WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Snapback (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28899)

Emil_P 2008-07-10 09:55

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Jul 9 2008, 23:48
Jag håller med JonathanS om att det skulle vara synnerligen intressant att veta av er (Emil_P + vem det nu är som står bakom Snapback AB), så att man (läs slutkunder) inte låter sig invaggas i förhoppning att man ska få domännamn man snapbeställt hos något/några andra ombud..
- om dessa ombud i sin tur sålt sitt snappande åt Snapback.se
Men så är det väl inte.. eller hur Emil_P?

Vi har en sekretessklausul som säger att vi inte får gå ut med vilka ombud vi använder oss av. Dom ombud som valt att gå med har ingen anledning till att sälja till andra, och det finns även en paragraf i vårt avtal som reglerar detta.

Jag kan också passa på att berätta att inom kort kommer vi börja publicera användarnamn på de tre högsta budgivarna. Det har varit en del skitsnack om att det är oseriöst av Snapback.se att inte visa vem som budar, och det är viktigt för tjänsten att den upplevs seriös av ALLA. (Dock vet jag att hur man än bygger så är det alltid 1% som ändå sitter och gnäller i ett hörn)

autosvar 2008-07-10 10:37

Citat:

Originally posted by Emil_P@Jul 10 2008, 09:55
Dom ombud som valt att gå med har ingen anledning till att sälja till andra, och det finns även en paragraf i vårt avtal som reglerar detta.

Intressant i så fall att dem erbjuder det. Men jag får intrycket av att ni är seriösa så jag gissar att det är mest en tidsfråga innan ni sett till att alla läst och förstått era avtal - dvs att det handlar om barnsjukdomar.

gummianka 2008-07-10 11:41

Citat:

Originally posted by wwww@Jul 9 2008, 21:11
Nu lever vi väl (och vill vi väl leva - dom flesta av oss) i en marknadsekonomi. Då är det väl allmänt accepterat att utbud och efterfrågan styr pris.

Att den som har mycket pengar kan köpa mer än den som har lite pengar, tja, det är väl också allmänt accepterat.

Absolut, och det har jag inga problem med, men då talar vi om 2 olika saker, det ena är rättvist och det andra är en logisk följd av det system som råder (och vi kanske inte ska ge oss in på frågan om kapitalism är rättvist, om alla har samma möjligheter)...

Det är väl kanske så enkelt att alla utom Binero (och kanske även dom, vad vet jag) jobbar aktivt för att regga domäner åt snapback.se, det vore konstigt annars, om JAG hade den typen av företag, och såg att snapback hade en köpare på en domän för 40.000 så vore det ju konstigt om jag inte försökte regga den för 100 kr och sälja den till Emil för 20-30k.....

JonathanS 2008-07-10 11:44

Citat:

Originally posted by Emil_P@Jul 10 2008, 08:55
Vi har en sekretessklausul som säger att vi inte får gå ut med vilka ombud vi använder oss av. Dom ombud som valt att gå med har ingen anledning till att sälja till andra, och det finns även en paragraf i vårt avtal som reglerar detta.
Ja, det är klart. De ombud ni anlitar får ju provision på lyckade snapbacks. Det säger sig själv att varken ni eller dem vill skylta med det. Snapback.se är ju trots allt bara en mellanhand som binder upp snapback-ombud och trissar upp priset på frisläppta domännamn.

JonathanS 2008-07-10 12:05

Citat:

Originally posted by gummianka@Jul 10 2008, 10:41
Det är väl kanske så enkelt att alla utom Binero (och kanske även dom, vad vet jag) jobbar aktivt för att regga domäner åt snapback.se ...
Binero har inget samarbete med snapback.se. Vi har blivit tillfrågade om det, men jag tackade givetvis nej till det. I mina (och andras) ögon finns det väldigt suspekta aktiviteter (bakom ridån) hos snapback.se. Att deras affärsupplägg (med uppbindning av ombud) liknar en kartell hjälper inte saken heller. Men men, vi får väl se hur länge de kan hålla på så här.

Internet Sweden 2008-07-10 12:08

Citat:

Vi har en sekretessklausul som säger att vi inte får gå ut med vilka ombud vi använder oss av.
Dom ombud som valt att gå med har ingen anledning till att sälja till andra, och det finns även en paragraf i vårt avtal som reglerar detta.

Ja det var väl iofs ett väntat svar av dig, på samma sätt som jag gissar att du av sekretessskäl "inte kan" uppge vem som äger och står bakom Snapback AB/snapback.se eller för den delen vilket/vilka ombud ni "äger"..
Vad sedan ditt påstående beträffar om att kontrakterade ombud inte har anledning att sälja genom annan kanal, kan det ju knappast stämma (Jag trodde att det var icke-exklusiva avtal ni hade med de anslutna ombuden - det har du iaf skrivit tidigare)
Sedan är det väl rimligt att tro att de anslutna ombuden får nån typ av cut/provis av uppnått bud på snapback.se - är då ombudets snapbackpris högre gentemot hans egna kunder finns det väl snarare ingen anledning till varför hans skulle gå via Snapback.se, förutom kanske vad gäller försök på en handfull domäner per månadssläpp.

Citat:

Jag kan också passa på att berätta att inom kort kommer vi börja publicera användarnamn på de tre högsta budgivarna. Det har varit en del skitsnack om att det är oseriöst av Snapback.se att inte visa vem som budar, och det är viktigt för tjänsten att den upplevs seriös av ALLA. (Dock vet jag att hur man än bygger så är det alltid 1% som ändå sitter och gnäller i ett hörn)
Betr. "1% skitsnackare", så är det väl snarare så att det är i det närmaste 90% av tjänstens användare (fiktiva domänregistranter borträknade) som ifrågasatt och efterfrågat detta, däremot inte av mig vad jag kan komma ihåg i det fall syftningen skulle vara avsedd i min riktning.
Men det är väl bra att ni rättar till det som era kunder ser som brister, på samma sätt som ni numera tydligen rättat till så att det går att lägga ett bud över 9999 SEK - Det var ju väldigt lyhört av er!

Min högst personliga åsikt är att Snapbacks engagemang att framöver visa användarnamnen på de tre högsta buden är en avancering i rätt riktning till en nivå i klass med bideazy.com - keep it up!

Emil_P 2008-07-10 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Intressant i så fall att dem erbjuder det. Men jag får intrycket av att ni är seriösa så jag gissar att det är mest en tidsfråga innan ni sett till att alla läst och förstått era avtal - dvs att det handlar om barnsjukdomar.

Vilka ombud syftar du på?

Citat:

Originally posted by -JonathanS@Jul 10 2008, 11:44
Snapback.se är ju trots allt bara en mellanhand som binder upp snapback-ombud och trissar upp priset på frisläppta domännamn.

Vi binder inte upp några ombud, alla ombud får själv välja hur dom vill snapbacka sina domännamn. Dom ombud som väljer att gå via oss får dock inte ta emot ordrar från andra håll, jag tycker det bara är sunt förnuft?

Citat:

Originally posted by -JonathanS@Jul 10 2008, 12:05
I mina (och andras) ögon finns det väldigt suspekta aktiviteter (bakom ridån) hos snapback.se.
Suspekta aktiviteter (bakom ridån), underbart att du försöker smutskasta mitt företag bara för att jag erbjuder en bättre tjänst.

Citat:

Originally posted by -Internet Sweden@Jul 10 2008, 12:08
...jag gissar att du av sekretessskäl inte kan uppge vem som äger och står bakom Snapback AB/snapback.se eller för den delen vilket/vilka ombud ni äger.
Enligt svensk lag så måste man dela med sig av aktieboken ifall någon vill se ägare av ett bolag, så det är inga konstigheter.

Citat:

Vad sedan ditt påstående beträffar om att kontrakterade ombud inte har anledning att sälja genom annan kanal, kan det ju knappast stämma (Jag trodde att det var icke-exklusiva avtal ni hade med de anslutna ombuden - det har du iaf skrivit tidigare)
Sedan är det väl rimligt att tro att de anslutna ombuden får nån typ av cut/provis av uppnått bud på snapback.se - är då ombudets snapbackpris högre gentemot hans egna kunder finns det väl snarare ingen anledning till varför hans skulle gå via Snapback.se, förutom kanske vad gäller försök på en handfull domäner per månadssläpp.

Vore bra om du sluta spekulera. Våra regler är tydliga, om ombud vill använda vår tjänst får de inte ta emot bud för samma domännamn från annat håll. men dom väljer själva IFÖRVÄG vilka domäner som skall gå via oss och via dom.

Citat:

...det väl snarare så att det är i det närmaste 90% av tjänstens användare (fiktiva domänregistranter borträknade) som ifrågasatt och efterfrågat detta, däremot inte av mig vad jag kan komma ihåg i det fall syftningen skulle vara avsedd i min riktning
Jag syftade inte på någon speciell person, utan mer en åsikt baserad på mina erfarenheter kring alla andra projekt jag startat och drivit. ;)

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Min högst personliga åsikt är att Snapbacks engagemang att framöver visa användarnamnen på de tre högsta buden är en avancering i rätt riktning till en nivå i klass med bideazy.com - keep it up!

Skönt med lite ros, känns annars som dom flesta ger en ris när man tar fram en bra tjänst. :)

nosnaj 2008-07-10 15:07

Bryter inte alla ombud som samarbetar med snapback ab deras avtal gentemot iis?
De får ju inte pyssla med domänhandel indirekt vilket en auktion borde klassas som?
Samt att detta knappast kan gynna Sverige vilket också ingår i avtalet om jag fattat rätt.

victor- 2008-07-10 16:55

Domänhandel? I och med att domänen aldrig är i ombudets ägo så kan det knappast klassas som det.

Jag skulle vilja påstå att det är IIS jobb att "gynna Sverige", medans det är ombudens roll att registrera domäner i enlighet med reglerna som IIS satt upp.
Vilket dom iofs. indirekt gör, då domänregistreringarna genererar inkomster till IIS.

Internet Sweden 2008-07-10 18:38

Citat:

Originally posted by victor-@Jul 10 2008, 16:55
Jag skulle vilja påstå att det är IIS jobb att "gynna Sverige", medans det är ombudens roll att registrera domäner i enlighet med reglerna som IIS satt upp.
Vilket dom iofs. indirekt gör, då domänregistreringarna genererar inkomster till IIS.

Ehh då känner jag att jag behöver ställa frågan varför ni då skriver:
Citat:

Tillsammans med .SE arbetar Granslosa System GSYS HB för en positiv utveckling av Internet i Sverige, till nytta för användare och samhället i stort. Nöjda domännamnsinnehavare, oavsett om dessa är stora organisationer eller privatpersoner, är vårt gemensamma mål.
http://www.gsys.se/iis.html

Är det bara för syns skull eller för att ni efter den texten garderar er med:
Citat:

Gsys Säljer idag inte några domäner till kunder vi inte har partneravtal med.

rv_ 2008-07-10 19:45

Vart vill du komma med det?
Hur vi bedriver för försäljning av våra produkter på Gsys väljer väl vi helt själva? :)

Vi är ju endå ett av Sveriges största ombud så i har en bunt partners som vi registrerar domäner åt.

victor- 2008-07-10 19:47

För att komma med ett lite.. stelt svar:

Genom att registrera .se-domäner åt våra kunder gynnar vi tillväxten i Sverige. Det genererar inkomst till IIS som i sin tur disponerar pengarna på det vis som främjer Sverige mest.

Internet Sweden 2008-07-10 22:08

Citat:

Originally posted by rv_@Jul 10 2008, 19:45
Vart vill du komma med det? *
Hur vi bedriver för försäljning av våra produkter på Gsys väljer väl vi helt själva? :)

Vi är ju endå ett av Sveriges största ombud så i har en bunt partners som vi registrerar domäner åt.

Vart jag vill komma? tja ska vi börja med att budskapen är förvillande och motsägelsefulla?

Beträffande hur ni bedriver er försäljning av domännamn har du rätt - såvida ni följer uppsatta regelverk för er auktorisation, ditt medlemsskap i registrars.se mm - och där behöver ni jobba betydligt för att övertyga mig iaf..

Att Gsys sedan skulle vara ett av Sveriges största ombud, må möjligtvis vara sant i dina nattliga önskedrömmar. Trots det kan det kännas uppfriskande att hälsa på i verkligheten emellanåt!

Om du med "största ombud" och räknar in de drygt 200 .info-adresserna ni anonymt registrerade i januari eller om du menar ".se ombud" med de totalt drygt 1K .se domäner ni registrerat sedan start eller om du avser .SE´s tillväxtlista över ombud där ni ligger på en 17:e plats http://www.iis.se/domains/statistics/resellergrowth så är ditt påstående att ni är "ett av Sveriges största ombud" dagens största överdrift.

Att ni sedan ligger på den tillväxtplatsen, kan ju inte heller direkt ses ha skett på naturlig väg..vill du att jag ska utveckla det mer? Du väljer! :blink:

victor- 2008-07-10 23:30

Haha, man får väl dela rv's kommentarer i hälfen ibland när han är inne i säljläge, han överskattar nog våran position på marknaden ibland(men vänta bara, snart är vi där!) ;)

Självklart så både följer och respekterar vi IIS ombudsavtal vid registrering av .SE-domäner.

rv_ 2008-07-11 04:10

Internet Sweden,

Vad snackar du nu om? Du verkar snarare vara ute efter att smutskasta folk iställt för att göra något produktivt.
Vi vill föra domänverksamheten framåt i Sverige genom olika sätt. Men det kanske inte du vill?

Jag känner att .SE kan göra den bedömningen.
Som Victor säger, Vi följer och respekterar .SE ombudsavtal till punkt och pricka.

Nicklas 2008-07-11 06:15

Citat:

Originally posted by rv_@Jul 11 2008, 03:10
Internet Sweden,
Vad snackar du nu om? Du verkar snarare vara ute efter att smutskasta folk iställt för att göra något produktivt.

Tål du inte att bli granskad?
Jag tycker det är bra att det kommer upp till ytan vad ombuden syslar med.

gummianka 2008-07-11 07:31

Jag håller med, det är intressant. Jag tycker iofs också att det är bra att man försöker utveckla saker, föra det framåt om man så vill, men jag tar för givet att man gör det inom dom ramar som är uppsatta, tycker man inte det räcker, så får man anpassa ramarna FÖRST, men vi vill rv berätta exakt vad man gör för att "föra domänverksamheten framåt i Sverige" så vore det jätteintressant, som sagt, jag gissar att reglerna är ganska tydliga, och inom dessa finns det kanske inte så mycket hemligheter att hålla på, är det sen så att man jobbar med .SE för att ändra reglerna, så förstår jag att man kanske inte går ut med det...

Internet Sweden 2008-07-11 10:05

Citat:

Originally posted by rv_@Jul 11 2008, 04:10
Internet Sweden,

Vi vill föra domänverksamheten framåt i Sverige genom olika sätt. Men det kanske inte du vill?

Jag känner att .SE kan göra den bedömningen.
Som Victor säger, Vi följer och respekterar .SE ombudsavtal till punkt och pricka.

Jag missbedömde dig måste jag säga - Jag trodde att du skulle tystna när jag gav dig chansen.
Men istället vill du att jag förtydligar mig..intressant!
Jag smutskastar inte folk, utan granskar kritiskt verksamheter - om du kan se skillnaden?
och låt mig vara väldigt tydlig med att jag på INGET sätt anser att ni för domänverksamheten framåt i Sverige, utan precis tvärtom.
Vad gäller .SE och deras bedömningar, så är det väl också ganska känt att jag inte helt sällan ifrågasatt och inte alltid delar samma värdegrund som nämnda domänregister.

Men vi kan ju göra så här att jag "okritiskt" delar med mig av en del av informationen jag har, så får WN´s läsare och medlemmar göra sin bedömning av "er strävan att föra domänverksamheten framåt i Sverige"- låter det väl fair?

scrdj 2008-07-11 10:42

Internet Sweden, det är lite Aschberg på dig :D

Väldigt intressant tråd måste jag säga.

Emil_P 2008-07-11 14:31

Citat:

Originally posted by scrdj@Jul 11 2008, 10:42
Internet Sweden, det är lite Aschberg på dig
Vad innebär det, en lågkvalité-variant av Josefsson? :D

jonny 2008-07-11 14:50

Citat:

Ursprungligen postat av Emil_P
Citat:

Ursprungligen postat av scrdj
Internet Sweden, det är lite Aschberg på dig

Vad innebär det, en lågkvalité-variant av Josefsson?

Har han trampat på onda tår nu? ;)

Internet Sweden 2008-07-11 16:42

Innan jag sätter igång, vill jag poängtera att jag inte agerar för någons räkning, eller anklagar någon specifik för någonting, utan visar på märkligheter, konstiga sammanträffanden mm som jag låter läsarna tyda på sitt eget sätt. Avsikten är att upplysa och att undvika att folk låter sig luras..
Detta är MITT sätt att upplysa och verka för en bättre domänmarknad i Sverige!!

Jag observerade detta inlägg http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...30&#entry237764
Det som fick mig att reagera var att en person registrerat 123 stycken till synes värdelösa .se-domäner under snap-tid.
Jag kunde inte se någon anledning till det såvida inte "någon" ville höja sin procentsats i antalet "lyckade snapbacks".
Och med tanke på den tjänst som precis då lanserats (snapback.se) så kände jag lite vibrationer av att någon ville "haussa" snapbackmarknaden och skapa i det närmaste hysteri.
Speciellt eftersom inlägget ovan hävdade att de var registrerade genom Snapback.se, vilket sedan inte dementerades av Snapback.se´s talesman i tråden.

Med tanke på att samtliga 123 domäner låg på namnserverarna: a.dummy-ns.domaincrawler.com och b.dummy-ns.domaincrawler.com
och samtliga blev placerade i en webtemplate av typen som man hittar på http://www.alfaskolan.se/
Efter att ha studerat den ett tag och observerat att sidfoten har 8 länkar till www.domaincrawler.se och 2 st till www.snapback.se, så stod det ganska klart för mig att dessa två verksamheter hade med varandra att göra, på ett eller annat sätt. Att det även roterar 10 stycken inlänkar till domänslagningar hos domaincrawler såg jag lite märkligt. Och det mesta annat (förutom googleannonserna) på sidan verkade "random" utifrån någon typ av databas. Jag observerade också Google-IDt pub-9783162569134299

Fastnar jag då här?
Njae - jag kom på att en annan WN-medlem hade en trevlig tjänst www.domaintools.se som kunde hjälpa mig lite på vägen, så jag slog in http://domaintool.se/ns/a.dummy-ns.domaincrawler.com och fick i alfabetisk ordning de 50 första .se-domänerna som låg på namnservern.
Jag tog sedan och namnslog dessa 50 domäner för att se om jag kunde hitta någon intressant nämnare, vilket jag gjorde.
Jag gjorde också uppskattningen av att dessa 50 som var bokstaven A till halva B, borde innebära att det låg ca 8-900 domäner på namnservern.

Kom då på att det kunde finnas generiska domäner som fyllde på innehavet och tog snabbt reda på att det anonymt registrerats 209 .info-adresser i början av januari som numera låg i samma template (med samma Google-ID), varför jag såg det som troligt att det var samma innehavare och med tanke på att .info-adresser kring den tiden började kampanjas ut för runt en dollar styck, så gissar jag att det var ett försök i att få inlänkar till de sidor som "uppades" i templaten + ev. lite typeins och annonsintäkter.

Åter då till vad jag kom fram till med de 50 domäner jag såg:
Av dessa så registrerades nästan alla den 10/12 (dvs decembers snapsläpp)
Alla utom ett par, registrerades av 6 olika innehavare:

andnis0712-00001
cecker0702-00001
erikfe0707-00001
kimilv0712-00001
riksch0702-00004
rickar0710-00003

Tvärstopp igen? Nae..jag kom på sätt att ta reda på detta också..
Men av hänsyn till PUL, så maskerar jag vissa personuppgifter, men jag tar dem i samma ordning som ovan, så att ni ser tillfälligheterna precis som mig:

Personnummer: 85XXXX-XXXX
Namn: NiXXXX, AnXXXX ErXX
Gatuadress: XXXXXXXXXX
Postadress: 177 35 Järfälla
Folkbokföringslän: 01-Stockholms län
kommun: 23-Järfälla
församling: 04-Jakobsberg

Personnummer: 86XXXX-XXXX
Namn: ÅkXXXX, CeXXX ChXXXXX
Postadress: 196 34 Kungsängen
kommun: 39-Upplands-Bro
församling: 03-Kungsängen-Västra Ryd

Namn: FeXXXX, ErXXX GuXXXX
Postadress: 541 45 Skövde
Folkbokföringslän: 14-Västra Götalands län
kommun: 96-Skövde
församling: 01-Skövde
(Tidigare adress: Marsvägen 6, 177 61 Järfälla)

Namn: ScXXXXXX, JoXX RiXXXXX
Postadress: 196 32 Kungsängen

Namn: FrXXXXXX, BX RiXXXXXX
Postadress: 196 37 Kungsängen

Lika intressant som att ett gäng privatpersoner födda -85 och -86 från samma ort registrerar ett större antal (i mina ögon helt ointressanta) .se-domäner samma dag,
Och tillråga på allt från ett och samma ombud, som inte har någon officiell beställningssida, utan bara registrerar åt partners.
Lika intressant är det, men säkert bara en annan tillfällighet att bolagsmännen i samma ombud härstammar från samma ort och har samma ålder.
RV 85XXXX-XXXX 177 61 Järfälla (tidigare adress)
VJ 85XXXX-XXXX 177 39 Järfälla
För den som inte är hemmastadd i regionen kan denna länk vara aktuell: http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&...ar=j%e4rf%e4lla

Min personliga reflektion över detta blev att jag gissade att någon av någon anledning ville få upp lyckade snaps fort och även skapa någon typ av hysteri kring snapbacks.
Och på Gsys sida http://www.gsys.se/ hittar jag inte oväntat texten: "Vi är de som plockar flest snapbackade domännamn i sverige "

Och så lite ryktesspridning också:
Jag har under våren från flera helt olika källor fått indikationer på att "Gsys RV köpt in sig som delägare i Snapback AB"
Sanningshalten i det vill jag inte spekulera i, men med det kan säkert Snapback/Gsys RV berätta..
Det skulle trots allt förklara en del andra märkliga sammaträffanden jag stött på..

Ett av dessa sammanträffanden hittade jag källan till på Gsys obligatoriska .SE-sida: http://www.gsys.se/iis.html

Det jag reagerade på här var de lite märkliga formuleringarna som jag tyckte var lite speciella (som jag kommenterat lite tidigare i denna tråd).
Att jag då tidigare idag besökte en av de domänadresser som registrerades i december (www.aaah.se) för att se om det
var samma template så länkar den nu istället vidare till ett för mig helt nytt ombud "Republic Of Marketing" www.republicofmarketing.se
Domänen registrerad i slutet av mars, vilket gör dem ganska färska. Helt andra personer i ledningen, men intressant nog så går den registrerade kontakttelefonen för bolaget till "Getupdated Internet Marketing"
kollade upp IP-nummer för domänadressen och fick 193.182.189.163 som innehavs av ett UK Limited Company "Active Search Internet Marketing Ltd" med en kontaktperson vid namn "John Smith"
(reagerade naturligtvis på att företagsnamnet passar mycket bra in i detta sammanhang)
och inte helt oväntat i detta sammahang är IP-adressen kopplad till Crystone AB (som ingår i Getupdated). LTD-bolaget registrerades 20/12/2007 enligt mina kontakter och jag har mer info om bolaget inom kort.

..och då tänker jag naturligtvis..hmm samma koncern som Snapback.se´s talesperson jobbar för (Affiliator som ingår i Getupdated) och "storskämtare"..hmm var inte han där i UK och jobbade en period nyligen också..men men kan ju vara ett sammanträffande..
Ett annat sammanträffande hos samma ombud är iaf deras obligatoriska .SE-sida http://www.republicofmarketing.se/iis.php
(Jag har nog sannolikt besökt nära på alla ombuds .SE-sidor under det senaste året, men tydligare rip har jag aldrig sett)
Kul med detta ombud i likhet med Gsys är att de inte har verksamhet riktad utåt mer än till "partners" och tråkigt nog ser jag idag inte
allt jag vill, men en lågoddsare är att detta ombud är kontrakterade med Snapback AB.

Men för att backa lite till Gsys och deras registreringar som jag sett som märkliga, så var det alltså 123 reggningar till en person i maj, i juni var de lugnare med endast ett 45-tal till en person.
För att i Juli öka takten rejält: En helt ny partner registrerade 91 domäner (eripet0807-00001) en annan registrerade 73 domäner (krijoh0807-00002) och en tredje partner reggade 29 domäner (mohshu0807-00001) och en del annat - totalt fick jag det till 272 registreringar som lades på namnservrarna hos domaincrawler (Gsys)
I det fall någon har intresse av att se vilka domänerna var, så kan jag lägga upp ett par PDF:er på lämpligt ställe.

Jag har inte orkat gå igenom hela se-zonfilen för att hitta samtliga domäner på de namnservrarna, men min uppskattning är att det handlar om drygt 90% som är registrerade för dessa "partners"
Efter att ha besökt ett antal av de "gamla" registreringarna så ser jag att innehavaren (eller vem det nu är) har lagt upp lite bloggar med diverse innehåll. och tar man exemplet http://www.amalshalsan.se/ som registrerades för partnern cecker0702-00001 den 10/12 -07, så är det onekligen lite spännande att hon använder samma Google-ID som den Gsys initiala pub-9783162569134299 och att hon även stoppat in en del länkar till:
www.stej.se (Stej Internet Services AB som av en händelse råkar ha RV i styrelsen)
www.bastamaklaren.se (som är registrerad på privatpersonen "John Smith")

Jag ser detta och en hel del annat som lite för många sammaträffanden för att få passera ogranskat.

Jag lugnar mig här ett tag tror jag..men jag tror de flesta förstår varför jag småler åt rv_´s kommentar om att dom vill "föra domänverksamheten framåt i Sverige på olika sätt"

maxr 2008-07-11 17:36

Du borde byta namna till Internet_Ninja :ph34r:

Ara 2008-07-11 17:37

ska bli skoj att se vad dom svara.

Keep up the good work.

Lumax 2008-07-11 17:48

En hel del intressanta sammanträffanden var det ju som sagt.
Tänk vad slumpen kan få saker att verka suspekta ibland! ;)

gummianka 2008-07-11 18:13

Internet Sweden>> men du tycker fortfarande inte att man med detta skapar vad jag för länge sedan kallade för en "bubbla" en låtsasekonomi som hålls igång med konstgjorda medel och där det väl är tveksamt om bubblan håller utan denna konstgjorda andning ?

Olof Gustafsson 2008-07-11 19:41

Riktigt intressant läsning Internet_Sweden. Ska bli väldigt intressant att se vad de svarar. Ifall de nu svarar, vilket inte är så säkert. :)

Keep up!

Xamda 2008-07-11 20:11

Mycket intressant. Jag har lite svårt att förstå vinsterna med snapbacktjänster över huvud taget, men uppenbarligen är det just bara så - att jag har svårt att förstå, för pengar finns det tydligen i detta!

Skall bli intressant att följa utvecklingen...

htiawe 2008-07-11 20:23

My god, hatten av till Internet Sweden. Make till detektivarbete har jag aldrig sett. :)

claes 2008-07-11 21:08

Makalöst. Måste vara ett av de bättre inläggen jag - någonsin - läst på ett svenskt forum.

Hatten av, som sagt. Bravo!

Alto 2008-07-11 23:05

Internet Sweden: Riktigt schysst läsning. Måste säga att jag är galet imponerad av dig. Ska bli riktigt intressant att se hur detta utvecklar sig! Bra jobbat!

Rob 2008-07-11 23:58

Håller helt med föregående skrivare!
Keep up!

/Rob

scrdj 2008-07-12 01:01

Nu är det inte bara Aschberg som kan slänga sig i väggen Janne J också! Ineternet Sweden for President! (Nu måste jag lugna mig lite)

Intressant inlägg, inte kollat upp källor men litar på att de stämmer.

Emil_P 2008-07-12 09:03

Grymt inlägg! Vad som stämmer hos domain crawler kan jag inte kommentera i och med att jag inte har något med deras verksamhet att göra.

Jag gillar inte att du fortsätter ta upp en massa rykten som jag tidigare besvarat, men det är skönt att ryktet att Mr Glück äger bolaget inte var med denna gång. Jag kan väl kommentera dina rykten med att Snapback AB ägs 100% av mitt bolag. Jag hade som plan att dela med mig av bolaget till dom tre ombud som var med från start, men detta gjordes inte.

Fortsatte diskussioner kring Snapback.se tar jag gärna i Snapback.se-tråden istället, okej?

Internet Sweden 2008-07-13 14:23

Citat:

Originally posted by gummianka@Jul 11 2008, 18:13
Internet Sweden>> men du tycker fortfarande inte att man med detta skapar vad jag för länge sedan kallade för en "bubbla" en låtsasekonomi som hålls igång med konstgjorda medel och där det väl är tveksamt om bubblan håller utan denna konstgjorda andning ?
Gummianka - det stämmer utmärkt - Det är min övertygelse. Jag anser att du jämför äpplen med päron, då vår debatt kring detta tidigare handlat om Googleannonser (och motsvarande program) i stort och den ökande marknaden för annonsering på internet som jag alltså INTE anser är det av dig som en påstådd "bubbla".

Men precis som vid aktiehandel finns det ibland aktörer som vill haussa aktier för egen vinning, eller för den delen dra nytta av insidertips osv. Men inte helt sällan uppdagas det.
Jag har en smula erfarenhet även av det ;)

Nu har jag dessutom endast pekat på det som kan ses som tillfälligheter, och oavsett om detta skulle visa sig vara "mer" än bara tillfälligheter - så är det ingenting som för den delen skulle dra någon skugga över domänmarknaden i övrigt - mer då kanske än att vissa aktörer trodde sig kunna göra vissa saker osedda..

Till alla andra som kommenterat mitt lite längre inlägg - Tack för visad uppskattning!
Det känns mycket bra att det jag tar mig tid att få ihop är intressant läsning även för andra.

Internet Sweden 2008-07-13 14:36

Citat:

Originally posted by Emil_P@Jul 12 2008, 09:03
Grymt inlägg! Vad som stämmer hos domain crawler kan jag inte kommentera i och med att jag inte har något med deras verksamhet att göra.

Jag gillar inte att du fortsätter ta upp en massa rykten som jag tidigare besvarat, men det är skönt att ryktet att Mr Glück äger bolaget inte var med denna gång. Jag kan väl kommentera dina rykten med att Snapback AB ägs 100% av mitt bolag. Jag hade som plan att dela med mig av bolaget till dom tre ombud som var med från start, men detta gjordes inte.

Fortsatte diskussioner kring Snapback.se tar jag gärna i Snapback.se-tråden istället, okej?

Emil_P - Jag tar "Grymt inlägg" som en smula uppgradering från "lågkvalité-variant av Josefsson" (såvida det inte var avsett som "grymt" som i "elakt")

Att GG skulle äga Snapback eller för den delen vara involverad i den typen av snapregistreringar som jag pekar på i mitt inlägg har jag aldrig påstått eller ser som speciellt troligt, eftersom det i mina ögon är en helt annan division.
Min uppfattning av GG/NN är att de inriktar sig på 3 typer av .se-domäner;
- Fåteckensdomäner
- Personnamnsdomäner
- "Bättre generiska ord" (och bättre verksamhetsrelaterade) domäner.

Att då få för sig att de plötsligt skulle ha intresse för domäner som:
alandsfiskeklubben.se
apladalenssportcenter.se
bergslagensvisfest.se
catalysisconsulting.se
dansamedmatt.se
fireworkscoaching.se
foreningsarkivet-sormland.se

..mja, det känns inte speciellt övertygande..

Beträffande "ryktesdelen" ser jag att det vore på sin plats att jag förklarar mig en smula:
Jag ser det alltså som direkt dumt och inte min sak att spekulera i sanningshalten i det.

Men för att bara tydliggöra allt så att jag inte missuppfattar dig:
Bolaget startades alltså av dig och en person till i slutet av förra året
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...napback+ab&s=wn
och vid någon tidpunkt från det till ditt inlägg, har du alltså förvärvat hela bolaget av den tidigare partnern?
Jag beklagar att jag tog upp detta missförstånd - då jag bara inte fick ihop det, (delvis då den tidigare partnern fortfarande idag finns med vid en kontroll) och då det tydligen även finns "någon" som påstått sig ha förvärvat din tidigare partners del i företaget.
Men om jag förstår dig rätt stämmer alltså inte det..
men ville ändå förklara orsaken till att jag blandade in "ryktesspridningen"- vilket jag vanligtvis inte brukar göra i mina inlägg.

digi 2008-07-13 15:20

Hmm... fick precis en faktura från snapback.se på en domän som NEware snappade åt mig... :blink:

Citat:

Hej!
Här kommer faktura för det domännamn vi lyckats registrera åt dig.

Internet Sweden 2008-07-13 16:10

Citat:

Originally posted by digitalUnit@Jul 13 2008, 15:20
Hmm... fick precis en faktura från snapback.se på en domän som NEware snappade åt mig... :blink:

Citat:

Hej!
Här kommer faktura för det domännamn vi lyckats registrera åt dig.

Nu vill jag inte påstå eller insinuera saker.., men såvitt jag kunnat se av de 839 stycken .se-domäner som registrerades vid, och ett par timmar efter släppet nu i Juli (av drygt drygt 5150 st) så hamnade samtliga som togs genom Snapback.se´s auktionssite på på samma namnservrar som jag pekat på i mitt längre inlägg, så även din:

Citat:

state: active
domain: [namnet på domänen].se
holder: digita0805-00003
admin-c: -
tech-c: -
billing-c: -
created: 2008-07-10
modified: -
expires: 2009-07-10
nserver: a.dummy-ns.domaincrawler.com
nserver: b.dummy-ns.domaincrawler.com
dnssec: unsigned delegation
status: ok

(obs jag gissar mig till att det var domänen med hänsyn till ditt inlägg i denna tråd) http://www.webmasternetwork.se/f16t30382hl-st30.html

..och det var också denna typ av händelser jag hade i bakhuvudet med mitt inlägg i denna tråd Jul 9 2008, 22:48:
Citat:

Jag håller med JonathanS om att det skulle vara synnerligen intressant att veta av er (Emil_P + vem det nu är som står bakom Snapback AB), så att man (läs slutkunder) inte låter sig invaggas i förhoppning att man ska få domännamn man snapbeställt hos något/några andra ombud..
- om dessa ombud i sin tur sålt sitt "snappande" åt Snapback.se

Men så är det väl inte.. eller hur Emil_P?
:huh:

digi 2008-07-13 16:21

Hmm.. nu är jag helt vilsen?
Känns ju lite fel att jag först ska betala 400kr till NEware och sen 500 till snapback. Vad pysslar dom med? :S

edit: Internet Sweden: Ja det var den adressen :)

elitasson 2008-07-13 16:48

Nu är jag väldigt grön på området och vet inte om följande är lite det ni är inne på.

Varför betala 10 000:- + för exempelvis dv.se via Snapback.se när man har lika stora chanser att snapa den från Binero för 199:-?

Edit: Stavfel

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson