WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Betala mera för ett domännamn än inköpspriset? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28372)

Milad 2008-04-05 02:23

Tack JonathanS som förstår själva tankesättet och inte insyltad i de snabba pengar som finns att tjäna på domäner.

Låt oss säga att man har en budget på 100 000kr för att starta ett Internet projekt och domänen man vill använda är upptagen och måste köpa den. Då beror det självklart på vad det är för ett domännamn men jag kan nästan lova att halva summan är redan borta innan man ens har börjat. Detta kan inte vara rätt? Tänk på hur mycket lättare det skulle vara för entreprenörer vill lyckas där ute.

Finns det inte fler parkerade domäner än verkligen använda för tillfället? Om det inte är så idagsläget så kan tror jag att fler oanvända domäner ökar mer än verkligen använda och detta kan inte vara rätt?

Sedan menade jag inte att man enbart skulle sälja endast domänen om verksamhet drivs på den. Man säljer domänen och hela verksamheten vilket är helt förstårligt.

Jag vet att det inte är det smidigaste gjort att prata om att det här i just detta forum :) Jag heller ingen behov att formulera det hela ”finare” då jag tål kritik och är uppväxt i Botkyrka :)

Thomas 2008-04-05 03:26

Man får inte glömma att de som köpte domännamn tidigt och har ett stall typeindomäner idag ogärna säljer. Vi ser det t.o.m. i Sverige (Macke, Marcus osv ...) Ingen har råd att köpa.

Min uppfattning är ju att det justerar sig självt, den som kan betala mest för trafik har ofta i längen bäst produkt. Dock kanske inte för ögonblicket, men so what. Därav är det win win när det gäller typein trafik som köps på öppna marknaden. Besökaren får vad den vill ha, och det bara 1 klick bort! Vi här på WN kan inte se oss som gemene internetanvändare, största felet vi som entreprenörer gör är att överskatta besökarens kompetens och vilja att lägga ner tid på att hitta produkten.

Som sagt, försök köp en parkerad premium .com/.net/.org idag, det går nästan inte! Verksamheten kring att sälja trafiken vidare (parkera domäner) är för lönsam och alla är egentligen glada. Besökaren hittar bästa produkten ( dyraste klicket ) direkt.

En annan sak jag undra, hur ser ni på verksamhet? Om en parkerad domän omsätter 10 miljoner om året och ex WN omsätter 50 000. Hur kan man då säga "inte används" och borde bla bla :)? Na, jag vill påstå att vi får kamma oss och inse att vi är förbisprungna!

Jag blir alltid grymt imponerad av entreprenörer som lyckas skapa " passiva inkomster". Hårt jobb x antal dagar/veckor och sedan löpande inkomster en lång tid framöver utan arbetsinsats. Varför inte låta datorn göra jobbet när vi jobbar med datorer?

Frost 2008-04-05 15:45

Vet inte varför jag bidrar till denna tråd, men det är lördag och jag har inget för mig..
Tycker att själva ämnet i sin helt, dvs att vissa personer inte gillar idén på att x antal domäner är upptagna, och i deras ögon inte används för något nyttigt är rätt löjlig. Jag är också sne att jag inte lyckades köpa upp alla fastigheter längst med Avenyn (eller varför inte att mina far-far-farföräldrar köpte upp Manhattan) så att jag kunde bunkra på dessa och ha en extremt lukrativ och skön passiv inkomst (som då även skulle vara mitt levebröd och summa summarum - in verksamhet)

Förstår inte hur frustrationen mot att folk sitter på domäner kan vara något annat än något snedvridet tänk att "jag skulle kunna göra så mycket mer med den domänen än nuvarande ägare", vilket jag kan förstå, men det är när allt kommer till kritan bara avundsjuka.

Ta boloma eller name nav eller vad som helst, visst sitter dessa spelare på enormt bra .se domäner, och jag kan i vissa fall känna att "jösses, den där domänen skulle jag vilja ha". Men ingenstans anser jag att det är Fel av dessa bolag eller även privatpersoner att de har dessa domäner! Vad är det för idiotiskt tänk? Ska jag vara sur för att grannen har en snyggare bil än mig, eller att personen kanske har en ferrari, men som aldrig körs mer än på sommaren? Det är väl upp till honom...

Samma sak ang domäner, parkerade eller inte. Var glad för att någon har fått det att funka istället för att gnälla om att det är orättvist, för det är vad du i essensen gör.

Marcus 2008-04-05 23:44

Eftersom tråden spårat ur och avvikit från sitt egentliga ämne och vidare lett till en pajkastning från flera sidor har nu tråden städats.

Oavsett relevans i de inlägg som gjorts så ser jag ingen möjlighet till att få klarhet i ämnet och för att säkerställa skydd mot personliga integriteten har jag därmed rensat tråden från dessa inlägg. Har ni åsikter kring detta är ni välkommen att kontakta mig per PM.

Milad 2008-04-05 23:45

Håller med Marcus!

pitbull 2008-04-06 00:38

Bra med principer oavsett om det handlar om domänhandel, namenapping, eller affärer i allmänhet.

IMHO: En given nominering till programmet 100 höjdare.

Bli inte förvånad när Filip och Fredrik knackar på dörren och frågar efter "principmannen". ;)

Lev väl!

/S

tartareandesire 2008-04-06 12:04

Citat:

Originally posted by Milad@Apr 4 2008, 17:16
Hinner inte läxa upp er alla men jag kan förklara i alla fall lite. Jag tycker inte om att en massa människor som registrerar domäner där de själva inte ska använda de utan bara ihop på att någon annan ska vara i behov av domänerna och sedan tjäna en slant på dem. Jag är dock för att man ska köpa en domän och bygga verksamhet runt den och sedan sälja hela verksamheten. Då har man med andra ord lagt lite tid och energi bakom verksamheten och därmed bör få bra betalt för det. Till skillnad från lata ”golddiggers” som köper en domän och hoppas sedan på det bästa. Därför så kommer ingen att tjäna ett öre på mig på att de äger en domän som de vill sälja till mig.

Hehe, även om jag förstår dig så tycker jag det är en ganska korkad inställning =)

webdoc 2008-04-06 19:53

Citat:

Hinner inte läxa upp er alla men jag kan förklara i alla fall lite. Jag tycker inte om att en massa människor som registrerar domäner där de själva inte ska använda de utan bara ihop på att någon annan ska vara i behov av domänerna och sedan tjäna en slant på dem. Jag är dock för att man ska köpa en domän och bygga verksamhet runt den och sedan sälja hela verksamheten. Då har man med andra ord lagt lite tid och energi bakom verksamheten och därmed bör få bra betalt för det. Till skillnad från lata ”golddiggers” som köper en domän och hoppas sedan på det bästa. Därför så kommer ingen att tjäna ett öre på mig på att de äger en domän som de vill sälja till mig.
domäner är som "internetfastigheter", finns både domäner som kan öka men även sjunka i värde ... men att ha som princip att köpa för ursprungsvärdet, förstår jag inte riktigt.
jag förstår dock din irritation på vissa, som enbart registrerar domäner som de ändå ej tänkt använda, och enbart hoppas på att någon skall bjuda ett "drömpris".

men som jag ser det, måste man anpassa sig till marknaden, då marknaden ej kommer anpassa sig efter dig. jag menar med det, ej att bli en "ful fisk" utan snarare göra det bästa av de olika situationer man kan hamna i.

Jag önskar själv jag kunde få köpa 121.se för 150 kr, men oh nej ... hehe.

Internet Sweden 2008-04-12 02:14

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Apr 4 2008, 18:42
Jag har inte uppfattat att tasting minskat det minsta. Min reflektion är snarare det motsatta.
Jag fick precis brev från ICANN och refererar därför till mitt tidigare inlägg i denna tråd:
ICANN deklarerar nu att över 95% av alla nyregistreringar under .com och .net ÄR tasting.

De registrarer som pysslar med tasting behåller också bara 1 av 200 dvs släpper 99,5%

Emil_P 2008-04-12 08:29

Citat:

Originally posted by Milad@Apr 4 2008, 14:30
Är det bara jag som vägrar betala mer för ett domännamn än vad den ursprungligen är värd (tex .se = 149kr mm.)? Av principskäl skulle jag aldrig köpa en domän av någon (till ett högre pris än inköpspriset) även om jag visste att den tex skulle passa bra för mitt projekt. Jag undrar bara om det är flera än mig som har den principen?
Kanske därför du inte sitter på några vassa domännamn ;)
Använder du samma principskäl när du köper din bostad? Alltså att inte betala mer för bostaden utöver priset det kostade att bygga bostaden. Köper man ett domännamn som en investering så bygger det ju på samma pris som för en fysisk fastighet, antingen är jag i behov av lokalen eller så ser jag en möjlighet att om något år sälja fastigheten till ett högre pris på grund av större efterfrågan på lokaler. Alla köp man gör i livet måste man utvärdera, är det en kostnad eller är det en investering.

gummianka 2008-04-23 17:06

Men jag kan ändå inte hjälpa att jag undrar lite grann över mycket av det som skrivs här. Det känns som att det är en ny IT bubbla på gång. Alla dessa pengar som genereras, har dom någon grund i en verklig ekonomi, alla dessa klick som någon betalar för, som leder till fler klick som någon annan betalar för, tittar man på flertalet av dom projekt som en del har, så är det ju väldigt uppenbart att det handlar om att göra något som rankas högt av Google, som ju ingen kan komma och påstå att det är samma sak som något användarvänligt, när spricker den bubblan ?...

edit: och allt det här är ju helt OT, sorry, men jag ville inte starta en ny tråd heller...

Nicklas 2008-04-23 17:14

Citat:

Originally posted by gummianka@Apr 23 2008, 16:06
Men jag kan ändå inte hjälpa att jag undrar lite grann över mycket av det som skrivs här. Det känns som att det är en ny IT bubbla på gång. Alla dessa pengar som genereras, har dom någon grund i en verklig ekonomi, alla dessa klick som någon betalar för, som leder till fler klick som någon annan betalar för, tittar man på flertalet av dom projekt som en del har, så är det ju väldigt uppenbart att det handlar om att göra något som rankas högt av Google, som ju ingen kan komma och påstå att det är samma sak som något användarvänligt, när spricker den bubblan ?...
edit: och allt det här är ju helt OT, sorry, men jag ville inte starta en ny tråd heller...

Du kan ju börja med att visa en sida i din profil.

Internet Sweden 2008-04-24 12:39

Citat:

Alla dessa pengar som genereras, har dom någon grund i en verklig ekonomi, alla dessa klick som någon betalar för, som leder till fler klick som någon annan betalar för, tittar man på flertalet av dom projekt som en del har, så är det ju väldigt uppenbart att det handlar om att göra något som rankas högt av Google, som ju ingen kan komma och påstå att det är samma sak som något användarvänligt, när spricker den bubblan ?...
Vilken bubbla talar du om?
Jag kan inte se någon bubbla rörande betald sökordsannonsering! Skillnaden mellan tidigare sk bubblor som spruckit där det handlat om haussade börsvärden på IT-bolag och detta är att:

Det defacto först finns en kund som biddat om att få synas under ett visst sökord eller plats. Visst kan priset för visningen komma att sjunka(eller snarare höjas) men det är ju bara en direkt koppling till utbud och efterfrågan (Det finns ett begränsat antal annonser som visas per sökord och vill du synas så kostar det..). Dvs så länge det kommer att finns kunder som är villiga att marknadsföra sig relaterat till sökord eller specifika webbplatser kommer detta att kvarstå.

Även vad gäller spelreglerna för annonsörerna så är det givetvis som du beskriver att en sida försöker ranka sig så högt det är möjligt för utvalda sökord och visst - inte alltid är det den sidan som är mest relevant som listas högst, däremot så är det sannolikt den sidan som spelar bäst efter de förutsättningar som finns idag.

Sökmotoralgoritmer för relevans är något som förändras hela tiden, men en vinstdrivande verksamhet bör väl inte syssla med att optimera sin sida efter regler och standarder som ännu inte gäller?

ViktorVitell 2008-04-24 14:11

Citat:

Med andra ord. Någon har köpt ett domännamn du vill ha?

gummianka 2008-04-24 14:41

Jo men det är ju ändå så att sidorna optimeras utifrån hur Google fungerar, Google är en maskin, så det är ju inte så att det optimeras för för användaren, med den särställningen som Google har, som dom självklart vill ha kvar, så kommer det fortsatt att förändras/förbättras, Google kommer ju ändå alltid vara en "maskin" som är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt. Man skulle ju kunna tänka sig, både faktiskt och teoretiskt, att det som var bäst för användaren INTE är det som genererar mest pengar, eller ens några pengar alls, ligger det i Googles intresse att "gå åt det hållet" ? Knappast !

Vi behöver väl inte diskutera att det finns massor med pengar "i en bubbla" (uppbundna om man så vill) , hur ska man annars förklara att det kan betalas xxx miljoner kronor för t.ex. Facebook, det bygger såklart på förväntade intäkter i form av varor eller tjänster under en tid, och jag antar att vi kan hitta fler exempel, den bubblan menar jag. Det är ju ett sätt förena 2 typer av "verksamheter" som tidigare varit åtskillda, uppköp och marknadsföring, tidigare köpte man företag för att dom hade ett reellt värde i t.ex utrustning, eller satt på en teknik, eller i vissa fall för att bli av med konkurrensen, nu köper man potentiella kunder rakt av, och inte ens det, det finns ju ingen som kan garantera att dom som idag använder Facebook gör det imorgon...och därmed blir det väldigt långt mellan pengar ut och pengar in, ett avstånd som ju kan ställa till det...eller ?

Internet Sweden 2008-04-24 15:17

gummianka - jag ger dig mestadels rätt i hur Google Adwords/Adsense (eller motsvarande program fungerar).
Däremot anser jag att det i allra högsta grad ligger i Googles intresse att särskilja relevant innehåll från mindre relevant - det är ju trots allt kärnan i Googles verksamhet (om du missat det)
- utan pricksäkerhet - inget Google! och jag anser att du har fel i att Google inte går mot det hållet.

Men sen när du börjar blanda in företagsköp av Facebook osv, så tycker jag att du fladdrar ifrån din ursprungliga OT lite..
Det är klart att frivilligt utlämnande av personliga intressen och detaljer ger EXTREMT värdefull information om Facebooks kunder och en marknadsmässig underskattad pinpointsmöjlighet som få CRM kan erbjuda idag. (Eller möjligheterna finns i de flesta CRM - det enda som fattas är informationen att stoppa in - Med Facebook är det omvänt).

Jag är inte man nog att sätta prislapp på informationen i Facebook, men jag är ändå kapabel till att förstå att detta precis som imateriella värden på internet kräver nya sätt och nya tänk, jämfört med traditionellt tänk i värden kring maskinell utrustning och tekniker.

Tobbe 2008-04-25 11:13

Hehe är inte resonemanget i det ursprungliga inlägget ungefär som att man inte ska investera i något där man tror på en värdeökning? Fastigheter, tomter, aktier eller fonder som inte genererar faktisk utdelning.. lägg där till faktisk avkastning på ett domännamn, dvs rena intäkter, då är det inte spekulation längre. Ska man inte ta betalt baserat på avkastning? Genererar en domän 10k i månaden så ska man väl knappast kränga den för en hundring..

Nja, senaste gången jag kollade var ju WN ett forum för kommersiella webmasters :)

autosvar 2008-04-26 17:22

Citat:

Originally posted by Thomas@Apr 5 2008, 03:26
Om en parkerad domän omsätter 10 miljoner om året och ex WN omsätter 50 000. Hur kan man då säga inte används och borde bla bla ?

En kompis har blivit utskälld mailledes för att han har en domän som pekar till en vit sida. Det är en treställig .se som används som maildomän av en kompis och hans flickvän och motsvarar hans initialer (förnamn, mellannamn, efternamn). De vill konstigt nog inte överlåta till ett företag som skickat dem ett riktigt otrevligt mail. Företaget anser att domänen ska överlåtas (obs! överlåta - ej sälja) till dem. Men den domänen används sedan flera år och är inarbetad för mina vänner. Att det saknas en sida betyder ju inte att den inte används.

Erik Stenman 2008-04-26 21:12

Jag tror de flesta här menar med att en sida saknas att den är parkerad.

gummianka 2008-04-30 03:42

Men bubblan kan ju finnas där även om det ett bolag som defacto har betalat för annonsplatsen, frågan är ju om dom i sin tur har täckning för dom pengar dom lägger ut, om insatsen ger den avkastning den måste för att...det man får fråga sig då lite är ju om alla dessa pengar tagits från andra traditionella medier, om dom motsvarar ett faktiskt värde and so on and so forth, annars menar jag att det är en "bubbla" som kommer "spricka"...då är det bara en förskjutning av medel, som såklart är intressant för alla som har investerat, men som inte motsvarar ett faktiskt värde, vad händer den dagen som vi inser att vi inte behöver Google för att säga till oss vad vi ska köpa ?

Sen tror jag säkert det var en typo från din sida, för det du menade att säga var såklart att "..detaljer ger potentiellt EXTREMT värdefull information om..."

den slutgiltiga frågan blir väl då, som ts kanske var inne på, vad man vill att internet ska vara, ska det bara vara en enda stor annonsplats...

jonny 2008-04-30 08:13

Jag störs sällan av adsense eftersom dessa annonser är relevanta, framförallt i sökresultatet där de kan vara mer releveanta än det organiska resultatet emellanåt.

Internet Sweden 2008-04-30 09:50

Citat:

Originally posted by gummianka@Apr 30 2008, 03:42
Men bubblan kan ju finnas där även om det ett bolag som defacto har betalat för annonsplatsen, frågan är ju om dom i sin tur har täckning för dom pengar dom lägger ut, om insatsen ger den avkastning den måste för att...det man får fråga sig då lite är ju om alla dessa pengar tagits från andra traditionella medier, om dom motsvarar ett faktiskt värde and so on and so forth, annars menar jag att det är en "bubbla" som kommer "spricka"...då är det bara en förskjutning av medel, som såklart är intressant för alla som har investerat, men som inte motsvarar ett faktiskt värde, vad händer den dagen som vi inser att vi inte behöver Google för att säga till oss vad vi ska köpa ?

Sen tror jag säkert det var en typo från din sida, för det du menade att säga var såklart att "..detaljer ger potentiellt EXTREMT värdefull information om..."

den slutgiltiga frågan blir väl då, som ts kanske var inne på, vad man vill att internet ska vara, ska det bara vara en enda stor annonsplats...

Om annonserande företag når lönsamhet med Adsense tror jag är individuellt, men jag ser Adsense som en kanal att nå ut med budskap, precis som press, tv och radio - som samtliga riskerar en betydligt större ekonomisk riskfaktor om det skulle slå fel. Vidare så annonserar inte alla företag i direktavkastande annonser, utan många företag profilmarknadsför sig, då deras försäljningscykler kan vara månader och ibland år..
Så jag tror att annonseringsprogram som Adsense och motsvarande snarare ger än lägre risk av "bubbla" än de traditionella kanalerna, då du har möjlighet att avstyra eller förändra en annons med felbudskap eller inriktning.

Slutligen så var det ingen "typo" från min sida beträffande Facebook (och andra motsvarande webbplatser) - informationen och därmed "värdet" i databasen finns där! - vad som är "potentiellt" är om företag klarar av att utnyttja den marknadsfördelen det ger att läsa av intressetrender hos exempelvis
"20 miljoner europeiska kapitalstarka tonårstjejer som har gemensamt att de gillar mode, Brad Pitt, rött vin, är rökare, gillar bio osv - vad har de mer gemensamt... vad kan man erbjuda dessa tjejer?"

Det är och förblir en marknadsförares våta dröm att veta allt om mönster och gemensamma trender hos sin målgrupp! Ju mer du vet - desto mindre blir risken och avkastningen större..

Gustav 2008-04-30 13:40

Citat:

Originally posted by gummianka@Apr 30 2008, 03:42

Det kommer ingen ny bubbla, även om vi så klart kommer att få uppleva en vanlig lågkonjunktur snart. Skillnaden idag mot 90-talet är att e-handeln omsätter 700 miljarder kronor. Internet genererar dessutom en enorm värdeökning för samhällsekonomin. Tänk bara hur mycket tid som Google sparar åt miljarder människor dagligen. Det som förut kunde ta flera timmar att få information om, hittar vi idag på några sekunder via sökmotorerna.

Vad gäller annonsering på nätet så visar alla studier på att det är mer kostnadseffektivt än annan media. Människor från hela världen gör impulsköp hemifrån 24 timmar om dygnet! Som detalj- och distanshandlare så går det perversa rysningar av välbehag genom hela kroppen varje gång jag tänker på det. Jag får ett fånigt flin på läpparna av alla möjligheter som ännu inte har exploaterats fullt ut :).

Vad som fortfarande gör Internet till ett högriskprojekt att investera i är den snabba utvecklingstakten. Jag är övertygad om att många webbsidor har sålts till löjligt övervärderade priser. Visst finns det fortfarande företag som gör dåliga affärer även om potentialen är enorm. Men det innebär inte att det är frågan om någon bubbla. Pengarna finns där och Internet genererar ett "faktiskt värde" som skrev innan.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson