WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Plagiat - ersättning? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36419)

bird200 2009-04-23 12:25

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Originally posted by -Wackerberg@Apr 23 2009, 00:20
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Ja, det är olagligt.

Vad jag, som ändå studerat i 15 år förstått är att det beror på vilket syfte plagiatet har. Det är t.ex. helt lagligt att citera stora utdrag ur din text så länge källhänvisning anges. Det finns ju inget syfte i att skriva om något som du redan skrivit bra. Det är till och med lagligt att kopiera ur böcker, för ett antal år sedan var det tillåtet att kopiera hela böcker för egen användning men nu får man inte kopiera en hel bok längre.
När det gäller din ursprungliga frågeställning, de som åker fast för fusk, åker just fast för fusk. De får ju en tillsägelse: Kopiera inte material, det är inte tillåtet när ni inte använder korrekt källhänvisning. De kommer således aldrig använda ditt material i en inlämning. Det är ju snarare alla dessa som inte åker fast som skapar skada för dig, vilka du ändå inte kan få tag på.

Då vinner jag med 16 ½ år då =) Vad nu det har för betydelse.... Syftet är av större vikt när det kommer till straffet skulle jag tippa på. Citering är tillåtet men inte kopiering rakt av vilket var fallet här om jag förstått det rätt? Det är dels en bedömningsfråga men när det kommer till kopiering för lärare i skolbruk så är det 15% / 15 sidor som gäller fortfarande tror jag?

Hela den här tråden är ju dock ett skämt... Tänker han efter så inser han nog hur bisarrt och verklighetsfrämmande hans resonemang är. Att motverka syftet för sin egen verksamhet känns ju sådär klyftigt.

Verklighetsfrämmande resonemang? Motverka syftet med sajten?

Jag har inget emot när duktiga elever använder min sajt som källa och då också anger det. Ej heller har jag något emot elever som använder min sajt som källa och sedan kopierar texterna men åtminstone ändrar lite meningsuppbyggnaden och lägger in något eget material utan att för den delen ange mig som källa.

Men syftet med min sajt är inte att man som gymnasielev skall kunna trycka på Copy-C och Copy-V och sedan lämna in ett arbete utan källhänvisning till min sajt och därmed utge sig för att självt ha skrivit materialet.

gummianka 2009-04-23 13:25

otacksamhet är världens lön....

men i sak spelar det ju INGEN som helst roll för dina inkomster om du anges som källa eller inte (om något tolkar jag det som att det snarare skulle minska din trafik), eventuellt skulle det kanske klia ditt ego lite bakom örat, men vill du att din site ska vara någonting annat, så kommer du INTE dit genom att åtala dina kunder...

dags att gå vidare!!!!

bird200 2009-04-23 13:35

Citat:

Originally posted by gummianka@Apr 23 2009, 13:25
otacksamhet är världens lön....

...

dags att gå vidare!!!!

Ja det är klart. Jag har släppt det här. Ingen ide att lägga ned tid på det, det ger inget ändå.

Conny Westh 2009-04-23 14:52

Citat:

Ursprungligen postat av bird200
Citat:

Ursprungligen postat av Dunok
Rolig diskussion.

Det jag inte lyckas förstå:
Om inte skolorna vill tala om för dig att deras elever kopierar dina texter, hur får du reda på om någon kopierat dina texter?
Hur har du lyckats få tag i de uppsatser du har om, som sagt, skolan inte tar kontakt med dig?

Och hur ska du kunna bevisa om eleven angett din sajt som källhänvisning eller inte?
eftersom att skolan inte tar kontakt med dig så kan du ju inte bevisa vad det är egentligen eleven lämnat in till sin lärare.

Vissa skolor använder sig av olika dataprogram för att upptäcka fusk.

När programmet varnar för fusk och läraren klickar på en länk till min sajt ser jag att besökaren kommer från detta dataprogram (sajt) och vilket ärendenummer vederbörande tittade på i samband med att de länkas till min sajt.

Allt jag behöver göra då är att titta i samma program och jag får då info om vilka texter eleven stulit och jag kan även se hela uppsatsen som eleven gjort.

Detta är ett av några olika sätt man som sajtägare kan upptäcka när elever (och andra) stjäl ens texter.

Om lärarens kontrollprogramn hittar din site och det visar sig för läraren att eleven har plagierat en text från internet (oavsett om det är tillåtet eller inte av siteägaren/upphovsrättshavaren) så har eleven gjort sig skyldig till plagiat och det innebär att deras uppsats blir underkänd och studenter på universitetesnivå riskerar att bli avstängda från vidare studier under viss tid.

Att du som upphovsrättshavare skulle få ersättning från en fattig Gymnasielev elelr en likaledes fattig Universitetsstuderande är föga troligt. Du kan möjligen få rätt i sak i en domstol men du skulle säkerligen inte få ett rött öre eftersom studenter/elever sällan ha såna tillgångar.

Hursomhelst brukar det finnas en undantagsregel i upphovsrättslagstiftningen om att kopiering får ske för utbildningsändamål just för att skolor ska ha en möjlighet att köra fotokopior av utbildningsmaterial för sina elever (kan inte alla detaljer kring detta) men det togs ofta upp till diskussion när jag själv gick i grund- och gymnasieskolan. Frågan har även diskuterats ofta på Universitetet.

tartareandesire 2009-04-23 14:56

Jo, man får köra max 15% / 15 sidor.

Dunok 2009-04-23 15:38

Tycker att folk är otroligt respektlösa...

Det finns mer än bara pengar i bilden.
Han har aldrig sagt att motivet med sajten är att tjäna pengar.

Alla startar faktist inte en sajt för att bli "internetmiljonärer".
Han verkar ju ha lagt ner otroligt mycket tid på de här uppsatserna, vill dela med sig utav sin kunskap / synpunkt till andra studerande som hjälp för de.
Visst, nu är han smart och lägger in reklam och tjänar pengar på sitt intresse.

Men att folk säger att han ska vara glad för att han får pengar?
Det är som att säga att det är okej att jag snor din produkt och du får pengar
från försäkringsbolaget.

Tror inte att syftet med sajten är att han ska lägga ner en massa tid på att skriva uppsatser och sen ska några ungar ta hans arbete och påstå att det är deras.
De klickar på nån annons på vägen ut och sajtägaren blir skitglad.

tartareandesire 2009-04-23 16:09

Om nu pengarna inte har någon betydelse så medför nog upptäckten av fusket på skolan en tillräcklig knäpp på näsan. Det hela handlar mer om hur man vill framställa sig själv och sin tjänst än pengarna i sig.

Vad gäller försäkringsbolaget så förlorar jag ändå pengar eftersom premierna bli dyrare...., plus eventuellt besvär därtill.

Dunok 2009-04-23 16:19

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 23 2009, 16:09
Om nu pengarna inte har någon betydelse så medför nog upptäckten av fusket på skolan en tillräcklig knäpp på näsan. Det hela handlar mer om hur man vill framställa sig själv och sin tjänst än pengarna i sig.

Tror nog inte att han vill framställa sin sajt som en sida där det är lätt att gå in och kopiera arbeten och ge till sin lärare.

Citat:

Vad gäller försäkringsbolaget så förlorar jag ändå pengar eftersom premierna bli dyrare...., plus eventuellt besvär därtill.

Ja, och han "förlorar" pengar genom att betala webbhotell och lön (hans egen timkostnad för att skriva uppsatserna).

Hade hans syfte varit att ha folk som kopierar texter så hade han väl själv gått in på alla olika uppsatssajter, och kopierat uppsatser som så många utav er tycker är okej, kastat om orden lite grann, och varit glad över reklamintäkterna som säkert hade skjutit i höjden.

Det ungarna gör är inte okej. Tyvärr kan man inte göra något åt saken.
Sajtägaren förlorar oavsett hur Tvistmålet skulle gå. (Ekonomiskt)

gummianka 2009-04-23 17:26

Vad ÄR syftet med sidan då ? Men som sagt, han får väl erbjuda sitt material till försäljning om han vill ha betalt för det.

Som sagt, otacksamhet är världens lön...det måste någonstans vara den (sorgliga) utgångspunkten.

Jag har all respekt för stoltheten och tillfredsställelsen i att skapa eget unikt material. Alla människor är såklart olika, men jag har svårt att se att tacken för det, eller att den tillfredsställelsen skulle komma utifrån i form av en korrekt källhänvisning från en 15åring, inte minst eftersom detta skulle ske på bekostnad av en del av trafiken (eftersom det med en korrekt källhänvisning inte kan anses vara fusk, och det är "fusken" som genererar en del av trafiken) om han ens skulle få reda på det...är problemet löst när trafiken upphör helt och ingen använder sig av sidan överhuvudtaget...löser man rätt problem (nu vet jag ju att han sagt själv att han släppt det, så dt kanske är dags för oss också att... :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson