WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Ny version av MissDomain.com (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4791)

ZN 2004-12-10 02:25

Citat:

My 2 cents opinion: Då går det bra att informera på startsidan (det finns gott om plats) att budgivningen på juridik.se bara är en test och inte på riktigt. Tänk om någon utomstående okunnig stackare (jag t.ex.) hade hakat på budgivningen. Hade det då fortfarande bara varit en test?
Budet var en test, och domänen är till salu. Så om du budar förändras inget. Vi lanserade för någon dag sedan och jag förstår inte varför du sågar den totalt pga av detta?

Citat:

1. Om inte säljarens 10%-iga försäljningsavgift går till domänägarna, vem går den då till?
Det är inte riktigt så enkelt som du tror, att bara slänga upp en site och håva in pengarna, tyvärr. Först har vi utvecklingstiden på säkert nära 1000 timmar (ja du läste rätt). Serverkostnad på nästan 1000 kr per månad (nej ett webhotell på b-one för 10 kr/mån duger inte), som snart blir 2000 per månad. Marknadsföring för att få dit besökare och eventuella kunder till de som spenderar sin tid på att lägga in domäner till försäljning. Drift, utveckling, serverunderhåll och konfigurering osv. Mycket tid alltså. Så, nej, det är inte riktigt så lyxigt.

Citat:

2. 10% av 1000 Kr. är mer än 10% av 500 Kr. Det är vad min miniräknare säger i alla fall. Så visst gynnas ni som ägare av domänen av höga försäljningspriser.
Vilken härlig värld du måste leva i som kan lösa en ekvation så snabbt med en miniräknare, med så mycket vetskap om hur det fungerar.
Jag vet inte hur du tjänar dina pengar men de flesta betalar skatt och som företagare är det ganska mycket vilket du skulle vetat om du tog reda på det innan du kläckte ur dig och drog den slutsatsen. Tycker du fortfarande att det är höga försäljningspriser?

Citat:

3. Inte speciellt taktiskt att avslöja en flexibel moral med citat: "Skulle jag haft något att dölja så skulle jag registrerat ett annat konto med ett helt annat namn." Alltså är du i stånd att göra något sådant om du vill dölja något. Är det så jag ska uppfatta det?
Nej, det är jag inte, det är det jag säger. Är du en fuskare? i din profil står det "Har fuskat inom det mesta." Så du är alltså en fuskare som fuskar med allt möjligt, verkar inte så seriöst i mina ögon. Är det så jag ska uppfatta det?

Citat:

Känner mig ytterst tveksam till Missdomains nuvarande affärsmetoder efter att ha läst de senaste inläggen.
Vi kör med öppna kort och du är välkommen att granska.

pitbull 2004-12-10 03:31

Citat:

Originally posted by Bitbull@Dec 10 2004, 03:25
Citat:

My 2 cents opinion: Då går det bra att informera på startsidan (det finns gott om plats) att budgivningen på juridik.se bara är en test och inte på riktigt. Tänk om någon utomstående okunnig stackare (jag t.ex.) hade hakat på budgivningen. Hade det då fortfarande bara varit en test?
Budet var en test, och domänen är till salu. Så om du budar förändras inget. Vi lanserade för någon dag sedan och jag förstår inte varför du sågar den totalt pga av detta?

Citat:

1. Om inte säljarens 10%-iga försäljningsavgift går till domänägarna, vem går den då till?
Det är inte riktigt så enkelt som du tror, att bara slänga upp en site och håva in pengarna, tyvärr. Först har vi utvecklingstiden på säkert nära 1000 timmar (ja du läste rätt). Serverkostnad på nästan 1000 kr per månad (nej ett webhotell på b-one för 10 kr/mån duger inte), som snart blir 2000 per månad. Marknadsföring för att få dit besökare och eventuella kunder till de som spenderar sin tid på att lägga in domäner till försäljning. Drift, utveckling, serverunderhåll och konfigurering osv. Mycket tid alltså. Så, nej, det är inte riktigt så lyxigt.

Citat:

2. 10% av 1000 Kr. är mer än 10% av 500 Kr. Det är vad min miniräknare säger i alla fall. Så visst gynnas ni som ägare av domänen av höga försäljningspriser.
Vilken härlig värld du måste leva i som kan lösa en ekvation så snabbt med en miniräknare, med så mycket vetskap om hur det fungerar.
Jag vet inte hur du tjänar dina pengar men de flesta betalar skatt och som företagare är det ganska mycket vilket du skulle vetat om du tog reda på det innan du kläckte ur dig och drog den slutsatsen. Tycker du fortfarande att det är höga försäljningspriser?

Citat:

3. Inte speciellt taktiskt att avslöja en flexibel moral med citat: "Skulle jag haft något att dölja så skulle jag registrerat ett annat konto med ett helt annat namn." Alltså är du i stånd att göra något sådant om du vill dölja något. Är det så jag ska uppfatta det?
Nej, det är jag inte, det är det jag säger. Är du en fuskare? i din profil står det "Har fuskat inom det mesta." Så du är alltså en fuskare som fuskar med allt möjligt, verkar inte så seriöst i mina ögon. Är det så jag ska uppfatta det?

Citat:

Känner mig ytterst tveksam till Missdomains nuvarande affärsmetoder efter att ha läst de senaste inläggen.
Vi kör med öppna kort och du är välkommen att granska.

Tack för dina svar. Jag utgår från att detta var missdomains officiella svar?

1. Om jag hade hängt på "testet" som du kallar det, hade jag alltså blivit informerad om att det var just ett test och ingen riktig budgivning. Låter fair, men fortfarande ingen förklaring till varför det inte informerades om detta till oss ovetande besökare som trodde att det var riktig budgivning. Jag sågar ingenting, ifrågasätter vad anledningen till den interna budgivningen var och varför det ej informerades om att det ej var en riktig budgivning.

2. Fick inget svar om till vem den 10%-iga försäljningsavgiften går till. Däremot fick jag veta att det kostar att driva en domän, inte riktigt det som jag efterfrågade, men tack för informationen i alla fall.

3. Jag belyste att ni såklart får en högre försäljningsersättning destå högre pris som en domän säljs för. I.o.m. detta måste det rimligtvis finnas ett ägarintresse att domänerna säljs för så högt pris som möjligt eftersom det innebär större intäkter. Självklart höjs det ett ögonbryn här och där när en delägare till siten bjuder på domäner. I andra sammanhang och i andra kretsar skulle sådant betecknas som bulvanverksamhet. Nåväl, istället för att vara lyhörd och sätta dig in i dilemmat med lite ödmjukhet och sett från kundens perspektiv så väljer du att berätta för mig att du betalar skatt och lägger in en illa dold insinuation att jag ej gör detta i "den härliga värld" som du bestämt dig för att jag lever i. Återigen... inte det som jag efterfrågade, men tack ännu en gång för informationen.

4. Tolka det som du vill, mitt syfte med att benämna min yrkeskarriär som "fuskare" var väl främst ett försök att på ett humoristiskt sätt berätta att jag har arbetat med en massa saker, men aldrig skaffat mig några djupare kunskaper inom något specifikt område. När jag representerar företaget är jag emellertid noga med att inte presentera mig som "fuskare". Men det var väl inte mig som person det handlade om utan missdomains interna budgivningar?

Trist att du inte har respekten/ödmjukheten/mognaden att se mig som kund och kunna se det hela ur kundens perspektiv. Varför inte ta till dig kritiken och de frågetecken som har dykt upp de senaste dagarna? Vad är det för något som är så känsligt? En erfaren företagsledare skulle ha lyssnat på kritiken, sedan åtgärda bristerna och sätta kunden framför egot. Kritik och framförallt konstruktiv kritik är en konst att framföra, men kräver också någon som är mottaglig för detta. Jag menar... Varför fråga kunderna om vad de tycker om man inte är beredd att verkligen lyssna och förstå?

Raderade nyss 32 st. auktioner som jag hade uppe på missdomain. Hade jag fått konstruktiva och ödmjuka svar samt förklaringar som verkade trovärdiga på de senaste dagarnas händelser så hade jag gärna varit kvar som kund hos er. Nu väljer jag istället att lägga alla ägg i korgen hos Sedo.

Ingenting att ta personligt, jag skulle reagera på precis samma sätt om jag fick veta att liknande budgivningar förekom på andra auktionssiter och företagsledningen idiotförklarade mig när jag ifrågasätter detta. Som jag sa tidigare: Trovärdighet är A och O på en auktionssite.

Tack för den tid som varit.

Mvh /Stefan

ZN 2004-12-10 11:58

Citat:

1. Om jag hade hängt på "testet" som du kallar det, hade jag alltså blivit informerad om att det var just ett test och ingen riktig budgivning. Låter fair, men fortfarande ingen förklaring till varför det inte informerades om detta till oss ovetande besökare som trodde att det var riktig budgivning. Jag sågar ingenting, ifrågasätter vad anledningen till den interna budgivningen var och varför det ej informerades om att det ej var en riktig budgivning.
Jag tror du har missuppfattat mig. Utvecklingen görs på en annan site, sen förs filerna över till den skarpa versionen. Om någon fil t.ex glöms föra över så kan det innebära att någon funktion slutar fungera. Jag ville försäkra mig om att det fungerar även på den skarpa. Därav gjordes ett testbud. Skulle jag vetat att folk tog det så illa så skulle jag raderat igen, men domänen i sig är inte en test, den är till försäljning, så om du budar på den och ger högsta budet så självklart får du domänen. Vi ville bara försäkra oss om att det fungerar som det ska. Jag har bett Emil att radera auktionen för juridik.se och lägga in den på nytt så inga bud finns på domännamnet

Citat:

2. Fick inget svar om till vem den 10%-iga försäljningsavgiften går till. Däremot fick jag veta att det kostar att driva en domän, inte riktigt det som jag efterfrågade, men tack för informationen i alla fall.
Har försökt svara dig på det, men precis så som du ser det ur ditt perspektiv så ser vi det ur vårt perspektiv. som jag ser det så går inte de 10% rätt ner i våra fickor så som du uttryckte det. Det går delvis tillbaka till de själva som använder plattformen eftersom pengarna används för att driva dit potentiella kunder, precis som när en mäklare sköter visning och ev. annonsering av någons hus. Ska han då inte få något betalt för det? Det verkar som om vissa har uppfattningen om att bara för man bedriver sin verksamhet som en tjänst på internet så ska man inte få betalt för det jobb som görs. Eftersom det är en nylansering av tjänsten tänker vi i princip lägga samtliga pengar vi får in på marknadsföring, så vi kan leverera fler köpare till domännamnsägarna och även få in fler bra domännamn till försäljning.

Citat:

3. Jag belyste att ni såklart får en högre försäljningsersättning destå högre pris
Jo det är så det brukar va med provision, det finns för och nackdelar, hur hade du löst det för att få det att gå runt ekonomiskt, hur skulle din lösning se ut. Skulle du varit mer positiv om vi tog en fast avgift per domän? Det är en ganska allvarlig anklagelse från din sida att vi systematiskt skulle syssla med att trissa upp buden. Detta föregår absolut inte och skulle självklart inte fungera i längden. Och dessutom om man ser på vilka summor domännamn ibland säljs för så finns det ingen större anledning. Vi lyssnar på våra kunder och det är just därför jag besvarar dina frågor just nu ur vårt perspektiv för att bemöta din kritik som man inte blir speciellt glad av att läsa eftersom jag tycker grunderna till dom är felaktiga och endast tar med aspekter från din sida.

Citat:

4. Tolka det som du vill, mitt syfte med att
Ville visa att man alltid kan tolka saker på ett helt annat sätt än vad som var tänkt, precis som du gjorde med mitt svar. Det är synd att du ser allt vi gör på ett så negativt sätt, din inställning är väldigt bitter.

Citat:

En erfaren företagsledare skulle ha lyssnat på kritiken, sedan åtgärda bristerna och sätta kunden framför egot. Kritik och framförallt konstruktiv kritik är en konst att framföra, men kräver också någon som är mottaglig för detta.
Det är precis det vi gör, har senaste dagarna fixat fel och lagt in funktioner som kunderna har sagt till om, t.ex Maccke som påpekade att det inte gick att lägga in domäner med utländska tecken, eller marcuss som tyckte man borde få mail när någon budat över en, det är nu fixat, vi har också förtydligat priserna efter att folk hört av sig om det. Du får gärna kritisera om du tycker något är fel men när det övergår till anklagelser utan saklig grund så vill man såklart försvara sig. I fortsättningen behöver vi inte göra fler testbud, eftersom allt nu är på plats, vilket gör att jag hoppas vi slipper sådana här inlägg.

Vi tar gärna emot all form av kritik, vi älskar kreativ kritik, det var också en del av syftet med att vi skapade tråden.

Mvh Björn

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson