WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   prq co-locaion (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29527)

Max 2008-09-13 10:00

Min står fortfarande stilla :(

Att det kan bli fel kan jag ta, men att inte få kontakt/svar är inte bra.
Gottfrid brukar ju alltid svara dygnet runt, hade de firmafest igår?

Jag ska åka bort idag och det känns inte direkt toppen att servern är nere och att det inte går att få tag på någon... (jag har mejlat alla mejladresser och lämnat meddelanden på alla olika nummer...)

edit:
nu kommer taxin till arlanda om 20 min, hade hoppats på lite kvalitetstid m barnen innan jag åker iväg istället för att mecka med detta...

om någon har alternativa telefonnr eller kontaktvägar till prq, skicka gärna ett pm eller mejl/tack

patrikweb 2008-09-13 15:30

Gottfrid var vaken runt 11:30 på IRC alla fall

jomper 2008-09-13 16:37

Det var lätt att missförstå vilka servrar som skulle beröras av nertiden eftersom subnätmasken var /22, dvs det var inte bara x.x.x.* som berördes vilket är lätt att tro om man inte har koll på subnetting.

Själv missade jag tidsangivelsen i ärenderaden. Den av mina coloburkar som berördes var nere till ca klockan 02, totalt drygt 5 timmar.

Max 2008-09-14 23:53

Tillbaka hemma igen. K från prq ringde mig vid 13-tiden, precis innan planet skulle lyfta och bad om ursäkt för sina 10 missade samtal från mig (han såg nog fel på en nolla, minst 100 var det nog snarare... ;) ) Det dröjde dock till 20-tiden och några samtal till innan alla sladdar,konfiguration etc gjorts 100% och allt var uppe.

Det gick alltså bra tillsut, men servern fick nertid på nästan 24 timmar vilket förstås inte är direkt önskvärt....

lactoz 2008-09-16 20:46

Nu är prq nere igen.

jomper 2008-09-16 20:51

En av mina burkar var nere i 17 minuter, den andra drabbade inte alls. Detta enl Pingdom.

jomper 2008-09-17 10:12

Vilket var helt fel. Det var bara grannburken som kom upp (mäter den också).

Ingen info, inga svar på mail, ingen som svarar på telefon..

al'Thor 2008-09-17 10:42

för mig var det inte helt nere, men otroligt långa svarstider och mycket packetlosses under en halvtimme igår kväll, sedan kom det igång ordentligt igen

jomper 2008-09-17 18:57

Det var tydligen en ddos-attack som gjorde att det gick segt / var nere igår. Min servers ip nullroutades i samband med det och inte förrän jag fick tag på gottfrid så löste det sig - det var inte min maskin som var målet för attacken. Surt att det ska behöva ta ett dygn innan allt kommer igång.

patrikweb 2008-09-17 19:00

Japp var DDoS, vet vad som var målet och vilken ungj*vel det var med. Jag fick även DDoS samtidigt senare på kvällen av samma person.

Ingen skada för mig i stort sätt, bara lite över 1.2Gbit som kom mot mig.

jomper 2008-09-17 19:52

Min burk fick inte vara uppe en timme ens. Nu går det dock att komma åt ilo-kortet så jag ser att burken i sig är igång men från den går det bara att komma åt det lokala subnätet.. :-I

BarateaU 2008-09-17 19:59

Är alla ute efter att möösha prq så alla andra stryker med?

jomper 2008-09-17 20:37

Det tror jag knappast, berör ju bara min burk. Den verkar inte vara riktigt frisk efter att ha blivit brutalt omstartad.

patrikweb 2008-09-17 20:56

Men är ju ett problem om man hostar alla sidor resten av världen inte vill hosta, blir ju lätt ett enda DDoS mål. Alltid någon sida någon vill DDoS då.

al'Thor 2008-10-08 12:40

Har varit stabilt och bra ett tag nu tycker jag, men har hat en del strul nu på förmiddagen. Fler som upplevt detta eller bara jag?

Lumax 2008-10-08 12:43

Om du är kund så borde du ha fått deras mail om att det är routingproblem på gamla STH0 (194.145.248.0/22)

acidflash 2008-10-10 04:10

Jag som är gammal kund får till och med dom här mailen, så jag är väldigt förvånad att många här som är nuvarande kunder inte har information som jag som icke kund har.

Max 2008-10-10 09:05

Felet var från kl 11 ca och mejlet stod som skickat då men dök inte upp hos mig förrän efter kl 15. Vet inte om det berodde på ngt hos mig eller hos prq.
(jag hade drygt 1 tim nertid)

al'Thor 2008-10-10 09:51

jag fick mailet till slut, enligt headern var det skickat nästan exakt kl 11, men jag fick det inte förens ett par timmar senare, strax efter jag hade postat här.

anledning till det låter jag vara osagt.

Norman 2008-10-10 15:09

Har du ditt mailkonto hostat på servern som var nere?
Om inte mailet kunde nå dig så kommer deras mailserver försöka skicka senare. Beroende på när den åter får kontakt med den server som hanterar din mail så kan det ta en del tid.

BarateaU 2008-10-10 15:12

Känns inte som nå vidare de där när ni skriver om nertiderna.
Låter som att det är dagligen.

acidflash 2008-10-10 16:18

Jag fick mailet 11:01 så jag tror nog inte felet har legat hos PRQ.

al'Thor 2008-10-10 19:21

Kom på nu att det nog kan ha varit greylisting som är anledningen. Det driftinfomailet var nog det första från dem till den mailservern.

lactoz 2008-10-19 20:24

Till alla kunder!

PRQs verksamhet har nu avyttrats till en grupp utländska investerare. Verksamheten kommer fortsätta precis som tidigare men den dagliga driften kommer ej längre hanteras av Gottfrid och Kristoffer. Mer information följer inom kort. Har du några frågor så är du väkommen att kontakta oss.

Undrar vad det innebär...

Spirre 2008-10-19 21:29

Sålt... de är väl de det innebär. sen tvivlar jag inte att Gottfrid lämnar över de till seriösa snubbar

patrikweb 2008-10-19 21:34

Frågan är vad dom nya ägarna kommer att göra, om man tar en UC på bolaget ser det inte så stabilt ut någon stans.

Men då han säljer precis innan första bokslutet ska komma så är det svårt att få reda på något exakt.

Men att exempelvis dom inte har kvar sin lina till Port80 säger väl lite om läget, just nu har dom ju ingen redundans på sitt nät kvar då.

ztream 2008-10-19 22:19

Dags att flyga till varmare breddgrader och bada i TPB-pengar lagom till rättegång kanske? :D

BarateaU 2008-10-20 10:14

Låter ju inge vidare, och de har inte skrivit ut någon mer inte vilket är lite suspekt.

smultronpuss 2008-10-20 12:51

Kan Swebits flytt från PRQ ha någonting med detta att göra?!

Base 2008-10-20 13:38

Tvivlar på att dom planerar flytta utomlands ;)
Tror dock säkert att dom iaf delvis gör det i förberedande för rättegången. Risken att dom åker dit är nog ganska överhängande (sen kan man tycka vad man vill om det) och då kan det vara ett smart drag att ordna upp sina affärer samt ev stasha undan sina pengar så att inte fogden kommer och mäter ut för IFPIs etc räkning.

robertsson 2008-10-20 14:55

Jag tycker det är ganska skrämmande att man som kund inte får nån info vad som händer.

acidflash 2008-10-20 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Jag tycker det är ganska skrämmande att man som kund inte får nån info vad som händer.

<!--QuoteBegin--PRQ.SE[/i]

Har du några frågor så är du väkommen att kontakta oss.
[/quote]

Har du testat det där?

robertsson 2008-10-20 20:57

[QUOTE=acidflash,Oct 20 2008, 17:34]
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson,Oct 20 2008, 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av (PRQ.SE)
Har du några frågor så är du väkommen att kontakta oss.
[/QUOTE
Har du testat det där?

Hur har man tänkt när man uppmanar XXXX antal kunder kontakta en, om man kan gå ut med ett mail till alla och informera direkt?

patrikweb 2008-10-21 01:24

Det som kan vara intressant är väl vad dom nya ägarnas mål är, men då dom inte sagt vilka dom är ännu så.

Men man kan fråga hur den ekomiska sitationen är, om man får betalning föreläggande på småsummer på några hundra exemelvis så känns det inte stabilt. Samt att deras redundanta lina till P80 är borta.

Men nya ägarna kanske har mycket pengar.

Jine 2008-10-21 02:37

Jag kan dock säga att jag tänker flytta alla servrar jag har hos PRQ till nåt annat ställe.
Detta fungerar inte längre, oregelbunden downtime. Konstig support. Allmänt o-organiserat och dessutom byter ägare till skumma "utländska investerare"

Ciao!

PRQ 2008-10-21 22:53

Det som ligger uppe är bara ett snabbmeddelande från när det hela blev klart. Mer kommer upp på hemsidan + mailas snart när vi satt oss ner med nya folket och skrivit något mer "officiellt". Just nu är det mer praktiska frågor som ska lösas.

Patrikweb: PRQ AB har intakt aktiekapital, inga anmärkningar och inget skuldsaldo. Det finns bara några ansökningar från när jag var sjuk en längre tid i somras. Inga av de beror på likviditetsproblem.
Har tyvärr slarvat bort PDFen av årsredovisningen så jag har den bara på papper, men den bör ju komma upp hos Bolagsverket snart.

Det har varit lite nertid på grund av att den befintliga routern är överbelastad (därför den inte tål DDoS särskilt bra heller). Första nya ägarna gör är att uppgradera de delarna av nätet - får se om det blir redan nu till helgen eller inte.

Verksamheten kommer drivas vidare med exakt samma policies som tidigare, men (som sagt) med större resurser. Vissa förändringar i tjänstepaketen kommer ske, men inget drastiskt.

För övrigt hade jag knappast avyttrat något jag tillbringat större delen av min vakna tid med i 4.5 år om jag inte vore helt säker på att nya ägarna kan ta hand om det bra. Och ja, vi har VÄLDIGT bra skäl till varför försäljningen sker.

Några frågor så PMa här, ring eller maila.

PS. Några piratmiljoner har jag tyvärr inte. Inte ens några kilo judeguld från andra världskriget. Däremot ska jag dra igång en liten konsultverksamhet inom utveckling/admin eftersom jag faktiskt måste äta.

//G

PRQ 2008-10-23 18:51

Eftersom herr Patrikweb praktiserar sin favoritsysselsättning här på WN - att smutskasta konkurrenter - så har jag postat årsredovisningen för 2007 online innan den syns från Bolagsverket.
Lite dumt format, menmen... http://prq.se/arsred_2007/
Som ni kan se är det inte någon katastrof på redovisningsfronten. Jag tvivlar visserligen på att Patrikweb kan läsa en årsredovisning, men för er övriga kan det ju vara intressant om det finns några tvivel.

//G

Magnus_A 2008-10-23 21:06

Inget lysande resultat direkt. Förlust i rörelsen redan före avskrivningar, och sedan avskrivningar med löjligt låga procentsatser som ni inte ens lyckas specificera i årsredovisningen. Har verkligen er revisor godkänt det där? Utan aktieägartillskott hade aktiekapitalet varit förbrukat för länge sen, men ni lyckas ändå inte återställa aktiekapitalet helt. Är detta hela sanningen om PRQ:s ekonomi så har ni varit riktigt illa ute.

PRQ 2008-10-23 21:42

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Oct 23 2008, 21:06
Inget lysande resultat direkt. Förlust i rörelsen redan före avskrivningar, och sedan avskrivningar med löjligt låga procentsatser som ni inte ens lyckas specificera i årsredovisningen. Har verkligen er revisor godkänt det där? Utan aktieägartillskott hade aktiekapitalet varit förbrukat för länge sen, men ni lyckas ändå inte återställa aktiekapitalet helt. Är detta hela sanningen om PRQ:s ekonomi så har ni varit riktigt illa ute.
Nej, det är absolut inte lysande (fast idag är egna kapitalet >100k), och att ekonomin inte är särskilt bra är en av anledningarna till att det avyttras. Visserligen är en hel del investeringar i infrastrukturen, men verksamheten hämtade sig aldrig riktigt ekonomiskt sedan razzian.
Däremot finns det ingen substans i det du anmärker på gällande avskrivningstiderna. Det är faktiskt en hel serverhall med allt vad det innebär av utrustning och installationer m m som skrivs av på längre tider än t.ex. datorutrustning.

Förresten hävdade Patrikweb (iaf indirekt) att Port80-transiten blev nerstängd på grund av utebliven betalning, vilket är fel.
Jag vill ogärna gå in på detaljer eftersom Port80 trots allt är en riktigt bra leverantör där jag dessutom känner många kompetenta och trevliga anställda, men att vi gjorde en uppgörelse och sa upp alla tjänster från P80 berodde på agerande från en viss högre chef på P80 som försökte sabotera vår verksamhet på grund av en ett år gammal personlig konflikt mellan mig (G) och honom.
Efter ganska många hetsiga samtal mellan våra juridiska ombud och en polisanmälan gjorde ledningen upp med oss efter att vi sökt särskild handräckning hos KFM. Det var en riktigt obehaglig historia, men det slutade till vår belåtenhet utan att något viktigare än chefens ego skadades och utan att någon kund påverkades negativt.
Full redundans vad gäller inkommande fiber kommer för övrigt återställas, men just nu är det mycket annat som har högre prioritet.

//G

Jine 2008-10-23 22:30

PRQ!

Jag vill inte direkt föra nån diskussion med er här på forumet, men skulle ni vilja vara så vänliga att svara på mail?

Ämne: "Hej, ang. uppsägning av co-location!"

Mvh Jim "Jine" Nelin
[email protected]

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson