![]() |
Vill man sätta käppar i hjulen för nuvarande form av snapback går det säkert att få ihop något ur texterna från lotterilagen ( http://www.notisum.se/Rnp/SLS/lag/19941000.htm ).
Annars trivs jag bäst med att "först-till-kvarn" även gäller snapback och inte bara nyreg, dock finns det utrymme för regleringar. |
Citat:
|
Håller helt med om att det vore förkastligt att införa lotterier eller dyligt. Vi lever i en marknadsekonomi och majoriteten av oss bejakar detta i de flesta andra sammanhang.
Det bästa vore helt klart om IIS tog på sig ansvaret för att sanera upp denna marknad genom att på ett trovärdigt sätt arrangera auktionerna på utgångna domäner ungefär som autosvar mfl föreslår. Något bättre förslag tycker jag absolut inte dykt upp i denna tråd. Om Sulo ruvar på något vettigt vore det ju trevligt om han presenterade det. Med tanke på hans tidigare deklarerade negativa inställning till andrahandshandel med domäner (domänpundare etc) är jag dock inte alltför förhoppningsfull. Överskottet från dessa auktioner borde dock återföras till domänregistreringsverksamheten (inte gå till Arvsfonden e.d) och kunna bidra till att IIS priser på nyregistrering och förnyelse sänks ytterligare. |
Citat:
|
Jag tycker autosvars förslag om en välgörenhetsauktion anordnad av .SE låter trevligt. Då skulle fortfarande den som betalar mest få domänen men vi skulle alla vara hyfsat säkra på att auktionen är rättvis.
Ett annat förslag som jag har är att det införs en gräns på hur många domäner en person/ ett företag får registrera per snaptillfälle. Tex 5. Då skulle inte NN kunna ta alla domäner och fler personer skulle kunna göra klipp. Dock skulle nog NN få dom bästa, men inte alla. Jag tänker mig att ett snaptillfälle skulle kunna sträcka sig i kanske en vecka. Tex: om du snappat 5 domäner så kan måste du vänta i en vecka för att registrerar eventuell domän som fortfarande inte har blivit registrerad. Denna ide är helt klart min favorit. Kommentera gärna! |
Citat:
|
Citat:
Man skulle även kunna ha så att kanske 10% av slutbeloppet i auktionen tilldelas den föregående ägaren som plåster på såret. |
Ni har helt fel, IIS ska inte driva någon form av auktioner och få mer storhetsvansinne. Hur man ska lösa detta påbästa sätt få ni tvista om men ge inte IIS makten att auktionera ut dessa med, sen dröjer det inte länge innan ombuden är borta med.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Jag ser vissa mindre nackdelar med detta eftersom incitamentet att med lite tur och lite fejkbud få kostnadstäckning på en domän som inte sålts eller gjorts lönsam under ett år blir större. För att minimera fejkbudande så bör en auktion aldrig börja på mindre än 500 kr, beloppet förskottsbetalt (men givetvis återbetalningsbart) och bindande. |
Citat:
|
Hellre en stiftelse som IIS än privat som t.ex. .NU
|
Citat:
|
Citat:
- Var menar du att skillnaden ligger mellan det Amerikanske privata ägandet av .NU och det "Allmännyttiga stiftelse" i Sverige som sköter .SE, som uttryckligen säger att de har satt ett kvantitativt mål för .SE på 1 miljon år 2010 och där Styrelseordförande för .SE säger att "De frivilligt leder stiftelsen som ett Svenskt AB" De är båda vinstdrivande utan möjlighet till insyn! |
Citat:
|
Citat:
Jag ställer frågan för att jag inte vet och är osäker själv - alltså inte av ironi eller sarkasm. Vad är det sen som säger att det inte skulle kunna gå att påverka .nu? Är det någon som prövat? |
Citat:
Det blev lite OT kanske... |
Citat:
Näringsdepartementet skulle ju kunna vara ett alternativ, men jag ser inte det som så sannolikt (i och för sig fungerar ju Kommunikationsverket i Finland, men det är ju en domän som inte är i närheten av att vara så fri som den svenska...). Skulle IIS bli av med rätten att sköta om .SE så tror jag nog vi får se ett annat bolag eller en ny stiftelse som får uppdraget. Långsökt i och för sig som sagt... |
Citat:
Att ett liknande önskemål skulle falla i god jord hos .SE och än mer att det faktiskt skulle ske något i stil med önskemålet inom en tvåårs period, säger jag bara- näppeligen!! Sen skriver du att du inte ser det som ett sannolikt alternativ med näringsdepartementet.. Då ber jag att får citera följande: Citat:
Toppdomänslagen talar om "domänadministratör" vilket är Stiftelsen bakom .SE. Men kan ju ställa sig frågan hur näringsdepartementet kom in i bilden om inte för att "ta över" i händelse av.. Kan du se det på annat sätt Xamda? |
Citat:
Iofs skulle jag ju kunna påstå att du har helt fel vad gäller .SE och personlig vinning, med hänvisning till vissa personers löner, peka på vem som kliar vem på ryggen i olika uppdrag, exklusivitet att utföra uppdrag osv osv, men att lista upp detta skulle skapa mer ont blod än vad det gör nytta - så jag kan ju bara summera att vi har helt olika uppfattning kring .SE Pratbara .. umm dom är 40 gubbar på .SE - och vad är dom på .NU - under 10!? Ska väl vara bra märkligt om inte .SE då är mer pratbara..när dom outsourcat allt annat som tar tid.. Att sedan påstå att .NU känns som "domänskojare" var extremt lågt för att komma från dig westman - att du anser att prisnivån/prispolicy är för hög är väl en sak, även att du tydligen inte har bra erfarenheter av deras support - men därifrån till det du insinuerar är steget mycket långt. Jag får dessutom för mig - men rätta mig gärna om jag har fel - att jag har BETYDLIGT MER erfarenhet av .NU än de allra flesta i detta forum och jag ställer mig totalt frågande till din inställning då min egen är precis den motsatta! Sen kan jag hålla med om att .NU har vissa områden där dom behöver bli tydligare och förbättringsbara - men det kan man väl lungt säga om .SE också.. |
Ja, om de är 40 på .SE och under 10 på .NU och .SE har outsourcat det som inte är kärnverksamhet bevisar ju bara att .SE är mer intresserade av att göra något annat med pengarna de drar in än att lägga på hög. Jag kan inte kommentera löner och vem som kliar vem på ryggen eftersom jag inget vet och inte är speciellt intresserad så länge det inte negativt påverkar service och pris jämfört med nuläget.
Jag insinuerar inte, jag uttryckte min känsla när jag ser till vissa, för mig, viktiga delar. Det är som sagt min känsla och därför inget påstående eller någon insinuation så det där med lågt kan du glömma. Visst finns det alltid andra med andra åsikter och erfarenheter av allting så det är inget att diskutera egentligen, vi har som sagt olika åsikter och erfarenheter vilket är helt logiskt. |
Citat:
Plus 27´-47´per ombud - 37 000 * 200 = 7 400 000 Plus intäkter för Internetdagarna osv ger strax under 100 000 000:- per år. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Mitt argument är att om de enbart var intresserade av att dra in pengar så hade alla tjänster kostat pengar och varit dyrare samt att de hade säkert kunnat göra det med färre personal pga. minskad intern R&D, försämrad support osv. som i sin tur hade gett mer pengar till högen. Så länge pengarna ligger i stiftelsen innebär det också att de inte är förbrukade utan finns tillgängliga för framtida bruk. I ett privat ägande brukar man häva ut en del av, eller hela, högen i aktieutdelning. När stiftelsens styrelse delar ut miljonerna till sig själva så säg till så ska jag ändra åsikt. EDIT: Jag förutsätter också att .SE har driftkostnader och andra kostnader som du "glömt". |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson