![]() |
Rickard, du menar att jag aldrig skulle eller kan lägga på adsense reklam på en forum service, som alla andra gör?
Vad kunde jag ha gjort praktiskt som jag inte gjort för att för Google iligalt innehåll inte ska komma in på ett forum? Jag tycker det är så väldigt lätt för dig som har en site/siter som du har 100% kontroll på och försvara Google och lägga all skuld på mig. Visst, man kan ju hävda att alla siter med 3:e parts innehåll inte är möjlig att ha full kontroll på och därmed inte möjliga att ha adsense annonser på. Rikard, jag anser mig inte vara skyldig, jag har läst och godkänt Googles villkor och därför tagit mitt ansvar enligt avtalet och arbetat intensivt och aktivt och gjort mitt yttersta för att alla forum ska vara fria från iligalt innehåll. Om en polis arbetar aktivt, brottsförebyggande samt ingriper vid brott, ska man då fängsla polisen vid ett lyckat brott? |
Rickard, problemet är att adsense inte hjälper till att lösa problemet. De säger "det finns sidor på ditt adsense-konto vi inte gillar, du får manuellt sortera bort dem ifall du vill köra adsense-annonser".
Det _går_ inte att manuellt sortera bort material innan publikation ifall man driver ett stort forum eller tjänster som *host* är drivna med extern data. |
Det borde dock vara ganska enkelt att med valfritt språk (exempelvis php) kontrollera om en sida innehåller adult/warez, och i så fall strunta i att visa reklam. Detta fungerar dock endast för text.
|
radioaktivitet, det är precis vad jag har gjort. I många fall handlar det om en länk, som:
http: // hejhoppserver.com/finafinsken/hejhepp.zip |
Citat:
Citat:
Citat:
Jag är säker på att du arbetat hårt för att få forumen rena. Frågan är dock är det fel av Google att stänga ditt konto om de anser att du inte lyckats? Inte vet jag, men de verkar ju anse det, och det räcker ju. |
Men jag är övertygad om att detta inte handlar om att jag har några forum som har slunkit igenom mitt granskningssystem, detta var en medveten och vältänkt handling från Googles sida att stänga ner vårt adsense konto.
|
Citat:
|
Citat:
oavsett rätt eller fel eller om det är lämpligt med en eller flera anledningar. |
Efter att ha tänk och analyserat detta i omgångar kommer jag endast fram till 3 viktiga slutsater:
1: Google har oss i en specifik kategori i sitt interna system och vet vilka vi är eftersom vi är den största forumtjänsten i Europa med oerhört stora annonsvinsningsmängder och omsättning. 2: Jag har inte sett en annan forumtjänst hantera att rensa bland forum bättre än oss 3: Google har tagit ett aktivt beslut att inte annonsera på Europas största forumtjänst och så långt jag förstår har även USA:s största forumtjänst forumer.com också blivit ratad/valt att inte ha Adsense reklam. Detta är var onekligen ett aktivt beslut från Googles sida och jag är övertygad om att dom visste vad dom gjorde. |
Alltså, detta här ju vart uppe förut, och även då kom vi fram till slutsatsen att Google är onda, och inte vill hjälpa till att lösa problemet. ...
MEN, bryter man mot deras regler så borde man inte få vara med. Så enkelt är det. Var glad för att du fick möjligheten istället. Googles omsättning är allt för stor för att de ens skall bry sig om att de inte längre visar annonser på "Europas största forumtjänst". Det finns andra affiliatenätverk som säkerligen fungerar lika bra eller bättre för din del. Använd dessa istället. Du kommer inte få kontot upplåst. Ibland får man bita i det sura äpplet och ta smällen. |
Tack Alex, jag har är mkt tacksom för de enkla och stora intäkter jag har fått från Google så länge det varade. Jag har börjat med flera andra nätverk sedan 4-6 mån tillbaka som fungerar mkt bra, framför allt på den spanska sidan, men ställer mig helt frågande till:
Citat:
Hur jag än vänder och vrider på kakan så blir jag inte klokare. |
Citat:
Det låter som om du är tillräckligt stor för att göra det, dvs. prata direkt med dem och lösa problemen. |
xpat, hur kontaktar man Googles ledning i Sverige?
Finns en adress, men inget telefonnr: Säljkontoret i Sverige Mäster Samuelsgatan 60 111 21 Stockholm Sweden |
Äh, stäng den här tråden.
Det var ett jävla tjat om att ni är störst i europa, vi har greppat det vid det här laget... Som någon sa, det är ju ingen rättighet att få samarbeta med Google, det är ju fritt för alla näringsidkare att välja vilka man samarbetar med, i det här fallet har dom valt att avsluta samarbetet, ta det som en man. Är det nu så att din analys är rätt och dom har gjort fel så kommer dom väl krypandes till korset då (sen torde det vara en självklarhet att man betalar ut dom pengar som redan är intjänade.) Sen när det gäller vad man hinner och inte hinner (du behöver Inte påpeka igen att ni är störst i europa) så är det ju en ganska enkel traditionell avvägning för om ett projekt bär sig, är det nu så att du inte kan/hinner gå igenom allt, men att Adenesannonserna ändå utgör en viktig grund i sidans inkomster, så får du ju anställa någon att göra det, blir det för dyrt ? Ja då bär inte affärsidén helt enkelt....samma sak gäller ju på Googles sida, självklart skulle dom kunna ha en person som hjälpte dig med att svara på exakt vad som krävs, kanske gå igenom sidorna med dig, men då bär ju inte idén i deras ände... |
och kan du som "IT-entreprenör" inte hitta ett telefonnummer till dom, år 2008, så...ja...
|
Citat:
I Googles programpolicy kan man hämta följande punkt: "Inga Google-annonser får placeras på webbsidor som publiceras i särskilt syfte att visa annonser, vare sig innehållet på sidan är relevant eller inte. " Detta bör innebära att inkomst-modellen inte får vara reklamfinansierad (om man väljer att använda google AdSense) =) eller? |
Men hallå, kom förbi dagisstadiet "jag förstår att du blir upprörd..." ...livet är orättvist...
Sen betyder väl det att sidans primära innehåll inte får vara annonser....inte så svårt att förstå... |
Citat:
Citat:
Men förlåt så mycket för att jag har nämnt det och kanske för många ggr, men jag har nämnt det några gånger för att jag anser ändå att det har haft relevans i ämnet, annars hade jag aldrig nämnt det. Om du tycker att ämnet och diskutionen har varit ointressan och tråkig och tjatig så ber jag så hemskt mycket om ursäkt, jag ska inte göra om det. gummianka |
gummianka, hoppas du inte tog illa upp av mina inlägg och svar, men jag upplevde att du uttryckte dig lite hårt mot mig, och missade helt det som du nämner här som är intressant:
Citat:
Men som sagt, jag sitter ju inte på pottkanten, jag har ju pga Google Adsense allt betalt och varje krona som kommer in är ju ren vinst. Denna tacksamhet bär jag med mig. |
Citat:
|
Kedi, har helt rätt, den som startade www.gratisforum.se blev verkligen avstängd helt utan anledning så lång han och jag vet.
|
Google är onda, men jag har inte upplevt några som helst problem med att ta kontakt med de. De är hur lätta som helst att ta kontakt med.
|
Typiskt Google-hyckleri som kommer bli värre i framtiden. Alla borde migrera mot affiliateannonser så Google förlorar en hel del pengar och kanske kommer till insikt.
Att de själva länkar till warez i sina SERPs med annonser verkar vara helt OKIDOK. |
Citat:
Som annonsör kan jag säga att Adwords är helt överlägset när det gäller konvertering. Körde själv ett affiliate program under ett par år och det gav inte i närheten av vad Adwords gõr. Glöm inte bort att Adsense-annonserna tillhör annonsörerna och inte Google. Google tjänar sina pengar på att förmedla annonserna. ..och så länge det inte finns nåt bättre alternativ för oss annonsörer så kommer Google äga online-annonser. |
Citat:
Så att jag är övertygad om att saker och ting är på väg att svänga. |
Citat:
Om någon skriver ett "otillåtet" inlägg på din sajt så har DU brutit mot avtalet med Google. Finns ju INGEN levande sajt som kan leva upp till det... eller? Tror inte Google vill att man ska tolka det så...!? edit:*stavning* |
Conth, generellt verkar Adsense stänga av de som de vill stänga av oavsett vad man har brytit mot eller inte brytit mot.
Jag har skickat 3-4 email de senaste 2 veckorna till adsense support och har inte ens fått ett svar.... Jag har genellt en mkt ren och välskött forum service, och det intressanta nu när jag kör annan reklam än Adsense är hur otroligt intresserade alla andra reklamnätverk är, för nu har jag tex blivit premium publisher på chitika.com. |
Jag har personligen börjat minska på användandet av adsense på mina sidor!
Har istället börjat med egna text-annonser för att slussa trafik mellan mina egna sidor tjänar mera på det än på adsense så valet är inte direkt svårt! Har inga problem med adsense men det som verkligen stör mig är skillnaden på inkomster. |
clonix, om du kan tjäna mer pengar med seriösa annonsföretag än adsense så måste jag säga grattis och jag hoppas verkligen att adsense kommer att komma på skam med sitt oseriösa sätt att bemöta sina seriösa publicister.
|
Jag har fått en varning från Google Adsense för en sajt som jag inte ens driver eller har nått som helst samröre med. Hade inte ens hört talas om sajten innan varningsmailet kom.
|
Citat:
|
Jag har inte hunnit/orkat titta på "tillåtna webbplatser", men det vore ju föredömligt om det dök upp en lista på alla webbplaster där annonserna visas så att man kan godkänna eller spärra adresser i listan.
|
Jag använder mig av "tillåtna webbplatser" och jag har kollat adsense-koden på sidan som google mailade om och det är inte min adsense-kod som ligger där. Det är bara google som fått för sig att ge mig skit för nån annans sida :(
|
Citat:
|
Citat:
Kan ju vara så att t.ex. om du haft adsense under 4-5 år och genererat säg 10 000 klicks till annonsörerna som i sin tur endast lett till 10 ordrar. Alltså så tror jag att man kan bli avstängd p.g.a. för låg conversion rate. Det kan man ju förstå att annonsörerna inte vill betala för klicks om det inte genererar några ordrar. |
Citat:
Vilket/vilka affärsdrivna kriterier misstänker du låg bakom avstängningen just i ditt fall? |
Problemet som många stöter på är väl ganska typiskt för ett företag av den storleken. Att ett fåtal småkunder drabbas av felaktigt agerande är inget Google tar märkbar skada av. Google är ett företag där artificiell intelligens är en viktig del av verksamheten och de litar fullt på de system de utvecklar. Drabbas ett större antal kunder felaktigt så kommer de sannolikt att göra förbättringar i systemet om det är möjligt men de kommer med all säkerhet inte bry sig nämnvärt om de förluster som småkunderna drabbas av.
|
tartareandesire, även relativt stora kunder har drabbats inkl. mig själv, jag tror knappast att den negativa publicitet som detta har givit kommer att gagna Google Adsense speciellt mycket att man sågar min forumtjänst på 3 språk. EgetForum.se/GetForum.org/Forogratis.es har över 1 550 000 användare på alla tjänster och ryktet om Googles tilltag börjar sprida sig. Allt detta pga att det fanns endast 10 forum med olämpliga länkar till film och spel utav 88 000 forum. Allt detta medan Google Adsene i sina fina intelligenta system låter liknande mkt sämre skötta forumtjänster få fortsätta med Adsense. Även här på wn så tror jag många har börjat tänka till hur man i framtiden ska se över hur man satsar endast på Google Adsense tills den dag Adsense får för sig att plötsligt stänga ens konto.
Jag är en hårt arbetande ensamföretagare som står inför att anställa och upplever mig ha en av de mest välskötta forum tjänsterna. Den volym jag hade på annonsvisningar på Google Adsense var i det närmaste helt enorm. Google Adsense har inte ens svarat på mina sista 3 email. Jag har arbetat väldigt hårt med det jag gör och jag började med Google Adsense 2004. Straffet för mitt hårda arbete är att jag idag inte ens kan öppna en egen blogg och lägga på Google Adsense reklam, utan jag är avstängd om jag förstår Googles villkor rätt, för resten av livet. |
Men som någon sa, hur stor kund du är har ju inte att göra med hur många sidor du har eller hur många forum du har. Frågan är vad det kostat Google (eller deras annonsörer) och sen i sin tur vad det har gett dom...
|
gummianka, du menar att det kostar Google för mycket att ha annonser på mina forum mot att ha dom på andra forum tjänster? Om det var det enda problemet kan Google helt enkelt bara dumpa priset och sätta smart pricing?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson