WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Fällande domar i Pirate Bay-målet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36324)

Xamda 2009-04-17 16:33

Citat:

rhuse
Det ligger mycket i det du säger eller hänvisar till.
Trots detta så får vi nog allt avvakta och se vad hovrätten kommer med för dom, Måste erkänna att detta är lite spännande men jag hade personligen sätt en lösning där ISP tar ut en extra avgift från sina kunder precis som stim gör.
Denna extra avgift skulle då tillfalla upphovsmännen i alla de former dem finns.

Varför skulle man göra det? Jag vill inte vara med och betala en fantasisumma (stor eller liten) för något som andra hittar på i strid med gällande lag.

Dessutom ger en sådan summa ingen som helst rättvis fördelning. hur fasiken skall rätt upphovsrättsinnehavare få rätt summa, de enda som tjänar på STIM och liknande är ju de stora rättighetsinnehavarna, inte de som egentligen kanske är de som drabbas. De går aldrig att kontrollera.

Xamda 2009-04-17 16:36

Citat:

Originally posted by since73@Apr 17 2009, 14:05
Kata-f**king-strof.
Rättsskandal. Inte ens en mygga går säker.

Exakt. De borde dömts för länge sedan...

Eller vänta, du menade kanske tvärtom? I så fall är det väl rätt att de inte går säkra, om dessa myggorm hålle rpå med brottslig verksamhet, eller hur?

Xamda 2009-04-17 16:38

Citat:

ni efterlyser en global värld där alla ska ha tillgång till allt samtidigt, samtidigt rasar ni när utländska företag i samma globala värld har möjligheter att driva processer i Sverige.
Kunde inte sagt det bättre. Man inte både ha kakan och äta den.

Xamda 2009-04-17 16:40

Citat:

Citat:

Originally posted by rhuse@Apr 17 2009, 12:58

Sluta kalla multinationella bolag för amerikanska. USA är för övrigt ett av de länder med sund lobbylagstiftning. Där måste nämligen alla större donationer registeras offentligt så att väljarna vet om deras politiker är köpt.

Varför skulle jag sluta anklaga de amerikanskstyrda företagen för att agera mot det svenska rättsväsendet?

Det är ju allmänt känt att sådant var fallet.

Ja. Precis lika mycket som det faktiskt är dessa som till största delen utsatts för upphovsrättsintrången. Så varför skulle inte de kunna få framföra sina tankar kring detta? De är ju för tusan målsägande!

Xamda 2009-04-17 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:

Originally posted by -Xamda@Apr 17 2009, 15:18
Citat:

Ursprungligen postat av Micke_N
Jag kände att jag bara var tvungen att dela med mig av denna. Tänkte att den passar in till viss del
http://img204.imageshack.us/img204/3348/ledinrasar.jpg

Fast nu är det en dramatisk skillnad mellan kopiering av video- och kassettband och spridning via nätet, eftersom det dels försämras dramatiskt i kvalitet via bandkopiering och dels bara kan nå en ynka bråkdel av den marknad man kan via nätspridning.

Tror Micke_N menar att det är samma argument då som nu...

Jo, det förstod jag i och för sig, men jag ville ändå framföra min åsikt att det inte är samma sak även om argumenten är snarlika.

Danielos 2009-04-17 17:45

Trots alla som är för eller emot domen har jag har jag själv 3 reflektioner:

1: Jag har svårt att se varför omsättningen hos mediabranschen skulle påverka om dom är skyldiga eller inte.

2: Jag har väldigt svårt och se att dom skulle dömas som helt oskyldiga i en instans, det är som jag har sagt innan i en annan post, det som gjorde att bägaren rann över är att dom har skott sig på det samt att dom har haft detta med att fildela (eller hjälpt till med det) som en liten religion.

3. En sak är säker, om dom vill göra något för att lösa problemen med att fildelning existerar som den gör idag och att stora medieföretagen tjänar för mycket utan att möjliggöra bättre spridning och lägre priser på media med bättre teknik, så har dom gått alldeles fel väg anser jag. Det är uppenbart att prioriteten har varit mer att tjäna så mycket pengar på detta som möjligt, snarare än att verka för en lösning på tillgång/efterfrågan problem och prissättningsproblemen.

patrikweb 2009-04-17 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Helt rätt De har försökt tjäna pengar genom att ligga i en gråzon. Däremot kommer det ju dröja ett tag till då tingsrätten är ett skämt.

Och så gör inte alla företag? Kan vara inom alla områden som skatt, flytta verksamheter för klara sig under vissa lagar.

Tror nog film/musikindustrin och alla företag runtomkring där har med gråzoner för sig. Om inte prata om alla knarkande artister eller skatte fifflande artister.

Så man kan väl fråga vem som håller på med olagligheter i verkligeheten om man ska jämföra målsägande mot tpb folket.

Citat:

Originally posted by -kalasboll@Apr 17 2009, 12:27
Citat:

Ursprungligen postat av rhuse
Vad grundar du din fasta ståndpunkt på?

Kanske det faktum att flera branscher förlorar miljontals miljoners miljoner varje år på piratkopiering?

Är väl knappast TPB fel? Och det finns inget som faktiskt bevisat att dom förlorar sådana summor ens.

Inte precis som att det skulle förändras om TPB försvann, skulle komma upp en ny tracker eller det startas i ett helt annat land som inte har samma lagar.

I framtiden kommer ändå tekniken förändras igen, det kommer komma nya tekniker.

Minskade fildelningen av musik när napster blev nerstängd exempelvis? Nej precis.

tomas70 2009-04-17 18:10

Domen överklagad sedan några timmar tillbaka.

ric 2009-04-17 18:16

Jag tror att just uppsåtet har haft störst betydelse för fällandet.

Tingsrätten bedömer att alla de brev från rättighetshavare som finns publicerade på TPB är bevis för att de åtalade kännt till att det förekom upphovsrättsskyddat material.

"Trots denna kännedom har de valt att
inte vidta några åtgärder för att förhindra aktuella upphovsrättsintrång. I kraft av
sina positioner för fildelningstjänsten The Pirate Bay har de tillsammans och i samförstånd,
enligt tingsrätten, uppsåtligen medverkat till de enskilda användarnas brott
mot upphovsrättslagen."

(Källa: Mål nr B13301-06, s. 69)

kalasboll 2009-04-17 18:30

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 17 2009, 17:56

Är väl knappast TPB fel? Och det finns inget som faktiskt bevisat att dom förlorar sådana summor ens.

Nu kanske inte du tycker det eller så väljer du att inte lita på statistiken som finns. Bara i Sverige har ju skivförsäljningen minskat med flera miljoner exemplar senaste åren.

kalasboll 2009-04-17 18:32

Sen vet jag inte vem som lyckades skriva ett inlägg via mig högst upp på denna sidan.

Men som svar till inlägget i alla fall:
Biljoner var självklart en överdrivt. Tyckte det var väldigt fel av den jag svarade att påstå att det inte är någon skillnad mellan svenska och amerikanska företag.

gummianka 2009-04-17 18:35

omsättningen hos mediabranschen är ju relevant (eller upplevt relevant kanske man ska säga) för att det skapar ett "underdog" perspektiv, som i sin tur skapar en legitimitet hos den som laddar hem...det är en egentligen ganska sorglig oförmåga att se konsekvenserna av sitt eget handlande...

WizKid 2009-04-17 18:40

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Nu kanske inte du tycker det eller så väljer du att inte lita på statistiken som finns. Bara i Sverige har ju skivförsäljningen minskat med flera miljoner exemplar senaste åren.

Att skivförsäljningen minskat skulle jag gissa mer beror på att ingen vill ha en platsbit som man ändå inte kan använda. Men det har jag inga som helst bevis för men du får gärna visa bevisen för att det är TPBs fel att den minskat.

Med tanke på att trafiken minskade i Sverige enormt mycket nu den 1 april så måste ju det isåfall betyda att intäkterna ökat massvis eller?

Cykelpedal 2009-04-17 18:42

Citat:

Citat:

Bevisa att det är grundarna bakom Pirate Bay's fel så får du en kaka.

Finns en drös med torrentsidor, och Google ger torrentförslag om du googlar. Utan Google hade jag aldrig hittat låtar att ladda ner, du bör kanske anklaga diverse sökmotorer också.
Jag tror det laddas ner mer filmer än musik, ändå slår bion och dvdförsäljningen nya rekord varje vecka.

kalasboll 2009-04-17 18:43

Citat:

Originally posted by WizKid@Apr 17 2009, 18:40

Att skivförsäljningen minskat skulle jag gissa mer beror på att ingen vill ha en platsbit som man ändå inte kan använda. Men det har jag inga som helst bevis för men du får gärna visa bevisen för att det är TPBs fel att den minskat.
Med tanke på att trafiken minskade i Sverige enormt mycket nu den 1 april så måste ju det isåfall betyda att intäkterna ökat massvis eller?

Där formulerade jag mig klumpigt då jag absolut inte menade att det enbart var Pirate Bays fel. Ber om ursäkt för det, gäller även Cykelpedal.

Och ja, försäljningen steg (om än lokalt).

gummianka 2009-04-17 18:44

Citat:

Originally posted by kalasboll@Apr 17 2009, 18:32
Sen vet jag inte vem som lyckades skriva ett inlägg via mig högst upp på denna sidan.
Men som svar till inlägget i alla fall:
Biljoner var självklart en överdrivt. Tyckte det var väldigt fel av den jag svarade att påstå att det inte är någon skillnad mellan svenska och amerikanska företag.

Vad är skillnaden menar du ?

kalasboll 2009-04-17 18:47

Citat:

Originally posted by gummianka@Apr 17 2009, 18:44

Vad är skillnaden menar du ?

Som jag skrev, pengar.

Danielos 2009-04-17 18:56

Hade det varit känt att TPB gjort anonyma utbetalningar till många skivartister och andra, hade dom vunnit hela världens förtroende och även fått mig väldigt positiv till deras verksamhet, en liten tankeställare.......då hade det blivit lite Robin Hood över det hela, men man har ju själva varit giriga med de pengar man tjänat, liksom de skivbolag man varit kritiska till.

gummianka 2009-04-17 18:57

Citat:

Originally posted by Cykelpedal@Apr 17 2009, 18:42

Bevisa att det är grundarna bakom Pirate Bays fel så får du en kaka.
Finns en drös med torrentsidor, och Google ger torrentförslag om du googlar. Utan Google hade jag aldrig hittat låtar att ladda ner, du bör kanske anklaga diverse sökmotorer också.

Men jag förstår inte att du (och andra) blandar in Google och har så svårt att se skillnaden mellan att faktiskt lagra/visa material, och att länka till det...även om man tänker sig det mest "gränsöverskridande" fallet, en 100% frame/iframe där jag på site [B] visar exakt samma material som på site [A] i just denna frame, är det inte ganska enkelt och självklart att filerna lagras på site [A] och att det är den som är ansvarig för DEN siten som ÄR ansvarig....sen att det finns andra sidor som har torrenter, det är ju ointressant i rättegången mot TPB...

WebboT 2009-04-17 18:59

Citat:

Originally posted by kalasboll@Apr 17 2009, 11:43
Och ja, försäljningen steg (om än lokalt).
Lokalt? Finns det lokal nedladdning?
100% ökning ser du som liten?
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/laglig-...aftigt-1.841734

gummianka 2009-04-17 19:01

Citat:

Originally posted by kalasboll@Apr 17 2009, 18:47
Som jag skrev, pengar.
Jo, men på vilket sätt är det relevant ? Vad är det som utgör ett svenskt skivbolag och ett amerikanskt ? (är det i vilket land man grundades, vart man har sitt huvudkontor ? Hur, i den bedömningen, tar du hänsyn till uppköp och sammangåenden man gjort ?)

kalasboll 2009-04-17 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Lokalt? Finns det lokal nedladdning?
100% ökning ser du som liten?
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/laglig-...aftigt-1.841734

Nej 100% är verkligen inte en liten ökning, det pekar ju bara på att jag hade rätt dessutom :)

Och anledningen till att jag safe:ade och skrev att den legala försäljningen i alla fall ökat lokalt är för att det är bara därifrån jag har säkra källor.

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Jo, men på vilket sätt är det relevant ? Vad är det som utgör ett svenskt skivbolag och ett amerikanskt ? (är det i vilket land man grundades, vart man har sitt huvudkontor ? Hur, i den bedömningen, tar du hänsyn till uppköp och sammangåenden man gjort ?)

Anser du att det är rimligt att göra en seriös jämförelse med Sveriges största (ekonomisk sett), enskilda filmbolag och USAs största?

Självklart finns det ett enormt pengaintresse från de stora bolagen i staterna. Främst därifrån då det är där de allra flesta filmer produceras som vi i Sverige ser.

gummianka 2009-04-17 19:51

Citat:

Originally posted by kalasboll@Apr 17 2009, 19:25
Anser du att det är rimligt att göra en seriös jämförelse med Sveriges största (ekonomisk sett), enskilda filmbolag och USAs största?
Självklart finns det ett enormt pengaintresse från de stora bolagen i staterna. Främst därifrån då det är där de allra flesta filmer produceras som vi i Sverige ser.

Rimligt ? Jag vet inte, det beror på vad man vill visa med jämförelsen. Om syftet med jämförelsen är att man vill distansera bolagen för att på så sätt "legitimera" sitt nedladdande (ingen vill ju sno 100 spänn ur Maia Hirasawas plånbok när man träffar henne på McDonalds, men att beröva ett "stort", "ont", "Amerikanskt" skivbolag på motsvarande belopp är ju inte lika farligt) så fungerar det säkert, speciellt om man saknar förmågan, eller är ointresserad av, att se saker i ett sammanhang.
Vad ÄR ett stort skivbolag jmf. med ett litet....ja...det är fler människor (men lik förbaskat bara människor, varav en del i det här fallet säkerligen är svenskar) mer kostnader, mer inkomster....så frågan kvarstår, på vilket sätt menar du att det är relevant att dom är stora och/eller Amerikanska...

patrikweb 2009-04-17 19:59

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Rimligt ? Jag vet inte, det beror på vad man vill visa med jämförelsen. Om syftet med jämförelsen är att man vill distansera bolagen för att på så sätt "legitimera" sitt nedladdande (ingen vill ju sno 100 spänn ur Maia Hirasawas plånbok när man träffar henne på McDonalds, men att beröva ett "stort", "ont", "Amerikanskt" skivbolag på motsvarande belopp är ju inte lika farligt) så fungerar det säkert, speciellt om man saknar förmågan, eller är ointresserad av, att se saker i ett sammanhang.
Vad ÄR ett stort skivbolag jmf. med ett litet....ja...det är fler människor (men lik förbaskat bara människor, varav en del i det här fallet säkerligen är svenskar) mer kostnader, mer inkomster....så frågan kvarstår, på vilket sätt menar du att det är relevant att dom är stora och/eller Amerikanska...

Vad är skildnaden att en yrkesmördare dödar något mot att en soldat går in i något annat land och dödar någon?

Vad som är rätt eller fel är inte alltid självklart, rätt behöver inte alltid vara rätt och fel behöver inte alltid vara fel.

kalasboll 2009-04-17 20:06

Citat:

Originally posted by gummianka@Apr 17 2009, 19:51

Du läser då bara precis det du vill läsa och du ignorerar totalt sammanhanget.

I ett tidigare inlägg skrev rhuse "Sluta kalla multinationella bolag för amerikanska" och att det inte var någon skillnad på ett svenskt företag och ett amerikanskt.

Det håller jag inte med om. Jag sa inte heller att det på något sätt var rätt att stjäla från ett amerikanskt bolag bara för att det är "stort" och "ont".

Det jag skrev var att det säkerligen finns ett större intresse hos bolagen i amerika att få ett slut på piratkopieringshärvan, då de producerar och förlorar mer pengar på piratandet.

WebboT 2009-04-17 20:24

Citat:

Originally posted by kalasboll@Apr 17 2009, 13:06
Det jag skrev var att det säkerligen finns ett större intresse hos bolagen i amerika att få ett slut på piratkopieringshärvan, då de producerar och förlorar mer pengar på piratandet.
60% av den sålda musiken i sverige är svenskproducerad. Så det argumentet håller inte.
http://www.dn.se/kultur-noje/ipred-gynnar-...tister-1.835737

kalasboll 2009-04-17 20:29

Citat:

Originally posted by WebboT@Apr 17 2009, 20:24

60% av den sålda musiken i sverige är svenskproducerad. Så det argumentet håller inte.

Pratade jag bara om musik?

WebboT 2009-04-17 20:48

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT

Pratade jag bara om musik?

Nej, såg det nu. :ph34r: Men nu vet du hur det ligger till med musiken i alla fall.....

kalasboll 2009-04-17 20:58

Citat:

Originally posted by WebboT@Apr 17 2009, 20:48

Nej, såg det nu. Men nu vet du hur det ligger till med musiken i alla fall.....

Japp, tack för länken!

tartareandesire 2009-04-17 22:52

Ja, vad ska man säga. Äntligen börjar det bli lite ordning och reda. Tycker väl inte rätten hanterat målet perfekt men däremot så är det mycket positivt att man börjar bekämpa internetanarkismen. Inte en dag för sent.

tartareandesire 2009-04-17 22:58

Citat:

Originally posted by BarateaU@Apr 17 2009, 13:33
Kul att de tar lättare på mord och våldtäkt en att kopiera film.....

Öh, i vilket land ger mord ett års fängelse? Inte är det Sverige i alla fall. Du kan ju inte jämföra skadeståndet....

tartareandesire 2009-04-17 23:31

Citat:

Och så gör inte alla företag? Kan vara inom alla områden som skatt, flytta verksamheter för klara sig under vissa lagar.

Uppenbarligen är det ju inte en gråzon i det här fallet. De dömdes och man dömer även andra företag som begår ekonomiska brott. Men lite kul att ni försöker rättfärdiga denna brottslighet genom att peka på andra odefinierade tveksamheter =)

Citat:

Originally posted by -patrikweb@Apr 17 2009, 17:56

Tror nog film/musikindustrin och alla företag runtomkring där har med gråzoner för sig. Om inte prata om alla knarkande artister eller skatte fifflande artister.
Så man kan väl fråga vem som håller på med olagligheter i verkligeheten om man ska jämföra målsägande mot tpb folket.

Herr Lundström har ju andra fina egenskaper som skattefiffel och främlingsfientlighet.

Citat:

Originally posted by -patrikweb@Apr 17 2009, 17:56

Citat:

Originally posted by -kalasboll@Apr 17 2009, 12:27
Citat:

Ursprungligen postat av rhuse
Vad grundar du din fasta ståndpunkt på?

Kanske det faktum att flera branscher förlorar miljontals miljoners miljoner varje år på piratkopiering?

Inte precis som att det skulle förändras om TPB försvann, skulle komma upp en ny tracker eller det startas i ett helt annat land som inte har samma lagar.
I framtiden kommer ändå tekniken förändras igen, det kommer komma nya tekniker.
Minskade fildelningen av musik när napster blev nerstängd exempelvis? Nej precis.

Det är knappast någon som påstår att TPB bär hela ansvaret? Det handlar om att markera ett tydligt exempel, både i avskräckande syfte och så att man kan sätta dit liknande aktörer framöver.

Netikett 2009-04-18 00:13

Citat:

Citat:

Flera kompisar till mig har en Ipod.
De klarar inte av att föra över musiken från en CD. De tycker att det är lättare att ladda ner låtarna via datorn direkt och sen föra över.

Kan ju vara en anledning till att skivförsäljningen minskar.

Hur många tycker ens att det är ett vettigt medium med CD idag? 20 låtar på en skiva...

kalasboll 2009-04-18 00:31

Citat:

Originally posted by Killen@Apr 18 2009, 00:13

Flera kompisar till mig har en Ipod.
De klarar inte av att föra över musiken från en CD. De tycker att det är lättare att ladda ner låtarna via datorn direkt och sen föra över.
Kan ju vara en anledning till att skivförsäljningen minskar.
Hur många tycker ens att det är ett vettigt medium med CD idag? 20 låtar på en skiva...

Självklart. Men allt grundar sig på att det finns ett alternativ där man slipper betala.

evomedia 2009-04-18 01:42

Citat:

Hur många branscher är det inte då som tjänar som du sa miljontals miljoners miljoner varje år på piratkopiering?

Vad händer med dom?? för att nämna några: tillverkarna av lagringsmedia(hårddiskar,mp3 spelare osv osv), internet leverantörerna..... ser hellre att pengarna går till dem än "industrin" kanske dom borde hjälpa till lite... tänk att fylla tex en ipod med laglig förskaffad musik? den skulle man inte bära med sig...

Sen tror jag inte att dom tjänat några extrema summor bara för att man har många besökare/användare betyder det inte det automatsikt att man hovar in multum se tex facebook hur många användare har inte dom jämfört med TPB dom famlar i mörkret om hur dom ska tjäna pengar. Det kostar ju lite att driva....

kalasboll 2009-04-18 01:58

Citat:

Originally posted by CTSMEDIA@Apr 18 2009, 01:42

Hur många branscher är det inte då som tjänar som du sa miljontals miljoners miljoner varje år på piratkopiering?
Vad händer med dom?? för att nämna några: tillverkarna av lagringsmedia(hårddiskar,mp3 spelare osv osv), internet leverantörerna..... ser hellre att pengarna går till dem än "industrin" kanske dom borde hjälpa till lite...

Ja hur etiskt är det egentligen att tjäna en massa pengar på att uppmuntra folk till ett olagligt alternativ?

Hårddiskar och mp3-spelare kommer självklart att klara sig, man får ju helt enkelt betala för den musik eller de filmer man vill se och då i sin tur lägga in det med ett musklick på sin dator och/eller mp3-spelare om man så vill.

De branscher du nämner har ju enbart främjat piratkopieringen (piratkopiering = olagligt..) och får ju således skylla sig själva.

evomedia 2009-04-18 02:01

Ja men dessa branscher hade nog inte varit där dom är idag om piratkopiering inte existerat

mm för alla lägger ju 50 000 på att fylla sin ipod lagligt 60 gig behövs helt enkelt inte

men men ville bara säga att det finns en positiv sida som också räknas in

kalasboll 2009-04-18 02:07

Citat:

Originally posted by CTSMEDIA@Apr 18 2009, 02:01
Ja men dessa branscher hade nog inte varit där dom är idag om piratkopiering inte existerat
mm för alla lägger ju 50 000 på att fylla sin ipod lagligt 60 gig behövs helt enkelt inte
men men ville bara säga att det finns en positiv sida som också räknas in

Hade inte folk börjat med de olagliga alternativen så hade antagligen inte 60 gig heller varit ett aktuellt utrymme på en musikspelare.

Och nej det är inte så troligt att privatpersoner hade haft tillgång till t ex 100/100 bredband om inte piratkopieringen varit så utbredd.

evomedia 2009-04-18 02:35

sant...

WebboT 2009-04-18 06:03

Det pratas nästan bara om själva fildelningen här.
Denna rättegången var mot 4 st individer och inte fildelningen i sig.

Så varför inte ta en närmare titt på vad detta är för personer som just blivit dömda.

I media låter de som oskyldiga individer som bara har detta som en hobby och vill främja yttrandefriheten (vad det nu har med fildelning att göra?) och inte tjänar en krona på att främja den illegala nedladdningen.

Det snackas om att TPB folket bara agerar i gråzonen. Skitsnack.

Man vet mycket väl på TPB att man sysslar med kriminell verksamhet annars hade knappast jargongen gått som den gör i deras emailkonversationer.

Off shore bankkonton, BVI back account (virgin Islands bankkonto), skicka pengar med western unionen så det inte syns på bankkonton, flytta till argentina, bolagsmålvakter o.s.v.

Googla på TPB folket så kommer det upp saker som, skatteskulder, dussintals kronofogeskulder, misstanke om stöld av datorer, misstanke om narkotikabrott, dömd för misshandel av invandrare o.s.v.o.s.v.
Är detta folk som lever i gråzonen? Låter som en skara kriminella för mig.

En fråga till den som vet.
Hur kommer det sig att Peter Sunde får befinna sig i Sverige överhuvudtaget eftersom han tydligen helt saknar svenskt medborgarskap?

En del av de email som fanns med i rättegången:

http://img90.imageshack.us/img90/1079/79317424.gif

http://img90.imageshack.us/img90/7159/61756940.gif

http://img23.imageshack.us/img23/5496/18332547.gif

http://img90.imageshack.us/img90/9054/89497306.gif

http://img24.imageshack.us/img24/7466/54268572.gif

http://img24.imageshack.us/img24/5595/91863744.gif

http://img24.imageshack.us/img24/661/40792470.gif

http://img19.imageshack.us/img19/7804/80403100.gif

http://img90.imageshack.us/img90/2752/88030022.gif

http://img90.imageshack.us/img90/1039/21935569.gif

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson