WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Scorpiondata, vad händer just nu? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4530)

Decibel 2005-03-30 11:45

Citat:

Ursprungligen postat av aikon
Citat:

Ursprungligen postat av saflund
Tänk om folk kunde välja dyrare (oftast bättre) produkter och tjänster inom hosting istället.

Ganska märklig kommentar när SD är kund hos Port80. Det gör ju att ni har ett visst ansvar för eventuella driftproblem...

Din profil säger:
Citat:

Port80 är en modern Internetoperatör som erbjuder Internetanslutningar, drift & hosting, IP-telefoni och anpassade tjänster. Vår målsättning är att erbjuda kostnadseffektiva lösningar som kännetecknas av kvalitet, pålitlighet, säkerhet och flexibilitet.

Kanske du kan kolla upp vad som är problemet hos er kund, och meddela oss?

Herr säflund är säljare, inte tekniker ;)

Dessutom tror jag inte deras kunders problem är något som sprids utåt, utan det får nog kunden själv berätta om isåfall.

(Sen ser det ut som SD är kund till Welltonway inte port80, sen vet jag inte om Welltonway har rackplats eller sitter i kontorshotellet)

Spindel 2005-03-30 14:54

ScorpionData har fungerat skit på sistone. Tror dock det mesta beror på MySQL-servern som verkar riktigt seg...

Det där att man får vad man betalar för, BS! Ni tycker då att man inte ska få klaga på IKEA heller då?

ghis 2005-03-30 15:56

Min sida har inte varit online på hela dagen idag och ½ dagen igår. Det är riktigt surt..

Har mailat och fråga vad som står på men självklart inte fått svar! Dock ser jag hellre att dom fixar problemen istället för att svara på mail och sedan efteråt svarar på mailen. Hoppas att så är fallet!

obe 2005-03-30 16:07

Min uppfattning är att Scorpiondata bara svarar på mail som de har ett bra svar på. De svarar aldrig på mail som berör uptime, avbrott och dyl.

prime_66 2005-03-30 16:26

Citat:

Originally posted by obe@Mar 30 2005, 16:07
Min uppfattning är att Scorpiondata bara svarar på mail som de har ett bra svar på. De svarar aldrig på mail som berör uptime, avbrott och dyl.
Jag har t.o.m ringt nu men får inget svar..måste ju vara åtminstone hundratals snart jävligt förbannade kunder som hör av sig.

huskyboy 2005-03-30 16:39

Vi på SajtX är återförsäljare åt Scorpion Data och vår sida ligger alltså också nere.
Tyvärr har jag inget svar på när allt kommer upp igen då jag inte heller kan få tag på någon på SD. Jag kan bara hålla med om att informationen från dom är under all kritik.
Jag kan bara be alla "våra" kunder om ursäkt för detta.

/Håkan

Lundmark 2005-03-30 17:31

Jag tycker dett är lite kul:
Telefonnummer:
Jour: 0706-080404
--------------------------------

..... slutet av nummret är 404 :)

hagklint 2005-03-30 17:41

Nu funkar iaf http://www.scorpiondata.com

prime_66 2005-03-30 17:45

Ja, nu funkar min sida igen. Men vet nån vad felet berodde på? Har en känsla av det är lite väl många som trängs i "samma burk". Om det är så lär det väl inte bli bättre framöver...hmm,..

huskyboy 2005-03-30 17:57

Det som hade hänt var att filservern gick ner och när dom bytte den så pallade den inte trycket utan den gick också ner. Dom blev tvungna att skaffa ytterligare en ny burk.

henkealf 2005-03-30 18:11

Någon annan som inte är helt nöjd med deras backup?

huskyboy 2005-03-30 18:16

Nyare backup komer att köras in lite senare. Detta var bara för att komma igång lite snabbare.

npa 2005-03-31 23:20

Men varför är informationen så dålig från Scorpion/SajtX? Det stod ingenting i mailet från SajtX om att de har tagit två dagar gammal data från backup. Utan det får man läsa om här i detta forum eller på deras hemsida. Ännu sämre är Scorpion som inte skriver någonting om filserverproblem på deras hemsida.

huskyboy 2005-04-01 08:48

Det var kanske fel att inte ta med det i utskicket, men nyare backup var på väg in samtidigt som utskicket gjordes.
Anledningen till att information inte gick ut tidigare var att vi själva inte fått någon information om vad som hänt.

plazebo 2005-04-03 09:25

AAAAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa (sound of me going mad)

freakalis 2005-04-03 09:53

Jaha då var det nere igen =(

Demandred 2005-04-03 10:33

Är det någon som har en server co-lo hos Scorpion? För jag har en hemsida på en server där och den åker upp och ner som en jojjo.

Är det linan eller servern som åker upp och ner?

Decibel 2005-04-03 10:49

Citat:

Originally posted by Demandred@Apr 3 2005, 09:33
Är det någon som har en server co-lo hos Scorpion? För jag har en hemsida på en server där och den åker upp och ner som en jojjo.

Är det linan eller servern som åker upp och ner?

Troligen maskinerna, om dom inte ligger på någon egen lina på nåt vis genom port80.

Jag har hand om flertalet maskiner i Port80´s hall och har inte hört ett enda klagomål på kopplingen.

(Nästa gång det krånglar, surfa in på 1.nu och se om den också har trubbel, så kan ni utesluta kopplingen delvis iaf)

ghis 2005-04-03 12:34

Jaha så vare kört igen. Funkade helt konstigt inatt ocskå! Satt och gjorde värsta stora uppdateringarna på sidan inatt.. Stor chans att det kommer vara kvar sen när sidan kommer online igen. F*n vad sur jag blir

henkealf 2005-04-03 12:40

Jag är med på att man får vad man betalar för,
men är det inte märkligt ofta som Scorpiondata ligger nere?
Det borde nästan vara svårt att åstadkomma så mycket
down-time som Scorpiondata gör.

ghis 2005-04-03 12:47

Citat:

Originally posted by henkealf@Apr 3 2005, 12:40

Jo visst! Men för mig har SD också fungerat väldigt för cirkus ½ år sen fram till nu minus några veckor.

Riktigt synd :/

Decibel 2005-04-03 12:50

Citat:

Originally posted by henkealf@Apr 3 2005, 11:40

Helt klart anmärkningsvärt, om man kollar på deras sida och tar del av deras senaste bravader kan iallafall jag dra slutsatsen av följande som ev. kan delta till obalansen:

- För stora konton
- För få servrar
- För många kunder per server
- Ej optimerade servrar
- Avsaknad av kunskap/tid/kraft att hålla allt i sin ordning.

Låga priser, stora konton, det lockar fram köpsugna minderåriga som vill prova och leka, ofta här är det dom som ställer till med oändliga loopar av kopplingar och riktigt dåliga koder och scripts, isolerar man inte, eller har förberett sig för detta är det scenario som utspelar sig på Scorpionshops rätt nära tillhands.

uweklosa 2005-04-03 14:50

Jag ska byta i alla fall nu.

Jag har bara en liten privat sajt hos SD och några e-postkonto som inte gå att använda längre. SD är verkligen dåliga och när man läser deras första sida vet man inte om ska skratta eller gråta.

Jag var nöjd i ett år men sedan några veckor är jag bara sur på SD

prime_66 2005-04-03 15:22

¨Ja..en jävla tur att man inte betalat för mer än en månad..borde ju fan på pengarna tillbaks!!

henkealf 2005-04-03 15:46

Till vad ska man byta då, få webbhotell erbjuder samma tjänster för rimliga pengar.

prime_66 2005-04-03 15:48

Jag har nu sagt upp mitt abbonemang hos Scorpionshops och krävt att få pengarna tillbaks för denna månaden. Jag föreslår att alla ni andra som också är missnöjda följer mitt exempel.. Dom har inte svarat på mina mail under en veckas tid nu, inte heller på telefon.

ghis 2005-04-03 17:03

Saken är att jag hade tyckt det var okay att dom hade problem och sidan är nere. OM MAN hade fått information! Sidan är nere, dom svarar varken på tele eller mail är sjukt dåligt! Inte äns information på sidan deras. ://

Hoppas verkligen att de får igång och igen nu så det blir lika bra som det var innan.

Decibel 2005-04-03 17:53

Börjar bli lite upprepning nu, samma saker som återkommer tidigare i tråden.

Jag låser tills vidare, ev. om någon annan moderator tycker annorlunda och låser upp tråden.

Vi får se denna tråd som ett exempel på hur ett webbhotell inte ska arbeta mot sina kunder.

Om Scorpionshops själva vill göra ett uttalande kan dom tala med en moderator så låses tråden upp...

-------
Edit 05-04-05

Tråden öppnad igen.

henkealf 2005-04-05 14:58

Jag är fortfarande intresserad av att höra om vart ni fd Scorpiondata-kunder har flyttat. Anledningen till att jag valde SD var att jag inte hittade något annat webhotell som till en någorlunda rimlig kostnad erbjöd mycket utrymme, trafik, PHP inkl GD-library, mySQL utan extra kostnad, och möjlighet till flera domäner.
Så, jag tar tacksamt emot tips på webbhotell som kan konkurrera med Scorpiondata vad det gäller funktionerna, och samtidigt erbjuda bra mycket bättre up-time.

hagklint 2005-04-05 17:29

Citat:

Originally posted by henkealf@Apr 5 2005, 14:58
Jag är fortfarande intresserad av att höra om vart ni fd Scorpiondata-kunder har flyttat. Anledningen till att jag valde SD var att jag inte hittade något annat webhotell som till en någorlunda rimlig kostnad erbjöd mycket utrymme, trafik, PHP inkl GD-library, mySQL utan extra kostnad, och möjlighet till flera domäner.
Så, jag tar tacksamt emot tips på webbhotell som kan konkurrera med Scorpiondata vad det gäller funktionerna, och samtidigt erbjuda bra mycket bättre up-time.

http://www.wopsa.se kanske?

ponting 2005-04-08 08:01

hej!
Jag har konto hos,scorpion data! För en privat sajt,för hobby snickaren duger det gott och väl, Dom har ställt upp för mig väldans bra,trots jag har varit gnällig,jobbig,och inte fattat ett dugg till att börja med!! :wub: (www.ottsjo.biz/islandshastguiden.se).

prime_66 2005-04-09 13:23

Ska bara meddela att det var inga problem för mig att få tillbaks mina pengar i alla falll. Alltid en liten tröst..

1337pm 2005-04-16 03:37

Jag gick från SD till Wopsa men är på LemonLine nu då Wopsas paket inte längre passade mina behov.

hagklint 2005-04-16 18:37

Citat:

Originally posted by 1337pm@Apr 16 2005, 03:37
Jag gick från SD till Wopsa men är på LemonLine nu då Wopsas paket inte längre passade mina behov.

Är det verkligen LemonLine och inte Levonline.com du menar?

Spindel 2005-04-19 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av hagklint
Citat:

Ursprungligen postat av 1337pm

Är det verkligen LemonLine och inte Levonline.com du menar?

Skulle gissa på att han menar:
http://www.webbhosting.nu/

Iaf, ScorpionData är nere nu...

Janols 2005-05-31 21:27

Och nu var den nere igen eller? :\...

robertsson 2005-05-31 21:32

Verkar inte bättre än att dom är nere igen... Fyfan helt sjukt att man lyckas ha så dålig uptime!

huskyboy 2005-05-31 21:34

Det är strömavbrott i Östermalm/Norrmalm där servrarna finns och systemet är nertaget då ups:erna inte räcker till. Enligt fortums sida så håller dom på med arbete, men det finns ingen info om när det kommer igång igen.
http://edw.fortum.se/start/?omrade=0180A0

aikon 2005-05-31 21:37

Sätt ett bokmärke på driftinfosidan!

http://www.driftinfo.com/

Lundmark 2005-05-31 21:54

Citat:

Sätt ett bokmärke på driftinfosidan!

http:// www.driftinfo.com/

Vem ä rdet driftinfo för. är det bara Scorpiondata? eller är det hallen som dom står i....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson