WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Förmedling av jobb och tjänster (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Är intresserad av att köpa hemsidor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6211)

Klorinsky 2005-02-24 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av Schneaker
Citat:

Ursprungligen postat av Klorinsky
Varför göra om layouten? Du kan ju fortfarande använda din. Han har ju inte köpt den.

För att han åt upp min layout.
Nu kör den hans layout, som är stenful.

men jag ska nog lägga ner projektet istället.

Rätta mig om jag har fel men om han inte har tillgång till domänerna så är det väl bara att peka om den till din host igen? Designen är väl inget problem då orginalet finns kvar i sitt ursprungliga skick vid digital kopiering. Dvs ingen skada skedd!

Schneaker 2005-02-24 14:43

Citat:

Originally posted by Klorinsky@Feb 24 2005, 15:34
Rätta mig om jag har fel men om han inte har tillgång till domänerna så är det väl bara att peka om den till din host igen? Designen är väl inget problem då orginalet finns kvar i sitt ursprungliga skick vid digital kopiering. Dvs ingen skada skedd!
*rättar*

Han skulle ju överta siten, och han ville ha konto på webbhotellet.
Alltså gav jag honom lösenord till mitt konto på webbhotellet, tanken var att han skulle ta över driften av siten på samma ställe. Domänerna pekades inte om, utan han ändrade direkt i "min" site.

Westman 2005-02-24 15:34

Ja gör man affärer med barn så kan man väl förvänta sig att det sker på sandlådenivå. ;)

nomicon 2005-02-24 15:40

Citat:

Originally posted by Westman@Feb 24 2005, 16:34
Ja gör man affärer med barn så kan man väl förvänta sig att det sker på sandlådenivå. ;)
Är inte barnarbete förbjudet? ;)

-Martin

Marcus 2005-02-24 15:50

En nog så viktig lärdom för många att läsa den här tråden så självklart bör den inte tas bort; "Ha koll på vem du gör affärer med."

Efter att du läst den här tråden så skadar det ju inte att tänka på vad som gjordes fel och vad som kunde gjorts bättre.
- Bakgrundskontroll av köparen?
Sajter som denne är involverad i? Hemtelefon? Hemadress? Ålder? Företag? Budget?
- Betalning i förväg?
Delvis betalning? Känns dock lite löjligt när det är sådana här belopp. Kanske ett nog så viktigt tecken isåfall att affären inte är seriös.
- Backup av sajten innan överförande?
För att skydda sig mot missöden eller ev. köpare som drar sig ur innan köpeskilling erhållits.
- Köp om 500kr där ett högre pris per 250 kr verkar spela all roll i världen ger vissa varningstecken om att köparen kanske inte ens är medveten om att t.ex. avgiften för överföring för en .se-domän kan ligga högre än så.
- osv...

Däremot kan jag nog tycka att affärer på den här nivån egentligen inte hör hemma här på WN. Lunarstorm finns ju...

JeppeGoal 2005-02-27 12:33

Detta blev inte kul. Nu har mitt namn blivit smutskastat tack vare en deal jag hade med Johan, som jag stoppade tack vare ett missförstånd i dealen. Att sedan folk spär på denna situation, folk som egentligen inte behöver lägger sig i, och inte vet någonting mer än från Johans perspektiv, gör en riktigt förbannad. JeppeGoal, jag, heter Jesper Skullman, och det står jag för. Varför skulle jag byta nick? Känns lite onödigt då jag hoppas de flesta här inne skapar sig en bild av mig själva när det behövs, och inte gå efter denna tråd.

Mycket som skrivits här är överdrifter, och ni har endast läst det ur ett perspektiv - tänk på det.

Jag tänker dock inte engagera mig mer i den här tråden, då den känns ointressant för WN's läsare. Jag anser att den borde raderas!

Alex 2005-02-27 14:11

Hej JeppeGoal..
När jag såg tråden första gången hade jag en känsla av att den skulle urarta på detta viset.
Det är inte för att det var du som skrev den. Det är för att folk inte kan lita på minderåriga personer, vilket jag har full respekt för. Men när man säljer något är det man själv som har kontrollen, man bestämmer själv kraven. Vill inte parten som köper produkten vara med på avtalet så behövs inte det.
Du söker ofta folk som skall hjälpa till på Aspsidan.nu.

Samma sak händer där, din tråd uratar.
Du måste sätta upp skarpare riktlinjer.

Har du kvar Johans design så kan det vara bra att ge honom den, då ordnas det mesta upp.

Jag har själv haft den "turen" att göra affärer med småbarn. Småbarn som inte alls verkar så små, utan i självavärket
så värkar de vara vuxna. 1 gång har det hänt att jag köpte snubbens förslag, jag kodade och när det kom till betalningen så sprack allt.
Då blev man sur, men _jag_ lärde mig en grej. Gör aldrig jobb utan en handpenning eller ett riktigt avtal.

JeppeGoal 2005-02-27 15:42

Jag har dock ingen back-up på hans gamla design, men han har ju alla filer - all kontroll på allting. Det är inte så att jag har stulit sidan.

Denkan 2005-02-27 16:56

Citat:

Jag har själv haft den "turen" att göra affärer med småbarn. Småbarn som inte alls verkar så små, utan i självavärket
så värkar de vara vuxna. 1 gång har det hänt att jag köpte snubbens förslag, jag kodade och när det kom till betalningen så sprack allt.
Då blev man sur, men _jag_ lärde mig en grej. Gör aldrig jobb utan en handpenning eller ett riktigt avtal.

Då är vi två ;)
Jag underskattade skriftliga avtal på jobb och avtal och då går det som det går ibland.

Jag kan också tillägga att jag inte tog/tar dig, JeppeGoal, seriöst endast p.g.a Johans anklagan. Men tror man att man kan köpa domän, besökare och webbsida för 500kr, då är man oseriös.

JeppeGoal 2005-02-27 18:49

johan bad mig lägga ett bud, jag lade ett skambud för ibland lyckas man även med det. Och voala! Johan behövde pengar och gick med på budet...förstår inte var oseriositet kommer in där.

Worm 2005-02-27 20:00

Zn4rK: Jag tycker det är dåligt av dig att generalisera så. Det finns många minderåriga med stark ekonomi. Jag själv var god för höga femsiffriga belopp under min senare tid som minderårig. De flesta har naturligtvis inte tillgång till dessa belopp, men dra som sagt inte alla över en kant.

Det finns även många seriösa och duktiga minderåriga. Jag har exempelvis en vän som skrev en 200 sidor tjock bok i ämnet Blackjack vid femton års ålder. Den blev visserligen aldrig utgiven av något förlag, men det berodde snarare på låg efterfrågan än kvalitén på bokens innehåll.

För övrigt hade jag utan tvekan bättre grammatik och stavning i mitt språk vid tolv års ålder än vad du, att döma av ditt inlägg, verkar ha idag. Detta kan troligen bidra till det faktum att småbarn, som du väljer att uttrycka det, ofta verkar mogna.

Denkan: Jag tror inte det är omöjligt att köpa de efterfrågade tingen för 500kr, och med tanke på att Schneaker var villig att sälja för just det priset måste jag ha rätt. Jag har själv ett gammalt skolarbete fullt med innehåll, eget domän, och c:a 75 besökare per dag som jag mycket väl skulle kunna sälja för 500kr. Denna sida har naturligtvis ingen som helst möjlighet till kommersialisering men å andra sidan var det väl inte det som Jeppegoal var ute efter?

JeppeGoal 2005-02-27 20:23

Precis. Jag kan väl säga då att jag skriver för Norrköpings tidningar, sveriges äldsta och en av de största tidningarna, och jag är 15 år. Min ekonomi tänker jag inte yttra mig om, men jag är inte alls oseriös då jag för ett par dagar sedan betalade ett nytt projekt, för 2 100 SEK. Ska snart även betala 600 för en annan sida.

Alex 2005-02-27 20:44

Worm: Jag är själv minderårig. Jag har god ekonomi. Det jag menar är att man skall göra upp ett avtal, ett vettigt avtal.
Jag är 15 going 16 iår.
Jag äger 178 domäner, ett 10tal aktiva websidor.

--

koala 2005-02-28 02:44

Lite allmänt skryt bara för att fortsätta i samma stil: När jag gick i åttan skrev jag bättre än de flesta gymnasieelever, enligt min samhällskunskapslärare. Detta skriver jag inte för att verka smartare än er. Men det är jag. (Och jag heter Farbror Barbro... :P )

Men tänk på att det finns många underbarn som redan vid 12 års ålder är mer mogna än de flesta 30-åringar nånsin blir.

fabian 2005-02-28 03:25

Jag lärde mig läsa när jag var tre år gammal.

Lås denna tråden nu, snälla.

eg0master 2005-02-28 08:42

Nu kan jag inte hålla mig längre...
Intelligens, seriositet, god ekonomi och mogenhet är knappast några egenskaper som självklart hänger ihop. Genom att tro det framstår man i min ögon som omogen eftersom man inte förstår de olika ordens innebörd på ett korrekt sätt.

Det enda vettiga som sagts i denna tråd på länge är:

Worm:
Du har helt rätt att utbud och efterfrågan är det som styr. Vill någon sälja för 500 och någon annan köpa för 500 så är det exakt vad varan är värd. En vara är aldrig värd mer än vad någon kan tänkas betala för den i samma tidpunkt som någon vill sälja den.

Zn4rk:
Har ett flertal gånger sagt det som jag får en kännsla av att många här på forumet inte riktigt förstått. När man gör affärer skall man ha ett avtal skriftligt. Har man inte det så får man räkna med att man får problem. Att göra affärer utan skriftliga avtal är osmart, verkar oseriöst, leder knappast till god ekonomi och ej heller speciellt moget.

Worm 2005-02-28 17:40

ZN4rK: Haha didn't see that one coming. Förstår inte riktigt varför du dissar minderåriga när du själv är en??
Skitsamma, ska kontakta dig angående ett jobb nu...hoppas du nappar....

Jon A 2005-02-28 18:07

LOL, vad babblar ni om?

Diplom för deltagande i "Världens mest patetiska diskussion" kommer skickas ut till berörda skribenter.

nord84 2005-03-04 10:20

Du kan få köpa http://www.parishilton.se för 4000:-
Den genererar i dagsläget lite pengar (några hundra i månaden)
Ett domännamn man kan tjäna mycket pengar på... och en person som Många! är intresserade av!

Skicka ett mail till [email protected]

/A

Tobbe 2005-03-05 12:00

Det här var fan den mest värdelösa tråden jag har läst i hela mitt liv, den är numera låst.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson