WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Binero (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30685)

gummianka 2008-09-01 19:16

Det fortsätter. Det är väl som många varit inne på att det finns inget perfekt hotell, men det är ju klart anmärkningsvärt att Jonathan lägger mer krut på att sitta här och skriva ner konkurrenter/kollegor än att lösa dom problem som Binero dras med (eller mer tid, men varje minut som läggs här "samtidigt" som dom har massor med problem själva känns som felprioriteringar.) Jonathans svar på det är att dom inte mörkar något, och det är ju bra, men det räcker knappast...

patrikweb 2008-09-01 19:24

Jag tycker det är mycket synd att dom ska byta ut FreeBSD till Linux, finns inget bättre system än FreeBSD.

Även om man själv vet att Fbsd och vmware inte alltid gillar varandra, normalt fungerar det bra om man komplierar om kernel efter vissa saker och lite modifering av vmware.

Fast har själv råkat ut med lite roligheter med fbsd och vmware även om man inte haft problem sista året efter man fixade till lite saker.

Men att just VonAnka får så mycket avbrott måste bero på lite mer saker för dom bör ju ha fler servrar med Fbsd.

JonathanS 2008-09-01 19:34

Citat:

Originally posted by gummianka@Sep 1 2008, 18:16
... det är ju klart anmärkningsvärt att Jonathan lägger mer krut på att sitta här och skriva ner konkurrenter/kollegor än att lösa dom problem som Binero dras med ...
Jag har ingen teknisk roll på Binero. Den tid jag spenderar på WN är ytterst marginell i jämförelse med den tid jag spenderar på mina vanliga arbetsuppgifter på Binero. Det jag skriver här har ingen negativ betydelse för vår drift, snarare tvärtom, det ger mina (tekniska) kollegor möjlighet att arbeta i fred.

citrusen 2008-09-02 21:02

Jag gråter mig snart till döds ! Nu är alla sidorna DÖDA igen, mycket skall man stå ut med :( Vad ska jag göra ????? Ärligt binero.... Mina besökare flyr :unsure:

mindphaser 2008-09-02 21:23

Ugh, vad detta suger. Tänkte göre ett ryck med mina hemsidor ikväll men det går ju segare än sirap. Fasen vad drygt! Inte för att jag livnär mig på sajterna men har man avsatt tid för att jobba med dom vill man ju kunna göra det! SKÄRPNING!!!!

Drar snart till annan leverantör, vilken som måste vara bättre än detta.

citrusen 2008-09-02 21:26

Citat:

Originally posted by mindphaser@Sep 2 2008, 21:23
Ugh, vad detta suger. Tänkte göre ett ryck med mina hemsidor ikväll men det går ju segare än sirap. Fasen vad drygt! Inte för att jag livnär mig på sajterna men har man avsatt tid för att jobba med dom vill man ju kunna göra det! SKÄRPNING!!!!

Drar snart till annan leverantör, vilken som måste vara bättre än detta.

Samma situation här, kommer hem från jobbet och har lite tid över att jobba med sidorna.
Hoppas Binero gör något. Har som sagt haft stora problem de senaste dagarna. Inte kul !

mindphaser 2008-09-02 21:27

Nej, har man "verksamheten" vid sidan av en normalt jobb är det inte ofta man har tid att sitta ner och utveckla. Då SKA det fungera!!! Illa illa....hur svårt ska kan det vara...

mindphaser 2008-09-02 21:42

Vad skulle vara det bästa alternativet till Binero? På väg att flytta.....

Eidron 2008-09-02 21:45

har inte läst alla inlägg men är det bara vissa som drabbas? själv har jag jobbat hela kvällen utan problem?

citrusen 2008-09-02 21:48

Citat:

Originally posted by Eidron@Sep 2 2008, 21:45
har inte läst alla inlägg men är det bara vissa som drabbas? själv har jag jobbat hela kvällen utan problem?
Det är alla som ligger på VonAnka som har problem. Nu är sidorna uppe med lider av sirap-effekten!! Väldigt tråkigt :(

emilv 2008-09-02 22:07

Jag vet inte hur Bineros miljö ser ut, men det kan vara värt att testa SCP för filöverföringen. I de flesta operativsystem finns kommandot scp inbyggt och det tar formen:

scp /lokal/katalog/fil example.com:katalog/po/servern

För flera filer används r-flaggan:

scp -r /lokal/katalog/fil example.com:katalog/po/servern

Det finns säkerligen grafiska klienter också.
Till Windows finns i alla fall den grafiska klienten WinSCP som ska fungera bra.

Fördelen med SCP är att det går över SSH (som Binero erkar ha stöd för) så att man får en krypterad anslutning. I just det här fallet kan en annan eventuell fördel vara att det kanske funkar...

htiawe 2008-09-03 07:40

Jag tycker det här är mycket oroande. Jag ligger inte på VonAnka, tack och lov, men oroar mig ändå för hur det ska gå framöver med Binero.

gummianka 2008-09-03 08:20

Haha...underbart att människor går in och försvara Binero/Jonathan i det läget, speciellt eftersom det innebär att man helt missade ironin i mitt inlägg.

Jag förstår absolut skillnaden, men det är ju också så att läser man lite mellan raderna på vad JS säger, och ser på situationen på Binero, så tolkar jag det som att JS (marknad) är den som driver utvecklingen av nya tjänster och nya plattformar, men att genomförandet av dessa tjänster/plattformar av den tekniska avdelningen inte hänger med (vilket är en ganska vanlig situation på ett företag) och att Jonathan har gjort bedömningen (fel eller rätt låter jag andra bedöma) att kunderna hellre lever med löfte om förändringar och nya tekniska lösningar som fungerar halvdant, samtidigt som jag gissar att dom flesta kunder hade föredragit en stabil fungerande lösning på dagens, eller kanske till och med gårdagens tekniska lösningar.

JonathanS 2008-09-03 10:50

Gummianka, du ska nog låta bli att försöka läsa mellan raderna. Din tolkning av vår situation är helt felaktig. Jag är inte den som förmedlar saker mellan raderna, snarare tvärtom. Om någon vill få korrekt och sanningsenlig information om Binero så är det bara att kontakta oss, alternativt följa utvecklingen av vårt företag i vår blogg.

Som vi har skrivit i bloggen, som jag hänvisade till tidigare, så har vi upplevt ett flertal problem med FreeBSD i VMware. Detta har orsakat de störningar/den seghet som ni har upplevt med VonAnka. Denna server, tillsammans med övriga FreeBSD-servrar hos oss, kommer att migreras till en Linux-server. Vi har kört Linux i VMware, med klart bättre prestanda och stabilitet, och vi är övertygade om att detta kommer lösa störningarna/segheten. VonAnka är förövrigt den första servern som vi kommer att migrera till Linux.

htiawe 2008-09-03 10:56

Jag tycker ändå det är konstigt att det är så mycket problem med VonAnka, särskilt eftersom den ursprungliga servern kastades ut. Rätta mig om jag minns fel men ska inte den nuvarande VonAnka egentligen bara vara en viritualiserad maskin som är exakt likadan som alla andra maskiner?

Känns mycket konstigt att det hela tiden är problem med VonAnka och även jag har reagerat på hur många förändringar/förbättringar Binero ämnar att genomföra. Dels är jag lite imponerad av drivkraften inom företaget men samtidigt ställer jag mig lite tveksam, jag ser hellre att mina sidor inte är nere några minuter varje dag än att Binero postar msnkonversationer i sin blogg.

Missuppfatta mig rätt, det tar säkert inte mer än några minuter att posta ett blogginlägg och någon kanske gjorde det på sin lunchrast. Även om det är intressant att följa ett företag som är "vänligt" så känns det lite oseriöst att sitta på forum och blogga när maskiner dör stup i kvarten.

gummianka 2008-09-03 11:00

Fast information, vi vill väl att det fungerar...hur gör vi då ? Eller nu skiter jag i det för jag har flyttat, men inte ens det fungerar ju.....

tartareandesire 2008-09-03 14:18

Jag är relativt nöjd med Binero fortfarande men det är trist när problemen inte försvinner. Det är ändå ganska märkligt att det är samma server som krånglar fortfarande trots att den bytts ut. Då känns det inte som att det är programvaran som strular...

jonny 2008-09-03 17:41

OBS! Meddelande från Moderator:

Jag har snabbrensat tråden lite. Vi kan skippa personangreppen.

Om Jonathan inte är tekniker skadar det knappast att han lämnar information här.

Det är förövrigt inte bara Binero som haft problem med BSD under WMWare av vad jag hört från andra aktörer i branschen som gett sig på det. Varför inte läsa Ett virtuellt religionsbyte på Bineros blogg.

Problemet är också löst vad jag förstår av Bineros driftinformation. Mot bättre vetande avvaktar jag med att låsa tråden.

Björklund 2008-09-03 18:57

Citat:

Originally posted by htiawe@Sep 3 2008, 10:56
Jag tycker ändå det är konstigt att det är så mycket problem med VonAnka, särskilt eftersom den ursprungliga servern kastades ut. Rätta mig om jag minns fel men ska inte den nuvarande VonAnka egentligen bara vara en viritualiserad maskin som är exakt likadan som alla andra maskiner?

Det är väl inte så konstigt?
Om de hade problem innan kanske det berodde på en eller flera kunder som (miss)brukar server lite för hårt. Även om server blev virtualiserad så flyttades kunderna med (antar jag).

JonathanS 2008-09-03 19:16

Citat:

Originally posted by jonasb76@Sep 3 2008, 17:57
Om de hade problem innan kanske det berodde på en eller flera kunder som (miss)brukar server lite för hårt. Även om server blev virtualiserad så flyttades kunderna med (antar jag).
Korrekt. Förutom tidigare hårdvaruproblem och nuvarande problem med kombinationen FreeBSD och VMware så har VonAnka även en del kunder som drar extremt mycket resurser. Servern kommer därför, förutom migreringen till Linux, att delas upp på flera servrar.

FredrikNas 2008-09-06 15:32

binerodrift säger att man kommer åt emails igen på troubadix, men jag kommer inte åt min, nån mer som har problem?

grazzy 2008-09-06 15:53

Jag vet inte om man skall prata om "oseriöst" när man driftar en affärskritisk lösning på ett webbhotell. Lägg lite resurser på egna riktiga lösningar istället. För vilken människa som helst är det ju rätt uppenbart att man kommer få strul med andras dåliga kod när man kör i en delad miljö. Man får vad man betalar för. Capiche?

Drezzzer 2008-09-06 19:35

Det är fortfarande en del problem om du ligger på Troubadix, men det viktigaste fungerar nu iallafall. Det enda positiva är att vi nu efter alla dessa strul med Binero ska ta tag i arbetet att byta webhosting till något som fungerar istället.

Wojt 2008-09-07 18:47

24 timmar downtime för mig nu. Börjar bli smått irriterad när de inte kan aktivera SSH åt mig så jag kan komma in och hämta mina filer....

Så ber de mig om loggar så de kan undersöka varför min sida inte fungerar. Ja det är ju jävligt lätt när man inte kan logga in.

Jag har varit mitt i att hitta en dedikerad lösning men inte fått klart det än. Så drabbas man av detta.

Drezzzer 2008-09-08 19:03

Fortfarande problem med Binero, de har arbetat hela dagen med att få CRON-jobben att fungera igen efter serverbytet i lördags, men det fungerar ännu inte och det är bara att vänta enligt supporten..

Vi kan bara med övertygelse avråda alla att försöka köra någon som helst kommersiell webbplats hos Binero, de har återigen bevisat att de inte har någon som helst kontroll på sina system och händer något så får du lugnt vänta...länge! Det är i det här läget som man uppskattar att de inte har någon uppsägningstid på avtalen, de är förmodligen själva pinsamt medvetna om sina brister.

Fredrik-s 2008-09-30 22:33

Gaah nu är VonAnka nere igen. Just när man sitter och jobbar direkt mot servern. Skulle dom inte skrota detta otursbringande namn?

lukasbrisman 2008-09-30 22:36

Citat:

En av våra hårdvarunoder i vår virtuella miljö har problem och vi håller därför på med underhållsarbete på den. Vissa kortare störningar kan förekomma när virtuella servrar flyttas.
Satt oxo o jobbade:(

citrusen 2008-09-30 22:37

Nu undrar jag lite snabbt bara, Vafan händer med Binero ? Nu Har alla Sidorna vart nere i 1 timme ! = En intäcktsförlust på nån hundring men ändå ! Vet att många har sina sidor nere därför frågar jag inte nu om någon annan har problem då jag vet att de har problem. Är bara så jävla ledsen och besviken på att sidorna är nere, och allt känns så tråkigt.

Behövde skriva av mig lite !

Vad gör man nu ?

mindphaser 2008-09-30 22:39

Så jvla drygt. Sitter med 100+ domäner på Binero....samma visa så fort man kavlar upp och ska ta tag i saker och ting...stendött....

Fredrik-s 2008-09-30 22:40

Citat:

Originally posted by citrusen@Sep 30 2008, 22:37
Nu undrar jag lite snabbt bara, Vafan händer med Binero ? Nu Har alla Sidorna vart nere i 1 timme = En intäcktsförlust på nån hundring men ändå Vet att många har sina sidor nere därför frågar jag inte nu om någon annan har problem då jag vet att de har problem. Är bara så jävla ledsen och besviken på att sidorna är nere, och allt känns så tråkigt.
Behövde skriva av mig lite
Vad gör man nu ?

Funderar starkt på att byta till en VPS hos gleesy.

FredrikNas 2008-09-30 22:41

men 100kr/h med andra ord kan den sidan sponsra en riktigt bra server på en halv dag? så frågan är varför du stannar om det nu är såå dåligt?

whoa: inläggs explossion där, det var riktat till dig citrusen :)

mindphaser 2008-09-30 22:41

Ja, det kanske man skulle tjäna på med tanke på all nertid....eller i alla fall ett stabila motsvarande webbhotell. Tips någon?

citrusen 2008-09-30 22:48

Citat:

Originally posted by Novocain@Sep 30 2008, 22:41
men 100kr/h med andra ord kan den sidan sponsra en riktigt bra server på en halv dag? så frågan är varför du stannar om det nu är såå dåligt?

whoa: inläggs explossion där, det var riktat till dig citrusen :)

Okej kanske inte 100 kr i minuten men vafan när man har avsatt tid för arbeta med sidorna så förlorar jag arbetstid. :(

Aja nu ska vi testa serverconnect.se gratis i ett år. Får se vad det är för något.

FredrikNas 2008-09-30 22:51

Men... har du sidor som drar in bra med pengar, så se till att ha dom på något som du _VET_ är stabilt.. det finns gott om exempel på sådan hosting! Visst det kostar, men det är också värt det.

Samt varför har du inte en wamp server eller dyl hemma som du gör test och programmering på? och sedan bara ftpa:a upp när det är klart?

htiawe 2008-09-30 22:57

Jag har inga behov av en VPS men vill ändå att mina sidor är uppe hela tiden, så jag bytte från Binero till Oderland och hittils har allting fungerat utmärkt med bättre kompabilitet mot de mjukvaror jag använder.

allstars 2008-09-30 22:59

Citat:

Men... har du sidor som drar in bra med pengar, så se till att ha dom på något som du _VET_ är stabilt.. det finns gott om exempel på sådan hosting! Visst det kostar, men det är också värt det.
Nu kanske inte Binero är ett högkostnadswebbhotell men ligger ändå i mitten av prisstegen (känns det som) och borde ju kunna vara stabila.
Jag har dock inte upplevt att det strulat för mig (ligger på FarmorAnka)

citrusen 2008-09-30 23:06

Citat:

Originally posted by allstars@Sep 30 2008, 22:59
Citat:

Nu kanske inte Binero är ett högkostnadswebbhotell men ligger ändå i mitten av prisstegen (känns det som) och borde ju kunna vara stabila.
Jag har dock inte upplevt att det strulat för mig (ligger på FarmorAnka)

Ja exakt, eftersom de har så stora problem med VonAnka. Varför inte bara lösa problemet en gång för alla ? Då det mestadels är just VonAnka som strular. Kolla binerodrift.

citrusen 2008-10-01 00:53

Jahaja, nu är det bara att sitta och vänta tills man kan få hem filerna och ta första bästa tåg till nästa webhotell. Tråkigt, väldigt tråkigt. Men nu har vi beställt en server på annat håll och får se hur det fungerar.

Någon som vet hur man enklast får hem alla hundratals filer på bästa sätt ? Sist jag tog en backup med bineros egna system fattades det filer.

patrikweb 2008-10-01 00:56

Citat:

Originally posted by citrusen@Oct 1 2008, 00:53
Jahaja, nu är det bara att sitta och vänta tills man kan få hem filerna och ta första bästa tåg till nästa webhotell. Tråkigt, väldigt tråkigt. Men nu har vi beställt en server på annat håll och får se hur det fungerar.
Någon som vet hur man enklast får hem alla hundratals filer på bästa sätt ? Sist jag tog en backup med bineros egna system fattades det filer.

FTP? Annars om du har shellaccess kan du ju bara skapa ett tar akriv över alla filer och ladda hem.

opik 2008-10-01 01:36

Citat:

Ja exakt, eftersom de har så stora problem med VonAnka. Varför inte bara lösa problemet en gång för alla ? Då det mestadels är just VonAnka som strular. Kolla binerodrift.
Vi låg också på vonAnka och det strulade varje dag och vi gnällde på dem lika mycket som det strulade. Till slut erbjöd de oss att flytta oss från vonAnka. Vi gick med på det och nu är allt bra. Ja nästan allt. Lite småstrul med mailen, vet dock inte om det beror på binero eller på oss själva. Tror det är oss själva men vi får se.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson