![]() |
Citat:
|
Men då kan man ju iaf konstatera (igen, jag försvarar inte Surftown på något sätt) att hade ni bara låtit den ligga kvar på ett Linuxkonto (som den ju var utvecklad och testad mot, och självklart borde ni ha insett att ett byte därför kunde innebära problem) så hade problemet aldrig uppstått. Självklart föreslår Surftown att ni flyttar tillbaka den till ett Linuxkonto om siten har fungerat under ett Linuxkonto, allt ANNAT hade varit bedrägligt.
Sen vet ju till och med jag (och därför antar jag att det också framgår någonstans i avtal eller dokumentation) att Surftown inte "tillåter" byte mellan Windows-Linuxkonton, så därför kan det väl inte ha kommit som någon överraskning att ni fick betala för ytterligare ett år (detta kan man självklart ha åsikter om, men bör ju också ingå i beräkningarna när man väljer webbhotell) men det uppstår ju som en konsekvens av ett (felaktigt) beslut NI fattat. Ni tog ett felaktigt beslut att flytta siten till ett Windowskonto helt enkelt, ett beslut som skapade problem som NI inte kunde hantera, att sedan skylla allt som händer på Surftown (igen...ja ni vet) är ju bara dålig karma. |
Sen är det för mig viss skillnad på att byta server (vilket jag inte ens visste/vet att Surftown tillåter) och byte av olika typer av konton (Linux/Windows). Hur gick den första flytten ?
Det får mig ju att undra över inlägg som: Citat:
|
Jag förstår inte riktigt var du försöker komma gummianka. Sajten låg på förra ägarens konto vilket innebar att vi var tvingade köpa nytt konto när vi köpte sajten.
Vi köpte inte ett Surftown konto av förra ägaren, utan vi köpte filerna på servern. För att förenkla flytten skulle vi fortsätta köra med surftown (vilket var ett jobbigt beslut eftersom jag redan då visste att hotellet suger), men för att göra det enklare föll valet på samma hotell. Den information och support vi fått från surftown har dock gjort flytten till en mardröm, men flytten var nödvändig. |
Citat:
|
Först hävdar Surftown att det inte går köra CDONTS på linux, utan att vi ska välja windowsserver.
Efter en diskunion där vi visar att sajten körts på surftowns linuxserver, så ska sajten flyttas till rätt linux server. Efter 3 veckors flytt är vi tillbaka på ruta 1. "I have checked out the possibility of using CDONTS on our Linux servers, by using Chili!ASP. This is not an option, and as far as I know, never has been. CDONTS is a windows component, that can't run in Linux environment. It is possible though, to run Chili!Asp on a Windows server, and then use CDONTS, but we do not do so." |
Citat:
Jag har minst 5 gånger föreslaget supportpersonalen att felsöka varför flyttscriptet stannar hela tiden, men bara fått motfrågan: "Ska jag starta om flytten?" Om dom direkt sagt anledningen till att det inte fungerade att flytta hade jag givetvis åtgärdat det DIREKT. Tycker verkligen inte att detta är MITT fel. |
Har precis sagt upp ena webbhotell på Surftown eftersom man inte har någon kontroll alls över php.ini. Safe_mode är satt på on och som utvecklare blev det lite dumt. Fick trevliga svar när dom väl kom men det tog sin tid.
|
Och nu hävdar surftown att sajten låg på ett windowskonto innan vi köpte den, nu är vi tillbaka på ruta -1.
|
Citat:
Förvirrad? Jag oxå! Nu är iaf alla abonnemang hos Surftown avslutade. Vi får hoppas återbetalningen kommer snart! Aldrig mer "Sveriges bästa webbhotell" |
eh, men det är väl inte Surftown som bestämmer vilket konto ni ska ligga på...det är väl upp till er, och dom ni köpt sidan av !?
|
Citat:
|
Vadå bestämmer, dom driver med kunderna.
Vi köpte en sajt som låg på surftown och har sedan dess försökt få besked vilket konto/server vi ska använda för att få upp sajten i samma skick som den var innan. Vi ringer surftown och frågar "konto XXX, vilken server ligger det på", får svar "LINUXSERVER WSP01" 2 månader senare säger dom "sajten går inte köra på LINUX eller WSP01, skaffa ett windowskonto" Däremellan har supporten fullkomligt idiotförklarat oss. Hela diskunionen handlar inte om det är lämpligt använda åäö i domännamn, det handlar om att man, på av Råd & Rön utvalda "Sveriges bästa webbhotell", inte kan få trovärdig eller seriös support. |
Det torde väl vara självklart att huvudansvaret för den typen av uppgifter ligger i relationen köpare/säljare, men det är klart att det är alltid enklare att skylla på någon annan när man inte själv är kompetent nog eller har missat att ta ansvar.
(edit: sen kan det väl mycket väl vara så att det visst handlar om åäö i domän/filnamn, vilket i sig kan var nog så intressant, vad kan man kräva av sitt webbhotell, inom/utanför ramarna för vad webbstandarderna tillåter) |
Citat:
"Då ska ni ligga på Linux, ni har köpt fel konto" Hur kan det vara vår kompetens fel? Jag förstår inte. Vi köpte t.om RÄTT första gången, men blev övertalade av supporten att vi köpte fel, så vi måste betala för ett år till. Om du vill få det till att det är vårt fel måste du antingen vara anställd av Surftown eller av någon annan anledning tro att dom är gudar som inte kan göra del. Sen säger dom att dom ska flytta oss till en annan server, så vi får inte ändra något. Det ska ta max 24 timmar. "Det är helt normalt, fortsätt vänta" säger dom efter 7 dagar, eller "Vi startar om flytten". Nu tre veckor senare SÄGS det att flytten hängt sig varje gång pga ÅÄÖ i något filnamn, men vad det jag. Har absolut inga problem med att ändra dessa tecken till AAO, men jag måste ju få veta det för att kunna göra det. Jag kan knappast lista ut det, jag visste inte ens att det fanns filer med åäö i filnamnen, dom ligger i nån underkatalog och används inte ens. I vilket fall så blir det Binero nu. Har inte tid med Surftown längre. |
Citat:
Citat:
Du har med andra ord pratat med två olika supportrar och ställt två olika frågor som för dig är fullkomligt relaterade med varandra, men på för oss är två helt olika ärenden utan någon som helst samhörighet. För er som är nyfikna på hur det slutade, så valde tyvärr kunden att lämna oss och vi ger dem givetvis pengarna tillbaka för samtliga webbhotell. Otroligt tråkigt att något sådant här skulle ske, och dessutom sluta på det här viset. |
Citat:
Citat:
När jag däremot lyssnade på webbhotellet och följde rådet och köpte ett linux-konto så menar du att jag är inkompetent. Nej, jag svara inte på fler inlägg av plastankan... Känns meningslöst diskutera med nån som inte vet var han står. |
..
|
Okej, då är det väl där felet begåtts då, för det enda rimliga svaret på den frågan enl. mig är "Vi kan tyvärr inte lämna ut uppgifter om vad andra kunder har för typ av konton/avtal"...
Sen hur det kan bero på Er bristande kompetens ? NI har ju inte haft informationen/kompetensen iaf, så långt kan vi vara överens...jag kan ju bara tala för mig själv, men om det inte blir städat här hemma, så kan jag ju iofs säga till min flickvän att det är hennes fel, för hon har inte städat, men hur man än vrider och vänder på det, det har ju inte jag heller... |
Citat:
Citat:
|
Så nu försöker du skylla ifrån dig? Jag har mycket väl förklarat hela situationen för varje supporttekniker jag mailat eller pratat med. Allt finns dokumenterat. Svaren jag har fått har varit tota
Denna situation har uppstått pga en rad fel, men allt kunde ha lösts på 10 minuter om ni hade haft engagerad och/eller kompetent personal. Det har ni inte, och därför väljer vi nu Binero. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Ringer in när jag kommer tillbaka, teknikern skulle kolla upp saken och återkom senare med detta mail: Citat:
Citat:
Citat:
Telefonsamtal och rätt brysk ton nu.. fick mailsvar: Citat:
Citat:
Kunde som inte kunnat kolla någon sorts loggar och sett detta lite tidigare? Det fick vi reda på först idag, nästan exakt tre veckor efter att ärendet startades. Kom ihåg att detta inte är något snikigt privatkonto, detta är det dyra företagskonto som dom vill att alla ska uppgradera till hela tiden. Nu går vi vidare och får tillbaka pengar. Gott det, synd bara att vi förlorat en jäkla massa tid på detta skräpet. |
Citat:
|
Jag försöker absolut inte skylla ifrån mig, utan snarare ge er en insyn i hur det ser ut från vår sida. Allting är inte alltid så enkelt som det verkar...
Givetvis var det otroligt tråkigt att det hela skulle bero på ett teckenkodningsproblem som upptäcktes allt för sent. Men vi frågade er faktiskt ifall det faktiskt har fungerat (i och med att det inte borde göra det). Men ni ville genomföra själva flytten ändå, och sen lyckades vi klanta oss fullständigt. Det är inget som jag försöker förneka. |
Det mest intressanta med den här tråden är attityden från jgabor i början av diskussionen där allt förnekas. Tydligen hade Sulos inlägg effekt.
Och oavsett om kunden hade varit en idiot så borde supporten ha klarat av att flytta webbplatsen efter en månad... |
Tycker herrarna Zetterström och Sulo borde hålla sig borta från diskussionen oavsett om ni har rätt eller inte....
Tyvärr får man nog räkna med såna här missar på billigare webbhotell. Långt ifrån alla har dock dåliga erfarenheter av Surftown. Har själv haft kunder som legat där och varit mycket nöjda med allt. |
Citat:
Den största förvirringen uppstod när ni krävde oss på betalning för ett linuxkonto när vi redan hade det windowskonto som vi skulle ha, vilket du för övrigt förnekat i denna tråd att någonsin inträffat. Och att ni fortfarande efter 2 månader inte vet vilken typ av server sajten legat på i 2 år är ett mysterium av gigantiska mått tycker jag. |
Citat:
Sedan kan man väl fråga hur många timmars idioti någon fått ta kostnaden för, för en sak som max borde tagit 5-10 min att lösa. |
Citat:
Fast... Jag har både surftown och binero som kostar det dubbla. Jag är betydligt mer nöjd med sufttown. jag gillar bland annat surftowns kontrollpanel och jag gillar inte bineros extremt korta och halvspydiga supportsvar. <_< |
Citat:
Tydligen inte, detta var faktiskt rätt dyrt! Det är inte 29:- i månaden vi pratar om här. ca 3000:- per år tror jag att vi fick betala. |
Citat:
Jag trodde inte det var sån skillnad mellan avancerat privatpakat och ditt företagspaket. Då borde det va lite mer klass på ditt paket tycker jag :o |
Så erat recept för att undvika att detta händer igen är att förlita er på ytterligare en utomstående part snarare än att skaffa er informationen/kompetensen själva...sorry your honor, i withdraw the question...(den är alltså att betrakta som retorisk)
vi får hoppas att stödet för mail med åäö är bättre hos Binero. /best wishes... |
Citat:
|
Citat:
|
Jag behöver inte läsa igen, det hela är väldigt enkelt.
Den största skillnaden mellan ts och Surftown i det här fallet är att Surftown har insett att man gjort fel och följaktligen kan dra lärdom av det (och det är någonstans en milsvid skillnad på att göra fel, eller brista i rutiner, och att som ts säger medvetet försöka lura kunder och att vara ett bluffföretag) Hade jag köpt aktuell sida, eller en video, eller en bil, eller vad det nu kan vara, så tar jag självklart reda på från säljaren vad som är grundförutsättningarna för att få den/det att fungera, oavsett om det är bakomliggande serverteknik, ska det vara beta eller vhs band, ska jag tanka etanol eller diesel. Om säljaren inte kan tillhandahålla den informationen så skulle vara väldigt tveksam till ett köp, eftersom det kan vara en förutsättning för att det jag köpt ska fungera. Då kan man fråga någon annan, i det här fallet har det gjorts på ett sätt som inneburit problem för ts. Citat:
Om jag kör Beta band i min VHS, eller tankar etanol i min dieselbil, så kan jag ju självklart bli arg på Sony som tillverkat videon, eller i macken där dom sa att det skulle vara etanol, men istället för att lägga den tiden, och den energin, på att vara arg och skylla på någon annan, varför inte informera sig själv och ta eget ansvar ?...men det är ju bara jag... |
Sluta flamea Gummianka annars tar jag bort dina inlägg. Det är uppenbart vad du sysslar med. Ingen vettig person skulle argumentera så som du gör om det inte är för att flamea folk.
|
flamea ? med facit i hand, vad hade varit det enklaste sättet att undvika det här ? är det någon som säger emot mig om jag påstår att det hade varit att ta reda på nödvändig information från säljaren av sidan ?
Sen är ju du moderator så det är ju din rätt att göra det om du anser så, sen kan det väl iofs vara en viss skillnad på att "inte tycka som du" och "ingen vettig människa tycker så..." och människor får gärna tycka att jag har fel, men i just det här fallet har det bara uttryckts av dig och berörda parter, vilket väl är naturligt. (edit: jag hoppas verkligen att du har fel, på ett forum där en övervägande del på något sätt sysslar med företagsamhet hoppas jag att det är fler som inser att det bästa tillfället att hantera problem är INNAN dom dyker upp....när byggde Noah arken....före det började regna...) |
Jag orkar inte ge mig in och argumentera om hur det inte är Robertsson och Lindbergs fel att de köpt en sida med en fil med åäö i sig och sedan blivit rumpknullade av Surftown.
Jag orkar inte. Sorry. Jag tycker det är så uppenbart tyvärr. |
Citat:
|
Jag tror ändå det mesta som behöver sägas har blivit sagt nu. Vi stänger tråden om Gabor eller Robertsson absolut måste tillägga något kan ni skicka PM och be om att få göra det.
Tråden stängs. |
Citat:
Jag är otroligt ledsen ifall min attityd har uppfattats som annorlunda, och ber om ursäkt om så är fallet. Men det var verkligen inte min mening. Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson