![]() |
va ?
edit: utveckla gärna...vad bygger du det uttalandet på ? varför menar du att man skulle satsa på "underklockade ipod processorer" istället för t.ex. flerkärniga processesorer från Intel eller AMD ? eller är det bara ironi som går mig helt obemärkt förbi... |
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/...rticle44341.ece
"FRA köper gigantisk superdator från HP" "Sannolikt är FRA:s nya dator kraftfullare än den som idag ligger tvåa på listan som rangordnar världens superdatorer, Top500.org." |
Citat:
Jag tycker det är du som skriver nonsens. Modern kryptering är extremt stark, billig och snabb och dessutom tillgänglig för alla. Citat:
<!--QuoteBegin--bird200 Det krävs betydligt bättre kryptering om man skall skicka något säkert. Det är inte några pentium-burkar FRA har stående i sin källare för att knäcka krypteringar, det är det bästa av det bästa. Vi snackar förmodligen om underklockade IPod-processorer om 400 MHz vardera. Energisnåla som tusan. Koppla ihop tio sådana och du har en dator som är lika snabb som den snabbaste PC-burken för privatmarknaden men som drar 1/100 ström och som kostar en 1/30 att köpa in jämfört mot din dator där hemma. [/quote] Nej, det är quadcore Xeon processorer, visst det är bra CPU:er, men dom är inte övernaturliga :ph34r: Dagens processorer är chanslösa mot dagens krypteringsalgoritmer, de enda gångerna man lyckas knäcka nått är när användaren använt ett dåligt lösenord, eller att användaren använt dålig krypteringsteknik. Ett framtida hot mot kryptering är kvantprocessorer, men dom är långt ifrån färdigutvecklade. |
Det är klokt att läsa på lite om kryptering innan man uttalar sig. Freeware-kryptering är definitivt tillräcklig idag om man väljer långa nycklar osv. Det finns en orsak till att många länder haft hårda lagar när det gäller export av kryptoteknik.
Tänk dessutom på att det skulle bli oerhörda mängder trafik de skulle dekryptera, enskilda mail fixar de säkert på några dagar men att generellt övervaka all krypterad trafik blir svårt. Lagen har fått så pass mycket uppmärksamhet i vanliga media senaste dagarna att det kanske finns hopp trots allt om att den inte röstas igenom på onsdag. Jag kommer stå utanför kl 08.30 och protestera - jag är ändå i närheten på väg till jobbet. |
|
Kryptering duger mycket väl, problemet är att dom som klarar hantera kryptering är sådana personer som är dom FRA igentligen kanske vill kunna komma åt.
Medans vanliga svensson inte klarar av hantera det. Klarar man bygga bomber bör man fan klara lyckas använda kryptering med, eller liknande. Samt all trafik går inte kryptera hela vägen, vad du surfar på eller alla data du skickar går inte kryptera. Sedan tycker jag att lagen är rätt värdelös pga man aldrig kan kontrollera äktheten av en IP, att använda ett wlan/proxy eller liknande bör vara rätt vanligt. Jag går inte med att den skulle vara vettigt för "Rikets säkerhet" utan mer för "Övervaka Rikets befolkning". Anonymitet tjänster komma garantera öka i marknad, vet flera som använder just VPS dom köpt hos en endast för tunnla/köra proxy på. |
Citat:
Oftast är man nog inriktad på vissa personer så att detaljerat gå igenom all krypterad (eller okrypterad för den delen) trafik tror jag aldrig är aktuellt. Jag anser också att man bör ha någon form av kontrollverksamhet vad gäller kryptering och anonymitet om det är möjligt men det är väl svårt att hitta en vettig lösning. |
Citat:
ToR har ju visat sig ha sina begränsningar (eller brist på..ska man väl säga) - men hur säker är den i övrigt? Har iofs redan beställt för att testa men kunde ändå vara intressant att höra om erfarenheter |
1) Om man vill surfa anonymot så köp ett kontantkort från tre..
2)Varför inte köra virtuellmaskin under t.e.x Virtual PC , som man kan surfa med. Lägg filerna till VPC på ett USB minne. Då slipper man risken att någon applikation läcker data. Pappa staten bårde ändra sin slogan, från "Fienden lägger pussel, behåll din bit" till "Staten lägger pussel , behåll din bit." Att en borgerrlig regering skulle införa 1984 , är skrämmande. |
Citat:
|
Citat:
FRA skall bara övervaka trafik som rör utläningar.. Men vad har vi medborgare för skydd emot detta? Ingenting alls! FRA är den mest hemliga myndigheten, ni kan kolla på Eniro flygfoton så existera inte ens anläggningen ute på lovön men titta på sat. foto så finns den där. Det är bara läsa på om IB affären, vissligen kanske IB var rätt för sin tid, men samma sak kan även hända i framtiden, nu behöver man inga sjukhusspioner längre, utan nu är det din dator som skvallra. Vad är det som säger att FRA stannar vi endast övervaka utlänskt trafik? Dvs vad finns mekanismen som hindra missbruk av lagen? Men skattemyndigheten kanske vill ha lite insyn i trafiken också. ( Ojdå! Där försvann stora delar av WN användarbas till farbror blå. :-) ) Jag tycker personligen att man inte skall ge politiker för mycket verktyg att använda emot medborgare. Eller se på dom där svetsarna vid någon kärnkraftverk som fick sina liv förstörda, bara för det fanns rester av raklödder i en påsen, dom blev stämplade som terrorister , samma kärnkraftkraftverk hade obevakad inpassering nattetid.. Idag har vi en demokratisk regering , men tänk på att SD har klara 4% i optionsmätningar, det kan snabbt mörkna på den klar blå himlen. |
Citat:
Att tro att man kan komma 3 år efter visa avsnitt från TV serier, det går inte längre.. Att man vill titta på avsnittet just när TV4 programtabalåmakare vill det, kan dom också fet glömma. |
Måste får skriva ännu ett nonsen inlägg :
Jag har en fältapa M/37 , där står en skylt "Fienden lyssnar" kanske dags sätt upp små skyltar på datorer och liknade utrustning där det står "Staten lyssnar" När staten bli medborgarens fienden, då är man farligt ute. |
Wow femlingspost! <_< ;)
|
Citat:
Det är många människor som fått sätta livet till i terrorhandlingar över hela världen och man bör väl göra allt för att rädda de liv som räddas kan? Hur som helst verkar lagen lyckligtvis röstas igenom, är ju bara Miljöpartiet som satt sig på tvären. |
Citat:
Varför har Danmark drabbas hårdare än Sverige, för man har provocera hårdare i muhammade frågan, då retar man upp fanatiker. Jag hoppas att FRA lagen få gå en ny remiss runda och man utreder frågan grundligare. Det är lite för dålig insyn i FRA verksamhet för att den här lagen skall gå genom, hoppas att politikerna inse detta, ytterst är det vi väljare som bestämmer.. Vi får inte tryggare samhälle bara för FRA få möjlighet att lyssna av vad vi skriver på internet eller via SMS, det bara bullshit och dåliga svepskäl för att införa lagen. |
Att uppmana till att skicka tusentals med mail som innehåller "förbjudna ord" är totalt meningslöst. Tror ni att FRA ska lägga sig platt efter en miljon mail, sparka med fötterna och be att få slippa göra sitt jobb? Det enda det skulle bidra till är väl att någon någon PR-nisse skulle vränga det till att det kom en miljon misstänkta mail under en viss månad.
|
En klok kvinna på 21 år skrev i ett annat forum:
Citat:
|
Tycker inte hennes argument är speciellt relevant. Jag tror inte majoriteten av amerikaner går runt och är rädda för terrorister hela dagarna lika lite som majoriteten unga kvinnor ständigt är rädda för våldtäktsmän. Däremot har man fått allmänheten medveten om problem som de facto existerar och vad de själva kan göra för att minska riskerna vilket snarare är positivt. Att utgå från att gemene man inte klarar av att hantera viss information på ett hälsosamt sätt är lite nedlåtande anser jag.
|
Citat:
Tro inte FRA gör ett skit, men läsa gärna på media skriver om lagen, t.e.x DN jemför det här gamla STASI i forna DDR.. Se gärna filmer "den andra människa" kan komma ihåg titeln fel, men handlar just om STASI hur dom kartlägde andra människor liv. Visst FRA Kommer inte ha laglig rätt och spionera inrikes, men det räcker bara att fel politiker sitter på fel ställe, så fattas ett dåligt beslut. Kvalitéssäkringen av våra folkvalda är inte så där jättegod. Se bara vad som hände efter mordet på Olof Palme , det vara ganska mycket skandaler med privatspannare och skit, man skulle bugga både den ena och de andra. Om möjligheten finns att lyssna på all trafik i Sverige, så kommer nog myndighet att utnyttja rätten förr eller senare. Man kommer börja med brott som alla tycker det är bra att dom klaras upp, sedan kommer man börja med andra brott, till sist kommer den enskilde medborgare kartläggas. Återingen ta dom där svetsarna på Oskarhamns kärnkraftverk, dom hade rester av raklödder i plastpåse och blev terroriststämplade. Finns det några skyddmekanister i det här? Vad händer om Herr Svensson skickar ett mail, och som FRA tolkar som terrorhot. Vad är det som hindra att polisen inte stormar Svensson med dragna MP 40:or framför grannar och allt? Och sedan uppdagas att det vara ett misstag? Man har till dagens datum inte gripit en enda terrorist i Sverige, att hotet skulle vara så där jättestort, verka mer vara överdrivet och hjärnspöken hos visa politiker. Sätt polisen resuser på att hårdbevaka alla högerextrema muppar i Sverige, typ ND, SD, SDU,SMF, VAM,NFS och då skulle man antaligen minska antalet våldsbrott drastigt. <SLUT> |
Så då menar du, klein, att om vi spammar varandra med värdelösa mail så måste FRA kryptera dessa och det kommer i sin tur leda till att de lägger ner verksamheten, lagen upphör och svenskarna får leva lyckliga i alla sina dagar?
Yees. Get off the pain meds. |
Citat:
Alla som har gjort signaliseringkursen 1A i lumpen, har väl fått lära sig krypteringens grunder. ( M Blanketter osv. ) Att skicka man massa msg som är hårt krypterade, de äter resuser av FI. Även om FRA av har det fettaste klustret från HP, så kommer deras resuser ta slut också.. Men tro du det bli bättre av att FRA få läsa dina mail? Du tro inte terrorgrupperna hittar nya sätt att kommunicera? Vad är det som garanteras att dom raderas? Vad har du för rättskydd när pappa staten griper dig för terrorism bara för du fastnade i FRA filter? Vad har en journalist för skydd för att hans källor inte kartläggs av pappa staten? |
Välkomna till Kina v2.0!
|
Alliansen skjuter sig i foten. Opinionen är emot FRA-förslaget.
S,V och MP får en utmärkt fråga att gå till val på som verkligen engagerar folk. Idioter. |
Upprepningar gång på gång...., de flesta motargument som framkommer i den här tråden är ganska skrattretande.
|
Citat:
© = Centerpartiet Det intressetana är FRA lagen skall stoppa terrorism, jättebra, skriver alla under på.. Men kom ni ihåg när polisen började blockera barnporr adresser, jättebra tycker alla, sedan kommer det krafter som vill att polisen även skall börja blockera piratsajter, nästa steg blir kanske bli....? Politiker skall ha så lite verktyg som möjlig emot oss medborgare... |
Om TPB prövas och fälls juridiskt så är dom ju per definition olagliga, på samma sätt som barnporr, och ska självklart då också blockeras, det är väl inget konstigt...eller vad säger du klang...jag menar, klein..
Politiker ska inte ha NÅGRA verktyg emot oss medborgare, dom är ju satta där AV folket, men i din iver att raljera och provocera så tenderar du att förenkla saker lite... |
Citat:
Edit: Glömde att skriva: Det bästa vore också om alla ISP (som verkligen är emot denna lag) trycker på kraftigt och gör sin röst hörd. Bara det väger väldigt tungt! |
Missbrukas av vem och för vilket ändamål ? Jag förstår inte riktigt vad ni är rädda för, som jag sagt, jag gillar kanske inte att staten har koll på allt jag gör, men när det gäller just det här så är jag helt oberörd, tror ni att nån på FRA sitter och tjuvkollar era små gosemejl som ni skickar till flickvänner och fruar, eller kollar när ni försöker att sy ihop ett svartjobb som snickare eller...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
På sätt och vis gör vi oss alla skylldiga till brott. Jobbigt samhälle om vi hela tiden blev övervakade när vi t.ex. körde 5 km för fort så får vi automatiskt en böteslapp. Inget kul samhälle det. Att politiker (och inte minst tjänstemän) missbrukar verktyg och system om de kan är väl knappst ingen som tvivlar på? Men i detta fallet så försvinner folkets kontrollverktyg Offentlighetsprincipen bort, då detta gäller "rikets säkerhet". Mycket farlig kombination. |
Citat:
Piratsajter = brottslighet Terrorism = brottslighet Det finns inga som helst tecken på att Sverige skulle bli nästa Kina eller något annat åt det hållet som naiva internetrebeller och andra som vill rädda sin privata lekstuga skriker ut. |
Citat:
S har ju sagt att de ska rösta mot den här lagen. |
Citat:
Vi pratar alltså "LAG" nu - det är det som det ska beslutas om. Det är väl naturligtvis så att förespråkarna som lobbat för detta målar ut terrorism mm som det "enda" skälet. Men det är ganska rimligt att anta att FRA´s uppdragsgivare framöver kommer att stödja sig på gällande lag, när de intresserar sig för att kartlägga och spana efter precis vad de önskar..det är ju lagstadgat.. Nej, det är inte frågan om privata lekstugor, utan ett utan en fundamental hörnsten i demokratin Sverige som försvinner iom lagen. |
Jag är så gammal så när jag var liten var det kallt krig.
De onda avlyssnade och övervakade sina medborgare hela tiden och om man inte såg upp så skulle de ta över även här och alla bli avlyssnade och kontrollerade. De goda kämpade emot men för att kunna kämpa emot ordentligt så måste man i hemlighet kontrollera och avlyssna såna som man inte kunde lita på, de som inte förstod bättre utan trodde att de onda inte var så onda. Om man inte i hemlighet kontrollerade, avlyssnade och registrerade de här som man inte kunde lita på så skulle de onda ta över och så skulle de onda fortsätta med att kontrollera, avlyssna och registrera alla de i sin tur inte litade. Sens moral: Staten vill gärna avlyssna, registrera och kontrollera dig. Vill du det? För övrigt tror jag att vi missar lite hur stort det här kan bli. Svenska säkerhetstjänster byter regelbudnet information med andra säkerhetstjänster, eller för att uttrycka det rakt på sak, FRA och MUST och KSI och vad de nu heter är underleverantörer till CIA. Ett avlyssningssystem av den här dimensionen kommer naturligtvis att ingå som en del i ett världsomfattande övervakningsnät, där allas våra uppgifter, stort som smått, blir allmänt tillgängliga inom denna hemliga klubb. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Börja vi blockera hemsidor, så är vi snart till ett samhället som vi inte vill ha. Censur och blockering av sajter skall göras i yttersta undantag falls. Om vi släpper efter på den punkten kommer vi snart ha t.e.x relgiösa sekter som både förbjuda både det ena och det andra. Politiker är satta där av oss medborgare, men vi ser i den här frågan hur det skiljer i uppfattning mellan vanliga medborgare och politiker. Vi röstar var 4:e år, vi köper då en paket lösning. Jag hade hellre sett större inslag av direktdemokrati, där man på sikt avskaffa politiker, dom politiska partierna och ersätter dem med tjästemän som förvaltar besluten, sedan låter folk får rösta i olika frågor. |
För alla Stockholmare: en sista demonstration äger rum utanför riksdagshuset kl 8.00 imorgon bitti. Masa er upp ur sängen och gör något mer än att skriva om hur dum ni tycker att lagen är på Internet. Vi ses där.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson