![]() |
Glömde två namn :)
17/12 - Namn 9 - Bokad hos Binero, kammade hem den. 17/12 - Namn 10 - Bokad hos Binero, bom. NEware kammade hem den. |
Tog fram en lista på alla GEO-domäner som är lediga och som är tagna. Någon kanske tycker den är rolig. Många IDN-domäner är kvar fortfarande.
http://domaintools.borsholm.se/geo/ |
Citat:
Det skulle vara ännu bättre om man kunde sortera på lediga / inte lediga och om man kunde se vilka orter idn-domänerna föreställde ;) Men annars, juste som sagt! |
Gick inget vidare för mig... Inte en enda lyckad snap :(
Internet Sweden och Helo Holdings Ltd knep de två jag var mest intresserad av (IDN och icke-IDN av samma ortsnamn). Herr Glück var snabbast på de 3 övriga jag var ute efter... Önskar att man hade samma resursen som herrarna ovan. *Edit* Stavning... |
För att hålla mig on-topic:
När jag tidigare granskat efter städer.tld har jag utgått ifrån listor med turistmängd och invånarantal. Det ger en grov lista över vad som kan tänkas vara intressant, domäninvesteringar är relativa, eftersom jag inte kan investera i allt. För att därefter göra en kvalitativ analys av varje stad, där faktorer såsom idrottslag, mässor, festivaler, turistattraktioner, framtida utvecklingsmöjlighet och liknande. Det ger dock inget värde i kronor. För att få fram värdet i kronor, uppskatta antalet besökare och i vilken grad dessa kommer konvertera, enligt mig ganska svårt utan att veta vad för tjänst och vilket segment man riktar sig mot. Men... ni sitter och pratar om några småorter i Sverige när jag knep halva Norge för 1 kr igår ;) |
Citat:
|
Citat:
|
-Ingen regel utan undantag...
|
Citat:
Grattis till oslo.se som säkerligen kan bli lönsam, eller vilken/vilka domäner handlade det om? |
Citat:
Citat:
|
Citat:
( http://www.dan.se/dags-att-salja-bilen.html ) |
Citat:
|
Men om vi jämför oslo.se och helsingfors.se, hur lång tid tar det innan Dan får tillbaka sina 55k + moms ? Att investera i domäner långsiktigt kan såklart vara framgångsrikt, men det kan lika gärna vara katastrofalt. Det är en teknikrelaterad bransch, med snabb utveckling, vad händer om systemet med TLD helt försvinner, och egentligen räcker det ju med en förutspåelse om en sådan sak från rätt/fel person för att domänerna åtminstone ska vara ointressanta ur ett investeringsperspektiv, även om man självklart kan fortsätta utveckla dom...
|
Citat:
Det är ju bara ett exempel. det går att tjäna pengar på många olika sätt med en sådan domän. |
Jag köper inte geodomäner för att de ska avbetala sig snabbt med affiliate och klicks. Jag köper bra namn som jag tror på för 3-5 års investering minst. Alla intäkter ser jag som en bonus.
Dessutom behöver man bara 5% avkastning på investeringen för att slå bankräntan. Köper man en grym domän för 100 papp behöver man alltså sälja in en annons för 5 papp det året för att ha slått bankräntan. Eller ha 500-1000 adsenseklick, eller sälja hotellnätter för 50.000 mot slutkund till 10% provision. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson