![]() |
hubbert, är du här i egenskap av politisk aktivist eller webbmaster egentligen?
|
Vänta nu lite, kan vi inte ta det från början. Först och främst så kan myndigheterna läsa dina mail och andra meddelande genom FRA lagen. Så vad spelar det för roll vad du skriver i din blogg som de vill registrera som de inte kunde sniffa upp via dina mail? Med andra ord så bör de även bevaka bloggen också om du är misstänkt?
För det andra, vad är vitsen med att registrera bloggare? Jaga en massa olagliga verksamheter? Peka ut terrorist misstänkta (deras sista inlägg brukar vara, nu går jag och spränger mig)? Hur många bloggare sysslar egentligen med olagligheter så att man måste inta detta åtgärd? För det tredje, även om jag skrev en massa dumma saker på min blogg, vad ska de göra åt det? Det ska bli intressant att se den första domen mot en bloggare. För det fjärde, jag får väl skriva vad jag vill på min blogg? Sist men inte minst, snart så använder 90% av alla internet användare google's tjänster och därmed så är alla registrerade endå :) |
Någon mer än mig Hubberts avatar är rätt osmaklig!
Någon MOD som kan uttala sig? ... Thomas ? |
Citat:
|
Så, fixat den själv och budskapet gick fram märkte jag.
|
Citat:
Nej, det får du inte.... Citat:
|
Du får skriva allt som inte är förbjudet på din blogg.
Förtal är till exempel inte tillåtet |
Du får skriva vad du vill på din blogg, däremot kan du i efterhand av en domstol bli dömd för det. Men du har rätt att skriva det. Motsägelsefullt?
|
Trots att jag försvarar yttrandefriheten skulle jag nog tycka att det vore en bra idé om det fanns större kontroll över domänregistreringar, vem som faktiskt äger en domän.
Det kanske är ett steg bort från förslaget, men det var i de banorna jag tänkte. Och jag inser att det antagligen är ännu längre bort från förslaget, men att kunna göra åtgärder mot ägare som tillåter spam och malware på sidor (medvetet eller omedvetet) hade inte suttit fel. |
Citat:
|
Det känns i så fall mer troligt att varje land får sin registrar för respektive topp-domän, som i sin tur kan ha återförsäljare. Precis som .SE har det idag. Domänansvarig är sedan i sin tur ansvarig över innehållet om det inte finns en ansvarig utgivare av innehållet.
Men eftersom en blogg är ett sätt att föra sin talan, så kan man fråga sig om det är moraliskt rätt att "kräva pengar" för att få yttra sig genom en blogg. Jag tycker inte bloggosfären har gått så mycket i överstyr än. |
Hets mot folkgrupp och förtal är väl de två största problemen i alla medier.
Men varför det skulle vara mer lämpligt att en nazistgrupps officiella hemsida sprider propaganda än att nazistgruppens ledare bloggar om samma saker har jag väldigt svårt att förstå. Antingen gör man samma sak med allt, eller inget alls. Dessutom som flera har sagt innan. Hur definierar man en blogg? Nä, jag tycker snarare det är skrämmande. Övervakningssamhälle oroar mig stundtals. |
Men vilka "blåbär", vad tänker de egentligen med!?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson