |
sry....blir bara väldigt arg... Inte bra så här på morgonkvisten :P
|
Citat:
Det gör bara omogna personer som du som inte klarar av att stå upp för dina åsikter på ett vuxet sätt.. Citat:
att majoriteten tycker si eller så.. Jag respekterar att du tycker annorlunda och det är helt ok men håll diskussionen på en vuxen nivå.. Du behöver inte kalla andra avskumm eller en jävla skit för att föra fram vad du tycker.. pröva får du se. Citat:
Citat:
"expired" ute på marknaden och till salu menar du? mvh / Tomas |
ok ok....Inga mer namn..
I och med att jag driver ett företag själv och skulle gå i avgrunden om någon gjorde detta mot mig så blir man upprörd. -Ja.... jag tycker att de som handlar i ondo skall förses med näringsförbud så att vi andra "hederliga", "ärliga" kan tjäna pengar på rätt sätt. Ett exempel på vad jag menar med att sno kunder är att: Om någon slog in adressen till ByggMAX för de vill ha byggnadsmaterial så kommer de till Bosses snickeri i Oavla (Oavla uttalas värmlänskt) så har de ju kommit fel. De vill inte till Bosses snickeri. De ville till ByggMAX. Även om "alla" andra köper en massa domäner, blir det rätt då ? Som sagt. Är det värt att kanske sänka ett helt företag för att de gjort ett misstag? ( det kan ju faktiskt hända) Om de har annonserat för flera hundra tusen så kan de inte medvetet ha skitit i att förlänga domänerna...det säger sig självt. |
Tomas!
Posta inte fler inlägg på wn-forumet nu. Lägg ner detta nu. Nu lämnar du tillbaka domänerna. Var du står i frågan har framgått med önskvärd tydlighet. |
Citat:
mycket kortfattat men dock så bra |
Citat:
Citat:
"expired" ute på marknaden snor fd ägarens kunder..Och tydligen så tycker du så och det är helt ok.. Citat:
är oväsentligt, finns de ute till salu så har i många fall alla som är intresserade rätt att köpa dem.. Citat:
Det är synd om dom om de har gjort ett misstag men så är det, jag har själv gjort samma misstag och man lär sig så länge man lever.. |
Citat:
ska jag inte då få svara på frågorna? För mig är det självklart att bemöta kritik och frågor oavsett om det rör verksamheten eller något annat. Citat:
Citat:
Mvh / Tomas |
Ni får alla skilja på moral och lagar/regler. Dessa går inte alltid hand i hand.
|
Att registrera domäner som expirar gör förmodligen de flesta som är intresserade av domäner överhuvudtaget. Det är då uteslutande domäner som någon haft tidigare. Anledningen till att de expirar vet man normalt inte. Man kan heller inte i samband med att den expirar, på något tydligt sätt, se vem den tidigare ägaren var.
Det jag reagerat på i det här fallet var alltså inte just fenomenet med att köpa ett domännamn som expirar men att man köper det under andra mer fundersamma förutsättningar än att man tycker att domännamnet är bra. För att inte den här tråden ska spåra ur så bör vi nog nöja oss med att konstatera att tomas fått svar på sin ursprungliga frågeställning och även vår personliga uppfattning därom. För att bemöta vår kritik har tomas då förklarat sin uppfattning. Personangrepp eller liknande hör naturligtvis inte hemma här på WN; lika lite som oetiska affärsmetoder. Låt oss istället föra diskussionerna på en sansad nivå så gör säkerligen tomas det rätta framöver... |
Marcuss
Bra inlägg, håller med dig till 100%! Jag respekterar allas åsikter och tar åt mig av dem, trots att jag inte håller med om vad alla skriver eller vad du/ni tycker så går alla sin egen väg och så länge diskussionen hålls på en sansad nivå så är det helt ok att ta upp saker man funderar över eller har en annan uppfattning om. / Tomas EDIT: Thomas (admin/moderator) har bytt mitt forum namn från tomas till Tomas B för att tomas förväxlades med just "Thomas".. Bara så att ingen funderar.. |
Tomas B
Mycket intressant, och vi vet inte alls hur det hänger ihop och om man skall anse detta vara omroaliskt eller någon hämnd på dem. Skulle vara kul att höra en annan sida av detta (kul, inte möjligt kanske). Vill bara påpeka att du tappar kvalitet i dina inlägg, och tjurar till på folk som frågar dig om detta verkligen var moraliskt. Håll huvudet högt och förklara i stället för att svara spydigt. |
Citat:
eller en jävla skit skulle inte du då bli förbannad eller rättare sakt besviken på att inte den personen kan vara vuxen nog att hålla sig till en sansad diskussion? Citat:
Håller ryggen rak ock ångrar ingenting jag har sagt.. Citat:
samt vad som har hänt mellan oss genom åren.. / Tomas PS. Deeds, försök att skriva "edit" eller liknande om du ändrar ditt inlägg i efterhand, på så vis så kan alla följa vad som har hänt i trådarna.. Bara ett vänligt tips. |
Det är dina domäner behåll dem eller sälj om du får mer genom att sälja än vad du kan tjäna in på dem.
|
Personligen tycker jag att Tomas borde ha sålt domänerna när hans konkurrent ringde första gången. Det hade varit det "rätta" att göra. Jag ser dock inget fel i att tjäna pengar på det. Om någon har investerat i ett namn och på det sättet ökat dess värde och sedan inte tar tillvara på tillgången så är det klart att nån annan skall kuna göra det.
Ni som brukar läsa WN vet säkert att jag brukar vara en rätt hängiven motståndare till domänhandel, det är dock typen av domänhandel där en köpare hittar på ett ord eller köper allt som finns för att sedan sälja det till överpris utan att det finns en riktig investering i namnet. I detta fallet är det helt klart så att Tomas har kommit över en domän/namn med värde. Det är lite som att hitta en slant på gatan. För att vara lite metaforisk (kan man säga så?) så är det Tomas gör här; att köpa en lokal där en annan aktör har lagt stora reklampengar på att marknadsföra som deras nya lokal. Skulle detta hända i verkligheten? Att ett företag lägger ut "hundratusentals kronor" på en reklamkampanj för "strandvägen 4" när kontraktet för den lokalen inte är påskriven? Knappast. Det är dessutom svårt att veta vad som har hänt mellan Tomas och sagda konkurrent. Återigen så tycker jag personligen att det Tomas borde göra är att bestämma ett pris som är skäligt men samtidigt inte ett dåligt, ringa sin konkurrent och göra upp. Fast det skall vara sagt att jag inte vet särskilt mycket om affärer och handel. |
Allt går ju att förhandla sig till. Ungefär.
Jag har följt denna intressanta tråd och tycker att dess utveckling är avskyvärd. Thomas B har inte gjort något fel. Han köpte lediga domäner. Sedan, vems det var innan har ingen betydelse. De valde att inte uppdatera sina domäner. Synd. Hur moraliskt det är, är dock en annan fråga. Men jag tycker att han har gjort rätt. Eftersom att han la ut pengar för lediga grejer. EOF |
Jag vet inte vad Tomas B livnär sig på, men uppenbart är det domänhandel inblandad och att då inte ta denna möjlighet som knappast dyker upp särskilt ofta skulle vara korkat. Nu har jag inte blandat in några moraliska betänkligheter i detta då jag inte har en aning om vilka offren/offret är. Det kanske är yrkesregistret, vem vet.
Rent juridiskt verkar Tomas B ha gjort helt rätt (enligt vad som framgår i tråden) De e ju klart, ska man lägga till lite moral så skulle mitt inlägg se helt annorlunda ut. Men moralen får inte platts eftersom vi/jag inte vet motparten. De E Min ståndpunkt. |
Citat:
Lägg ner denna tråden nu! Posta inte fler inlägg är du snäll. *** Jag har aldrig hört talas om ett forum där en moderator byter namn på en medlem...!! Fast å andra sidan... det är rätt mycket oväntat som händer på detta forumet, så det är kanske lika bra att hålla stilen...! :-) |
Jag vet inte om jag törs säga min mening utan att mina antagonister hoppar på mig igen :lol:
Reglerna är ju klara att vem som helst får köpa ett domännamn som är ledigt. Men moraliskt så är det helt fel att utnyttja den här situationen att dom hade missat att förnya domänen. Som företagare så sänker man sig själv om man gör som Thomas B eftersom det finns vissa moraliska regler som man inte ska frångå. Jag själv skulle aldrig anlita Thomas B:s företag eftersom jag vet att hans moraliska regler inte överensstämmer med mina. Han har hur rätt som helst att göra som han gör, MEN jag skulle inte anlita ett företag som har så låg affärsmoral som Thomas B: företag tydligen har, vad han nu har för låssasföretag :lol: :lol: Sen att han är kaxig och skryter över sitt tilltag låter för mig som att han är 17 bast och tror att han är nåt :ph34r: |
Go jari go jari go jari :D
|
Eclipse
Citat:
varför postar du då överhuvud taget!? Citat:
Citat:
"DistansData" Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Grazzy. Citat:
edit: stavfel / Tomas Edit: Korrigerade QUOTE-taggarna så de visas korrekt / Marcus |
Tomas B!
Du har gjort helt rätt! Dom får stå sitt kast och du var alert och tog domänerna. Jag driver eget och gör det inte för att det är kul (inte enbart iallafall) utan för att tjäna pengar. Jag hade inte tvekat att regga domänerna. Har själv sumpat en del bra domäner genom åren och visst är det surt men jag har bara mig själv att skylla! Inte ringde jag upp de som reggat domänerna och sa att de var dumma, någon slags självkritik får man väl ha. Man skall inte tro att Skanska hade ringt Pelles Betong & Sånt och frågat honom om han inte skulle förnya betong.com om han missat det! Man KAN inte ställa sig sist i kön för då är det slut när det kommer fram. Man behöver inte armbåga sig fram men topp 5 i kön är ett måste idag med det klimat vi har. Etik hit och dit men verkligheten är inte rättvis. Alla tar det dom vill ha (jag säger inte att det är rätt i alla lägen men i Tomas B´s fall helt ok). Så grattis Tomas till ett lyckat kap och hoppas du njuter av trafiken. Jag kanske inte bygger några broar här som ny på forumet men jag tycker mig känna lukten av den svenska avundsjukan.... Det enda som jag kan se är fel med Tomas B är väl att hans mamma och pappa inte hajja att Thomas stavas med H.... ;) /Thomas |
Citat:
|
Citat:
/Thomas |
Nej det var ett skämt med hänvisning till att vissa argument är "allvetande" och inte riktigt går att diskutera emot.
|
Citat:
/Thomas THL |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson