![]() |
Oavsett vilken sida man står på i debatten så vart det här en jävligt kul idé. :)
Sedan har jag redan yttrat min åsikter om fildelning, PP, med mera i tråden om Eu-valet och känner inte för att upprepa mej. |
Citat:
ni är ju mer än lovligt korkade och naiva om ni inte fattar att medan ni tror att ni jävlas med era motståndare på ett sätt som ni tycker är roligt, så står dom bakom er och knäpper upp byxorna och innan ni vet ordet av är ni rö********e både en och tre gånger med allt från IPRED lagar till stämningsansökningar, och konsekvenserna av detta... |
Tack för svaret. Ursäkta om jag formulerade mig klumpigt eller otaktfullt, hade varit ute en sväng :D
Citat:
Med facit i hand har vi fått se att ett album inte behövde kosta 179 kr när det finns Internet. Ändå tog det många år för företagen att inse detta och flytta ut på Internet. De nya affärsmodellerna (Spotify, iTunes etc.) är bara de första stegen i en ny riktning, men tänk dig hur det kommer se ut om 5 år. 10 år. Vi kan nog inte föreställa oss detta. Att säga att detta inte påverkar fildelning är en osanning enligt mig. Att artister inte "behöver" skriva kontrakt med musikföretagen är givetvis sant, men de blir ju så illa tvungna, eftersom den "gamla" affärsmodellen praktiskt taget tvingade dem till detta, för att kunna nå ut till sin potentiella publik och få tillbaka pengar. Att det blir sån rabalder kring allt detta, beror på att vi befinner oss i början av denna övergång. Företag kommer (och är redan idag), tvungna att se över sina affärsmodeller, distributionskanaler och marknadsföring - annars dör de ut. Citat:
Att vi kommer vara tvungna att kraftigt revidera upphovsrättslagen är jag helt övertygad om, den är helt enkelt inte anpassad för vår generation. Du som verkar har levt länge nog, behöver väl inte påminnas om denna debatt florerat tidigare, om än i annan form. Jag tänker på VHS, kasettband-spelare etc. De stora företagen blev livrädda för dessa nya tekniker också. Alla skulle börja spela in musik och film i sina egna hem, och privatintressena skulle inte få in alla sina miljoner. Men hur blev det sedan? Slutade vi att konsumera musik och bild? Knappast va? Det har inte gått någon nöd på Bert Karlsson och hans kollegor om vi säger så. Ytterligare en indikation på att lagen ligger efter, är att när PB-dommen spottats ut ur rättssystemet om ett par år och vi har en prejudicerande dom, kommer torrenttekniken högst troligen vara ersatt av en helt annan teknik som inte inbegrips av dessa lagar. Antingen kan vi fortsätta med detta tills att vi har inkräktat så mycket på den personliga friheten att... jag vet inte vad. ELLER så skärper företagen till sig, och löser det från sin ända. Citat:
Kruxet med diskussionen mellan oss är antagligen våra underliggande ideologiska åsikter och värderingar. Vi ser mycket annorlunda på den värld vi lever i och har troligen olika bilder av hur ett perfekt samhälle hade sett ut. Återigen, så vill jag lyfta fram att jag tänker på hur alla dessa lagar, förbud och inskränkningar kommer att påverka samhället över en längre tid. För vem tror ärligt talat att det kommer stanna med ipred, telekom, hadopi etc.? Ska man inte försöka se till vad som kommer gynna mänskligheten mest istället för att ALLTID bevaka intressen hos några få? |
Citat:
Ingen skadas utav fildelning på internet. Sen stänger dom inte ner hemsidor pga att de bryr sig om upphovsrätten, utan det handlar enbart om pengar (Hollywoods). Det är precis det som är ett hot mot demokratin, att en lobbygrupp med privata intressen kan driva på lagar som förändrar vårat användande utav internet. För att de ska tjäna mera pengar. Jag tror skivbolagen tjänar mer pengar på att ungdomar kan ladda ner än inte. En ungdom som får 1050kr varje månad lär inte lägga särskilt mycket pengar på låtar. Däremot lyssnar man på fler låtar och kan bli mer intresserad av flera artister och därmed gå på deras konserter, vilket ungdomar gärna gör. Men jag tycker det är fel att tänka "Om ingen hade laddat ner". Folk laddar ner och väljer medvetet att inte betala för deras musik/filmer. Man kan inte tvinga folk att betala med lagar. Man får helt enkelt anpassa sig till marknaden och hitta nya affärsmodeller, detta är inte omöjligt (Spotify tex). Men Hollywood de vägrar ju inse det. Om Antipiratbyrån jävlas med de som är vill skydda folkets integritet eller är på "tpb-sidan" så ska de behandlas på samma vis. Just denna "attack" kanske inte gör så mycket men det är ett sätt att protestera. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är klart att de ska lära sig vad som är rätt och fel, vad yrar du om? Om du tror att fildelning är "fel" bara för att det kommer lagförslag, kanske du borde tänka om. Hela min poäng är ju att det är lagarna det är "fel" på. Jag vet inte hur du fostrar / kommer fostra din barn, men jag tänker uppfostra mina barn enligt vad jag själv anser vara rätt och fel, inte vad andra tror. Om alla hade tänkt som dig hade världen aldrig sett revolutioner, demonstrationer, politiska debatter etc. Om du tror att man kan skälla ut en ungdom för att han fildelar istället för att inse att det är samhällets strukturer som får honom att göra det, så kör på. Du och jag delar uppenbarligen inte samma värderingar. |
Citat:
|
Citat:
Men igen, hur blev det...om vi vänder på det...vi har haft både DVD regioner, kopieringsskydd och kassettavgifter (vilket så att säga har varit "branschens" linje för att tillgodose sina rättigheter)....har kulturen försvunnit....eller begränsats?...är det inte så att vi hela tiden har haft begränsningar och regleringar, och att dessa försökts upprätthållas (som alla regler och lagar) och att det på intet sätt, precis som du säger, inneburit att kulturen kvävts, varför skulle det hända nu menar ni ? |
Citat:
Dock ser jag sekulariseringen som en av de bästa tendenserna som har hänt västvärlden |
Citat:
Om alla hade tänkt som mig hade världen aldrig behövt vare sig revolutioner eller demonstrationer... Citat:
|
Citat:
Det hela anser jag kan kokas ner till: Vilket problem vill vi EGENTLIGEN lösa? Att Bert har jobbat hårt betvivlar jag inte en sekund, men vad bevisar det? Hitler jobbade antagligen också jävligt hårt. |
Citat:
|
Citat:
Utöver det, lyssnar jag på musik som inte går att köpa varpå jag tankar den. Sen skiter jag i om det är olagligt, finns det inte att köpa har man ju bara ett val. Film tittar jag knappt på, någon enstaka gång och då tankar jag ju iofs ner dem, men det är mest pga att jag inte har råd. Den dagen jag har ett jobb börjar jag betala. Vad gäller spel så suger dem spel som kommit ut senaste typ 3 åren. Jag spelar typ 5 spel. Diablo 2 (Piratkopia), Dungeon Keeper (Piratkopia), BF1942 (Köpt), Empire Earth 1+2 (Bägge köpta). Har väl tankat ner kanske 15-20 spel senaste åren och testat bara för att se att även om jag skulle haft råd så hade jag inte slösat mina pengar på den skiten. Det är skönt att thepiratebay, isohunt och andra trackers finns så man kan få en preview på något man funderar på att köpa. |
Citat:
|
Du inser inte att jag inte ens har en hundralapp, jag har problem ibland att få tag på pengar till mat. Och jo, ibland kommer det ut något nytt spel som jag tankar ner och testar en vecka, och inte är nöjd med, alltså köper jag det inte. Hade inte gjort om jag haft pengar heller. Har hittils inte hittat något annat spel än dem 5 jag nämde som jag gillar.
Du borde inte yttra dej om du inte har koll på någon annans ekonomi. Jag har mitt studiebidrag, och min barnpension att leva på. Minus hyra, el, försäkringar och bredband och mat så blir det 0, ibland minus. |
Är det inte lite fånigt att gå på advokatbyrån? Det är advokatens jobb att företräda sin klient in i det sista. Och en bra advokat bryr sig inte om vem det är eller vad som verkligen gjorts; en bra advokat försvarar sin klient oavsett vilket.
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Resonerar du likadant med alla andra saker du inte har råd med? |
Citat:
Om lagen skrivs om så att Grazzy FÅR ta del av den kultur som produceras på det sättet han gör, försvinner alla problem. Bolagen KOMMER (och har redan börjat) hitta nya sätt att ta betalt av sina kunder. Om det är något som företag är bra på, så är det att klura ut sätt att få maximal avkastning. |
Citat:
Och sedan tar jag fortfarande inte något, jag har inte tankat ner något senaste månaderna som jag varit nöjd med, undantaget då lite musik som ändå inte går att köpa. (*Tittar i mplayer*> Rednex - Cotten Eyed Joe [DJ Splash Remix]) |
Citat:
Ditt sommarlov börjar ju snart. Då skulle du t.ex. kunna jobba i 9-10 veckor med vad som helst. Leta upp nån jordgubbsodlare/gurkodlare eller liknande. Dessa har nu förtiden väldigt svårt att hitta svenskar som orkar sommarjobba. De är ju tvugna att importera arbetskraft från Polen. Otroligt. Så kom inte och säg att det inte finns extrajobb att få tag på. Vill man jobba så finns det jobb. kanske inte ett flashigt programerarjobb på nåt hippt IT-företag, men det ska man knappast räkna med i din åler. När jag va 14-15-16-17 tog jag precis såna jobb som dessa och brukade få ihop en 10-12 tusen varje sommarlov. Vet du vad mycket av dessa pengar gick till? Skivor (musik) Problemet idag är att ungdomar inte orkar ta ett "skitjobb", de vill ha superjobb med hög lön direkt. |
Jag letar inte efter ett "superjobb", jag har letat efter vilket jobb som helst, skiter i vad. Finns ju inga jobb alls som man inte behöver iaf gymnasieutbildning. Men spelar roll, jag har ändå inte tid med ett jobb. I sommar lär det väl antagligen bli till att fixa dem betyg som jag inte lyckas fixa innan...
|
WebboT>> tyvärr har du ju fel där, vi har nästan 25% ungdomsarbetslöshet i Sverige, så tyvärr så är det inte så enkelt...men jag håller också med om att det till stor del är ungdomarnas eget fel (som sagt, det skapas liksom inga nya jobb om ingen vill betala för något)...jag tycker dom tog upp det ganska bra i Debatt häromsistens.
crazzy>> jag påstår fortfarande att det är skitsnack (eftersom jag faktiskt har varit så fattig som du tror du är)...man sitter inte hungrig och tittar på hårdvara för 100k (eller vad det nu kan vara...)...det finns heller ingen som sitter hungrig som säger "jag har inte tid att jobba"... Citat:
...alltså, vi ska inte gå in och utföra ett karaktärsmod på crazzy, det är inte min önskan...men jag har ett filmcitat som jag inte vet riktigt vilken film det kommer från "....this right here is what the fuck is wrong with this country..." (typ) ;) Citat:
|
oops...my bad [DELETE]
|
@gummianka:
Om ungefär tre månader så skulle jag kunna köpa prylar för 200k men kommer inte göra det. Jag har ju skrivit att jag säljer prylar för att ha råd med nya. (Stort, dyrt graffekort -> Litet, klent gfx + disk) Och annars köper jag ingen hårdvara, det är precis som du säger, mat är viktigare. |
Citat:
Men det skulle inte va några problem för hundratals kanske ett par tre tusen att ta jobb inom jordbruket under sommaren. Problemet är att 99% av 16-17-18 åringar ALDRIG ens skulle tänka sig att sommarjobba som jordguggsplockare. Tänk dig själv, kliva upp kl. 04:00 och börja plocka mellan 05:00 till 12:00-13:00...och bli skitig om sina lena joystick-händer. ;) Själv tyckte jag det va kanon i den åldern. Hemma redan runt 12 på dagen, gratis jordgubbar och (på den tiden) bra pengar, runt 300kr/dag. Ett annat tips till dig Crazzy som du inte kommer undan. Semestervikarie som tidningsbud. Du jobbar 03:00 - 06:00 så hinner du i god tid till skolan. En del skolungdomar gör detta, har själv jobbat på en tidning så jag har sett detta. |
Citat:
Tycker dock detta är ganska mycket OT. |
Alltså vad är det för hjärntvätt ni håller på med?? pinsamt! låt crazzy ladda om han vill... :D
|
Citat:
Crazzy har rätt i att vi är offtopic, men det ena leder ju till det andra. Jag tror risken med tilltaget mot advokatbyrån tyvärr kan leda till strängare regler i stället för att man helt plötsligt släpper fildelningen fri på upphovsrättsskyddat material. |
Jag tycker också det är ganska OT, och jag måste säga att jag ändå tycker att crazzy har iaf ett par meters försprång på många av sina likar som både kan och "vågar" diskutera saken utifrån sig själv, DET ska han ha cred för. Och det vi är inne på nu är ju faktiskt ganska traditionella tonårsfrågor, jag kan iaf inte låta bli..
Citat:
med risk för att låta jäääävligt gammal, men jag håller med WebboT om arbetets befrielse och välgörande krafter. På mitt första (egna, riktiga, under egen identitet:) sommarjobb hade jag turen att få jobba så mycket jag ville, vilket innebar att jag var där först av alla, och gick sist av alla, eftersom det tog 1,5 timme att åka buss/tunnelbana dit, så valde jag att cykla, dit och hem vilket förkortade restiden till ca. 1 timma, enkel resa. Jag hade dessutom turen att det var inom ett område som jag tyckte var jävligt intressant (jag gissar ungefär som om du skulle få jobba på..Google) vilket innebar att jag kunde införskaffa dom produkter dom sålde till kraftigt rabatterade priser...vilket i sin tur innebar att jag hade direkt erfarenhet av (ägde) produkter som inte ens lanserats i Sverige, vilket i sin tur gav mig fördelar när jag vidare sökte jobb relaterat till den branschen... Som sagt, om du försöker se saker i ett större perspektiv (vilket säkert kan vara både tråkigt och jobbigt när man är 18)...tror du att vi skapar ett samhälle där du (och andra i din situation) får in/tjänar mer pengar, om ni själva väljer att inte betala några pengar...du säger ju själv om dom produkter vi har diskuterat (film, spel, musik..) att dom inte är värda dom pengar dom kostar, är inte din avsaknad av pengar bara en annan sida av samma mynt, någon som säger "du är inte värd mer pengar än såhär", och din lösning på det är att du fortsätter att agera på samma sätt, och sen vill du att staten ska gå in och fixa till det...eller ? Eller kanske dom företag som du "stjäl" från ? Varför anser du att du har rätt till en skälig lön om du inte är villig att bidra själv? Det är väl kanske en fråga som man normalt inte ställer till en 18åring, men när det gäller just den här frågan så har ni ju själva satt nivån, ni har valt att säga att det handlar om integritet och samhällsnytta. Jag tror att ett problem med dagens generation, som ju precis som alla tidigare generationer, är mer upplyst än föregående, problemet nu tror jag är att man, delvis tack vare bl.a. Internet, tagit ett sånt jättehopp i den utvecklingen, vilket självklart är bra, MEN, man klarar så att säga inte av att placera in frågan, och sig själva, i ett större sammanhang, jag tycker också sekulariseringen är bra, men jag tycker den har skapat en....jag tycker inte den mest överhängande krisen vi har är ekonomisk, utan moralisk. Den engelske författaren Samuel Johnson sa: Citat:
|
Jag delade själv ut tidningar under en tid på gymnasiet vilket bekostade en dator. Det är dock ganska tufft att köra just det jobbet samtidigt som man går ett "riktigt" program men det är bra betalt för den åldern. Förstår dock inte vad detta och typ tio andra inlägg här har med tråden att göra? Det handlar mest om åsikter om crazzys privatliv....
|
HAHAHAHH! :D
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson