WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Nytt mångmiljonkrav mot The Pirate Bay (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29372)

claes 2008-05-19 10:07

iTunes Store säljer massor av musik utan DRM-skydd, det som kallas iTunes+.

Dessutom i 256 kbit/s AAC som i alla fall mina trötta arbetaröron har svårt att skilja från originalet.

Jag är förvånad över hur mycket jag börjat handla. Ett skäl är att det är enkelt, fungerar direkt från min dator, min iPhone eller min AppleTV när man sitter i soffan, ett annat är att det blir rätt och inga fjortiz-codadeee id3-spescialz, ett tredje är, som Steve Jobs så korrekt konstaterar, att det är god karma att inte stjäla.

Jag tycker faktiskt Apple ska ha cred för att man byggt upp en infrastruktur som fungerar så fantastiskt bra att den nu är världens största skivaffär när inte en enda konkurrent lyckats ta sig över gärdsgården. Och kom inte ylandes om att "jag hade köpt om det hade kostat hälften så mycket" för det hade ni inte. Eller om att musiken inte finns i .ogg.

Wojt 2008-05-19 13:44

Angående Adobe Photoshop...

Det skulle inte finnas så många duktiga grafiker om de inte piratkopierat programvaran. Det är många unga som sitter och lär sig Photoshop från grunden genom att leka och pröva sig fram i flera år.

De kanske köper programmet när de väl börjat tjäna pengar på det. Men skulle de fått betala från första början hade de nog inte lärt sig överhuvudtaget för de hade inte haft råd att köpa.

clonix 2008-05-19 16:23

Wojt.....seriöst du måste skämta!!??!

Fan jag har alltid velat bli en vass .. F1 förare.... kanske skulle åka till Monaco
etc och göra inbrott i bilstallen.... mecka lite med motorerna.. dra i lite reglage...
knappa lite på deras datorer... Visst det kanske inte är lagligt att göra inbrott....
Men vadå det gör väl inget för jag lär mig ju massa! =)

*Knipsar med fingrarna framför Wojts ögon.... halå..halåå... dags att vakna ur din drömvärld*

De kanske köper programet när dom väl börjar tjäna pengar... haha!

Wojt.. kan inte du låna mig 25 k jag skulle behöva handla ny dator och stor skärm...!?!?

Alltså jag har inga pengar just NU!.... men richard som är skyldig min polare kalle pengar om han betalar kalle så kan kalle betala till mig och såvida det inte dyker upp några oväntade andra kostnader eller inköp och he-vetet fryser till is...
DÅ ska du få dina pengar.... jag LOVAR! :)... deal ?

grazzy 2008-05-19 16:39

Clonix, är du typ full?

Att jämföra att en 15-åring installerar en kopia av ett program (vilket inte kostar adobe en spänn mer än suverän gratis marknadsföring) med att sabotera en f1-bil. Det är nog du som borde vakna upp.

Däremot är det inte sagt att tpb gör en bra grej, det är många som piratkopierar för arbetsbruk därifrån garanterat. Innan torrents var det bara 14åringarna och deras kompisar som hade tillgång till warez. Bättre förr!

Conth 2008-05-19 17:48

Citat:

Originally posted by WebboT@May 19 2008, 07:53
Westman, jag tror faktiskt att Google gör allt dom kan för att filtrera bort t.ex. olagliga .mp3 filer som hamnar i deras index när dom spindlar webben.
Men det är nog inte helt lätt för dom eftersom det finns fullt lagliga .mp3'or där ute.

Hehe, kan inte låta bli att småle. Vad grundar du detta på, dvs att du tror det...?

Jag tror att Google tjänar stora pengar på att indexera detta material... :P

gummianka 2008-05-19 18:40

Vill du ha en site som inte indexeras av Google så är det ju inga som helst problem (helt seriöst alltså, att ha en privat sida är väl inga problem) men är det sen så att du har mp3 filer där, som Google indexerar, så ligger dom på DIN sida och DU är ansvarig, så enkelt.
Google skulle ju dessutom inte existera utan "TPB", medans det omvända inte gäller....

Sen är det bara en 15 åring som kan tro att kreativiteten kommer från en programvara...

Conth 2008-05-19 20:04

Citat:

Originally posted by gummianka@May 19 2008, 06:45
Sen det här tramset att "det finns inga alternativ"....bara för att jag tycker jag tycker Masserati har en dålig försäljningskanal i Sverige så gör det ju inte att det är okej att sno en och säga "men dom får skylla sig själva", det ÄR ingen mänsklig rättighet att ha tillgång till all världens musik och film....
Det kanske är "trams" rent juridiskt. Det är självklart att du har rätt enligt lagen.

MEN verkligheten ser inte ut som du vill riktigt. Samma person som ALDRIG skulle tänka tanken att stjäla en femtioöring av en annan person kan glatt hyra in svart svart arbetskraft för en liten renovering hemma. Båda sakerna är olagliga men i folks rättsmedvetande är det en stor skillnad.

För mig är det samma sak med detta. Jag vet att det juridiskt är fel, men så länge som musikbranschen vägrar att anpassa sig till vad folk vill ha, just med dina argument: "Folk ska handla på våra villkor, för vi har RÄTT, därför struntar vi att ge folk vad dom efterfrågar", blir det i allafall stor skillnad rent moraliskt för mig... Fast det är formellt fel... :huh:

Det löjliga är att jag tror alla skulle tjäna på en bra, billig och laglig tjänst. Varje såld kopia kostar minimalt för försäljaren och volymerna skulle explodera om priset sjönk kraftigt...

Sedan gör du det "vanliga" felet att jämställa en digital kopia med att stjäla en vara. Det spelar inger roll hur många gånger branschen säger att det är stöld, det är inte stöld, det är ett brott mot upphovsrätten. Och att säga att varje digital nedladdning är en utebliven försäljning drar ju bara ett löjets skimmer över det hela. Misstänker att 90%(?) av nedladdningarna inte hade lett till en försäljning (inte med dagens priser i alla fall)

WebboT 2008-05-19 20:30

Varför måste TPB alltid ställas mot andra saker när det ska diskuteras om det är rätt eller fel.
Ena minuten är det - Google gör ju samma sak så varför kan inte TPB göra det? huuh!
Nästa minut jämförs det med folks anlitande av svart arbetskraft, huuh!

Min granne slår sin fru, har jag då per automatik rätt att slå min fru?

Westman 2008-05-19 20:38

Citat:

Originally posted by gummianka@May 19 2008, 18:40
Vill du ha en site som inte indexeras av Google så är det ju inga som helst problem (helt seriöst alltså, att ha en privat sida är väl inga problem) men är det sen så att du har mp3 filer där, som Google indexerar, så ligger dom på DIN sida och DU är ansvarig, så enkelt.

Jag ska inte behöva säga till söktjänsterna att jag inte vill indexeras och jag ska inte behöva använda mig av noindex osv. och det borde alla som benhårt håller på UrL i dess nuvarande form hålla med om. Eller? Fundera på det. ;)

Citat:

Google skulle ju dessutom inte existera utan "TPB", medans det omvända inte gäller....
Va? :blink:

totoo 2008-05-21 23:40

Citat:

Originally posted by WebboT@May 18 2008, 10:21
Kul att se att det är så många som tycker att det är ok att kopiera andras arbete som musik, film och programvaror.
Sen dyker det upp trådar lite då och då där någon har fått sina bilder, texter eller rent av hela sajten kopierad.
Då är det helt plötsligt inte ok med kopierade verk.
För att citera Clonix lite längre upp i tråden:
"Alltid lika kul med dubbelmoralen som finns i detta land"

Men det där resonemanget håller inte så bra, det tror jag du förstår själv.
Jag piratkopierar ganska mycket musik och film. Orsak? Jag vill höra och titta på materialet, det är ett intresse.

Men jag kopierar inte någons site och sätter upp en kopia som använder deras arbete. Orsak? Jag skulle aldrig sno någons design och tjäna pengar på deras arbete, det känns så avlägset så en sådan grej skulle jag nog aldrig kunna göra. Precis lika lite som jag inte gör en Ripp-off på alla låtar och filmer som jag laddar ner.

Däremot om någon vill ladda ner en av mina siter och ha lokalt och leka med så får de väl göra det - precis som jag gör med musiken.

Varför köper jag inte allt istället för att ladda ned det? Därför att så stort intresse har jag inte av det och så mycket pengar har jag heller inte. Så ingen förlorar på att jag laddar ned något jag ändå inte skulle köpa. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en film om dagen, men det är ungefär vad som laddas ned. Skadar det något att jag roar mig lite om kvällarna på ingens bekostnad?

Nu talar jag inte för mig själv, jag vet att de flesta resonerar på det här sättet.

Din jämförelse gäller två helt skilda frågor, och det har inget alls med dubbelmoral att göra.

Citat:

Originally posted by clonix@May 19 2008, 16:23
Wojt.....seriöst du måste skämta??
Fan jag har alltid velat bli en vass .. F1 förare.... kanske skulle åka till Monaco
etc och göra inbrott i bilstallen...

Det där var det mest bortkomna jag läst på länge. Du borde veta att det Wojt säger är helt sant, det inser du va? Fattar du hur många skickliga grafiker vi har på gymnasivenivå och liknande som aldrig hade haft resurserna att köpa en licens? Jag känner flera både 2D och 3D-designers i spelindustrin som började i gymnasie/högstadieåldern som aldrig hade haft samma kompetens om de hade börjat med grafik när de var 25 och hade råd att köpa mjukvaran.

Wojt har helt rätt i det han säger, men det fattar du själv, eftersom ditt exempel skulle bidra till samma effekt - förutom att du även skadar någon på köpet, vilket man med piratkopiering inte gör (i alla fall inte i det sammanhanget där man ändå inte har råd att köpa en licens).

WebboT 2008-05-22 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av totoo
Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Kul att se att det är så många som tycker att det är ok att kopiera andras arbete som musik, film och programvaror.
Sen dyker det upp trådar lite då och då där någon har fått sina bilder, texter eller rent av hela sajten kopierad.
Då är det helt plötsligt inte ok med kopierade verk.
För att citera Clonix lite längre upp i tråden:
"Alltid lika kul med dubbelmoralen som finns i detta land"

Men det där resonemanget håller inte så bra, det tror jag du förstår själv.
Jag piratkopierar ganska mycket musik och film. Orsak? Jag vill höra och titta på materialet, det är ett intresse.

Men jag kopierar inte någons site och sätter upp en kopia som använder deras arbete. Orsak? Jag skulle aldrig sno någons design och tjäna pengar på deras arbete, det känns så avlägset så en sådan grej skulle jag nog aldrig kunna göra. Precis lika lite som jag inte gör en Ripp-off på alla låtar och filmer som jag laddar ner.

Däremot om någon vill ladda ner en av mina siter och ha lokalt och leka med så får de väl göra det - precis som jag gör med musiken.

Varför köper jag inte allt istället för att ladda ned det? Därför att så stort intresse har jag inte av det och så mycket pengar har jag heller inte. Så ingen förlorar på att jag laddar ned något jag ändå inte skulle köpa. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en film om dagen, men det är ungefär vad som laddas ned. Skadar det något att jag roar mig lite om kvällarna på ingens bekostnad?

Nu talar jag inte för mig själv, jag vet att de flesta resonerar på det här sättet.

Din jämförelse gäller två helt skilda frågor, och det har inget alls med dubbelmoral att göra.

När du tankar ner film så antar jag att du gör det via en torrent client? Det betyder att du inte bara tankar ner filen för eget bruk, utan ochså sprider filmen till xxx antal personer som kanske bränner och säljer.....

Med ditt resonemang skulle någon kunna spara ner en hel sajt du äger och sen lägga upp den som en torrent så att alla som inte har råd med en egen design ska kunna tanka ner den. Den som tankade ner designen från början använder den enbart "lokalt" för eget bruk, men andra kan ta del av den via en torrent och eventuellt använda den kommersiellt. Ok?

Ett annat exempel.
Säg att jag på nåt sätt kommit över digital kopia av en ny unik husritning från en riktigt "dyr" arkitekt. Denna ritning har beställts av en person av för det ringa priset av 450 000 kr.
Jag som är i färd med att bygga ett hus i samma stad, ja t.o.m. samma kvarter tycker att denna gratisritningen passa mig perfekt eftersom jag aldrig skulle ha råd att anlita en dyr arkitekt. Arkitekten har ju inte förlorat ett öre på detta, men tycker du att det är ok?

Som jag uppfattar ditt resonemang är att du tycker att allt digitalt material är ok att kopiera så länge man använder det för eget bruk, eller?

totoo 2008-05-22 01:25

Tack, alltid kul med galanta kontringar av klass. :)

Svarar nedan

Citat:

Originally posted by WebboT@May 22 2008, 00:32

När du tankar ner film så antar jag att du gör det via en torrent client? Det betyder att du inte bara tankar ner filen för eget bruk, utan ochså sprider filmen till xxx antal personer som kanske bränner och säljer.....
Med ditt resonemang skulle någon kunna spara ner en hel sajt du äger och sen lägga upp den som en torrent så att alla som inte har råd med en egen design ska kunna tanka ner den. Den som tankade ner designen från början använder den enbart "lokalt" för eget bruk, men andra kan ta del av den via en torrent och eventuellt använda den kommersiellt. Ok?

Alla som har tillgång till min site, antingen ursprungspersonen (som laddade ned den först) eller de som han delar med sig till är i precis samma sits. Min site finns tillgänglig att ladda ned, och deras individuella intentioner avgör hur besvärad jag blir. Vad ursprungspersonen tänker göra spelar precis lika mycket roll som de övriga torrent-användarna - såklart. Jag blir inte argare på ursprungspersonen bara för att han delar ut materialet till nån idiot ("person 2) med andra ideer, det är fortfarande person 2 som ställer till med besvär om han använder materialet kommersiellt.

Citat:

Ett annat exempel.
Säg att jag på nåt sätt kommit över digital kopia av en ny unik husritning från en riktigt "dyr" arkitekt. Denna ritning har beställts av en person av för det ringa priset av 450 000 kr.
Jag som är i färd med att bygga ett hus i samma stad, ja t.o.m. samma kvarter tycker att denna gratisritningen passa mig perfekt eftersom jag aldrig skulle ha råd att anlita en dyr arkitekt. Arkitekten har ju inte förlorat ett öre på detta, men tycker du att det är ok?

Nu vinklade du ju det hela till något osannolikt igen. Det gör du naturligtvis avsiktligt för att få en bra kontrast, men ja, jag tycker det är "ganska" okej, även om det naturligtvis är en knepig situation att bygga en identisk kopia av grannens lyxvilla.

Men en i princip identisk kopia kan man göra även utan denna ritning, helt lagligt, men med samma nivå av märkligt beteende.

Problemet i detta fall är inte att man kopierar någons ritning, utan snarare att man snor någons design - med eller utan ritning. Jag själv skulle inte göra en sådan sak, det är lite av en gråzon skulle jag tro.

Kopian av ritningen tycker jag alltså inte har någon betydelse, utan det är snarare konstruktionen av det hela som är det fula.

Samma sak skulle gälla en bild. Att råka komma över någons foto och sätta upp på väggen hemma är en sak, men att sätta ut den offentligt på stan är en annan grej.

Citat:

Som jag uppfattar ditt resonemang är att du tycker att allt digitalt material är ok att kopiera så länge man använder det för eget bruk, eller?

Jag vet faktiskt inte hur jag ska besvara den. Alltså jag förespråkar inte piratkopiering, jag tycker absolut att alla som producerar något ska få betalt för det. Däremot är det viktigt att skilja på stöld (någon förlorar pengar/produkt/intäkt) och att kopiera något som inte har någon effekt hos upphovsmannen.

Men jag tycker inte att någon ska ha dåligt samvete för att ha laddat ned någon låt eller film som han/hon ändå aldrig skulle köpa, för det finns ingen förlorare, bara en vinnare.

Sen om torrenttekniken (som du tangerade tidigare) leder till att en nedladdning också är en uppladdning så kan man väl tycka att problemet blir mer komplext eftersom man delar med sig av materialet, men det är ändå den enskilda personen som laddar ned som får ta sitt egna ansvar. Jag kan ju aldrig ansvara för vad andra gör med materialet de laddar ned. Om de laddar ned material för att spara pengar så får det gärna resultera i bakslag för deras del, men det har inte jag med att göra.

claes 2008-05-22 01:36

Citat:

Originally posted by totoo@May 22 2008, 01:25
Däremot är det viktigt att skilja på stöld (någon förlorar pengar/produkt/intäkt) och att kopiera något som inte har någon effekt hos upphovsmannen.
Menar du att enbart folk som producerar fysiska saker ska åtnjuta skydd från att bli bestulna?

totoo 2008-05-22 01:54

Citat:

Ursprungligen postat av claesm
Citat:

Däremot är det viktigt att skilja på stöld (någon förlorar pengar/produkt/intäkt) och att kopiera något som inte har någon effekt hos upphovsmannen.

Menar du att enbart folk som producerar fysiska saker ska åtnjuta skydd från att bli bestulna?

Alltså varje enskilt användande av en obetald produkt får försvaras av aktuell användare. Det måste man ju klargöra först.

Sen vill jag bestämt påstå att s.k. "stölder" av mjukvara (piratkopiering) inte nödvändigtvis genererar en förlust hos producenten - vilker inte gäller den som producerar fysiska produkter i dagsläget. Hur det ser ut om 50 år vågar jag inte uttala mig om, men när man kan kopiera en V70 istället för att köpa en så blir det problem av en klart värre karaktär, men vi lämnar det och skapar en ny tråd när det är dags va? ;)

Effekten av "stölden" i dessa två fall är ju helt skilda. I mjukvarufallet är det en eventuell förlorad försäljningsintäkt, och i hårdvarufallet är det förlorad inventarie + eventuell förlorad försäljningsintäkt (alltså en helt annan problembeskrivning).

Jag tycker förövrigt att alla har rätt att skydda sina produkter och att alla ska få ta betalt för sitt arbete.

Situationen är komplicerad, jag försöker verkligen hitta på någon enkelt definierbar logik för en rättvis verklighet kring detta, men jag har inte fått ihop något bra... Jag kanske kommer på något framöver.

Hur som helst så kvarstår ett faktum - all piratkopiering är inte en förlust för producenten. Viss piratkopiering har faktiskt en vinnare (piraten) och ingen förlorare överhuvudtaget (i fallet då piraten ändå inte tänkte köpa varan). Det är en unik och ultimat effekt inom mjukvaruvärlden.

Men naturligtvis leder piratkopieringen i det stora hela till minskade intäkter för producenten, och det är ett problem - det förstår nog alla. Jag har tyvärr inte lösningen på det problemet. Men det bästa man kan göra, som t.ex. film- och skivindustrin har så ofattbart svårt att förstå är att erbjuda tjänster som inte går att piratkopiera på ett tillfredsställande sätt. För filmindustrin är det kanske svårt eftersom en nedladdad bluerayfilm i ett hembiosystem är riktigt grymt, men biograferna är fortfarande ett starkt alternativ för dem som inte har en bra anläggning hemma. Livespelningar på musikfronten är ju alltid något som kommer dra folk. När piratkopieringen blir oövervinnerlig så får man som producent/upphovsman byta affärsidé/nisch, så enkel är verkligheten.

WebboT 2008-05-22 02:10

Citat:

Tack, alltid kul med galanta kontringar av klass. :)

Svarar nedan

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT

Alla som har tillgång till min site, antingen ursprungspersonen (som laddade ned den först) eller de som han delar med sig till är i precis samma sits. Min site finns tillgänglig att ladda ned, och deras individuella intentioner avgör hur besvärad jag blir. Vad ursprungspersonen tänker göra spelar precis lika mycket roll som de övriga torrent-användarna - såklart. Jag blir inte argare på ursprungspersonen bara för att han delar ut materialet till nån idiot ("person 2) med andra ideer, det är fortfarande person 2 som ställer till med besvär om han använder materialet kommersiellt.

Citat:

Ett annat exempel.

Nu vinklade du ju det hela till något osannolikt igen. Det gör du naturligtvis avsiktligt för att få en bra kontrast, men ja, jag tycker det är "ganska" okej, även om det naturligtvis är en knepig situation att bygga en identisk kopia av grannens lyxvilla.

Men en i princip identisk kopia kan man göra även utan denna ritning, helt lagligt, men med samma nivå av märkligt beteende.

Problemet i detta fall är inte att man kopierar någons ritning, utan snarare att man snor någons design - med eller utan ritning. Jag själv skulle inte göra en sådan sak, det är lite av en gråzon skulle jag tro.

Kopian av ritningen tycker jag alltså inte har någon betydelse, utan det är snarare konstruktionen av det hela som är det fula.

Samma sak skulle gälla en bild. Att råka komma över någons foto och sätta upp på väggen hemma är en sak, men att sätta ut den offentligt på stan är en annan grej.

Citat:

Jag vet faktiskt inte hur jag ska besvara den. Alltså jag förespråkar inte piratkopiering, jag tycker absolut att alla som producerar något ska få betalt för det. Däremot är det viktigt att skilja på stöld (någon förlorar pengar/produkt/intäkt) och att kopiera något som inte har någon effekt hos upphovsmannen.

Men jag tycker inte att någon ska ha dåligt samvete för att ha laddat ned någon låt eller film som han/hon ändå aldrig skulle köpa, för det finns ingen förlorare, bara en vinnare.

Sen om torrenttekniken (som du tangerade tidigare) leder till att en nedladdning också är en uppladdning så kan man väl tycka att problemet blir mer komplext eftersom man delar med sig av materialet, men det är ändå den enskilda personen som laddar ned som får ta sitt egna ansvar. Jag kan ju aldrig ansvara för vad andra gör med materialet de laddar ned. Om de laddar ned material för att spara pengar så får det gärna resultera i bakslag för deras del, men det har inte jag med att göra.

du e ju hal som en ål... :blink: har inga fler kontringar nu...

jo en, en enkel ja/nej fråga:
Om digital kopiering inte existerat...tror du att mjukvaru/film/musikindustrin hade tjänat mer pengar i Kina, Ryssland och Taiwan?

totoo 2008-05-22 02:30

Ja det är jag övertygad om, och de där stora pirattillverkarna som gör nästan identiskt material och tjänar bra med pengar på skiten borde åka dit så att det bara visslar om det.

Dock måste jag vara lite vågad och säga att piratkopiering ibland ställer till med ökad ekonomisk rättvisa.
Vi tar nån som Britney Spears... Hon är säkert miljardär i svenska kronor - trots piratkopieringen. Om hon hade haft $10 000 000 om piratkopiering inte fanns, och skivorna hade samma höga pris som idag... Hade hon varit värd dessa pengar? Naturligtvis är en persons värde svårbesvarat, men man kan ju undra hur högt värde musik ska ha. Att världens stora artister är mäkta överbetalda är de flesta överens om i alla fall. Så länge de är svinrika och inte vad vad de ska göra med sina pengar (trots att de är 25 år gamla) så ska de inbilla sig att just dem är förlorarna i denna värld. Det är naturligtvis en liten utstickare från den tidigare diskussionen, men artisterna är sällan de äkta förlorarna.

claes 2008-05-22 05:50

Citat:

Originally posted by totoo@May 22 2008, 02:30
... de där stora pirattillverkarna som gör nästan identiskt material och tjänar bra med pengar på skiten borde åka dit så att det bara visslar om det...

...piratkopiering ibland ställer till med ökad ekonomisk rättvisa...

...om hon hade haft $10 000 000 om piratkopiering inte fanns, och skivorna hade samma höga pris som idag... Hade hon varit värd dessa pengar?

...men man kan ju undra hur högt värde musik ska ha...

...artisterna är sällan de äkta förlorarna...

Är det du som ska avgöra detta? Vad som är "rättvist" i samhället? Vem som ska få tjäna vad?

totoo 2008-05-22 10:13

nej nej, jag bestämmer ingenting, men det exemplet är ju en högst generell åsikt, och säkert även din. Det där var mest en filosofisk spin-off som inte hade så mycket med något att göra, men fortfarande ett ganska intressant ämne.

Den åsikten är ju en av de främsta bakomliggande motiven till all världens illegala nedladdning. Att det är ett överpris på allt material, och "förloraren" går ändå ut som en orubbad vinnare när man tittar på bankkontot. Det går ingen nöd på Britney (för att fortsätta på exemplet). Så länge hon håvar in långt mer pengar än vad hon vet hur man gör sig av med så kommer folket, piraterna och alla andra(?) att se henne som vinnaren i slaget ändå. Det har inget med mina åsikter att göra.

PRQ 2008-05-24 08:43

Jag tänker inte ge mig in i den här debatten ordentligt IGEN, men tre saker är väl värda att kommenteras:
1. En icke negligerbar andel av materialet på TPB är faktiskt fullt lagligt att kopiera. T.ex. är det faktiskt många artister som släpper eget material på TPB. Situationen hade nog varit ganska så annorlunda om TPB uttryckligen förbjöd/motverkade lagligt material.
2. En torrentfil (i kombination med trackern) är inte så mycket mer än ett förfinat sätt att länka.
3. Var f-n är den där biljonen fantasiljarder TPB ska ha dragit in på det hela? Jag vill ha lite av den, så jag kan gå i pension när jag är 25 och sitta under en palm på en tropisk strand och bli serverad paraplydrinkar av min personliga butler! :-)
T o m åklagaren med sin i övrigt mycket vilda fantasi hävdar en omsättning på 1.2 miljoner på 1.5 år. Verkligen en rejält tilltagen budget för en top 100-site, eller hur? (PS. Bara hårdvaran som köptes under den perioden gick på uppemot halvmillen)

WebboT 2008-05-24 09:02

Citat:

Originally posted by PRQ@May 24 2008, 01:43

1. En icke negligerbar andel av materialet på TPB är faktiskt fullt lagligt att kopiera.

Inte för att det leder till nåt, men det var intressant att notera att du anser att en andel av materialet på TPB är lagligt att kopiera
Det betyder att du tycker att den andra andelen av materialet på TPB är olagligt att kopiera
Är det en ny inställning från er sida?

gummianka 2008-05-24 09:47

Fast du blandar väl ihop siffrorna lite, att man beräknar att TPB orsakat ett inkomstbortfall för berörda parter på en anselig mängd miljoner dollar är en sak, att TPB inte har tjänat dom pengarna istället tror jag alla med en normalbegåvning eller strax däröver förstår, men om jag förstör värden för Ditt företag motsvarande säg en miljon, så antar jag att du vill ha ersättning i relation till Det beloppet, och inte vad sabotaget eller brottet kostade mig att utföra.

Att man sen lagt det på 1.2 miljoner har väl mer med rent juridiska/"tekniska" aspekter att göra, det vet man att man kan bevisa, och det är en summa tillräcklig för att dra det över en gräns där brottet får anses vara grovt.
Jag kan gärna erkänna att jag har dålig insikt i vilka siffror det rör sig om, men jag kan säga såhär, jag har svårt att få ihop dom siffror det talas om när det gäller blondinbella.se och TPB (alltså, jag gör Ingen jämförelse mellan dessa sidor, och inser att det finns enorma skillnader, men bortsett från det, sett till antalet besökare så tycker jag att siffrorna som nämns inte "går ihop")

gummianka 2008-05-24 11:19

Citat:

Originally posted by Conth@May 19 2008, 20:04

Det löjliga är att jag tror alla skulle tjäna på en bra, billig och laglig tjänst. Varje såld kopia kostar minimalt för försäljaren och volymerna skulle explodera om priset sjönk kraftigt...

Sedan gör du det "vanliga" felet att jämställa en digital kopia med att stjäla en vara. Det spelar inger roll hur många gånger branschen säger att det är stöld, det är inte stöld, det är ett brott mot upphovsrätten. Och att säga att varje digital nedladdning är en utebliven försäljning drar ju bara ett löjets skimmer över det hela. Misstänker att 90%(?) av nedladdningarna inte hade lett till en försäljning (inte med dagens priser i alla fall)

Men är du så naiv, eller har du sån bristande insikt, att du tror att 200 kr för en DVD speglar produktionspriset för DVD´n ?
Det har aldrig slagit dig att det du betlar för är lönen till alla dom personerna som står listade i 10 minuters eftertexter till varje film, och att den kostnaden är samma oavsett om du köper en skiva eller om du betalar för en nedladdning...

Kan man inte se det så kan man såklart inte heller förstå, att medans JT självklart inte lider av en eller 1000 enskilda nedladdningar, så för en mindre artist så är marginalerna mindre och kan bli det som avgör om man kan fortsätta med det man gör...jag tycker att "second take" på tom´s hardware tar upp detta på ett ganska bra sätt när det gäller spelindustrin...

PRQ 2008-05-24 12:49

Vafan, forumet buggade ur av min edit?! Får skriva om eländet och återkomma.
(svordom)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson