WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Vart är mina domäner? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35666)

Helix 2009-03-16 12:54

Detta är svaret jag fick från IIS. Har nu skickat in ett inscannat brev med min signatur för att få ut mina domäner (under mitt org.nr.)

Citat:

Hej,

Tack för ditt mail. Ni kan skicka in ett intyg med firmateckanarens underskrift och företagets "stämpel" så kan vi leta fram allt som finns under ert organisationsnummer.

Har du övriga frågor är du välkommen att ringa vår kundtjänst på 08-452 35 00.

Med vänliga hälsningar
Kundtjänst

Detta är ett omständigt sätt att ta fram detta. Fattar inte hur detta kan fungera i framiden. Skall spara mitt inscannade dokument dåjag känner på mig att jag kommer använda det fler gånger i framtiden. :)

Så när jag får den får man köra lite Excel-magic och få ut lite jämförelser med det man har i kontrollpanelen hos t.ex. Binero ...

Helix 2009-03-16 12:58

Färresten ... om en faktura skulle gå förlorad från ett ombud får man en påminnelse från IIS eller avregistreras domänen?

Om man inte får brev hem, som man fick innan, kan det också bli lättare att missa förnyelser om ombudet gör någon tabbe ...

ztream 2009-03-16 13:12

Du får säkert inte ut det pga avsaknad av stämpel ;)

Näe det här funkar ju inte alls. Mitt tips är att alla kör igång en övervakningstjänst med Domain Punch eller liknande program för sina domäner. Jag ska även koda en funktion för att jämföra mitt innehav med IIS bardate-lista.

SpaceDump 2009-03-16 13:32

Om man missar att betala en faktura så är det "kört".

.SE Direkt har inget som helst ansvar där om domänen ligger hos någon annan registrar.

Jag tror det här kommer fungera alldeles utmärkt om ett par månader.

För vår del fungerar det klockrent. (Vi har iof bara 50-talet domäner hos oss, så det är inte mycket som kunnat gå fel) :)

//Anders

Helix 2009-03-16 20:04

Citat:

Originally posted by ztream@Mar 16 2009, 13:12
Näe det här funkar ju inte alls. Mitt tips är att alla kör igång en övervakningstjänst med Domain Punch eller liknande program för sina domäner.
Jag använder Domain Punch, men just efter detta byte vill man kolla av allt, så att man inte missat något ...

Citat:

Jag ska även koda en funktion för att jämföra mitt innehav med IIS bardate-lista.
Det var ganska smart. Man har ju listan, så jag skall lägga till en koll också. :)

b4nite 2009-03-17 14:11

Snart finns det risk att några säger "Varför visas inte mina hemsidor"...

Fick email från utlandet att "Can't resolve ns1.xxxxx.se & ns2.xxxxx.se" från en kompis, började jag fundera vad som hänt.

Det visar sig att GLUE och IP på namnservrarna inte är satta längre. Så jag försöker logga in på IIS, och får då att den domänen inte finns, utan är flyttad.

Det kanske bara har hänt mig, men är ganska säker på att det är något med "flytten", då mina namnservrar som ligger på .COM inte påverkats alls (pekar till samma som .SE)

Nu skall IP och GLUE vara satta, sedan får vi se hur snabbt det kommer tillbaka.

-AU

Internet Sweden 2009-03-17 14:17

Citat:

Originally posted by b4nite@Mar 17 2009, 15:11

Fick email från utlandet att "Can't resolve ns1.xxxxx.se & ns2.xxxxx.se" från en kompis, började jag fundera vad som hänt.

Det visar sig att GLUE och IP på namnservrarna inte är satta längre. Så jag försöker logga in på IIS, och får då att den domänen inte finns, utan är flyttad.

Det kanske bara har hänt mig, men är ganska säker på att det är något med "flytten", då mina namnservrar som ligger på .COM inte påverkats alls (pekar till samma som .SE)

Nu skall IP och GLUE vara satta, sedan får vi se hur snabbt det kommer tillbaka.

-AU

Använd dig av whoisen på iis.se http://www.iis.se/sv/domains och sök på den aktuella domänen.
Då ser du (längst ner) vilken registrar som domänen ligger hos (dvs meddelat till .SE att de har ett avtal för att sköta domänen åt dig och därför kunnat flytta ut domänen till sig).
Om det inte stämmer att du har ett avtal med den registraren eller inte önskar ha dem som registrar, så tar du kontakt med dem och begär ut auktorisationenskoden för domänen, som du sedan ger till den registrar som du vill ligga hos och ber dem flytta domänen till dem.

b4nite 2009-03-17 14:38

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:

Ursprungligen postat av b4nite

Fick email från utlandet att *"Can't resolve ns1.xxxxx.se & ns2.xxxxx.se" från en kompis, började jag fundera vad som hänt.

-AU

Använd dig av whoisen på iis.se http://www.iis.se/sv/domains och sök på den aktuella domänen.
Då ser du (längst ner) vilken registrar som domänen ligger hos (dvs meddelat till .SE att de har ett avtal för att sköta domänen åt dig och därför kunnat flytta ut domänen till sig).
Om det inte stämmer att du har ett avtal med den registraren eller inte önskar ha dem som registrar, så tar du kontakt med dem och begär ut auktorisationenskoden för domänen, som du sedan ger till den registrar som du vill ligga hos och ber dem flytta domänen till dem.

Det var inte riktigt det som var mitt problem. Problemet är att GLUE och IP för mina namnservrar försvann någonstans i mörkret i samband med den nya affärsmodellen.

Min registrator (IIS ÅF) har åtgärdat detta, men det tar ju sin lilla tid innan jag har "Resolve" igen. Trodde inte sådana saker skulle "nollställas", i samband med "flytten", men det är kanske bara är en enskild händelse.

Att jag vet att de bara försvann är att min registrator kunde bekräfta att varken IP eller GLUE var satt, samt att de domäner som använder en .COM inte påverkats (de pekar mot samma DNS servrar) och har IP och GLUE.

-AU

Internet Sweden 2009-03-17 14:44

Citat:

Citat:

Originally posted by -Internet Sweden@Mar 17 2009, 15:17
Citat:

Fick email från utlandet att *"Can't resolve ns1.xxxxx.se & ns2.xxxxx.se" från en kompis, började jag fundera vad som hänt.

-AU

Det var inte riktigt det som var mitt problem. Problemet är att GLUE och IP för mina namnservrar försvann någonstans i mörkret i samband med den nya affärsmodellen.

Min registrator (IIS ÅF) har åtgärdat detta, men det tar ju sin lilla tid innan jag har "Resolve" igen. Trodde inte sådana saker skulle "nollställas", i samband med "flytten", men det är kanske bara är en enskild händelse.

Att jag vet att de bara försvann är att min registrator kunde bekräfta att varken IP eller GLUE var satt, samt att de domäner som använder en .COM inte påverkats (de pekar mot samma DNS servrar) och har IP och GLUE.

-AU

riktigt - sånt skulle inte förändras, däremot vågar jag inte säga om det är en engångsföreteelse eller om det är flera domäner som drabbats av någon typ av nollställning. Det var iaf inte avsikten.

ztream 2009-03-17 15:26

Hur tar man reda på vilket organisationsnummer man registrerat sin domän på nu då? :)

Jag har både reggningar på min gamla EF och mitt nya AB och nu ska jag överlåta och jag vet inte vad den är reggad på. Kan inte se det hos min registrar heller.

Nicklas 2009-03-17 15:33

Citat:

Originally posted by ztream@Mar 17 2009, 15:26
Hur tar man reda på vilket organisationsnummer man registrerat sin domän på nu då?
Jag har både reggningar på min gamla EF och mitt nya AB och nu ska jag överlåta och jag vet inte vad den är reggad på. Kan inte se det hos min registrar heller.

Du får gå igenom dem manuellt. ;) Jag har beställt en lista av iis men har inte sett röken av den ännu.
Så jag har ängnat många timmar åt att gå igenom mina namn och har hittat 2 av dem hos andra än vad jag initierade någon vecka innan bytet.

ztream 2009-03-17 18:18

Fast det finns ju inget sätt att se orgnumret längre väl?

Helix 2009-03-17 19:14

Citat:

Originally posted by Nicklas@Mar 17 2009, 15:33

Jag har beställt en lista av iis men har inte sett röken av den ännu.

Ja, det gjorde jag igår vid lunch och fortfarande idag har inget dykt upp ... :(

Henrik Larsson 2009-03-17 19:40

Citat:

Originally posted by ztream@Mar 17 2009, 19:18
Fast det finns ju inget sätt att se orgnumret längre väl?
Beror inte det på en brist i din registrars kontrollpanel för domäner?

Eller du kanske menar att det inte finns något organisationsnummer när du slår upp innehavarkontakten på www.iis.se? Det beror nog på att II-stiftelsen i resultatet av en kontaktsökning stavat fel på organisationsnummer och istället stavar det organistionsnummer. :-)

ztream 2009-03-17 19:46

Jo det är en brist hos dem, men vad ska man göra? Loopia har ju inte uppdaterat sin webbhotellskontrollpanel sedan 2003 så jag tvivlar på att de gör det nu :)

Anders Larsson 2009-03-17 21:22

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Mar 17 2009, 15:17
Är det inte mer relevant med en polisanmälan för bedrägeri, osant intygande, eller liknande?

emilv 2009-03-17 21:28

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:

Är det inte mer relevant med en polisanmälan för bedrägeri, osant intygande, eller liknande?

Frågan är då vem anmälan ska riktas mot, är det mot registraren eller mot den som påstod sig äga domänen (i förlängningen registrarens kund)? Är det inte mest av allt relevant att lösa problemet, dvs flytta domänen till rätt registrar?

Henrik Larsson 2009-03-17 21:44

Citat:

Originally posted by ztream@Mar 17 2009, 20:46
Loopia har ju inte uppdaterat sin webbhotellskontrollpanel sedan 2003 så jag tvivlar på att de gör det nu :)
Tro inte att "kontrollpanelen" för domäner är bättre hos Binero. Jag flyttar just nu tillbaka rubbet till .SE Direkt... Det svider, men tills det finns ett bättre alternativ så...

tartareandesire 2009-03-17 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av emilv
Citat:

Originally posted by -Anders Larsson@Mar 17 2009, 22:22
Citat:

Frågan är då vem anmälan ska riktas mot, är det mot registraren eller mot den som påstod sig äga domänen (i förlängningen registrarens kund)? Är det inte mest av allt relevant att lösa problemet, dvs flytta domänen till rätt registrar?

Även om det blir knivigt här så är anmälan ibland att föredra eftersom det alltför ofta inte sker några förändringar innan det går så långt.

ztream 2009-03-17 21:52

Binero visar expiry-dates i alla fall men det lutar åt .SE direkt vilket är sorgligt som tusan.

Speciellt eftersom det skulle kosta mig 15 papp per år och en jävla massa jobb.

Förstår inte varför man inte kan komma åt en masterlista med sina orgnummer hos IIS utan att behöva maila, stämpla dokument och få intyg av ryska ambassaden för att få se listan :)

Dock är det skönt att herr Forsman är inblandad nu. Då vet man att det åtminstone är en vettig person på plats.

Aleborg 2009-03-17 22:06

Vi på Binero arbetar för fullt på ett helt nytt kundcenter där man kommer att få en helt annan översikt på sina domäner, jag önskar att jag kunde leverera den nu men tyvärr har vi en liten bit kvar. Håll utkik i vår blogg efter en rubrik i stil med "Beta testare sökes!"

Erik Stenman 2009-03-17 22:16

Innebär den nya affärsmetoden några förbättringar för slutkunder egentligen?
Själv har jag bara märkt att jag inte längre kan se vilka domäner jag äger eftersom inga kom upp i min domänhanterare på binero.

Aleborg 2009-03-17 22:26

aquastorm, jag tog en titt på ditt konto och fann ett stort antal under "Mina tjänster"
I DNS-Hanteraren så finns bara domäner som är upplagda i vår DNS, därav namnet ;)

Henrik Larsson 2009-03-17 22:30

Citat:

Originally posted by aquastorm@Mar 17 2009, 23:16
Själv har jag bara märkt att jag inte längre kan se vilka domäner jag äger eftersom inga kom upp i min domänhanterare på binero.
Kika under Mina Tjänster i Bineros kontrollpanel. Där kan du se en lista på vilka .se-domäner du har hos dem. Om du sedan vill administrera dem och inte redan har dem under Mina Domäner, måste du manuellt köra ctrl+c och ctrl+v mellan Mina Tjänster-sidan och Lägg till domän-sidan under Mina Domäner. Du kan bara ta en domän i taget och ja, det blir tekniskt fel ibland men då är det bara att försöka på nytt...

Erik Stenman 2009-03-17 22:48

Ahh. tack. Men ack så omständigt.

emilv 2009-03-17 22:48

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Mar 17 2009, 22:50

Även om det blir knivigt här så är anmälan ibland att föredra eftersom det alltför ofta inte sker några förändringar innan det går så långt.

Ibland kanske det är att föredra, om man tror att det förhindrar framtida problem. Nu beror ju dock felen på en engångsmigrering av kunder från .SE till ett antal registrarer. Sådana här problem dyker inte upp i framtiden (de kommer i vilket fall inte alls ha samma karaktär och orsak).

Erik Stenman 2009-03-17 22:50

Citat:

Originally posted by Aleborg@Mar 17 2009, 22:26
I DNS-Hanteraren så finns bara domäner som är upplagda i vår DNS, därav namnet ;)
Ok, förklara vad DNS-hantering har att göra med att jag vill göra en registry transfer till loopia. Det var just det jag försökte...
För det går inte under mina tjänster...

Aleborg 2009-03-17 23:21

Där fick du mig :D
Absolut inget alls faktiskt, men idag är det tyvärr det enda stället vi har för att redigera domäner. Systemet matchar ihop domännamn och kundnummer mellan DNS-databasen och EPP-databasen och ger ägaren till domänen möjlighet att administrera domänen, finns inte domänen i DNS:en småste man tyvärr lägga upp den där.

Jag arbetar för fullt med att kunna leverera ett bättre system inom en snar framtid.

Erik Stenman 2009-03-17 23:45

Låter bra! Jag kanske ligger kvar ett tag då ;)
btw. har ni kommit igång med överlåtelser ännu binero?

Henrik Larsson 2009-03-17 23:49

Citat:

Originally posted by Aleborg@Mar 18 2009, 00:21
Jag arbetar för fullt med att kunna leverera ett bättre system inom en snar framtid.
Det är detta som jag tycker är så konstigt. I flera år har arbetet pågått med att byta till en registry-registrar-modell och när det kommer till kritan och migreringen är genomförd, först då verkar många av de nya registrarerna (f.d. ombuden) börja fila på en domänkontrollpanel gjord för ändamålet? :blink:

Detta efter att ombuden i flera års tid kört med kampanjer med subventionerande nyregistreringspriser med den dolda agendan att knyta upp så många .se-domäner som möjligt (inför det framtida övertagandet av hanteringen/faktureringen av förnyelser alternativt öka möjligheten till korsförsäljning av andra tjänster). Det känns som om väldigt många av de kampanjpengarna var att elda för kråkorna om nu folk återvänder till .SE Direkt, trots att de är dyrare, bara för att de åtminstone kan erbjuda en fungerande domänkontrollpanel (a.k.a. den av vissa tidigare hårt kritiserade Domänhanteraren)? Domänhanteraren är långt ifrån perfekt, men den har fungerande grundläggande funktionalitet och det finns en logisk grundstomme i dess uppbyggnad/design.

Den registrar som kan erbjuda en domänkontrollpanel som är bättre än eller motsvarande .SE Direkts Domänhanterare och ligga lägre än .SE Direkt i pris, men inte för den delen lägst som Binero eller Loopia, har plötsligt fått väldigt stora konkurrensfördelar och möjligheten att ta marknadsandelar utan flera års subventionerande av nyregistreringspriser. Det känns som om flera stora aktörer plötsligt lämnat sitt mål utan målvakt för en ny spelare på domänmarknaden för .se.

end 2009-03-19 18:10

Sitter med samma problem som många här. Använde domänhanteraren för snapback.se:s domäner. Nu när det inte finns så verkar det kört.

[email protected] funkar inte, registrar är Internetbolaget - Ettnet AB
(http://www.internetbolaget.se), men de svarar inte på e-mail. Får inga bra viddar av det här systemet nu ibörjan... Har hört om historier om .com man fått låta gå ut för kunna få kontroll över dem. Känns som om .se är påväg mot samma öde...

Oskar G 2009-03-23 09:22

Citat:

Originally posted by end@Mar 19 2009, 19:10
Sitter med samma problem som många här. Använde domänhanteraren för snapback.se:s domäner. Nu när det inte finns så verkar det kört.

(http://www.internetbolaget.se), men de svarar inte på e-mail. Får inga bra viddar av det här systemet nu ibörjan... Har hört om historier om .com man fått låta gå ut för kunna få kontroll över dem. Känns som om .se är påväg mot samma öde...

Går det alltså inte att få ut en auktoriseringskod från Ettnet/Internetbolaget? I så fall sitter jag också lite risigt till...

petlin 2009-03-23 09:48

Jag satt också i helgen och funderade på att flytta tillbaka alla mina domäner till .se för att tillsvidare få en domänhanterare som fungerar överskådligt. (Har idag domäner hos .se, Loopia och Binero).

Men först tänkte jag fråga er som har erfarenhet av många olika företag om det finns något alternativ som fungerar bra redan nu? Visst det blir nästan dubbelt så dyrt hos .se men förlusten av ett domännamn skulle ju vara sämre än den extra kostnaden.

end 2009-03-23 10:01

Citat:

Ursprungligen postat av oskarg
Citat:

Ursprungligen postat av end

Går det alltså inte att få ut en auktoriseringskod från Ettnet/Internetbolaget? I så fall sitter jag också lite risigt till...

Jag ska försöka igen, inget svar på en vecka nu dock. Tråkigt att de sätter sig som registrar när det inte svarar på mail eller har en domänkontrollpanel, minst sagt.

petlin: Du har redan de två bästa privatägda. Möjligen skulle det kunna finnas några mindre aktörer som har bra kontrollpaneler.

Internet Sweden 2009-03-23 10:39

Citat:

Originally posted by end@Mar 19 2009, 19:10

Citat:

Avlämnade Registrar skall skyndsamt, dock senast inom fem (5) arbetsdagar från begäran, lämna ut Auktoriseringskoden till Innehavaren. Om avlämnande Registrar inte lämnar ut Auktoriseringskoden inom fem (5) arbetsdagar äger .SE rätt att ta fram och lämna ut Auktoriseringskoden till Innehavaren.

Avlämnande Registrar ansvarar för att Auktoriseringskoden överlämnas till Innehavaren på ett säkert sätt och Registraren är alltid skyldig att lämna ut Auktoriseringskoden på begäran av Innehavaren.

http://www.iis.se/docs/avtal.pdf

end 2009-03-23 12:02

Intressant Internet Sweden!

Imorgon kl 10 är det 5 arbetsdagar. Ska kontakta .se då och se om de kan få ut auth koden. Ska bli kul att testa, måste vara en av de få i Sverige som fått testa "live" isf :)

internetbolaget 2009-03-23 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av oskarg
Citat:

Ursprungligen postat av end

Hej,

Jag sprang över denna tråden och tänkte fylla i vissa frågetecken som officiell front för Internetbolaget här på WN.

Domännamn som ligger under oss som Registrar kan man tyvärr inte göra ändringar på eller begära ut transfer koder till i en kontrollpanel, än. Vi håller på att kolla på olika lösningar på detta i nuläget. Men just nu måste man kontakta oss för att få ändringar gjorda.

end, ditt första mail mottog vi 2009-03-18 15:08, vilket inte är så pass lång tid tillbaka. Räknat i antalet arbetsdagar. Tyvärr har det varit lite mycket att göra för oss före, under och efter .SE övergången. Vi är dessutom väldigt noggranna att vi lämnar ut transfer koderna till en korrekt innehavare, det sker inte per automatik hos oss som sagt. Vi ber självklart om ursäkt att detta har drabbat svarstiden!

end kommer också få ett mailsvar från mig inom kort där jag förklarar detta. Så snart jag fått bekräftat vilken e-postadress som står som kontakt-epostadress på domännamnet kommer det skickas ut en transfer kod dit.

Det kommer framöver att gå betydligt fortare att få ut sin transferkod/auktoriseringskod. Vi brukar normalt svara samma dag på alla inkommande supportmail och det är en nivå vi kommer jobba oss tillbaka till nu när det har lugnat ner sig.

Mvh, Rikard
Internetbolaget / Ettnet AB

internetbolaget 2009-03-24 08:43

En komplettering till förra inlägget:

vi har tyvärr haft problem med våra kontaktformulär på vår hemsida.

end, har du försökt kontaktat oss genom något formulär tidigare än 18/3 då vi mottog första mailet från dig så har vi tyvärr inte mottagit det. Ber än en gång om ursäkt att det drabbat dig.

Ps. vill ni Internetbolaget något och hellre vill ta det här på WN så går det alltid att skicka PM till mig med era frågor. Alternativt bara skicka ett PM och be mig delta i en aktuell tråd där frågetecken finns.

Mvh, Rikard
Internetbolaget

end 2009-03-24 10:11

Tack för svaren Rikard. Det har ordnat upp sig nu och domänen i fråga är igång.

Helix 2009-03-31 14:32

Citat:

Originally posted by Terabyte@Mar 16 2009, 12:54
Detta är svaret jag fick från IIS. Har nu skickat in ett inscannat brev med min signatur för att få ut mina domäner (under mitt org.nr.)

Citat:

Hej,

Tack för ditt mail. Ni kan skicka in ett intyg med firmateckanarens underskrift och företagets "stämpel" så kan vi leta fram allt som finns under ert organisationsnummer.

Har du övriga frågor är du välkommen att ringa vår kundtjänst på 08-452 35 00.

Med vänliga hälsningar
Kundtjänst

Detta är ett omständigt sätt att ta fram detta. Fattar inte hur detta kan fungera i framiden. Skall spara mitt inscannade dokument dåjag känner på mig att jag kommer använda det fler gånger i framtiden. :)

Så när jag får den får man köra lite Excel-magic och få ut lite jämförelser med det man har i kontrollpanelen hos t.ex. Binero ...

Nu har det gått snart två veckor, sedan jag mailade .SE och fortfarande har jag inte fått något. Två bilagor har jag skickat till de. De påstår att bilagorna inte kommer fram till de ... och gör inget åt det. Den senaste bilagan skickades som BCC också till andra adresser (gmail, hotmail mm) och där kom den fram. Får vi se vad de säger nu ...

Verkar tyvärr som det sitter en gäng puckon i kundtjänsten. Man skulle nog kunna ha en schimpans som svarar på mailen eller trycker på "Insert random answer and send" .....

Mitt tålamod har i nuläget tagot slut. Fy fan vilken service! Två veckor för att få ut en lista över sina domäner för att kolla av mot sitt nuvarande ombud.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson