WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Tillåtet att ta ut månadsavgift för IP-adresser? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30362)

Björklund 2008-07-08 08:11

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 8 2008, 08:03
Finns även en del på deras maillinglista som diskuterar att det inte kan bli korrekt att kostnaderna ska öka per IP.

Diskussion är en mailingtlista är knappast en skriven en regel...

Och du är ju inte ens LIR? Med andra ord så måste du gå via annat LIR för att ansöka om IP-addresser?
Och du betalar då heller inte den årliga kostnaden för att vara LIR.

http://www.ripe.net/membership/indices/SE.html

patrikweb 2008-07-08 08:34

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Finns även en del på deras maillinglista som diskuterar att det inte kan bli korrekt att kostnaderna ska öka per IP.

Diskussion är en mailingtlista är knappast en skriven en regel...
Och du är ju inte ens LIR? Med andra ord så måste du gå via annat LIR för att ansöka om IP-addresser?
Och du betalar då heller inte den årliga kostnaden för att vara LIR.
http://www.ripe.net/membership/indices/SE.html

Jo om det är RIPE som svarar i mailingslista hur man ska tolka dom regler som finns.

Har rätt rätt stora PI space så jag klarar mig ett tag till, en LIR kostnad på ca 1k i månaden är ändå en sådan liten kostnad för ett företag att det inte ens är en mening att ens försöka debitera kunder för den. Handlar knappt om några ören per IP där.

Visst folk kanske tänker att 5-20 per månaden för ett IP extra inte är så mycket, men räkna på flera IP och många kunder så ser man hur stora pengar det lätt kan bli.

Tele2 har en egen IP registry avdelelning, med några heltidanställda för det. Vet inte exakt hur många. Dock så hanterar dom IP för hela Tele2 kunder i alla länder dom har och då snackar vi extremt många IP.

jonny 2008-07-08 08:38

Citat:

EDIT: Gjorde ett litet test hur långt tid det tog, tog mig under 4minuter att ta fram lediga IP och införa det till en kund samt införa det i min ip dokumentation.
Och då hade jag inte ens några program uppe eller inte ens var inloggad på något samt fick springa flytta plattan då jag kokade ägg samtidigt.

Nu vet jag inte vad äggkokande har med saken att göra. Jag vet inte heller hur du debiterar din tid. Säg att 600 kr är en normal självkostnad. Det är alltså 10 kr per minut, vilket innebär att kostnaden för den rapporterade arbetstiden blev 40 kr.

Dessutom har du någon gång tagit fram din ipdokumentation. Du skrev om en databas tidigare i tråden. Låt oss säga att du lagt 4 timmar på att ta fram och få den att fungera - förmodligen har det tagit längre tid. Då är det en kostnad om 4 x 600 = 2 400 kr som sedan också blir en del av kostnaden för dokumentaitonen av den ipadressen. Det blir däremot lite jobbigare att räkna på.

Bara för att du inte betalar en regelrätt avgift så är tid fortfarande pengar. Även gratisprodukter kostar - det tar om inte annat tid att installera dem.

<!--QuoteBegin--patrikweb[/i]

Har sett företag som tar över 600:- /mån för en /24 är ju troligt att företaget sitter flera timmar i månaden för att kunden råkar ha en /24 *Administrativa påhitt*
[/quote]
Jag vet inte vad du debiterar per timme. Men 600 kr är verkligen ett minimum om man ska få någon som helst lönsamhet i korta ströjobb för en tekniker. 600 kr täcker kanske en halvtimmes jobb. Jag kan mycket väl tänka mig att det kan vara värt att lägge en halvtimme i månaden på att se över att en kunds nät fungerar som det ska.

Den som har en verksamhet som kräver ett helt c-nät har förmodligen inget större problem med en årlig avgift om 7 200 kr heller.

glennj 2008-07-08 10:45

Patrikweb:
Jag tror vi alla fattar, ditt motto är: Jag kan göra allt superbilligt utan att göra avkall på kvalité. Jag vet inte alls hur det går eller om du lyckas, men de priser du håller är onekligen bra.

Och jag håller med dig, det kostar inte mer tid (vad tiden kostar, är vi fortfarande inte överens om) än vad du beskriver just vi uppläggningsförfarandet, om man bara ska stressa upp konfigurationen.

I den verklighet jag lever i dock, så brottas jag med det som enl mig är kärnpunkten: UNDERHÅLL

Det är inte bara att lägga upp en konfiguration, spara och testa så att det fungerar. Man måste kunna underhålla sitt nät.

Jag anser att komplexiteten i nätet ökar med antalet servers & ipadresser i nätet, och som följd, ökar också tiden för att underhålla nätet.
Och för att säkerställa personal, kompetens och tillgänglighet, finns det självklart en prislapp på detta. (Prislappen är faktiskt mycket högre än vad många tar ut i
serviceavgift för att tilldela fler IP-Adresser)

Kom nu inte med en dum kommentar om att det ska ingå i priset för tjänsten (Vilket det till stor del nog oftas gör). Prislistor och dess utformning kan vi prata om i en annan tråd.
Vi håller oss till kärnpunkten, administrativa avgifter för IP-adresser.

Du lutar dig mycket i ovan diskussion om vad RIPE säger. Har du haft kontakt med dem alls, eller googlar du endast?
Jag ger dig rådet att kontakta dem om du är så nitisk på att följa regler & rekommendationer, det finns större och viktigare frågor att engagera sig i om man som aktör vill dra sitt strå till stacken för ett stabilare och bättre internet!

patrikweb 2008-07-08 11:17

Har haft kontakt med RIPE, och är administrativ avgift som gäller.

Men du måste själv hålla med om att det inte kan vara korekt att ta en högre summa för en /28 än för en /29? Hur ska man motivera det? Att det är jobbigt skriva en viss netmask?

Problemet är inte att folk tar ut en viss summa för IP utan lägger på en större kostnad per IP vilket gör att många företag kan dra in flera hundra tusen per år endast i IP. Och har mycket svårt då att kalla det adminstrativa avgifter.

Kan dock inte hålla med dig att kostnaden för underhåll på sitt nät blir något specielt högre för man har flera IP på utrustningen så länge man har dokumentation vad IP tillhör och till vad.

Kör man dynamisk routning så sköter sig allt rätt fint i alla sina noder om allt väl är uppsatt.

Samt finns många system för övervakning/underhåll av sitt nät där man kan få upp/skapa fina nätkartor över sitt nät och övervaka allt som man vill och hålla koll på.

Man kan hålla koll på varje tappat paket om det är så.

htiawe 2008-07-08 11:40

patrikweb: Jag tror att du helt enkelt måste inse att folk jobbar på andra sätt. Så vitt du vet så kanske Glesys eller andra leverantörer har en minitiös kontroll över sina nät med morgonmöten varannan dag för att informera alla om vilka förändringar man gjort i ip-väg, något som man rimligtsvis bör ta betalt för.

Om du har din karta över vilka ipnummer som tillhör vem på kollegieblock så är det klart att det blir billigare för dig.

Sen väntar jag och kanske andra med mig på mera fasta bevis för det du säger. Att hänvisa till en mailinglista där RIPE själva svarar är som att säga att Klein skulle bry sig om vad som händer med Proinet när han svarar i såna trådar här på WN.

tartareandesire 2008-07-08 11:57

Som att diskutera med en sten.... Du har gjort nog reklam för dig själv nu.

AniVision 2008-07-09 08:43

Jag tycker det saknas lite saklighet i debatten här.

Vi har hört Patrik redovisat i detalj hur obefintligt med tid det tar att lägga upp en extra IP och ingen tid alls per månad att bara ha dom. Men ni som försvarar MÅNADSAVGIFT, kan ni redovisa hur mycket extra tid ni lägger på dessa IP-adresser VARJE MÅNAD per styck?

Sen är det ju så att man kan tycka att regler är regler, men finns det ingen möjlighet till sanktion mot dom som bryter mot dom så kan man aldrig förvänta sig att alla ska följa dom. Det kanske vore bättre att argumentera gentemot RIPE så att dom inför bättre koll och inför sanktionsmöjligheter istället.

Men vad era kunder skulle tycka om att ni bryter mot dessa regler och får betala något som egentligen inte FÅR (men kaske borde, jag ger mig dock inte in i debatten där) kosta något, det är en annan fråga. Kanske detta skulle tas upp i samanhang där slutkunder i större omfattning kan ta del av informationen.

Westman 2008-07-09 09:07

Som kund behöver du inte redovisa ändamålet för ipadresserna och du behöver inte vänta på att få dem. Det sköter din leverantör och de ser till att ha lediga adresser på lager.
Du behöver heller inte råka ut för att RIPE begär tillbaka ipadresser eller ifrågasätter varför du behöver dem. Din leverantör sköter allt som eventuellt behöver göras.
Du kan beställa 1 ipadress eller 2. Det går inte om du vill ha enligt RIPEs regler om jag läst rätt då de endast hanterar subnät. I övriga fall är det din leverantör som står som ägare och kontakt.

AniVision, du säger att det saknas saklighet och i nästa andetag tar du Patriks ord för gospel, det säger mig att du inte läst WN så länge.

Att ta Patrikwebs ord som gospel är farligt, för att inte säga dumt. Patrikweb kan yla mot månen hur mycket han vill, han har upprepade gånger bevisat att han inte förstår företagsekonomi och anser bl.a. att ett företag fungerar utmärkt utan anställda för man kan ju jobba själv dygnet runt. Hur bra fungerade hans företag när han var "otillgänglig"? Mer eller mindre inte alls men det har han nog redan glömt och också hans fans har glömt det.

EDIT: Det är förhoppningsvis en inlärningsfas, jag tror faktiskt att Patrik är kapabel att uträtta väldigt mycket som ISP och teknikguru men man kan inte vara bäst på allt. Att driva framgångsrika och solida företag är mycket mer komplicerat än vad många vill inse.

ztream 2008-07-09 09:50

Om man snor sin maskinpark på närmaste telestation är det väl uppenbart att man kan debitera mindre för fler IP-adresser.

Enkel företagsekonomi :D

FredrikNas 2008-07-09 10:31

Dan Gratis är gott ;) (för övrigt vill jag minnas att hans egen utrustning inte var stulen? kanske minns fel?) Det känns som att patrik får ta mycket skit p.ga tidigare misstag i karriären, många förkastar det han säger enbart p.ga detta, och glömmer att han är bra insatt i hårdvara och nätverk. Nu menar jag inte heller att man ska titta åt andra hållet på det han har gjort.

Ontopic, så håller jag med patrik till viss del, är man kund hos en leverantör som tar månadsavgift så må det väl vara okej om man kanske bara är kund ett år, men säg att man vore trogen kund i 10+år.. helt plötsligt har man betalat väldigt mycket för sina IP adresser som inte kräver speciellt mycket mer jobb efter uppsättning, naturligtvis förstår jag att företag vill tjäna pengar och att de som jobbar där vill ha mat på bordet, men vore det inte enklare att för fredens skull helt enkelt specifiera kostnaderna för kunden lite annorlunda? Tex Nät-övervakning, säkerhetsutvärdering etc? att man "gör" detta engång i månaden, och därigenom inte heller går emot RIPEs "önskemål/regellista"?

Jag tror att patrik hänger upp sig på hur man specifierar kundes kostnad, dvs att man i klartext skriver månadsavgift för IP.

jonny 2008-07-09 10:43

Citat:

Originally posted by ztream@Jul 9 2008, 09:50
Om man snor sin maskinpark på närmaste telestation är det väl uppenbart att man kan debitera mindre för fler IP-adresser.
Enkel företagsekonomi

Det heter väl "lånar" ;) och Patrik har tidigare dementerat att "lånad" utrustning används i verksamheten.

grazzy 2008-07-09 12:25

Oftast när jag lånar saker resulterar det inte i förhör..

tartareandesire 2008-07-09 12:49

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 9 2008, 12:25
Oftast när jag lånar saker resulterar det inte i förhör..

Oftast? =)

grazzy 2008-07-09 13:16

En gång lånade jag root-lösenordet av en kille i Västerås som hade blåst mig på en betalning. Han hela hårddisken fylld med kreditkorts-fraud. Då blev det förhör.. :)

Tyvärr inget blev det inget den gången, poliserna trodde inte de kunde använda min cd-skiva med bevis utan att samtidigt sätta mig i problem. Fast de fick ju vatten på sin kvarn i sin redan pågående utredning mot snubben i den typen av brott (de snodde/köpte/sålde cc-magnetstrips och gjorde egna kort de försökte ta ut pengar med..).

jonny 2008-07-09 13:25

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 9 2008, 13:16
En gång lånade jag root-lösenordet av en kille i Västerås som hade blåst mig på en betalning. Han hela hårddisken fylld med kreditkorts-fraud. Då blev det förhör..
Tyvärr inget blev det inget den gången, poliserna trodde inte de kunde använda min cd-skiva med bevis utan att samtidigt sätta mig i problem. Fast de fick ju vatten på sin kvarn i sin redan pågående utredning mot snubben i den typen av brott (de snodde/köpte/sålde cc-magnetstrips och gjorde egna kort de försökte ta ut pengar med..).

Hade du inte skrivit Västerås hade jag trott att det var någon jag kände en gång.

Men vi kanske kan försöka hålla oss on topic nu.

Xamda 2008-07-09 13:32

Jag tror, eller vill åtminstone tro, att alla seriösa aktörer här för nogsamma register på alla system, nyttjande av ip-adresser, uppdaterar utrustning, byter ut utrustning, skickar sina anställda på utbildning och övar för olika möjliga händelser...

Detta kostar pengar.

Att ta betalt för detta är självklart. Att en kund som har många ip-adresser kostar mer än en som har lite är lika självklart.

Kostnaden per ip-adress och månad är oftast liten, om man har kommit så långt att man har lite ip-adresser att tillgå (vilket nog en del här inte har), men det förändrar inte det faktum att det finns en kostnad.

Att debitera per ip-adress är ett enkelt sätt att fördela dessa kostnader över kunderna och en del leverantörer tar relativt mycket för tjänsten, en del mindre eller inget alls. Det viktiga i sammanhanget är ju man öppet redovisar vad man tar betalt för. Om vi till exempel har en leverantör som har 1024 kronor i månadskostnad för utrustning och administration kopplat till sina 1024 ip-adresser så ser jag inget orimligt i att man debiterar ett par kronor per använd ip-adress och månad...

patrikweb 2008-07-09 15:29

Sluta använda utrustning som kostnad för IP för det är inte sant i verkligheten, en av mina core utrusstning har en elkostnad på ca 1.000 i månaden.

Ja den drar massor med ström, men inte kan jag beräkna den kostnaden utslaget på antal iP eller sådant påhitt. Behöver utrustningen i vilket fall och skulle lika väl kunnat köra IPX endast.

Faktisk tid är en sak man skulle kunnat ta betalt för, dock så påverkar det inget i tid för en /29 eller /28. Möjligt vid en /24 då RIPE gnäller mer och tar längre tid då men inte för mindra antal IP.

Så är fel att debitera olika kostnader för något som tar samma tid och samma kostnad.

Jag skulle klara ha anställda och betala ut löner på dom priserna jag har när det behövs och finns ett visst antal kunder, så tycker det visar att jag kan hantera pengar bättre och få mer för pengarna än många andra leverantörer. Sedan kan man fundera på vilka andra leverantörer som låter kunderna sitta i helt redundanta plattform som 6500.

Många leverantörer är bra på att ta betalt men vad får du för pengarna är frågan.

Men ni har rätt på ett sätt, skulle inte klarat sitta som VD i större företag där ledningen endast har som mål att mjölka ut maximal vinst och skita om att man säljer en dålig tjänst bara dom får sina pengar.

gummianka 2008-07-09 16:55

Fascinerande att långa diskusioner med patrikweb ALLTID hamnar där...det känns som en välkänd branschhemlighet eller nåt...

men jag tror att Xamda satte fingret på en viktig sak, det handlar ju nånstans om att hitta ett sätt att debitera saker man gör, visst, man kan göra massor med jobb för att vara schysst, men så bygger man ju inget imperium, och knappt ens ett solvent bolag...

patrikweb 2008-07-09 17:08

Säg att du har delat ut 1000 extra IP och tar 5 eller 20 per IP extra i månaden, vad blir det i pengar då varje år?

Och 1000 extra IP är inte alls så mycket om man räknar på hur många IP vissa kunder kan använda.

Säg när du börja komma upp i 2000-4000 IP, vilken summa är vi upp i då?

Är man en stor leverantör med många kunder så går det åt en hel del IP till slut, sedan har man en bra tjänst så brukar kunderna stanna hos en så kan bli många år kunderna stannar.

Och reglerna är att man endast får ta administrativa avgifter för IP, då kan du nästan kräva att företaget har en anställd endast för sysla med IP med eget nummerk underna kan ringa till för att kunna ens säga att det är administrativa avgifter.

Alla fall dom företaget som tar så pass mycket per IP och använder många IP.

Björklund 2008-07-09 18:10

Citat:

Originally posted by Novocain@Jul 9 2008, 10:31
Dan Gratis är gott ;) (för övrigt vill jag minnas att hans egen utrustning inte var stulen? kanske minns fel?) Det känns som att patrik får ta mycket skit p.ga tidigare misstag i karriären, många förkastar det han säger enbart p.ga detta, och glömmer att han är bra insatt i hårdvara och nätverk. Nu menar jag inte heller att man ska titta åt andra hållet på det han har gjort.

Hur vet du det? För Patrikweb har sagt det? Jag tror inte han får uttala sig i ämnet då sist jag kollade hade åklageren ännu inte väckt åtal hos Jönköpings tingsrätt där brottsmålet finns.

Om man kan betala hyra och mat på "annat sätt" än att betala ut lön så kan man istället köpa in hårdvara på lagligt sätt.

patrikweb 2008-07-09 18:25

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Novocain
Dan Gratis är gott (för övrigt vill jag minnas att hans egen utrustning inte var stulen? kanske minns fel?) Det känns som att patrik får ta mycket skit p.ga tidigare misstag i karriären, många förkastar det han säger enbart p.ga detta, och glömmer att han är bra insatt i hårdvara och nätverk. Nu menar jag inte heller att man ska titta åt andra hållet på det han har gjort.

Hur vet du det? För Patrikweb har sagt det? Jag tror inte han får uttala sig i ämnet då sist jag kollade hade åklageren ännu inte väckt åtal hos Jönköpings tingsrätt där brottsmålet finns.
Om man kan betala hyra och mat på annat sätt än att betala ut lön så kan man istället köpa in hårdvara på lagligt sätt.

Finns kvitton på allt, men det är som vanligt att alla leverantörer som tar mycket mer betalt gnäller på folk som tar några gånger billigare och ändå har flera gånger bättre infrastruktur.

Allt handlar om kompetens och att använda pengarna på rätt sätt, men inte alltid lätt i större bolag där det finns en ledning som mjölkar ut så mycket pengar det går från bolaget och inte gör någon nytta alls för företaget.

Men jag vet att hosting/isp tjänster ligger på 10-100 gånger i vinstmarginaler mot "produktions" kostnaden. Så är inte så svårt att konkurera.

Men jag trodde tråden handlade om ta betalt för IP och inte något runt omkring som inte har så mycket med saken att göra.

Björklund 2008-07-09 19:12

Citat:

Finns kvitton på allt, men det är som vanligt att alla leverantörer som tar mycket mer betalt gnäller på folk som tar några gånger billigare och ändå har flera gånger bättre infrastruktur.

Kvitto på vad? Dina löneutbetalningar?
Som enmansföretagare så vet du kanske inte att den största kostnaden är ofta just lönekostnaden.

Frågan är vad du gjort (eller tänkt göra) med nätverksutrustningen du stulit vid flera olika tillfällen hos dina konkurenter.

Citat:

Men jag trodde tråden handlade om ta betalt för IP och inte något runt omkring som inte har så mycket med saken att göra.

Ja, men det är ju redan avklarat? RIPE tillåter LIR att ta betalt för hantering av IP-addresser.
Vet inte om du missade länken: http://www.ripe.net/docs/chargingbylirs.html

Du har ju ännu inte bevisat motsatsen ännu fast du svamlar om regler hit och dit hela tiden....

gummianka 2008-07-09 19:21

Citat:

Originally posted by jonasb76@Jul 9 2008, 19:12
Frågan är vad du gjort (eller tänkt göra) med nätverksutrustningen du stulit vid flera olika tillfällen hos dina konkurenter..

..fast det där är väl att sticka ut hakan lite väl långt utan att producera nån typ av bevis...

patrikweb 2008-07-09 19:27

Ja hantering av IP men inte betalt för själva IP, om kostnaden blir samma för hantering av 1 eller 50 IP kan dom inte ta betalt x 50.

Och ska självklart vara en kostnad som motsvarar hanteringen och det är det inte, många tar betalt för IP för att göra vinst på det inte som administrativ avgift.

Westman 2008-07-09 19:28

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 9 2008, 15:29
Men ni har rätt på ett sätt, skulle inte klarat sitta som VD i större företag där ledningen endast har som mål att mjölka ut maximal vinst och skita om att man säljer en dålig tjänst bara dom får sina pengar.
*suck* Du bevisar återigen att du är långt ifrån mogen och tillräckligt kompetent att driva större företag. Du måste inse att det är väldigt mycket som du inte vet speciellt mycket om och du har dessutom ganska svårt att komma ut ur din tunnelsyn och inse att det faktiskt finns 360 grader på ett helt varv.

På IBM finns det en rutin som kallas 360 av just den anledningen, man begär in omdömen från alla håll och kanter för att få en så objektiv och utförlig bedömning som möjligt. Du har av allt att döma väldigt långt kvar till att klara av en 360.

Ta det som en lärdom och som sagt, jag tror fortfarande att du kan komma långt men för att bli stor behöver du någon annan som VD. Det handlar faktiskt inte om att mjölka kunder på alla pengarna - det handlar om att ge en vettig avkastning på investerat kapital utan att trampa på folk, kunder, lagar och konkurrenter för det skapar badwill. Du har tyvärr inte rätt kompetens för det, och det är det ganska få teknikfreak som har så det är inget konstigt faktiskt.

gummianka 2008-07-09 19:35

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 9 2008, 19:27
Ja hantering av IP men inte betalt för själva IP, om kostnaden blir samma för hantering av 1 eller 50 IP kan dom inte ta betalt x 50.

Och ska självklart vara en kostnad som motsvarar hanteringen och det är det inte, många tar betalt för IP för att göra vinst på det inte som administrativ avgift.

dom flesta driver ju företag för att göra vinst, ja..

Björklund 2008-07-09 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Frågan är vad du gjort (eller tänkt göra) med nätverksutrustningen du stulit vid flera olika tillfällen hos dina konkurenter..

..fast det där är väl att sticka ut hakan lite väl långt utan att producera nån typ av bevis...

Här på forumet är han själv sagt att han var inblandad.

patrikweb 2008-07-09 19:49

Fick inte IBM VD runt 20 miljoner dollar i lön eller liknande? Visst det är väl en droppe i havet om man ser till hela IBM.

Det jag menar är om man läser vad olika personer skriver om just IP och kostnad, vissa säger att dom måste tänka på sina anställda.

Vissa säger att det kostar så mycket i utrustning.

Men om man kollar så gör många företag bra med vinst, inte tjänar dom anställda på det specielt mycket mer än kanske en löneförhöjning.

Jag köper inte att det kostar så mycket för företaget med IP hantering, samtidigt många lätt kan dra in hundra tusentals kronor per år på det dom tar betalat för IP. Samt kallar det administrativa kostnader endast och sedan börja snacka om anställda när ändå vinsten är skithög.

Nu är det väl inte riktigt sanningen att det gäller alla här, men är oftasst dom större företaget som har riktigt stor omsättning som brukar ta ut störst kostnad för just IP.

Jag har kompetens för teknik, och då kan jag faktiskt uttala mig om just IP. En VD på ett företag som inte alls är insatt i något kan inte komma diskutera kostnader för IP .

I vilket fall skulle aldrig en VD rakt ut säga att dom faktiskt gör vinst på IP utan skulle ändå hålla fast i att det är endast administrativa kostnader.

Samt många anställda skulle aldrig våga uttala sig i en sådan här tråd offentligt.

Många kunder är faktisk kritiska till att dom betala månadskostnader för just IP, samt är mycket en gråzon vad som gäller vad som är rimligt. Samt många företag lämmnar inte ut detaljer om vad kunderna faktiskt betalar till i månaden för just IP.

Och tror inte något företag faktiskt skulle förlora något större kostnader i verkligheten om dom slutade ta betalt för IP, möjligtvis minska vinsten som dom ändå inte ska ha rätt till. För gör dom vinst på IP så kan är det inte administrativa avgifter längre utan då tar dom betalt för IP för som en tjänst mer.

Det finns alltid en rimlig kostnad att ta ut för IP, men om man kollar på vad många olika tar ut så är det långt ifrån rimlig. Samt många företag ser att sina konkurenter tar ut pengar för IP och då gör dom samma sak men kanske inte beräknar exakta faktiska kostnader.

Björklund 2008-07-09 20:08

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 9 2008, 19:49
Det finns alltid en rimlig kostnad att ta ut för IP, men om man kollar på vad många olika tar ut så är det långt ifrån rimlig. Samt många företag ser att sina konkurenter tar ut pengar för IP och då gör dom samma sak men kanske inte beräknar exakta faktiska kostnader.
Svamlar du som vanligt eller kan du backa upp dina påstående genom att visa någon leverantör som tar hutlöst betalt för IP?

patrikweb 2008-07-09 20:18

Citat:

Citat:

Svamlar du som vanligt eller kan du backa upp dina påstående genom att visa någon leverantör som tar hutlöst betalt för IP?

Har sett företag som tagit betalt 100:- för 1 extra IP i månaden, även 5:- per IP är dyrt i månaden om man slår ut det på antal IP.

Har företaget endast 1 kund som vill ha en extra IP, då kan man motivera den kostnaden. Men större företag har inte endast 1 kund som behöver 1 ip extra, då blir dom 5:- kronorna i månaden tusantalskronor, tiotusantalskronor och till slut flera hundra tusen kronor om året när företaget får mer och mer kunder och använder mer och mer IP.

Man måste ju se det hela vägen, många smo kronor blir till många stora lappar i rätt antal.

Kan ju säga att PatrikWEB använder IP på nivå tusentals, och kan inte säga att jag är en av dom stora leverantörer.

Westman 2008-07-09 20:23

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jul 9 2008, 19:49
Fick inte IBM VD runt 20 miljoner dollar i lön eller liknande? Visst det är väl en droppe i havet om man ser till hela IBM.
Vad har det med saken att göra? Helt irrelevant, jag tog IBMs 360 som exempel - inte företaget eller dess vd.
Citat:

Men om man kollar så gör många företag bra med vinst, inte tjänar dom anställda på det specielt mycket mer än kanske en löneförhöjning.

Det finns andra sätt att få en nöjd personal än att ge dem mer lön. Det hade du förstått om du hade varit vd-material

Citat:

Jag köper inte att det kostar så mycket för företaget med IP hantering, samtidigt många lätt kan dra in hundra tusentals kronor per år på det dom tar betalat för IP. Samt kallar det administrativa kostnader endast och sedan börja snacka om anställda när ändå vinsten är skithög.
Förstår inte hälften av vad du försöker säga här men vilka drar in hundratusentals kronor på IP? Inte Telia iallafall.

Citat:

Nu är det väl inte riktigt sanningen att det gäller alla här, men är oftasst dom större företaget som har riktigt stor omsättning som brukar ta ut störst kostnad för just IP.
Ja det är inte så konstigt då det är en högre kostnad för dem då det primära inte är att syssla med ipadressutdelning och konfigurering av VPS/colo etc. och sånt brukar involvera två fysiska personer, minst. Vad kostar det tror du?

Citat:

Jag har kompetens för teknik, och då kan jag faktiskt uttala mig om just IP. En VD på ett företag som inte alls är insatt i något kan inte komma diskutera kostnader för IP .
Jag har som sagt inte påstått annat än att du är tekniskt väldigt kompetent men du har tokfel om det där om VD:n men det var väntat. Han vet vad det kostar i tid för personalen så teknik behöver han inte kunna - det är det han har personal till.

Citat:

I vilket fall skulle aldrig en VD rakt ut säga att dom faktiskt gör vinst på IP utan skulle ändå hålla fast i att det är endast administrativa kostnader.
Vinst ska man alltid ha men visst, gungor och karuseller gäller även här. Vad man säger är mer från person till person och har sällan med titeln att göra. Oftast kommenterar man inte företagets vinstmarginaler. Det ser inte bra ut.

Citat:

Samt många anställda skulle aldrig våga uttala sig i en sådan här tråd offentligt.
Och det är svårt att vara anonym här menar du?

Citat:

Många kunder är faktisk kritiska till att dom betala månadskostnader för just IP, samt är mycket en gråzon vad som gäller vad som är rimligt. Samt många företag lämmnar inte ut detaljer om vad kunderna faktiskt betalar till i månaden för just IP.
De betalar för att ha en extra IP-adress väl? Det bruakr då innebära att leverantören tar hand om det administrativa och oftast konfiguration.

Citat:

Och tror inte något företag faktiskt skulle förlora något större kostnader i verkligheten om dom slutade ta betalt för IP, möjligtvis minska vinsten som dom ändå inte ska ha rätt till. För gör dom vinst på IP så kan är det inte administrativa avgifter längre utan då tar dom betalt för IP för som en tjänst mer.
Inte? Om t.ex. leaseweb hade gratis ipadresser, du tror inte att de skulle få en jävla massa mer beställningar på ipadresser vilket i sin tur skulle betyda att de måste begära ut fler adresser från RIPE osv. osv. Sånt kostar massor med pengar i form av TID. Och TID är PENGAR.

Citat:

I verkliga livet kallas det schablonkostnad. Slå upp det...

patrikweb 2008-07-09 20:39

Nej för Telia gör faktiskt en sak rätt, dom tar endast ut en ansökningavgift som är en engångskostnad. Alltså ingen månadkostnad eller en kostnad som beror på antal IP.

Vem som gör stor vinst på IP? Säg att företaget tar ut 5:- per IP i månaden. Bara jag som är liten leverantör i det stora hela använder IP i tusentals värde. Hur många IP använder inte större/stora leverantörer? Så ta dom 5:- eller mer gånger några tusen * 12 så får man lätt en stor summa per år. Eller tänk dom som tar ut 100:- per IP /mån då krävs det inte så många IP för att det ska bli en stor summa per år.

Stora företag har inga problem att få nät i /18 /16 om dom har behovet, och då har leverantör även ett stort AW vilket betyder att dom inte behöver gå via RIPE för nya utdelningar även på större antal IP.

Inte precis att ett stort företag behöver gå till RIPE varje månad för att få ett större LIR space.

Antagligen skulle dom fått mer kunder som vill ha IP ja, men säkerligen att dom skulle lika väl fått nya kunder med?

Men har inte sagt att det behöver vara gratis utan att man kan ta ut en engångsavgift för införandet av mer IP till kunden isåfall. Så i leaseweb kunnde dom tagit ut en engångsavgift då.

gummianka 2008-07-09 21:16

känner du aldrig såhär när du skriver patrik: ...men vänta här nu...om JAG gjorde så skulle jag ju tjäna pengar, och uppenbarligen är det ju så, att andra kan göra det, vilket bör visa på att kunder (inte alla såklart) faktiskt ÄR villiga att betala för det....och du BEHÖVER ju inte berätta för dom att den kostnaden du tar ut är högre än den du betalar, det tror jag att 99% kunderna förstår och resterande procent kanske du kan klara dig utan...eller är det så att du har dåligt samvete för att du stulit (vad jag förstår är det ett välkänt faktum som jag sluter mig till då) grundläggande förutsättningar till ditt företag och det gör att du tycker det är jobbigt att ta betalt ?

...men...jag ger upp...det finns något grundläggande fel i tankesättet någonstans, sett till det perspektivet du BORDE ha...

patrikweb 2008-07-09 21:35

Kunderna betalar för att dom tror att det ska vara så, skulle dom vetat att dom bryter mot regler att ta betalt för själva IP så skulle det varit annat.

Då skulle dom funderat på är denna summa jag får betala rimmlig eller inte.

Självklart kan man ta betalt, dock behöver man ju inte ta betalt för saker som verkligen ligger i en gråzon?

Finns gott om övriga extra tjänster att ta betalt för om det är så, saken är företag skulle ha tagit betalt för luft om dom hade kunnat det.

Måste finnas någon rimlighet tillslut.

Jag vet i verkligen vilka stora marginaler det finns på många saker, men självklart sticker inte företaget ut att det är 10-100 gånger mer vinstmarginal är produktionskostanderna.

Men seden är det inte så att många företag är nöjda med det och gör vad dom kan för att göra tjänsten så bra som det är möjligt, nej utan nej ska vara så billigt som möjligt nej bara spara pengar lite var stans till hela skiten dör ibland.

Jag skulle kunnat visa mycket saker och detaljer som är rätt skrämande, dock skulle en hel del saker klassas som hög sekretess eller möjliga företagshemligheter för andra.

Men slutsnackat om det, har som mål att bygga så bra tjänst som det är teknisk möjligt. Till ett vettigt pris, efter man har gjort det då kan man vara nöjd för vinsten.

Inte tvärtom som många verkar köra.

glennj 2008-07-09 21:37

Jag svor för mig själv att jag inte skulle vara med i denna tråd mer, men...
Citat:

Så du menar att alla företag som går med vinst har orimligt höga priser och lurar sina kunder?

Känner att jag måste klargöra ett par saker, eftersom vårt företagsnamn finns med i topic (GleSYS)

1. RIPE har inga regler kring administrativa avgifter för hantering av IP nummer. (Oavsätt vad Patrikweb påstår)
Källa: http://www.ripe.net/ripe/wg/address-policy...47-minutes.html

2. GleSYS, tar ut en administrativ avgift för enstaka extra IP adresser till VPS:er, dedikerade servers och utrustning som finns hos oss i form av colocation.
Avgiften är rörlig beroende på antalet sökta ipadresser, önskad routing, och hur många IP-serier & VLAN det rör sig om.

3. GleSYS drivs som Aktiebolag, med styrelse, VD och anställda. Att gå med vinst är inget önskemål, det är ett krav.

4. Av GleSYS omsättning under årets första 6 månader, består 0.05% av direkta inkomster från de avgifter som pratar om här.
(Patrikweb pratar som om att det är rena kassakon för operatörer, vilket är helt fel.)

Om någon har vidare frågor kring hur vi tilldelar IP-adresser, tekniken bakom, eller varför en IP-adress medför en månadskostnad, är man välkommen att kontakta oss direkt eller skicka mig ett PM.

Xamda 2008-07-09 21:41

Resonerar du likadant vad gäller webbhotellskonton? Virtuella servrar? alla dina andra tjänster? Jag menar, de flesta sakerna i hostingbranschen har en hyfsat hög startkostnad och alla andra kostnader är små, men man måste avsätta supportkostnader, avskrivningar, utbildning, försäkringar och en herrans massa andra löpande kostnader och, ja, till och med vinst. Vinst är inte något fult, det är bra eftersom det ger styrka åt företaget och ger handlingsmöjligheter jämfört med ett företag som hela tiden ligger på gränsen till överlevnad.

Med ditt sätt att resonera skulle du ha startkostnader för webbhotellstjänsterna, och inget mer och om någon vill ändra något, ja, då tar du en ny engångsavgift.

Man kan säkert bygga en verksamhet så...

Dessutom måste jag påpeka att det faktiskt är tillåtet att ta vilka priser man önskar för sina tjänster, även för administrativa kostnader kopplade till ip-adresser.

Att några få väljer att ta höga kostnader (hundralappar per månad) för ip-adresser är ju deras ensak och kunderna får ju överväga om de tycker det är rimligt eller om de kanske vill välja dina tjänster, Patrikweb, eller någon av alla andra som bara tar ut sina kostnader och lägger på en mindre marginal...

Xamda 2008-07-09 21:46

För övrigt undrar jag var Patrikweb hittar något webbhotell som har 10-100 ggr marginal på sina tjänster... Om så vore fallet vore jag multimiljonär nu. Olyckligtvis är jag inte det :-(

patrikweb 2008-07-09 22:03

Citat:

Originally posted by glennj@Jul 9 2008, 21:37
Jag svor för mig själv att jag inte skulle vara med i denna tråd mer, men...
Citat:

Så du menar att alla företag som går med vinst har orimligt höga priser och lurar sina kunder?

Känner att jag måste klargöra ett par saker, eftersom vårt företagsnamn finns med i topic (GleSYS)
1. RIPE har inga regler kring administrativa avgifter för hantering av IP nummer. (Oavsätt vad Patrikweb påstår)
Källa: http://www.ripe.net/ripe/wg/address-policy...47-minutes.html
2. GleSYS, tar ut en administrativ avgift för enstaka extra IP adresser till VPS:er, dedikerade servers och utrustning som finns hos oss i form av colocation.
Avgiften är rörlig beroende på antalet sökta ipadresser, önskad routing, och hur många IP-serier VLAN det rör sig om.
3. GleSYS drivs som Aktiebolag, med styrelse, VD och anställda. Att gå med vinst är inget önskemål, det är ett krav.
4. Av GleSYS omsättning under årets första 6 månader, består 0.05% av direkta inkomster från de avgifter som pratar om här.
(Patrikweb pratar som om att det är rena kassakon för operatörer, vilket är helt fel.)
Om någon har vidare frågor kring hur vi tilldelar IP-adresser, tekniken bakom, eller varför en IP-adress medför en månadskostnad, är man välkommen att kontakta oss direkt eller skicka mig ett PM.

1. Nej finns inga regler som säger vad administrativakostnader är för något, dock innehåller det dokumentent lite diskutioner om det.

2. Då jag inte vet vilken summa ni tar ut har jag ingen kommentar om den är rimmlig eller inte. Önskad routning/VLAN tycker jag dock hör lite utanför IP och då betalar kunden inte kanske för just IP.

Dock tycker jag att du kan svara på motivering om en /28 eller en /29 skulle kostad kunden olika mycket och varför? Är just det som den stora diskutionen har handlat om mer.

3. Nej det borde alla vetat att AB ska gå med vinst, dock har man kanske inte som företags ide att företaget ska gå med vinst på extra betalt för IP. Då tycker jag att det skulle varit något allvarklig problem i företaget om det nu skulle varit så att man inte gick vinst pga man inte tog betalt för IP.

4. Då jag inte vet vad ni tar betalt för IP så kan jag inte kommentera det, dock säger inte ett % antal så mycket utan i faktisk summa är mer intressant. Kan antingen vara skitliten summa eller skitstor beroende hur stor omsättning ett bolag har.

Men dom företaget som använder några tusen IP och tar från 5:- per IP så blir det allt en rätt trevlig summa alla fall.

Ni ger normalt bra tjänster som även ligger bra till i pris, dock kanske ni borde skriva på eran sida med att ni tar betalt för IP samt vilket pris. Inte bara fler efter behov.

patrikweb 2008-07-09 22:18

Citat:

Originally posted by Xamda@Jul 9 2008, 21:46
För övrigt undrar jag var Patrikweb hittar något webbhotell som har 10-100 ggr marginal på sina tjänster... Om så vore fallet vore jag multimiljonär nu. Olyckligtvis är jag inte det :-(

Inte webbhotell kanske, skulle väl vara TBA / Internet.se då möjligtvis, men vi snackade ISP/Övrig hosting tjänster.

Vad är det för fel på startkostnader? Att ta ut en månadsavgift beräknat på faktiska kostnader + vinstmarginalen. Vill dom ha något extra som endast kostar tid för leverantöreren så är väl en startkostnad lämpling.

Vi skulle garanterad kunnat suttit diskuterat flera timmar om det, men allt handlar om förutsättningar och hur man förvaltar pengar på olika sätt. Det valet är självklart helt valfritt steg att ta dock tar man steget år ena hållet så kan man inte komma säga att det inte går hålla så låga priset.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson