![]() |
Eftersom det efterfrågas hoppas jag ingen har något emot länken.
På http://www.sajthotellet.com/serverhall/ finns två bilder från serverhallen som Sajthotellet använder som ägs av Internet Border Technologies. Tyvärr är det kinkigt med vilka bilder som får publiceras. |
Det finns även ett gäng med bilder från Internet Borders serverhall på http://www.admax.se/server_serverhall.asp förutom de som Sajthotellet har på sin sida.
Men precis som Jonny skriver är det (såklart) ganska kinkigt med att publicera bilder från anläggningen. |
Mycket intressanta bilder, teknikkåt som man är. :D
|
Citat:
|
Jag tycker det alltid måste vägas kostad/mot vad man får.
Om någon erbjuder ett rack för 100 000kr/mån i den bästa hallen, vem skulle vara intresserad? Utom möjligtvis bankgiro centralen eller några andra aktörer. Det intressanta måste vara, vem som kan erbjuda bästa möjliga co-loc för ett pris mellan 400-700 kr/mån eller ett rack för 6-9000kr/mån |
Jag skulle nog snarare kika på co-lotjänster för en server för under säg 5 000 kr. Bedriver du vettig verksamhet bör det inte vara några större problem att få fram de pengarna.
|
Då borde man titta på den bästa hallen i 2-3 olika priskategorier, det vore intressant!
|
Citat:
|
Citat:
|
Lovar att ta några bilder efter utbyggnaden när det finns lite att se (och dessutom inte är stökigt på golvet :D).
För övrigt har jag inte stött på någon svensk hall som är coolare än Diveo i Mexico City. Där måste den dessutom stå emot jordbävningar, orkaner, etc! Och några bergrum finns inte eftersom staden står på en sjöbotten... :lol: |
phonera ligger bäst nu med 7000kr/mån där man får 10Mb dedikerad lina för 1800 inkl. el och dubbla Volvo Penta diesel ups.er.
Totalt med lina och el blir det 8800 vilket är mitt bidrag till bästa rack-hosting. Phonera tar 3600 för 100Mbit fullt blås. Man kan välja mellan Stockholm, Göteborg och Linköping. |
Går att få ännu billigare med 10Mbit inkluderat på 40U skåp om man letar med i övrigt samma parametrar på säkerhet.
Iallafall i Stockholm. |
Utan att verka alltför stöddig så tvivlar jag på att du kan få fullgod service, bra, redundand internet, kraftförsörjning m.m. för så särskilt mycket mindre, eller om du ens kan få det för de pengar som nämns här.
Det är den eviga debatten här som får det att framstå som att leverans av internettjänster, hosting etc. är en business som kan bedrivas med lägre vinstmarginaler än dagligvaruhandel, vilket givetvis är helt fel. Om du får det billigt beror det på att något saknas. Så enkelt är det. Alltid. Det finns hallar där du kan få helskåp billigt och med vettig lina, men du får ju glömma detaljer som service. Det tillkommer vid sidan om. Mindre detaljer som redundans är också något som fort får stryka på foten. Det är kul att läsa här, men det är ett evigt tjat om priset. Varför diskuteras inte kvaliteten i samma omfattning? Är det för att det enda argumentet en del har är just priset? Priskonkurrens är bra, men det är inte alltid hälsosamt, vare sig för kunder eller leverantörer. |
Ok nog om Stockholm.
Vi på Pingdom undrar givetvis vem som har den bästa colo/serverhallen i Västerås. Någon som vet? |
Citat:
7000:- skulle jag säga är dyrt, 4.000-5.000 utpris för ett skåp är lagom och ändå klara hålla upp till 50% vinstmarginaler. |
Varför var inte detta ett oväntat svar från vår främste hostingkrängare på WN? ;-)
Jag undrar var du köper skåp, el, en hall med full utrustning (datagolv, kabelrännor, brandskyddsklassad lokal, övervakning, ups, diesel, minst dubblerade kylanäläggningar, serviceavtal för diesel och kylanläggningar, högkvalitativa routrar etc.) och kan komma med ett sådant uttalande? Jag vill gärna handla på samma ställe... Eller det kanske jag inte vill vid närmare eftertanke. För att driva en vettig hall behövs ett antal antställda och dessutom så skall i princip alla saker ovan bytas inom 5-10 år och på detta skall du dessutom ha en högkvalitativa leverantör av internetkapacitet (och inte bara dumpa ut trafiken runt hörnet på någon lämplig Gix). Dessutom skall du göra vinst som kan användas för att du och din business skall kunna leva långsiktigt. Att det är billigare på landet och om man kan "snylta" på andras anläggningar som inte tar riktigt betalt eftersom de behöver kostnadstäckning, ja, det förstår jag. Jag förstår dock fortfarande inte att du kan påstå att man kan ha 50% vinst på ett skåp för 4000, med 10 Mbit/s garanterat, inklusive el och service. I mina ögon är det både omöjligt och löjligt. |
Ställer mig 100% bakom Xamda´s skrivelse, så jag behöver inte skriva så mycket själv.
Hämtar popcornskålen och bänkar mig med F5 intryckt, följetången på detta blir intressant! |
EL är den dyra kostnaden och allt runt omkring, elkostnad mellan 150-250:- per A då räknat med kyla, reservkraft och självklart även batteri byte kostnad i det priset mellan 3-5år.
Är det priset som alla leverantörer hammnar på runt, det som avgör är totala förbrukningen och el-leverantör samt kylanläggning och hur det är byggd och dess effektivitet. Dock då räknat max 15-30 min batteri tid, ska man ha 1h+ batteritid så ökar kostnaden massor. Men har man en generator behöver man aldrig någon större batteri tid. Självklart kan elpriset skilja om man har fjärrkyla och sedan ger tillbaka fjärrvärme eller kanske har ett eget vindkraftverk. Sedan räknade jag inte med 10Mbit dedikerad kapacitet i det priset, men skulle man ändå kunna slänga med då det ändå skulle bli en minimal kostnad om man ändå är en ISP och levererar bredband och andra fasta anslutningar. Är inte omöjligt något, är bara leverantörer som försöker övertyga andra utan större kunskap hur dyrt allt är på allt. Har en fin lista på beräkningar över kostnader som man själv satt ihop, så det går ihop. Finns säkert massa stavfel men sitter på laggig 3g/gprs koppling. |
Jag har både byggt egen serverhall, detaljstuderat budgeten för ett betydligt större hallbygge i Stockholm (med redundant diesel, UPS, kyla, yaddayadda), samt hållt i den ekonomiska biten för ett projekt i samma skala, och ja, Patrikweb har mest vild fantasi. Faktum är att de flesta leverantörer mer eller mindre går med FÖRLUST när ni köper helskåp för 5-7kkr/månad, och istället räknar med att sälja bandbredd! Åtminstone om man gör en komplett kalkyl med realistisk avskrivning och vill se ROI innan pensionen kommer.
Vissa undantag finns, som t.ex. när man kommit över ett gammalt konkursbo billigt, men det är ju enbart undantagsfall. |
Jag gör lite mer som Decibel och bitar mig dessutom lite i tungan angående "lånad" utrustning.
Att sedan börja virra till diskussionen med vindkraftverk... Det finns argument för vindkraft i och med att det är en förnyelsebar energikälla etc. Men vindkraftverk är dyra och har en begränsad livslängd. Det kostar förmodligen mer än det smakar. |
Citat:
Sedan är frågan hur mycket kunderna vill betala extra för ha det helt extremt centralt med. Men kan förstå att andra som är många gånger dyrare kan gnälla en hel del. |
Extremt centralt?
|
Tänkte på exempelvis Bahnhof i Sth, deras hyra lär vara rätt hög.
|
Patrik: Kan vi inte få ta del av dina kalkyler som är så bra? Jag är också väldigt nyfiken hur det kan gå ihop sig om man inte "lånar" utrustning från andra.
|
Citat:
Men jag går ju inte förlust på mina priser så det borde bevisa att det går. |
Citat:
Säg att du som ensamföretagre vill ha ut 15.000:- i lön (jag antar det är lågt räknat). Hur måna colocation-burkar måste du sälja för 295:-? Elen/kylan kostar 100:- på server eller? Vad kostar rackplatsen för dig? Vad kostar bandbredden för dig? Hur mycket utrsutning måste du köpa? |
har man colo har man ofta andra tjänster också.
bandbredd i olika storlekar är också en sak som varierar helt på kunden. en kund för minimum colo kostnad o sen dendär som betalar för 10mbits helt egen trafik. konsult arvoden, vps, webbhotellskonton serveruthyrning osv osv osv.. om kunderna endast köpte mini colo varianter så skulle det vara jobbigt. men nu gör man ju inte bara sånt. Sen vad man behöver för att leva går att diskutera och är olika.. vissa har väldigt billigt eller gratis boende. Det är bara några saker.. man kan göra ganska mycket och man har låga utgifter och inte en massa onödigt. och jag tror alla som jobbar med hosting branchen kan hålla med om att marknadsföring är en gigantisk budgetdödare.. om man inte lever på sitt rykte och kunders referenser. |
Citat:
Men jag har ju mer än colocation, från eget nät (Internet / Bredand / WAN / VPN) tjänster till sista tjänsten i kedjan webbhotell. Så hela kostnaderna fördelas ju på alla tjänster man har, exempelvis så kan vissa av dom tjänsterna bli 0:- i faktiska kostnader då redan en annan del betalar det. Men om man räknar marginaler på 30-50% på colocation del så får du räkna lite själv. Hur mycket utrusstning att köpa var ju lite konstig fråga, beror ju på hur mycket man växer och antal kunder eller om man menar utrusstning för ansluta en stad till bredband eller endast till datacenter biten. Varje del är ju en del av hela kedjan som behövs. Men grunden i Core är Cisco 7200 / 6500 modulära saker som kan sättas ihop för N+1 redundans. Men det handlar om att det går att erbjuda till bra pris med kvalitet, sedan att många gnäller över det är ju en annan sak. |
Jag tror inte på något sätt någon gnäller, vi sitter (nåja) alla förbluffade över att du trotsat naturlagarna vad gäller företagsekonomi.
Du borde söka in som ekonom, jag vet många bolag som skulle betala miljoner för den kunskap du besitter i att beräkna och forma ekonomin, och de va varken ironiskt eller ett skämt. |
Jag har aldrig sagt att pengar är fel att tjäna, dock tycker jag det är fel ta mycket betalt för en tjänst och inte göra allt för att den ska bli bättre och fungera bättre.
Normalt så sattsar många företag på så stor vinst istället för att lägga mer pengar för mer redundans eller så. Då kan man fråga sig varför man ska betala kanske 30 tusen för den extra tjänsten hos ena när man kan få lika bra tjänst för kanske 3.000? Men för egen del så driver jag företag av eget intresse, så mår bättre att lägga pengarna på bättre tjänst och utbyggnad än att låta dom damma på ett bank konto. |
Citat:
För med får många colocationkunder crashar kalkylen? Tittar man i andra ändan kanske man kan se att andra kunder betalar överpris för sin tjänst? Sjävklart finns det fördelar med skalbarhet, men i min värld, kan faktiska kostnader omöjligt bli 0:- hur man än väljer att räkna. Kontentan, betyder det att den kund som endast hyr colocation är en dålig kund? |
Nej hela kedjan gör ju att det blir billigare på allt i det stora hela.
Har man ett nät i grunden, och ska börja erbjuda colocation då har du redan ett nät och kapacitet vilket gör att du sparat massa pengar när man erbjuder colocation då man redan har delar utan extra kostnad. När du har colocation, då kan du lansera webbhotell då slipper du kostnaden för själva hostingen av webbhotell servrarna då du redan har den betald. Nu behöver det kanske inte gå i exakt den ordningen men ett webbhotell som endast har webbhotell får en mycket högre kostnad för sina webbhotells del än en som redan har hela kedjan att utnytja. Sedan hur man fördelar vinsmarginaler och liknande spelar ju inte så stor roll, visst en viss tjänst kanske blir lite dyrare men en annan lite billigare så går normalt rakt ut i längden. Visst du kanske inte blir rik endast på colocations delen innan man får en hög kunder, men man får inte glömma när väl kundens server står på plats så står den ju bara där utan extra jobb. Vill kunden ha konsult så får den ju betala för det och det blir en extra inkomst del då. Samt det handlar om intresset med, att bygga ut i flera städer. Man får då resa mycket, man får jobba med mycket olika tekniker/utrusstning samt man kan träffa mycket andra tekniker. Och ser det som ett roligare liv än vara en VD på ett större företag som endast måste ha som mål att göra så stor vinst som möjligt och hålla koll på siffror hela dagarna. Visst du kanske har en fet lön som VD på ett sådant företag men hur mycket fritid och kul får du för dom pengarna på en skala. |
Jag skulle nog lita mer på ett företag som vill gå med vinst än ett företag som bara vill "existera"...
Känns på något vis mer seriöst och säkrare med företag som har vinst som syfte. |
Handlar hur man hanterar vinsten, om man endast har så som mål att göra vinst eller använda vinsten till något bra inom företaget.
|
Citat:
Göra investeringar i anställda är nog lika viktigt som att göra investeringar i material. |
Nu tänker du fel, att ha anställda är att minska vinsten. När företag vill öka vinsten brukar dom sparka folk istället.
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Du argumenterar i inläggen tidigare, att marginalerna är höga, och, så som jag tolkar det, att vi har överpriser på hosting i Sverige. Nu backar du, och argumenterar med: ok, man tjänar inga pengar, men man får resa och jobba med häftiga saker? Vad pratar vi om? Driva ett fungerande företag i en marknadsekonomi, eller kunna säga "jag har en häftigare router än dig" |
Patrikweb, nu svamlar du, för att försöka visa att du har rätt och resten av marknaden har fel.
Alla företag återinvesterar, annars dör det företaget. Alla företag som överlever går med vinst... Vinsten är garantin, den enda garantin, för att företagen fortsätter sin strävan att leverera bra produkter och tjänster till sina kunder. |
Är mycket överpris, och även jag har stora vinstmarginaler i %. Vad det blir i pengar beror ju på antal kunder, men vinstmarginalerna i % är ändå det samma.
Så klart man kan tjäna pengar, men jag kanske väljer att inverstera stora delen av dom för att bygga ut ännu mer. Och då får man nöjet för pengara att bygga störrre nät och resa. Med tiden så kommer ju självklart då även vinsten ökas mer när ansluten stad drar in massa kunder. Så valet kan ju vara att låta pengar damma på ett bankkonto eller inverstera dom i något av eget intresse. Men ja sälj 2 colocation paket och ge bort 40U gratis det skulle fungerat för mig om man då räknar bort elen. Men det fungerar ju inte i längden. Om jag kan ha 30-50% vinstmarginaler vad kan inte leverantörer som är några gånger dyrare ha? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson