WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Ipred-lagen, idag träder den i kraft (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36069)

Wojt 2009-04-01 19:39

P.S.

Det är ju jävligt underligt att ett ip-nummer kan ligga till grund för åtal när man inte kan bevisa vem som suttit vid datorn.

När det handlar om bedrägeri vid beställningar på nätet, nä då går det inte! Då måste man alltså ha mer bevis om att det verkligen var den specifika personen.

martin-lb 2009-04-01 20:10

Det verkar oavsett som våra svenska fildelare ligger lågt, iallafall för tillfället.
Enligt statistiken över den samlade bandbredden från Netnod så är nuvarande mängd trafik en bra bit under gårdagens bandbredd.

http://stats.autonomica.se/mrtg/sums_max/All.html

Är det tillfälligt? Troligtvis, beroende på hur aktivt lagen kommer att användas. Frågan är hur ISP'erna påverkas, kommer kunder att nedgradera sin abonnemang för att få en lägre kostnad? (förutsatt att deslutar fildela)

Spindel 2009-04-01 20:57

Citat:

Originally posted by martin-lb@Apr 1 2009, 20:10
Frågan är hur ISPerna påverkas, kommer kunder att nedgradera sin abonnemang för att få en lägre kostnad? (förutsatt att deslutar fildela)
Helt klart kommer ju ISPerna verka för fler lagliga alternativ. Om ett par år kommer säkert "Spotify" för film, musik, tv-serier att ingå i månadskostnaden.

Mortekai 2009-04-01 21:32

Ipred som lag är patetisk och på alla sätt lagvidrig och om ingenting annat får borgarna på fall så kan nog dom lagar som uppkommit under deras styre att peta bort dom igen. Tyvärr så tror jag att den avsky som många känner gentemot mediaindustrin på grund av deras idiotiska korståg mot fildelningen bara att öka och i förlängningen så kommer dom att förlora ännu mer pengar.

Fildelning i sig är för mig varken bra eller dåligt, utan bara bekvämt. Vill jag ladda hem ett program så behöver jag inte hoppa runt bland webbplatser som förvirrar och det går mycket fortare att ladda ner filerna. Har jag missat en film eller tv avsnitt på tv så kan jag ladda ner den på ett enkelt och bekvämt sätt. Musik laddar jag aldrig ner utan jag föredrar spotify eller last.fm när jag väl vill lyssna på något.

Problemet ligger därför inte bara i att man kan ladda ner upphosvrättsskyddat material utan också av den enkla anledningen att det är så väldigt bekvämt. Idag saknas det bra alternativ för att kunna vara laglig (att jag laddar ner tv avsnitt som jag har betalt för att se på min tv är faktiskt också ett brott, trots att jag betalt för att se det avsnittet) även om några alternativ sticker upp lite här och där.

Skulle man istället samla sina resurser och lägga all TV och film på ett och samma ställe där man kan fritt ladda ner filmer, tv och musik för en fast månadskostnad, så skulle jag iallafall vara trogen kund. Använd fildelningsprotokollet till något positivt och låt det minska kostnader för lagliga nedladdningar eller för att streama media.

Ett bra talesätt är "when life gives you lemons, make lemonade" och det borde mediaindustrin tänka till lite på istället för att tugga på det bittra skalet och suga på den sura saften från citronen dom sitter med.

Adestro 2009-04-01 22:35

Citat:

Originally posted by Mortekai@Apr 1 2009, 21:32
Ipred som lag är patetisk och på alla sätt lagvidrig och om ingenting annat får borgarna på fall så kan nog dom lagar som uppkommit under deras styre att peta bort dom igen.

1. Socialdemokraterna med Bodström i spetsen har varit starka pådrivare av både "FRA-lagen" och IPRED. S och Alliansen röstade tillsammans igenom IPRED och "FRA-lagen" initierades av S under förra mandatperioden. Så jag ser inte hur de rödgröna skulle kunna debattera detta utan att skjuta sig själva i foten. Nu är iofs. svenska vänstern experter på att kritisera egna beslut så vad som helst kan väl hända...

2. Jag tror knappast att dessa lagar får något utrymme i valrörelsen 2010. Det är nog väldigt få vanliga svenssons som bryr sig om detta överhuvudtaget, speciellt inte i lågkonjunktur.

Anders Larsson 2009-04-01 23:18

Citat:

Originally posted by gummianka@Apr 1 2009, 17:05
Jag vågar påstå att infrastrukturen och/eller utvecklingen inte ens tillåter dessa tjänster idag. Torrenter bygger på en decentraliserad nedladdning, och bygger man en lösning, eller tjänst, på den principen så kan det ju funka, problemet är bara att för att det ska fungera i en kommersiell tjänst så skulle man som användare i princip behöva frånsäga sig rättigheter till sin egen hårdvara, för att leverantören ska kunna garantera tjänsten måste han kunna garantera "ditt" tillgängliggörande, och för att göra det måste "du" överlåta kontrollen till leverantören. Problemet med en tjänst man betalar för är att där accepterar man inte samma, ibland låga, servicegrad, som gäller för vissa torrenter.
Man kan ju tänka sig en kommersiell tjänst där man betalar beroende på hur mycket man tillgängliggör.

Om jag tittar på en film, utan att dela ut betalar jag "fullt" pris.

Desto mer jag delar ut filmen, genom ett kontrollerat system såklart, desto mer sjunker priset.

gummianka 2009-04-01 23:21

Citat:

Ipred som lag är patetisk och på alla sätt lagvidrig och om ingenting annat får borgarna på fall så kan nog dom lagar som uppkommit under deras styre att peta bort dom igen. Tyvärr så tror jag att den avsky som många känner gentemot mediaindustrin på grund av deras idiotiska korståg mot fildelningen bara att öka och i förlängningen så kommer dom att förlora ännu mer pengar.

Beskriv den avskyn? Att man som kund "avskyr" att producenten eller leverantören av den vara man konsumerar agerar för att få betalt, känns inte det i sak ganska beiget ? Är inte det i princip vad t.ex. fackföreningarna gjorde under sin glanstid, försökte säkerställa och tillvara sina medlemmars intressen och se till att dessa fick skälig ersättning ?

Biokonsult>> okej, jag förstår, så om man ska sammanfatta det så kan man säga att ungdomarna, kidsen, eller fildelarna, bara är offer för den generation man lever i och det finns inget annat att göra än att fortsätta fildela...."...fan...vi har ju ingen lokal ju..."...
Citat:

Originally posted by biokonsult@Apr 1 2009, 18:50
I värsta fall kommer nuvarande lagstiftning att skrämma kunder, det kan i sin tur göra så att folk hittar på annat att göra.
I värsta fall ? Då tycker jag vi kan utropa lagen som framgångsrik direkt, om det skulle vara ett "worst case scenario", jag tycker det låter utomordentligt....

Men du har fortfarande inte beskrivit vilka förödande konsekvenser det skulle innebära för "samhället" om fildelningen minskade.

ziggytoxic 2009-04-02 00:40

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Ursprungligen postat av ziggytoxic
Det bästa är nog för tillfället att hyra en egen server där man installerar en VPN-server, så som OpenVPN, eller använda en SSH-tunnel och skyffla all sin trafik därigenom. Fördelen är också att man inte delar sin VPN-anslutning med 100 andra användare, vilket gör att det inte blir några flaskhalsar vid upp/ner -laddning.

Gå ihop några kompisar och dela på kostnaden. OM man nu inte drar en miljon TB i trafik så är kostnaden ganska liten - och säkerheten bättre än hos någon VPN-tjänst jag vet om.

På det sättet så vet man också vad som loggas (eller inte loggas) eftersom man själv installerar och sätter upp alla inställningar.

Om någon var driftig och smart så borde man kunna erbjuda ett setup-paket där allt ovanstående var fixat (os + openvpn) och installerbart med ett tryck - så att även den med extremt liten kunskap och säkerhet och linux kunde fixa detta enkelt.

Eller jag har en idé...jag vet inte om jag är ute och cyklar nu, då får ni säga till, men skulle man inte bara kunna....betala för sig...så är IPRED helt tandlös...men nä, det låter tokigt, det förstår jag ju nu när jag "säger" det.

Tycker att det är ganska fantastiskt att du verkar dra alla över en kant.

Jag är själv en stor mediakonsument och betalar för mig och har så alltid gjort, men jag accepterar inte att privatspanare (ja, PRIVATSPANARE avlönade av intresseföreningar/Lobby, som i sin tur drivs av stoooora mediabolag) ska ha rätten och göra PRIVATA BROTTSUTREDNINGAR (något som har varit totalförbjudet förut, med ytterst tillfälliga undantag) skall kunna kliva in i mitt hem och haffa min son och dator för att han laddat ner någon disneyfilm.

Om det är en vuxen människa (som står för abonnemanget) så har dom också rätten att via domstul frysa alla bankkonton och beslagta huset för den person de misstänker för fildelning, i klartext så är det den personen som står för abonnemanget bakom ett ip-nummer. Person och familj får bo kvar, men det är belagt med så kallat "kvarstad", vilket innebär att allt väsentligt är taget i beslag. Notera nu att det inte ens gäller personen som är misstänkt för fildelning, utan istället personen bakom det abonnemang som har använts.

Det är alltså domstolen som formellt beslutar om "kvarstad" (utan att du har fått rätt att försvara dig) och det är Kronofogden som får till uppgift att verkställa domstolens beslut och kan avse fast som lös egendom. Det är också dom som gör husrannsakan (eller intrångsundersökning som det så fint heter) tillsammans med lobbyn och deras tekniska experter.
Det är värt att notera att det är först vid detta tillfälle som man får reda på att en stämningsansökan över huvud taget lämnats in, och att man har en stämning riktad mot sig. Massor har alltså hänt utan att man har meddelats.

...

Vårt rättsväsens - resurser skall inte gå åt till sådant här. Det finns så mycket annat i vårt samhälle som är viktigare såsom misshandel, skadegörelse, inbrott, mord osv osv.
Att man sen ger en privat Lobby mer långtgående befogenheter än den svenska polisen är bara för mycket. Läs gärna den meningen igen; Lobbyn, en privat industri, får mer långtgående befogenheter att kränka vanliga medborgares privatliv än den svenska polisen.

!!!
Jag förstår ärligt talat inte vart Sverige är på väg.
/Ziggy

gummianka 2009-04-02 07:53

Citat:

Originally posted by ziggytoxic@Apr 2 2009, 00:40
Tycker att det är ganska fantastiskt att du verkar dra alla över en kant.
Jag är själv en stor mediakonsument och betalar för mig och har så alltid gjort, men jag accepterar inte att privatspanare (ja, PRIVATSPANARE avlönade av intresseföreningar/Lobby, som i sin tur drivs av stoooora mediabolag) ska ha rätten och göra PRIVATA BROTTSUTREDNINGAR (något som har varit totalförbjudet förut, med ytterst tillfälliga undantag) skall kunna kliva in i mitt hem och haffa min son och dator för att han laddat ner någon disneyfilm.
Om det är en vuxen människa (som står för abonnemanget) så har dom också rätten att via domstul frysa alla bankkonton och beslagta huset för den person de misstänker för fildelning, i klartext så är det den personen som står för abonnemanget bakom ett ip-nummer. Person och familj får bo kvar, men det är belagt med så kallat "kvarstad", vilket innebär att allt väsentligt är taget i beslag. Notera nu att det inte ens gäller personen som är misstänkt för fildelning, utan istället personen bakom det abonnemang som har använts.
Det är alltså domstolen som formellt beslutar om "kvarstad" (utan att du har fått rätt att försvara dig) och det är Kronofogden som får till uppgift att verkställa domstolens beslut och kan avse fast som lös egendom. Det är också dom som gör husrannsakan (eller intrångsundersökning som det så fint heter) tillsammans med lobbyn och deras tekniska experter.
Det är värt att notera att det är först vid detta tillfälle som man får reda på att en stämningsansökan över huvud taget lämnats in, och att man har en stämning riktad mot sig. Massor har alltså hänt utan att man har meddelats.
...
Vårt rättsväsens - resurser skall inte gå åt till sådant här. Det finns så mycket annat i vårt samhälle som är viktigare såsom misshandel, skadegörelse, inbrott, mord osv osv.
Att man sen ger en privat Lobby mer långtgående befogenheter än den svenska polisen är bara för mycket. Läs gärna den meningen igen; Lobbyn, en privat industri, får mer långtgående befogenheter att kränka vanliga medborgares privatliv än den svenska polisen.

Jag förstår ärligt talat inte vart Sverige är på väg.
/Ziggy

Jag vet inte heller vart Sverige är på väg, vi lever i ett samhälle där alla försöker "sko" sig, en del tar pensionspengar och löner som kanske inte kan anses skäliga, andra anser sig ha rätt till andras verk utan att betala, och bedrägerierna på nätet bara ökar...

Jag vet inte vad du menar med alla, jag har uttryckt åsikter som går emot dom som du hade i ditt förra inlägg, där du beskrev ganska långt gångna "planer" på hur man ska göra för att undgå upptäckt under ett brottsligt agerande, där du till och med är villig att spendera pengar för att SLIPPA spendera pengar. Det är ungefär som att betala till planka.nu.

Det är en jämförelse som är relevant även med ditt senaste inlägg, jag kan säga att jag känner ungefär likadant inför Västtrafiks razzior, och attityden hos dom kontrollanter som finns, som du i det här fallet beskriver rättighetsinnehavarnas (hittills hypotetiska) agerande, men faktum kvarstår, jag har full förståelse för att man faktiskt vill ha betalt. Är man t.ex. flykting och blir ertappad på spårvagnen/tunnelbanan utan att ha erlagt avgift så kan konsekvenserna bli än mer långtgående än dom du beskriver.

Jag kan till och med känna så för viss myndighetsutövning, men i en representativ demokrati så fungerar ju inte systemet så att vi kan välja vilka lagar vi tycker vi ska följa, och då har du det kanske viktigaste argumentet, igen, det är ju faktiskt bara låta bli att ladda ner saker du inte betalat för, har du en son i en ålder där han rent praktiskt/utvecklingsmässigt kan ladda ner saker själv, så är det väl din uppgift vuxen att vägleda honom i vad man får och inte får göra, även om jag vågar påstå att han är ganska säker om allt han gör är att ladda ner en eller annan Disneyfilm.

Jag vet inte om det kommer som en överraskning för dig att i princip alla myndigheter kan ha pågående undersökningar gentemot dig utan att först meddela dig, det är ju den uppgiften vi som samhälle har gett myndigheterna.

Men i det här fallet vill jag invända mot termen "brottsutredning", vad dom gör, och kan göra, är ju att samla bevis gentemot "dig", sen görs en juridisk bedömning av dessa, den görs i en civilrättslig domstol där du självklart får, och får förväntas, delta.
Detta (bevissamlandet) kan ju göras av vem som helst när som helst, utan din vetskap, kör du för fort upprepade gånger på gatan där jag bor och där mina barn leker så filmar jag dig, tar ditt reg. nummer, kollar vem du är, tar kontakt med dig och om det inte hjälper så lämnar jag dessa "bevis" vidare (vi har ännu inte sett värderingen av just denna bevisning i form av IP nummer i en domstol)
Du beskriver ett tillvägagångssätt som ju dels får anses hypotetiskt, vi är på dag 2 av lagens införande, och när det gäller hur den kommer tillämpas är det väl bättre att vänta och se.
Men jag tycker, eller jag vill påstå, att ditt resonemang brister, eftersom det som sagt inte är en brottsutredning vi talar om (en sådan kan ju bara göras av Polisen) så har jag svårt att man kan gå från ett av ISP utlämnat IP nummer till frysning av tillgångar utan att jag skulle få vetskap om detta, eller göra invändningar om detta, kan du förklara hur det skulle gå till ? (du tar bara för givet att en domstol kommer acceptera den bevisning som framläggs !?)

Igen, det enklaste är såklart att bara låta bli att ladda ner saker man inte har rätt att ladda ner, men bespara mig indignationen över att man får ta konsekvenserna av sitt agerande.

Westman 2009-04-02 09:37

Problemet är att man riskerar faktiskt att få ta konsekvenserna av någon annans agerande och dessutom att gå i personlig konkurs på köpet. De flesta har inte råd att försvara sig då försäkringsbolagen ännu inte vågat säga att hemförsäkringarna även täcker denna typ av juridisk process - det blir med andra ord absolut billigast att betala kravet utan att gå vidare juridiskt.
Det är fortfarande tyvärr så att innehavaren av internetuppkopplingen anses vara liktydigt med förövaren både hos Pontén & co. och hos tingsrätterna och säg den medelsvensson som har råd med en långdragen process?

Ipred stöder sig på att det är ett brott som begås alltså skall det, enligt mig, göras en brottsutredning och ev. leda till ett brottsmål. En civilrättslig process enl. Ipred är alltså ett förtäckt brottsmål utan opartisk och saklig utredning. Fy fan, hur i helvete kan man stödja något sådant?

EDIT: Infogade det understrukna så att det inte missuppfattas.

BarateaU 2009-04-02 10:00

http://www.bandwidth.se/imgs/nouser/...m18074176f.png

Lite skillnad, damp ner lite.

EDIT:
Vad sägs om att sitta på den "öppna" delen på wippies nätet man har, då tunnlas trafiken till finland, samt att man får en annan ip.

Dvs precis som alla de andra tjänsterna man får betala för.
Fast man får de gratis i lådan hemma :D

ziggytoxic 2009-04-02 12:11

Citat:

Jag vet inte heller vart Sverige är på väg, vi lever i ett samhälle där alla försöker "sko" sig, en del tar pensionspengar och löner som kanske inte kan anses skäliga, andra anser sig ha rätt till andras verk utan att betala, och bedrägerierna på nätet bara ökar...
Jag vet inte vad du menar med alla, jag har uttryckt åsikter som går emot dom som du hade i ditt förra inlägg, där du beskrev ganska långt gångna "planer" på hur man ska göra för att undgå upptäckt under ett brottsligt agerande, där du till och med är villig att spendera pengar för att SLIPPA spendera pengar. Det är ungefär som att betala till planka.nu.

Jag har beskrivit hur man skall gå tillväga för att förbli ANONYM på internet. För mig är det viktigt att den personliga integriteten bibehålls. Jag gillar inte när folk spionerar på mig. Punkt.

Citat:

har du en son i en ålder där han rent praktiskt/utvecklingsmässigt kan ladda ner saker själv, så är det väl din uppgift vuxen att vägleda honom i vad man får och inte får göra, även om jag vågar påstå att han är ganska säker om allt han gör är att ladda ner en eller annan Disneyfilm.

Nu antar jag att du inte har barn själv, för det var en av de mest korkade saker jag hört. Barn gör fel dagligen, just för att dom är barn - naturens gång helt enkelt. Som IPRED är nu så räcker det att han delar med eller laddar ner en promille av något som Lobbyn anser skyddat - så åker han dit. Detta står i lagen och kan inte böjas eller bändas och tro att han kommer antagligen inte... Är ganska trött på folk som tror. OM det står i lagen så är det det som gäller, tro inte annat.

Citat:

Jag vet inte om det kommer som en överraskning för dig att i princip alla myndigheter kan ha pågående undersökningar gentemot dig utan att först meddela dig, det är ju den uppgiften vi som samhälle har gett myndigheterna.

Precis, den rätten har myndigheterna i Sverige haft ensamrätt på. Inte privata Lobbyorganisationer sponsrade av en jätteindustri med miljarder i fickorna.

Citat:

Men i det här fallet vill jag invända mot termen "brottsutredning", vad dom gör, och kan göra, är ju att samla bevis gentemot "dig", sen görs en juridisk bedömning av dessa, den görs i en civilrättslig domstol där du självklart får, och får förväntas, delta.
Detta (bevissamlandet) kan ju göras av vem som helst när som helst, utan din vetskap, kör du för fort upprepade gånger på gatan där jag bor och där mina barn leker så filmar jag dig, tar ditt reg. nummer, kollar vem du är, tar kontakt med dig och om det inte hjälper så lämnar jag dessa "bevis" vidare (vi har ännu inte sett värderingen av just denna bevisning i form av IP nummer i en domstol)

Jag tycker att du verkligen borde läsa på angående IPRED eftersom du uppenbarligen inte har gjort det. Det har uttryckligen skrivits in i lagen att Lobbyn får göra privata brottsutredningar. De är undantagna från personuppgiftslagen som säger att privata intressen inte får göra sådant.

Citat:

Du beskriver ett tillvägagångssätt som ju dels får anses hypotetiskt, vi är på dag 2 av lagens införande, och när det gäller hur den kommer tillämpas är det väl bättre att vänta och se.
Men jag tycker, eller jag vill påstå, att ditt resonemang brister, eftersom det som sagt inte är en brottsutredning vi talar om (en sådan kan ju bara göras av Polisen) så har jag svårt att man kan gå från ett av ISP utlämnat IP nummer till frysning av tillgångar utan att jag skulle få vetskap om detta, eller göra invändningar om detta, kan du förklara hur det skulle gå till ? (du tar bara för givet att en domstol kommer acceptera den bevisning som framläggs ?)

Ja, vi är på dag två men lagen gäller för NU. Hypotetiskt eller inte, det som är inskrivet i lagen gäller. Jag tror inte att Lobbyn kommer att gå så jättelångt i början, dom kommer säkert börja lite försiktigt och försöka gå under radarn ett tag... men om dom vill så har dom alla fulla rättigheter att göra så.

Dom har (och jag säger detta igen) fått större befogenheter att få ut abonnemangsuppgifter än polisen. Dom har också fått rätten att göra privat husrannsakan för något som polisen inte får göra husrannsakan för.
Vi har alltså gett en privat lobby större makt än polisen.

När en identitet på en abonnemangsinnehavare (Obs, inte fildelare!) lämnas ut till Lobbyn så får abonnemangsinnehavaren tidigast reda på att så skett 30 dagar senare.

Nu är det såpass nytt så det inte har prövats i domstol, men om Lobbyn bara håller sig inom de ramar som lagen har gett dom makt till så ska en domstol följa denna lag.

Efter ärendet med Rosvall och hela piratebayhärvan där servrar beslagtogs och lobbyn hade en mullvad på plats som uppenbarligen proviserade fram till brott så har jag föga förtroende för vårt rättsväsen. Det är så mycket pengar inblandat i det här så vem som helst kan mutas.

Till slut så vill jag säga att allt som Lobbyn nu fått rätt till att göra är saker som polisen skall sköta. Det är polisiärt arbete och har så alltid varit innan IPRED.
Det kan inte vara rätt att man kan ge privata organisationer större befogenheter än polismyndigheter. Det är bara så fel och börjar vi på den här banan så vetefan vart det kan sluta.

/Ziggy

Lixom 2009-04-02 12:13

Som vanligt så handlar det för mycket om det är rätt att fildela eller inte, tycker debatten om att ens integritet kommer i skymundan.

Det sas en väldigt bra sak igår på Kvällsöppet tror jag det var, något i stil med att posten är Sveriges störta distributör av narkotika, inte innebär det att man skall öppna alla brev.

Sverige som ligger så långt fram inom IT och borde vara ett exempel för andra länder börjar närma sig Kina, vad kommer härnäst, censur och dödsstraff?

jgabor 2009-04-02 12:24

@ziggytoxic +1

Westman 2009-04-02 12:35

Citat:

Originally posted by Lixom@Apr 2 2009, 12:13
Som vanligt så handlar det för mycket om det är rätt att fildela eller inte, tycker debatten om att ens integritet kommer i skymundan.

Det sas en väldigt bra sak igår på Kvällsöppet tror jag det var, något i stil med att posten är Sveriges störta distributör av narkotika, inte innebär det att man skall öppna alla brev.

Sverige som ligger så långt fram inom IT och borde vara ett exempel för andra länder börjar närma sig Kina, vad kommer härnäst, censur och dödsstraff?

Censur har vi redan men resten instämmer jag i. ;)

EDIT: Om nu någon skulle undra över det där med censuren så kan man bl.a googla på säkerhetspolisen och levonline

gummianka 2009-04-02 12:40

Den personliga integriteten är väl en frihet under ansvar, det går inte att å ena sidan stå och skrika för sina egna fri och rättigheter samtidigt som man ju de facto kränker andras...i princip ALLA lagar kan anses vara kränkande av ens frihet och rättigheter...

Mortekai 2009-04-02 13:30

Citat:

1. Socialdemokraterna med Bodström i spetsen har varit starka pådrivare av både "FRA-lagen" och IPRED. S och Alliansen röstade tillsammans igenom IPRED och "FRA-lagen" initierades av S under förra mandatperioden. Så jag ser inte hur de rödgröna skulle kunna debattera detta utan att skjuta sig själva i foten. Nu är iofs. svenska vänstern experter på att kritisera egna beslut så vad som helst kan väl hända...
Jag säger inte att det var Borgarna som drev igenom FRA eller IPRED, men båda lagarna fastställdes under deras styre. Många kommer därför att associera lagarna med borgarna av den anledningen oavsett om det är korrekt eller inte. Processen bakom ett beslut hamnar sällan i fokus i sådana lägen.

Citat:

2. Jag tror knappast att dessa lagar får något utrymme i valrörelsen 2010. Det är nog väldigt få vanliga svenssons som bryr sig om detta överhuvudtaget, speciellt inte i lågkonjunktur.
Från din mun till guds öra....det beror ju tyvärr på hur lagarna kommer att utnyttjas och hur pass mycket skriverier det blir i skvallerpressen. Tar man Ipred och löper amok mot ensamstående mammor eller handikappade kan du ge dig på att det kommer att ligga högt på agendan oavsett hur ekonomin ser ut...

Citat:

Beskriv den avskyn? Att man som kund "avskyr" att producenten eller leverantören av den vara man konsumerar agerar för att få betalt, känns inte det i sak ganska beiget ? Är inte det i princip vad t.ex. fackföreningarna gjorde under sin glanstid, försökte säkerställa och tillvara sina medlemmars intressen och se till att dessa fick skälig ersättning ?
Nu finns det säkert extremister som anser att det är horribelt att man vill ha betalt för film, musik och tv, men dom är förhoppningsvis få. Det jag menade var den attityd man har gentemot fildelningen i sig och hur man tvingar till sig egna lagar och regler som inte bara urholkar den lilla trovärdighet som politiker har utan även osäkerhet när det gäller rättssäkerhet och integritet.

Själv särskiljer jag mycket mellan industrin och dom som jobbar inom den. Jag kan till exempel tycka att IFPI består av ett gäng arroganta idioter som skulle behöva rensa hjärnan med en finsk igelkott doppad i currare, men samtidigt skulle jag inte tveka att lägga upp pengar för att hjälpa en duktig musiker eller sponsra svensk filmindustri. Personerna som jobbar med media förtjänar att få betalt för sina verk och sin kreativitet till 100%, men industrin förtjänar inte ens en spottloska i ögat...

Det är paradoxalt jag vet :)

kalasboll 2009-04-02 13:40

Citat:

Originally posted by gummianka@Apr 2 2009, 12:40
Den personliga integriteten är väl en frihet under ansvar, det går inte att å ena sidan stå och skrika för sina egna fri och rättigheter samtidigt som man ju de facto kränker andras...i princip ALLA lagar kan anses vara kränkande av ens frihet och rättigheter...

Nu kommer ett klassiskt argument:
Oavsett vad skiv/filmbolagen gör så kommer det att fortsättas piratkopieras.

För att de ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt från konsumenterna så behöver de verkligen komma på nya sätt att distrubera sina produkter på. Spotify är en lysande tjänst och är nog en början till en räddning för musikindustrin, förutsatt att tjänsten integreras i mobiltelefoner och mediaspelare (läs mp3-spelare o dyl.). Ett alternativ kan ju även vara "Spotify-spelare" som enbart har spotify som mjukvara.

Filmindustrin är det dock knepigare med då det ligger mer pengar bakom en filmproduktion jämfört med en skivproduktion. Men som någon redan skrivit så är ett stort problem tiden det tar för en film att gå från biograferna i staterna till Sverige. Att det ska dröja x antal månader för en film att lämna bion till att bli en köpbar DVD har nog en stor biverkan.

Westman 2009-04-02 14:02

Citat:

Originally posted by gummianka@Apr 2 2009, 12:40
Och om du som jag och en del påpekat tar bort diskussionen om UrLs rätt och riktigthet och håller dig till hur IPRED fungerar i svensk tolkning, gäller det då fortfarande att man kränker andras rättigheter när man opponerar sig mot lagens utformning? Och vems rättighet väger tyngst? Den med mest pengar?

KryptoniT 2009-04-02 14:42

Då är det bara att vänta på att den otroligt trevliga advokat Danowsky med Pontén och gänget knackar på dörren! Den här lagen är inget annat än ett misslyckande av Alliansen! INGEN medelklass Svensson kommer att ha råd att försvara sig mot stora bolag som Warner Brothers, Sony BMG etc. oavsett om man är skyldig eller inte.

Jag har sedan länge tappat förtroendet för Sveriges rättsväsende. Speciellt när lobbyn kan muta poliser och andra tjänstemän. Vårat land går mer och mer mot ett land som Kina. Titta bara på polisen Jim Keyzer i The Pirate Bay målet. En miljon extra i inkomst för att jobba för Hollywood samtidigt som han arbetar med förundersökningen...

tartareandesire 2009-04-02 15:12

Citat:

Originally posted by Lixom@Apr 2 2009, 12:13

Bisarra jämförelser verkar populära i den här debatten =) Jag anser att den personliga integriteten bör ges mindre utrymme än idag. Det blir lättare för var dag att skada många människor för den som så önskar och det är betydligt lättare att begå brott än att skydda sig mot dom. Ökad övervakning är som jag ser det ett nödvändigt ont i det moderna samhället.

Dock får man aldrig under några som helst omständigheter riskera att döma oskyldiga.

\gro 2009-04-02 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av Lixom

Bisarra jämförelser verkar populära i den här debatten =) Jag anser att den personliga integriteten bör ges mindre utrymme än idag. Det blir lättare för var dag att skada många människor för den som så önskar och det är betydligt lättare att begå brott än att skydda sig mot dom. Ökad övervakning är som jag ser det ett nödvändigt ont i det moderna samhället.

Dock får man aldrig under några som helst omständigheter riskera att döma oskyldiga.

Vem är den toppen som ska få rättigheten att övervaka? Och vem ska övervaka denna privilegierade topp?

Under nuvarande förutsättningar kommer det alltid att finnas risk att döma de oskyldiga.

patrikweb 2009-04-02 17:35

Citat:

Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Mellan 90-95% av all trafik från bredbandskunder är fildelning, det stämmer även med mina egen statistik och analys över trafiken.
Har dock inte analyserat på L7 utan endast netflow över dst portar och då är 90-95% av trafiken mot icke definerade portar.

Jag tycker nätet går extremt snabbt idag. Har Ipred-lagen fått folk att sluta att fildela och på så sätt är det full gas på vanliga sidor. I så fall är jag lite positiv till Ipred...

Trafiken ökade extremt mycket den 31:a mars, sedan minskade den extremt mycket 1:a april. Vissa tracker sjönk peersen på 60% för även med free leech.

Jag tror att trafiken kommer öka igen, bara första tiden den kommer vara minskad.

tartareandesire 2009-04-02 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Ursprungligen postat av martin-lb
Frågan är hur ISPerna påverkas, kommer kunder att nedgradera sin abonnemang för att få en lägre kostnad? (förutsatt att deslutar fildela)

Helt klart kommer ju ISPerna verka för fler lagliga alternativ. Om ett par år kommer säkert "Spotify" för film, musik, tv-serier att ingå i månadskostnaden.

Det känns som ett ganska troligt scenario. Det kommer nog fler liknande tjänster även för annat digitalt material och jag skulle inte se det som helt otroligt att det dyker upp hos BBB eller Comhem inom en snar framtid.

Även om lagen känns lite väl primitiv och det uppenbarligen finns en stort gap mellan tekniken och rättsväsendet så är det ett steg i rätt riktning mot lite ordning och reda på nätet.

Jag tror den totala internettrafiken sjönk 30% igår.

Gustav 2009-04-02 17:58

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Apr 2 2009, 17:36

Haha, är det sant? Då behöver vi bara förbjuda porr och spel nu så kommer trafiken att minska med ytterligare 90 % och sen behöver vi inte internet längre. Det är ju humor.

Ge människor lite frihet och de kommer att använda den till något dumt :)

För den som har missat det så är jag liberal. Så ingen behöver tolka det här som något politiskt ställningstagande. Jag tycker bara att den här typen av statistik är rolig.

tartareandesire 2009-04-02 18:36

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

Haha, är det sant? Då behöver vi bara förbjuda porr och spel nu så kommer trafiken att minska med ytterligare 90 % och sen behöver vi inte internet längre. Det är ju humor.
Ge människor lite frihet och de kommer att använda den till något dumt
För den som har missat det så är jag liberal. Så ingen behöver tolka det här som något politiskt ställningstagande. Jag tycker bara att den här typen av statistik är rolig.

Det fanns inget ställningstagande bakom mitt påstående heller, det hade inte så mycket med mitt inlägg i övrigt att göra utan var bara en kommentar på det som sagts om trafiken i tidigare inlägg.

Människor är korkade (eller snarare saknar förmågan att se längre än runt hörnet), så enkelt är det. Ytterst få stora världsproblem har lösts innan tusentals eller miljoner människor fått sätta livet till.

Nu har inte heller det här mycket med sakfrågan att göra men ändå =) Det är vår i all fall, något trevligt på gång =)

Davve 2009-04-02 20:24

Hur är det för sidor som tankafett mm som länkar till torrenten? Är även det olagligt enligt den nya lagen? I så fall borde även google plocka bort alla länkar till torrenter

Westman 2009-04-02 20:29

Citat:

Originally posted by Davve@Apr 2 2009, 20:24
Hur är det för sidor som tankafett mm som länkar till torrenten? Är även det olagligt enligt den nya lagen? I så fall borde även google plocka bort alla länkar till torrenter
Det lär vi inte få veta svaret på förrän TPB-åtalet har vandrat hela vägen. Det har inte så mycket med Ipred att göra.

oloflolof 2009-04-02 21:00

Citat:

Originally posted by Davve@Apr 2 2009, 19:24
Tankafett har faktiskt blivit anmälda nyligen för häleri.

http://www.sweclockers.com/nyhet/9092-fild...alda_for_haleri

Troligtvis kommer dom bli fällda om tpb blir det.

patrikweb 2009-04-02 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av oloflolof
Citat:

Ursprungligen postat av Davve

Du kan anmälla någon för vad du vill, dom är ändå tvugna att ta upp anmällan. Sedan om det ens finns någon ens grund att gå vidare är frågan.

Att den anmällan för hälreri skulle leda någon stans är mindre trolig.

Det kommer dröja innan TPB målet kommit till HD, sedan är frågan om det även ska gå till EU domstol.

kalasboll 2009-04-02 21:45

Citat:

Originally posted by Davve@Apr 2 2009, 20:24
I så fall borde även google plocka bort alla länkar till torrenter

Det är fortfarande en skillnad på sidor som livnär sig på att länka till torrent-filer och till en ren sökmotor för hela nätet. På t ex Tanka Fett så måste man ju dessutom lägga upp länken till torrent manuellt och på så sätt bidrar man till spridningen av materialet medvetet.

Clarence 2009-04-02 22:40

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Apr 1 2009, 22:18
Man kan ju tänka sig en kommersiell tjänst där man betalar beroende på hur mycket man tillgängliggör.

Om jag tittar på en film, utan att dela ut betalar jag "fullt" pris.

Desto mer jag delar ut filmen, genom ett kontrollerat system såklart, desto mer sjunker priset.

Tyvärr var du inte först med tanken ;) Ameibo har ett system som fungerar ungefär så.

rhuse 2009-04-03 01:32

Finns ju något amerikanskt universitet där man får tanka hur mycket man vill från vilka källor man vill och bara betalar en fast månadsavgift till någon centralorganisation. Det tycker jag skulle vara en vettig lösning.

akkeman 2009-04-03 10:19

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Apr 1 2009, 11:28
Frågan är om upphovsrättsinnehavarna vågar dra någon inför domstol?
Tänk scenoriot där de stämmer någon som fildelat X antal verk, och antingen får ett fånigt lågt skadestånd utdömt, eller inte lyckas fälla personen alls.
I så fall har de förbrukat hela sitt vi-kommer-att-stämma-dig-om-du-inte-upphör-med-fildelning-kort.
Vad tror ni, vågar de chansa? Det kan ju givetvis bli tvärt om också, och de faktiskt lyckas få någon dömd "ordentligt".

Som jag uppfattat det så är tillägget om fängelse (2år) vad man kommer driva när ett ponerat bötesbelopp överstiger rimliga nivåer.

För övrigt är jag ej glad i dessa lagar, vilka i det större perspektivet följer ramverket för att göra om www-Internet till lokala nätverk. Euro-länderna har ett, Amero-länderna har ett osv osv.

klein 2009-04-03 13:09

Citat:

Ipred som lag är patetisk och på alla sätt lagvidrig och om ingenting annat får borgarna på fall så kan nog dom lagar som uppkommit under deras styre att peta bort dom igen.
Glöm inte att Thoma Boström är den som har initera en del STASI för lagar för internet, detta bara en försmak som kommer. Det finns en del riktigt ruckiga övervakningar lagar hos EU . Sverige har oftast gott längre än många andra länder i den här frågan, vilket sjukt för en demokrati som Sverige.

Det som hemskt med IPRED är att privat företag till låts leka polis.

Ungefär som att låta försäkringsbolagen utreda trafikolyckor..

klein 2009-04-03 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av oloflolof
Citat:

Ursprungligen postat av Davve

Verka som någon budget producent av Svensk B film har flipprad ur och polisanmäler alla som annan åsikt än dom själva.

Varför har dom inte polisanmält google för?

http://www.google.se/search?hl=sv&client=f...=S%C3%B6k&meta=

edited 2009-04-03 21:07

Men snälla. Ska vi kanske diskutera lösningar som funkar som skydd mot denna urkorkade lagen?

Jag undrar vad vi användare kan göra, samt vart dessa tjänser finns som skyddar oss mot lagen.... någon som vet kanske?

Oavsett om det handlar om att fildela eller maila, vill inte jag iaf att någon ska kunna sitta och läsa av min kommunikation, är det fler som tycker som jag?

Vart har vi hjälpen?

Xamda 2009-04-03 21:23

Citat:

Originally posted by KryptoniT@Apr 2 2009, 14:42
Titta bara på polisen Jim Keyzer i The Pirate Bay målet. En miljon extra i inkomst för att jobba för Hollywood samtidigt som han arbetar med förundersökningen...
Källa, tack. Han arbetade, mig veterligen, inte för "Hollywood" samtidigt som han jobbade med förundersökningen och storleken på ersättningsbeloppet känns en gnutta taget ur luften.

ziggytoxic 2009-04-03 22:40

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Citat:

Ursprungligen postat av KryptoniT
Titta bara på polisen Jim Keyzer i The Pirate Bay målet. En miljon extra i inkomst för att jobba för Hollywood samtidigt som han arbetar med förundersökningen...

Källa, tack. Han arbetade, mig veterligen, inte för "Hollywood" samtidigt som han jobbade med förundersökningen och storleken på ersättningsbeloppet känns en gnutta taget ur luften.

Givetvis så säger inte någon det rakt ut men if it smells like shit then...
http://sydsvenskan.se/kultur-och-noj...icle331913.ece
http://christianengstrom.wordpress.c...er-jim-keyzer/
http://copyriot.se/2008/04/18/jim-keyzer/
http://christianengstrom.wordpress.c...ater-i-tjanst/

Han är nu också åter (!) i tjänst hos polisen och jag kan sätta en god slant på att han fortfarande dansar efter Warners pipa. Man tror ju inte att sånt här får förekomma hos polisen, det borde ju finnas någon regel som förbjuder sånt här. Men tydligen inte.
Helt jävla otroligt.

/Ziggy

tartareandesire 2009-04-03 22:50

Citat:

Originally posted by edited@Apr 3 2009, 21:07
Men snälla. Ska vi kanske diskutera lösningar som funkar som skydd mot denna urkorkade lagen?
Jag undrar vad vi användare kan göra, samt vart dessa tjänser finns som skyddar oss mot lagen.... någon som vet kanske?
Oavsett om det handlar om att fildela eller maila, vill inte jag iaf att någon ska kunna sitta och läsa av min kommunikation, är det fler som tycker som jag?
Vart har vi hjälpen?

"Som skyddar mot lagen"? Du vill alltså veta hur du kan slippa undan våra lagar och agera som en kriminell? Jag rekommenderar att du struntar helt i lagen och laddar ner precis som vanligt, eller helst ännu mer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson