WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Varning för surftown (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35037)

lindberg 2009-02-11 11:03

Citat:

Originally posted by jgabor@Feb 11 2009, 11:35
Tyvärr uppstod problemet på grund av en flytt som inte behövde göras från första början, och sedan på grund av ett tekniskt fel gällande bland annat charsets (teckenkodning).

Enligt David har ert flyttscript inte stöd för filnamn som innehåller ÅÄÖ, då hänger sig scriptet. Så David tyckte att vi skulle sluta använda åäö i filnamn. Det kan man väl ha åsikter om, men borde inte sveriges bästa webbhotell ha stöd för åäö i filnamnen år 2009?

gummianka 2009-02-11 11:19

Men då kan man ju iaf konstatera (igen, jag försvarar inte Surftown på något sätt) att hade ni bara låtit den ligga kvar på ett Linuxkonto (som den ju var utvecklad och testad mot, och självklart borde ni ha insett att ett byte därför kunde innebära problem) så hade problemet aldrig uppstått. Självklart föreslår Surftown att ni flyttar tillbaka den till ett Linuxkonto om siten har fungerat under ett Linuxkonto, allt ANNAT hade varit bedrägligt.

Sen vet ju till och med jag (och därför antar jag att det också framgår någonstans i avtal eller dokumentation) att Surftown inte "tillåter" byte mellan Windows-Linuxkonton, så därför kan det väl inte ha kommit som någon överraskning att ni fick betala för ytterligare ett år (detta kan man självklart ha åsikter om, men bör ju också ingå i beräkningarna när man väljer webbhotell) men det uppstår ju som en konsekvens av ett (felaktigt) beslut NI fattat.

Ni tog ett felaktigt beslut att flytta siten till ett Windowskonto helt enkelt, ett beslut som skapade problem som NI inte kunde hantera, att sedan skylla allt som händer på Surftown (igen...ja ni vet) är ju bara dålig karma.

gummianka 2009-02-11 11:35

Sen är det för mig viss skillnad på att byta server (vilket jag inte ens visste/vet att Surftown tillåter) och byte av olika typer av konton (Linux/Windows). Hur gick den första flytten ?

Det får mig ju att undra över inlägg som:

Citat:

Originally posted by robertsson@Feb 10 2009, 12:52

Nej... Vi har fått beställa DUBBLA konton p.g.a. att ni inte kan ge ett klart besked om vilken server vi ska ligga på. Ändå har vi hamnat på fel server.
Vi har betalat 2 916,75 + 2 916,75 = 5.833 kr för att få reda på att vi inte kunna använda eller uppdatera vår sajt sedan december. Seriöst? NEJ Bluff? JA

Igen, det var väl inte Surftown som tog beslutet att försöka flytta siten till ett Windowskonto ?....

robertsson 2009-02-11 12:27

Jag förstår inte riktigt var du försöker komma gummianka. Sajten låg på förra ägarens konto vilket innebar att vi var tvingade köpa nytt konto när vi köpte sajten.
Vi köpte inte ett Surftown konto av förra ägaren, utan vi köpte filerna på servern. För att förenkla flytten skulle vi fortsätta köra med surftown (vilket var ett jobbigt beslut eftersom jag redan då visste att hotellet suger), men för att göra det enklare föll valet på samma hotell. Den information och support vi fått från surftown har dock gjort flytten till en mardröm, men flytten var nödvändig.

tartareandesire 2009-02-11 12:49

Citat:

Ursprungligen postat av lindberg
Citat:

Ursprungligen postat av jgabor
Tyvärr uppstod problemet på grund av en flytt som inte behövde göras från första början, och sedan på grund av ett tekniskt fel gällande bland annat charsets (teckenkodning).

Enligt David har ert flyttscript inte stöd för filnamn som innehåller ÅÄÖ, då hänger sig scriptet. Så David tyckte att vi skulle sluta använda åäö i filnamn. Det kan man väl ha åsikter om, men borde inte sveriges bästa webbhotell ha stöd för åäö i filnamnen år 2009?

Oavsett om något webbhotell har stöd för det så är det aldrig en bra idé att ha filnamn med annat än engelska bokstäver. Även om supportpersonalen verkar lite yra i mailen ovan så finns det inga webbhotell (eller andra företag) med enbart nöjda kunder.

robertsson 2009-02-11 12:58

Först hävdar Surftown att det inte går köra CDONTS på linux, utan att vi ska välja windowsserver.

Efter en diskunion där vi visar att sajten körts på surftowns linuxserver, så ska sajten flyttas till rätt linux server.

Efter 3 veckors flytt är vi tillbaka på ruta 1.

"I have checked out the possibility of using CDONTS on our Linux servers, by using Chili!ASP.
This is not an option, and as far as I know, never has been.
CDONTS is a windows component, that can't run in Linux environment. It is possible though, to
run Chili!Asp on a Windows server, and then use CDONTS, but we do not do so."

lindberg 2009-02-11 12:58

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 11 2009, 13:49

Oavsett om något webbhotell har stöd för det så är det aldrig en bra idé att ha filnamn med annat än engelska bokstäver. Även om supportpersonalen verkar lite yra i mailen ovan så finns det inga webbhotell (eller andra företag) med enbart nöjda kunder.

Jag håller jag med om att man kan diskutera lämpligheten i att använda svenska tecken i filnamn. Det förstår jag helt. Men nu har vi det.. och det är knappast DET som är problemet.. problemet är att det tog tre veckor att komma fram till att deras flyttscript inte har stöd för ÅÄÖ i filnamn.. och att flytt aldrig var aktuellt till att börja med.

Jag har minst 5 gånger föreslaget supportpersonalen att felsöka varför flyttscriptet stannar hela tiden, men bara fått motfrågan: "Ska jag starta om flytten?"

Om dom direkt sagt anledningen till att det inte fungerade att flytta hade jag givetvis åtgärdat det DIREKT. Tycker verkligen inte att detta är MITT fel.

miche 2009-02-11 13:10

Har precis sagt upp ena webbhotell på Surftown eftersom man inte har någon kontroll alls över php.ini. Safe_mode är satt på on och som utvecklare blev det lite dumt. Fick trevliga svar när dom väl kom men det tog sin tid.

robertsson 2009-02-11 13:18

Och nu hävdar surftown att sajten låg på ett windowskonto innan vi köpte den, nu är vi tillbaka på ruta -1.

robertsson 2009-02-11 13:43

Citat:

Originally posted by gummianka@Feb 11 2009, 11:35
Igen, det var väl inte Surftown som tog beslutet att försöka flytta siten till ett Windowskonto ?....

Nej, men efter alla turer så säger nu surftown att det var ett windows konto vi skulle ligga på trots allt. Trots att man bestämt hävdat i 2 månaders tid att sajten innan låg på ett linux konto.

Förvirrad? Jag oxå!

Nu är iaf alla abonnemang hos Surftown avslutade. Vi får hoppas återbetalningen kommer snart!

Aldrig mer "Sveriges bästa webbhotell"

gummianka 2009-02-11 14:00

eh, men det är väl inte Surftown som bestämmer vilket konto ni ska ligga på...det är väl upp till er, och dom ni köpt sidan av !?

lindberg 2009-02-11 14:08

Citat:

Originally posted by gummianka@Feb 11 2009, 15:00
eh, men det är väl inte Surftown som bestämmer vilket konto ni ska ligga på...det är väl upp till er, och dom ni köpt sidan av ?

Ok

robertsson 2009-02-11 14:13

Vadå bestämmer, dom driver med kunderna.

Vi köpte en sajt som låg på surftown och har sedan dess försökt få besked vilket konto/server vi ska använda för att få upp sajten i samma skick som den var innan.

Vi ringer surftown och frågar "konto XXX, vilken server ligger det på", får svar "LINUXSERVER WSP01"
2 månader senare säger dom "sajten går inte köra på LINUX eller WSP01, skaffa ett windowskonto"

Däremellan har supporten fullkomligt idiotförklarat oss.

Hela diskunionen handlar inte om det är lämpligt använda åäö i domännamn, det handlar om att man, på av Råd & Rön utvalda "Sveriges bästa webbhotell", inte kan få trovärdig eller seriös support.

gummianka 2009-02-11 14:57

Det torde väl vara självklart att huvudansvaret för den typen av uppgifter ligger i relationen köpare/säljare, men det är klart att det är alltid enklare att skylla på någon annan när man inte själv är kompetent nog eller har missat att ta ansvar.

(edit: sen kan det väl mycket väl vara så att det visst handlar om åäö i domän/filnamn, vilket i sig kan var nog så intressant, vad kan man kräva av sitt webbhotell, inom/utanför ramarna för vad webbstandarderna tillåter)

lindberg 2009-02-11 15:59

Citat:

Originally posted by gummianka@Feb 11 2009, 15:57
Det torde väl vara självklart att huvudansvaret för den typen av uppgifter ligger i relationen köpare/säljare, men det är klart att det är alltid enklare att skylla på någon annan när man inte själv är kompetent nog eller har missat att ta ansvar.
(edit: sen kan det väl mycket väl vara så att det visst handlar om åäö i domän/filnamn, vilket i sig kan var nog så intressant, vad kan man kräva av sitt webbhotell, inom/utanför ramarna för vad webbstandarderna tillåter)

Jag tycker att du har fel. Vi har frågat "Vi vill ha samma sorts konto som sajt ZZZ.ZZ" och får svaret:
"Då ska ni ligga på Linux, ni har köpt fel konto"

Hur kan det vara vår kompetens fel? Jag förstår inte. Vi köpte t.om RÄTT första gången, men blev övertalade av supporten att vi köpte fel, så vi måste betala för ett år till.

Om du vill få det till att det är vårt fel måste du antingen vara anställd av Surftown eller av någon annan anledning tro att dom är gudar som inte kan göra del.

Sen säger dom att dom ska flytta oss till en annan server, så vi får inte ändra något. Det ska ta max 24 timmar.

"Det är helt normalt, fortsätt vänta" säger dom efter 7 dagar, eller "Vi startar om flytten".

Nu tre veckor senare SÄGS det att flytten hängt sig varje gång pga ÅÄÖ i något filnamn, men vad det jag. Har absolut inga problem med att ändra dessa tecken till AAO, men jag måste ju få veta det för att kunna göra det. Jag kan knappast lista ut det, jag visste inte ens att det fanns filer med åäö i filnamnen, dom ligger i nån underkatalog och används inte ens.

I vilket fall så blir det Binero nu. Har inte tid med Surftown längre.

jgabor 2009-02-11 16:22

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Vi ringer surftown och frågar konto XXX, vilken server ligger det på, får svar LINUXSERVER WSP01

Ja, det stämmer. Kontot låg på wsp1.

Citat:

2 månader senare säger dom sajten går inte köra på LINUX eller WSP01, skaffa ett windowskonto

Ja, det stämmer, eftersom ni frågade ifall man kunde köra CODONTS på ett Linux-webbhotell - vilket vi efter undersökning kom fram till att man inte kunde eftersom det var en Windows-komponent. Möjligtvis går det att köra under Chili!ASP, men det är inget vi har testat eller supporterar.

Du har med andra ord pratat med två olika supportrar och ställt två olika frågor som för dig är fullkomligt relaterade med varandra, men på för oss är två helt olika ärenden utan någon som helst samhörighet.

För er som är nyfikna på hur det slutade, så valde tyvärr kunden att lämna oss och vi ger dem givetvis pengarna tillbaka för samtliga webbhotell. Otroligt tråkigt att något sådant här skulle ske, och dessutom sluta på det här viset.

robertsson 2009-02-11 16:30

Citat:

Ni tog ett felaktigt beslut att flytta siten till ett Windowskonto helt enkelt, ett beslut som skapade problem som NI inte kunde hantera, att sedan skylla allt som händer på Surftown (igen...ja ni vet) är ju bara dålig karma.
Citat:

Originally posted by gummianka@Feb 11 2009, 14:57
Hur ska du ha det? När jag lyssnade på kompetensen och köpte ett windows-konto, så hävdar du att jag skulle lyssnat på webbhotellet.

När jag däremot lyssnade på webbhotellet och följde rådet och köpte ett linux-konto så menar du att jag är inkompetent.

Nej, jag svara inte på fler inlägg av plastankan... Känns meningslöst diskutera med nån som inte vet var han står.

lindberg 2009-02-11 16:36

..

gummianka 2009-02-11 16:36

Okej, då är det väl där felet begåtts då, för det enda rimliga svaret på den frågan enl. mig är "Vi kan tyvärr inte lämna ut uppgifter om vad andra kunder har för typ av konton/avtal"...

Sen hur det kan bero på Er bristande kompetens ? NI har ju inte haft informationen/kompetensen iaf, så långt kan vi vara överens...jag kan ju bara tala för mig själv, men om det inte blir städat här hemma, så kan jag ju iofs säga till min flickvän att det är hennes fel, för hon har inte städat, men hur man än vrider och vänder på det, det har ju inte jag heller...

robertsson 2009-02-11 16:38

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor
Citat:

Originally posted by -robertsson@Feb 11 2009, 14:13

Vi ringer surftown och frågar konto XXX, vilken server ligger det på, får svar LINUXSERVER WSP01

Ja, det stämmer. Kontot låg på wsp1.

Ok, hur är det möjligt då? Sajten körs med CDONTS och ni hävdar att CDONTS inte fungerar i linux. Och sajten har bevisligen skickat mail med CDONTS i 2 år.

Citat:

Originally posted by -jgabor@Feb 11 2009, 16:22
Citat:

2 månader senare säger dom sajten går inte köra på LINUX eller WSP01, skaffa ett windowskonto

Ja, det stämmer, eftersom ni frågade ifall man kunde köra CODONTS på ett Linux-webbhotell - vilket vi efter undersökning kom fram till att man inte kunde eftersom det var en Windows-komponent. Möjligtvis går det att köra under ChiliASP, men det är inget vi har testat eller supporterar.

Vi frågade vilket konto vi skulle ha, ni sa linux, vi köpte linux och konstaterade att cdonts inte fungerar, mailar in och ni säger att cdonts fungerar. ni säger att det inte fungerar på den servern vi ligger på, men det fungerar på wsp1. Ni föreslår att vi flyttas till wsp1 inom 24h.

lindberg 2009-02-11 16:45

Så nu försöker du skylla ifrån dig? Jag har mycket väl förklarat hela situationen för varje supporttekniker jag mailat eller pratat med. Allt finns dokumenterat. Svaren jag har fått har varit tota

Denna situation har uppstått pga en rad fel, men allt kunde ha lösts på 10 minuter om ni hade haft engagerad och/eller kompetent personal. Det har ni inte, och därför väljer vi nu Binero.

Citat:

Hej Mikael

Har den fungerat på det konto du skriver från?

Det är ett linuxkonto du skriver från och det går inte att köra cdonts på linuxkonto.

Återkom kring det!

Ha det bra,

Citat:

Hej Michael

Jodå, det har legat på en linux-server tidigare.
wsp1.surf-town.net låg den på för att vara exakt.

Men ok, funkar det inte på denna server så återkom med hur vi istället
kan skicka mail från ASP, eller flytta oss till wsp1.surf-town.net.

Mvh,
Olov

Citat:

Hej Mikael

Vi har nu startat en flytt tillbaka till wsp1. Denna kommer vara klar inom 24timmar. under tiden skall ni undvika att arbeta mot ert konto.

Vänliga hälsningar

(1 vecka passerar utan att något händer)

Citat:

Hej

Flytten verkar inte ha gått så bra. Inget flyttat ännu.
Kan ni kolla på detta?

Mvh,
Olov

Citat:

Surftown
Hej Mikael

Flytten har inte rapporterats som misslyckad utan den pågår som sagt. I vissa fall kan det ta längre tid än 24timmar. Om ni vill så kan vi aavbryta den eller så ger vi den någon dag till på sig att bli fördig.

Vänliga hälsningar

Filip
SURFTOWN support

Citat:

Ok, om det är normalt att det tar över 7 dagar så visst.. då väntar vi.

/Olov

(en vecka passerar, jag var på tjänsteresa)
Ringer in när jag kommer tillbaka, teknikern skulle kolla upp saken och återkom senare med detta mail:

Citat:

Hej Mikael

Enligt våra teknikare så flyter flyttningen på helt normalt, den är inte klar, men är igång fortfarande.

Vänliga hälsningar

Bithiah
SURFTOWN support

Nu börjar jag bli lite irriterad, två veckor har gått och allt är ok enligt supporten. Detta skulle alltså ta 24 timmar.

Citat:

Hej

När flytten inleddes den 22:a stod det att den skulle vara klar inom
24 timmar. Nu har det gått 14 dagar.

Är inte flytten klar på måndag så avslutar vi alla avtal med er och
skickar en faktura på innestående årsavgifter.

Så här kan vi inte jobba. Ni kan inte påstå att något ska ta 24
timmar, och två veckor senare säga att allt är helt OK. Det är INTE
OK!

Olov

Citat:

Hej Olov!
I normal fall tar en flytt 24timmar men i enstaka fall kan det ta längre tid. Det beror på hur mycket data som skall flyttas mellan servrarna.
Men om ni är otåliga så kan vi avbrytta flytten och rulla tillbaka er till den förra servern.

Vänliga hälsningar

Filip

Nu är jag alltså otålig, hur ska jag veta om flytten ska startas om eller ej? Klart är att något är fel men det verkar inte supporten bry sig om...

Telefonsamtal och rätt brysk ton nu.. fick mailsvar:

Citat:

Hej Mikael

Vi kan avsluta flytten eller vi kan stoppa den och påbörja en ny flytt. Vilket väljer du.

Vi kan inte göra klart den här och nu.

Vänliga hälsningar

Bithiah

I fredags kom detta mail:

Citat:

Hej Mikael

Flytningen har nu taget unormalt lang tid, hvorfor jeg har stoppet den, og igang sat den igen.
Den skulle forhåbentligt være færdig inden for 24 timer.

Hvis du efter 24 timer fortsat oplever problemer så meld gerne tilbage.

Fortsat god dag.

Vänliga hälsningar

Casper

Ja ni ser.. men tydligen är det vårt fel som hade nån fil med ÅÄÖ i sig?

Kunde som inte kunnat kolla någon sorts loggar och sett detta lite tidigare? Det fick vi reda på först idag, nästan exakt tre veckor efter att ärendet startades.

Kom ihåg att detta inte är något snikigt privatkonto, detta är det dyra företagskonto som dom vill att alla ska uppgradera till hela tiden.

Nu går vi vidare och får tillbaka pengar. Gott det, synd bara att vi förlorat en jäkla massa tid på detta skräpet.

robertsson 2009-02-11 16:51

Citat:

För er som är nyfikna på hur det slutade, så valde tyvärr kunden att lämna oss och vi ger dem givetvis pengarna tillbaka för samtliga webbhotell. Otroligt tråkigt att något sådant här skulle ske, och dessutom sluta på det här viset.
Otroligt tråkigt är att sajten inte fungerat i 2 månader och under den tiden gjorts 100-tals bokningsförfrågningar som hamnat i ett svart hål.

jgabor 2009-02-11 17:01

Jag försöker absolut inte skylla ifrån mig, utan snarare ge er en insyn i hur det ser ut från vår sida. Allting är inte alltid så enkelt som det verkar...

Givetvis var det otroligt tråkigt att det hela skulle bero på ett teckenkodningsproblem som upptäcktes allt för sent.

Men vi frågade er faktiskt ifall det faktiskt har fungerat (i och med att det inte borde göra det). Men ni ville genomföra själva flytten ändå, och sen lyckades vi klanta oss fullständigt. Det är inget som jag försöker förneka.

jonny 2009-02-11 18:01

Det mest intressanta med den här tråden är attityden från jgabor i början av diskussionen där allt förnekas. Tydligen hade Sulos inlägg effekt.

Och oavsett om kunden hade varit en idiot så borde supporten ha klarat av att flytta webbplatsen efter en månad...

tartareandesire 2009-02-11 18:19

Tycker herrarna Zetterström och Sulo borde hålla sig borta från diskussionen oavsett om ni har rätt eller inte....

Tyvärr får man nog räkna med såna här missar på billigare webbhotell. Långt ifrån alla har dock dåliga erfarenheter av Surftown. Har själv haft kunder som legat där och varit mycket nöjda med allt.

robertsson 2009-02-11 18:23

Citat:

Originally posted by jgabor@Feb 11 2009, 10:35
Helt uppenbart har det begåtts misstag här, och ovanpå det råder det förvirring.
Det största misstaget är att en support under 3 veckor inte reagerar på att ett jobb som ska ta max 24 timmar, inte är klart.

Den största förvirringen uppstod när ni krävde oss på betalning för ett linuxkonto när vi redan hade det windowskonto som vi skulle ha, vilket du för övrigt förnekat i denna tråd att någonsin inträffat.

Och att ni fortfarande efter 2 månader inte vet vilken typ av server sajten legat på i 2 år är ett mysterium av gigantiska mått tycker jag.

patrikweb 2009-02-11 18:34

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Feb 11 2009, 19:19
Tycker herrarna Zetterström och Sulo borde hålla sig borta från diskussionen oavsett om ni har rätt eller inte....
Tyvärr får man nog räkna med såna här missar på billigare webbhotell. Långt ifrån alla har dock dåliga erfarenheter av Surftown. Har själv haft kunder som legat där och varit mycket nöjda med allt.

Billiga? Surftown företagspaket är annat än billigt. Sedan är det dumt att räkna pris på enskilt konto om man ser hur många kunder man kan ha per server. Då blir det mycket pengar.

Sedan kan man väl fråga hur många timmars idioti någon fått ta kostnaden för, för en sak som max borde tagit 5-10 min att lösa.

Lyx 2009-02-11 18:53

Citat:

Originally posted by robertsson@Feb 10 2009, 12:09
För att göra en lång historia kort så ville jag bara varna andra för bluffhotellet Surftown.

Jag har ett företagskonto som skulle flyttas mellan 2 servrar för 3 veckor sedan. Jag fick besked att flytten kan ta upp till 24 timmar och att jag inte ska uppdatera sidan under tiden. Efter 1 vecka kontaktar jag Surftown och undrar vad som händer och får reda på att flytten pågår (70 MB data). Efter 2 veckor mailar jag Surftown och får till svar att jag är OTÅLIG!

Sedan dess har jag ringt och mailat ännu fler gånger och får bara besked att flytten pågår och att vi ska avvakta. Under tiden fungerar inte vår sajt och vi kan inte heller uppdatera den. Jag har fått löften om personer som ska återkomma men ingen återkommer.

VARNING!

Man får vad man betalar för.

Fast...
Jag har både surftown och binero som kostar det dubbla.
Jag är betydligt mer nöjd med sufttown. jag gillar bland annat surftowns kontrollpanel och jag gillar inte bineros extremt korta och halvspydiga supportsvar.
<_<

lindberg 2009-02-11 19:55

Citat:

Originally posted by Lyx@Feb 11 2009, 19:53

Tydligen inte, detta var faktiskt rätt dyrt! Det är inte 29:- i månaden vi pratar om här.
ca 3000:- per år tror jag att vi fick betala.

Lyx 2009-02-11 20:58

Citat:

Ursprungligen postat av lindberg
Citat:

Ursprungligen postat av Lyx

Tydligen inte, detta var faktiskt rätt dyrt! Det är inte 29:- i månaden vi pratar om här.
ca 3000:- per år tror jag att vi fick betala.

Oj.
Jag trodde inte det var sån skillnad mellan avancerat privatpakat och ditt företagspaket.
Då borde det va lite mer klass på ditt paket tycker jag :o

gummianka 2009-02-12 09:10

Så erat recept för att undvika att detta händer igen är att förlita er på ytterligare en utomstående part snarare än att skaffa er informationen/kompetensen själva...sorry your honor, i withdraw the question...(den är alltså att betrakta som retorisk)

vi får hoppas att stödet för mail med åäö är bättre hos Binero.

/best wishes...

jonny 2009-02-12 09:13

Citat:

Originally posted by gummianka@Feb 12 2009, 10:10
Så erat recept för att undvika att detta händer igen är att förlita er på ytterligare en utomstående part snarare än att skaffa er informationen/kompetensen själva...sorry your honor, i withdraw the question...(den är alltså att betrakta som retorisk)
/best wishes...

Läser du över huvud taget innan du svarar?

lindberg 2009-02-12 09:23

Citat:

Originally posted by gummianka@Feb 12 2009, 10:10
/best wishes...

Läs tråden igen

gummianka 2009-02-12 10:58

Jag behöver inte läsa igen, det hela är väldigt enkelt.

Den största skillnaden mellan ts och Surftown i det här fallet är att Surftown har insett att man gjort fel och följaktligen kan dra lärdom av det (och det är någonstans en milsvid skillnad på att göra fel, eller brista i rutiner, och att som ts säger medvetet försöka lura kunder och att vara ett bluffföretag)

Hade jag köpt aktuell sida, eller en video, eller en bil, eller vad det nu kan vara, så tar jag självklart reda på från säljaren vad som är grundförutsättningarna för att få den/det att fungera, oavsett om det är bakomliggande serverteknik, ska det vara beta eller vhs band, ska jag tanka etanol eller diesel.
Om säljaren inte kan tillhandahålla den informationen så skulle vara väldigt tveksam till ett köp, eftersom det kan vara en förutsättning för att det jag köpt ska fungera.

Då kan man fråga någon annan, i det här fallet har det gjorts på ett sätt som inneburit problem för ts.

Citat:

Originally posted by jgabor@Feb 11 2009, 17:22

Du har med andra ord pratat med två olika supportrar och ställt två olika frågor som för dig är fullkomligt relaterade med varandra, men på för oss är två helt olika ärenden utan någon som helst samhörighet.

då kan man ju välja, antingen blir man arg på Surftown, eller så inser man sina egna tillkortakommanden och drar lärdom av det. Om åäö inte fungerar på "Internet", är det lämpligast att bli arg på någon för det eller utveckla sidorna enligt dom standarder som råder ?
Om jag kör Beta band i min VHS, eller tankar etanol i min dieselbil, så kan jag ju självklart bli arg på Sony som tillverkat videon, eller i macken där dom sa att det skulle vara etanol, men istället för att lägga den tiden, och den energin, på att vara arg och skylla på någon annan, varför inte informera sig själv och ta eget ansvar ?...men det är ju bara jag...

ztream 2009-02-12 11:01

Sluta flamea Gummianka annars tar jag bort dina inlägg. Det är uppenbart vad du sysslar med. Ingen vettig person skulle argumentera så som du gör om det inte är för att flamea folk.

gummianka 2009-02-12 11:11

flamea ? med facit i hand, vad hade varit det enklaste sättet att undvika det här ? är det någon som säger emot mig om jag påstår att det hade varit att ta reda på nödvändig information från säljaren av sidan ?

Sen är ju du moderator så det är ju din rätt att göra det om du anser så, sen kan det väl iofs vara en viss skillnad på att "inte tycka som du" och "ingen vettig människa tycker så..." och människor får gärna tycka att jag har fel, men i just det här fallet har det bara uttryckts av dig och berörda parter, vilket väl är naturligt.
(edit: jag hoppas verkligen att du har fel, på ett forum där en övervägande del på något sätt sysslar med företagsamhet hoppas jag att det är fler som inser att det bästa tillfället att hantera problem är INNAN dom dyker upp....när byggde Noah arken....före det började regna...)

ztream 2009-02-12 11:26

Jag orkar inte ge mig in och argumentera om hur det inte är Robertsson och Lindbergs fel att de köpt en sida med en fil med åäö i sig och sedan blivit rumpknullade av Surftown.

Jag orkar inte. Sorry. Jag tycker det är så uppenbart tyvärr.

Oskar G 2009-02-12 11:31

Citat:

Originally posted by gummianka@Feb 12 2009, 12:11
flamea ? med facit i hand, vad hade varit det enklaste sättet att undvika det här ? är det någon som säger emot mig om jag påstår att det hade varit att ta reda på nödvändig information från säljaren av sidan ?

Sen är ju du moderator så det är ju din rätt att göra det om du anser så, sen kan det väl iofs vara en viss skillnad på att "inte tycka som du" och "ingen vettig människa tycker så..." och människor får gärna tycka att jag har fel, men i just det här fallet har det bara uttryckts av dig och berörda parter, vilket väl är naturligt.
(edit: jag hoppas verkligen att du har fel, på ett forum där en övervägande del på något sätt sysslar med företagsamhet hoppas jag att det är fler som inser att det bästa tillfället att hantera problem är INNAN dom dyker upp....när byggde Noah arken....före det började regna...)

Det är så pinsamt uppenbart att du inte har en aning om vad det handlar om. Tyvärr verkar det vara ett genomgående problem hos flera användare här på forumet, ni kanske kan bilda klubb?

jonny 2009-02-12 11:36

Jag tror ändå det mesta som behöver sägas har blivit sagt nu. Vi stänger tråden om Gabor eller Robertsson absolut måste tillägga något kan ni skicka PM och be om att få göra det.

Tråden stängs.

jgabor 2009-02-12 13:31

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Det mest intressanta med den här tråden är attityden från jgabor i början av diskussionen där allt förnekas. Tydligen hade Sulos inlägg effekt.

Det här blir jag väldigt ledsen över att läsa. Jag gör alltid allt jag kan för att bistå kunden och göra denna nöjd, och det är något jag är otroligt stolt över. Och jag är den första att erkänna ifall jag har begått ett misstag.

Jag är otroligt ledsen ifall min attityd har uppfattats som annorlunda, och ber om ursäkt om så är fallet. Men det var verkligen inte min mening.

Citat:

Originally posted by -ztream@Feb 12 2009, 11:01
Sluta flamea Gummianka annars tar jag bort dina inlägg. Det är uppenbart vad du sysslar med. Ingen vettig person skulle argumentera så som du gör om det inte är för att flamea folk.

Ursäkta mig, men att påstå att vi skulle vara ett bluff-företag och försöka lura våra kunder är inte att flamea? Jag har gång på gång sagt att vi begått ett misstag, och inte på något vis har försökt lura någon! Vi har tagit det på oss, och har givetvis gett kunden full återbetalning för samtliga webbhotell! Jag ser ingen anledning till att fortsätta kalla oss för bluff-företag i ett flertal inlägg efter att vi har tagit på oss misstaget.

Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Jag orkar inte ge mig in och argumentera om hur det inte är Robertsson och Lindbergs fel att de köpt en sida med en fil med åäö i sig och sedan blivit rumpknullade av Surftown.

Det var filnamnet som innehöll ÅÄÖ, det var inte så att det uppstod fel för att innehållet innehöll ÅÄÖ. Det är en enorm skillnad rent tekniskt, ifall du inte visste det. Och jag uppskattar även att du som moderator håller dig någorlunda opartisk, och inte kallar deltagarna i debatten för omogna ord som hör hemma på ett dagis.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson