WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Proinet nere? (2) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27264)

lammet 2008-02-16 12:47

Citat:

Originally posted by theflowmachine@Feb 16 2008, 13:28
En eloge för hackers som bevisade vad avsaknad av kompetens, planering och riskbedömning kan leda till för ett företag.
Är du go eller?

Flertalet av oss drabbade skulle nog vilja ge dessa idioter något annat är en förbannad eloge..

Så du tycker att det är jättebra att det finns snälla rövhål som utsätter andra för detta för att test om man kan sänka en och annan server?

Nä.. mina sympatier kommer denna gruppen aldrig att få.. rent ut sagt så är det bara skit bakom knapparna...

/ Lammet

theflowmachine 2008-02-16 13:02

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 16 2008, 13:41
Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar i ett litet företag.
Nej, det gör jag inte. Men dessvärre är affärsreglerna är detsamma för ALLA företag, att ha en plan-b när shit hits the fan. Det handlar fortfarande om ett vinstdrivande företag.

På ett mindre företag borde det vara relativ lättare att påpeka och åtgärda brister. De behöver inte, jämfört med t ex Telia, skriva långa utredningar, vänta på beslut, hitta pengar och rätt kompetens för implementering, utveckla, testa, implementera (alla steg enligt RUP), dvs. ett jobb som kan ta mellan 1-2 år.

Nåväl, jag håller käft. Men jag hoppas att jag kan komma tillbaka nästa gång de blir hackat igen och skriva "vad var det jag sa?" under tråden. ;)

AniVision 2008-02-16 13:27

Citat:

Originally posted by theflowmachine@Feb 16 2008, 14:02
Nåväl, jag håller käft. Men jag hoppas att jag kan komma tillbaka nästa gång de blir hackat igen och skriva "vad var det jag sa?" under tråden. ;)
Så du hoppas på fler intrång då, eller vad menar du?

Jag skulle nog mer hoppas på att slippa behöva säga "vad var det jag sa"... ;)

Staffanos 2008-02-16 13:48

Citat:

Ursprungligen postat av theflowmachine
Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar i ett litet företag.

Nej, det gör jag inte. Men dessvärre är affärsreglerna är detsamma för ALLA företag, att ha en plan-b när shit hits the fan. Det handlar fortfarande om ett vinstdrivande företag.
På ett mindre företag borde det vara relativ lättare att påpeka och åtgärda brister. De behöver inte, jämfört med t ex Telia, skriva långa utredningar, vänta på beslut, hitta pengar och rätt kompetens för implementering, utveckla, testa, implementera (alla steg enligt RUP), dvs. ett jobb som kan ta mellan 1-2 år.
Nåväl, jag håller käft. Men jag hoppas att jag kan komma tillbaka nästa gång de blir hackat igen och skriva vad var det jag sa? under tråden.

Bättre du håller käft ! Hur fan kan du tycka det är bra att Proinet hackas, att kunder förlorar hela sidor. att lösenord sprids ?

Sedan är inte världen full av datafreaks som fattar det där med backuper, att peka om mm..Utan helt vanliga entreprenörer som har sitt levebröd via företag som Proinet...Är det bra att det går åt helvete för de med ?

Att sedan komma och säga "vad var det jag sade" ...Hjälper säkert alla de som blivit drabbade....

JimmyOh 2008-02-16 13:53

Allt jag kan säga är att grabbarna jobbar på för fullt att få det hela igång igen. Ha tålamod, även fast mitt tog slut för länge sedan, men det är bara att bita ihop och hoppas på mirakel snart. :) Jag håller tummarna för både min egen del och för alla andra drabbade.

theflowmachine 2008-02-16 14:10

Citat:

Ursprungligen postat av AniVision

Vad då "hoppas"? OM de blir hackade igen kommer jag tillbaka och skriver "vad var det jag sa?". Enkelt va?

För OS-byte kommer knappast att hjälpa när man inte kan "konfa" miljön rätt.

Citat:

Ursprungligen postat av Staffanos
Bättre du håller käft Hur fan kan du tycka det är bra att Proinet hackas, att kunder förlorar hela sidor. att lösenord sprids ?
Sedan är inte världen full av datafreaks som fattar det där med backuper, att peka om mm..Utan helt vanliga entreprenörer som har sitt levebröd via företag som Proinet...Är det bra att det går åt helvete för de med ?

Det finns många sätt ett företag kan drabbas av problem. Hackers, missnöjda fd. eller nuvarande anställda, hårdvaruproblem, brand, stöld, osv. Nu var det hackers som initierade denna tråd, men oavsett anledning så är det bra att bristerna kom fram.

Att deras backuprutiner inte håller. Att man inte vet när sidorna kommer upp igen. Att man får otillräcklig information. Det ÄR till entreprenörernas fördel att sådan brister upptäcks innan affärerna växer, och man slipper hålla på med ompekningar i framtiden inför en viktig kampanj, osv.

Nu ska jag gå och bajsa.

magic 2008-02-16 14:24

Citat:

Originally posted by nord84@Feb 16 2008, 11:11
Drabbar detta stopp även colocation-kunder? Jag hade tänkt att flytta min server till Proinet i nästa vecka.. men den här tråden får än ju att börja undra..
eller?

Nej,

vi har två servrar hos proinet och dessa har ej drabbas, dock har de inte fixat det vi bad dem installera på våra servrar i måndags, de utvecklare i tyskland vi betalar för att sätta upp en ny sajt sitter bara o rullar tummarna nu..

edit: stavfel

AniVision 2008-02-16 14:28

Citat:

Citat:

Vad då "hoppas"? OM de blir hackade igen kommer jag tillbaka och skriver "vad var det jag sa?". Enkelt va?

Du sa aldrig "OM" och det vad du som sade "hoppas"... :blink:

zacharias 2008-02-16 14:47

Citat:

Originally posted by theflowmachine@Feb 16 2008, 15:10
För OS-byte kommer knappast att hjälpa när man inte kan "konfa" miljön rätt.
Jag vet inte vad jag har fått det ifrån men dom verkar ha bytt till något BSD vilket dom känner sig mer hemma med.
Vet inte varför dom inte skulle haft det från början isf... så kan vara något jag bara har fått för mig.

Taras 2008-02-16 14:48

Citat:

Citat:

Originally posted by -theflowmachine@Feb 16 2008, 15:10
Citat:

Du sa aldrig "OM" och det vad du som sade "hoppas"... :blink:

Han sa att han hoppas att han kan komma tillbaka och skriva... inte att han hoppas att de blir hackade igen..

Citat:

Nej, men fattar man inte hur man tar backuper, konfigurerar servrar korrekt och sköter säkerheten kanske man inte ska bedriva ett webbhotell...

Citat:

Bättre du håller käft ! Hur fan kan du tycka det är bra att Proinet hackas, att kunder förlorar hela sidor. att lösenord sprids ?
Det är väl skitbra! Tänk vad mycket de lärde sig förra gången..
Nu hände det igen och de får massor av nya erfarenheter.
Ett par gånger till så kanske de även de även förstår att det är viktigt att gå ut med information om det som händer. Kanske ta sig 10 minuter och skicka ut ett mail istället för att förklara samma sak för de 300 personer som ringer hela tiden.. Kanske gå med i nån newsgroup eller lista, så man blir informerad om nya buggar(och fix). Kanske även anställa nåt av de där "datafreaksen" som nämndes ovan...

JimmyOh 2008-02-16 15:01

Nu ska vi inte klaga allt för mycket. Vi får vänta och se helt enkelt. Allt kommer igång när det gör det helt enkelt. Ingen idé till panik. Självklart är det olyckligt och tragiskt det som har hänt, men vad finns det att göra? Jag har klagat, klagat, klagat och klagat, men har det hjälpt nåt? Nej... Dom gör sitt allra bästa för att fixa till allt, det förutsätter jag i alla fall.

jonny 2008-02-16 15:50

Citat:

Ursprungligen postat av zacharias
Citat:

För OS-byte kommer knappast att hjälpa när man inte kan konfa miljön rätt.

Jag vet inte vad jag har fått det ifrån men dom verkar ha bytt till något BSD vilket dom känner sig mer hemma med.
Vet inte varför dom inte skulle haft det från början isf... så kan vara något jag bara har fått för mig.

För att det bara är Kjette kvar av de som tidigare jobbat med verksamheten. Det är nya ägare och de har förmodligen inte installerat upp miljön utan bara tagit över den.

Osiris 2008-02-16 15:51

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 16 2008, 13:41
Det har ju tidigare förekommit information i tråden som tyder på att personerna bakom attacken också gett sig på iptelefonin och styrt om den. Det finns därför anledning att starkt misstänka att det inte var personal på Proinet du pratade med.
Nu var det visserligen ett mejl från WN som jag citerade från, ett mejl som skickas ut automatiskt för att jag skrivit i tråden.

Så om inte någon annan knäckt denne persons konto på WN så handlar mitt inlägg om hur de bemöter sina kunder och folks frågor genom hur de skriver _på_ WN...

daaaajM 2008-02-16 16:07

Nu börjar det hända något på min sida iaf!

Citat:

Great Success !
Apache is working on your cPanel® and WHM™ Server

If you can see this page, then the people who manage this server have installed cPanel and WebHost Manager (WHM) which use the Apache Web server software and the Apache Interface to OpenSSL (mod_ssl) successfully. They now have to add content to this directory and replace this placeholder page, or else point the server at their real content.

xciso 2008-02-16 16:14

Bara hoppas att de har kvar all data denna gång.. Förlorade många timmars arbeta förra gången :(

JimmyOh 2008-02-16 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av daaaajM
Nu börjar det hända något på min sida iaf
Citat:

Great Success
Apache is working on your cPanel® and WHM™ Server
If you can see this page, then the people who manage this server have installed cPanel and WebHost Manager (WHM) which use the Apache Web server software and the Apache Interface to OpenSSL (mod_ssl) successfully. They now have to add content to this directory and replace this placeholder page, or else point the server at their real content.

Jag antar att du ligger på web01-servern, inte sant?

Citat:

Ursprungligen postat av xciso
Bara hoppas att de har kvar all data denna gång.. Förlorade många timmars arbeta förra gången

Jo, det får man ju verkligen hoppas. Men ha inte för höga förväntningar. Man vet aldrig vad de där sabotörerna gjorde för saker egentligen.

Foa 2008-02-16 16:31

Hej grabbar.. jag är ny här... men inte ny till problem med Prionet.
Fick problem som ni alla för ett par dagar sedan. (Varit med sedan första början ett par år sedan)
Men sedan blev jag utestängd totalt...
Sökte på Internet och det var inte lätt att hitta till Er grabbar.
Nu har jag hittat hit.. gjorde det igår morse.. det tog 48 timmar innan jag lyckade få ok att få vara med Er.
Nu när jag är så vill jag tacka Er alla.. jag fick information tack vare Er alla sedan i går morse.. här på forumet.
Nu drar jag mig tillbaka och läser inläggen.. men kommer inte tillbaka annat än jag har något nyttigt att tillföra.

Jag ville bara skriva och tala om att Ni alla varit till nytta för mig .. vad än Ni skrivit!

xciso 2008-02-16 16:32

Givetvis liggar jag på web01..
Överväger starkt nu att lägga mig på colo istället

Staffanos 2008-02-16 16:36

Men...efter detta, måste prionet vara det säkraste hotellet i världen hahaha ! Vi som drabbats kanske kunde begära någon kompensation för att stanna kvar(föra en grupp talan) ? (jag startar en tråd för det här på WN)
Ni som vill hamna på en sidan med +30åringar i GBG hör av er, så kan jag lägga in er som länkar...vi kunde helt enkelt få ut något ur detta haveri ! Se möjlgheterna, istället för problemen :=)

club30.se

zacharias 2008-02-16 17:10

Mina sidor börjar också vakna nu.
Och vad jag minns ligger jag på web2...
(Vet att man kan kolla vart man ligger med nån whoislikande tjänst, minns inte bara vad den hette).

mazada 2008-02-16 17:12

ser ut som web01 och web02 börjar vakna till liv, cpanels Great Success meddelande visas web03 fortfarande nere

JimmyOh 2008-02-16 17:17

Citat:

Originally posted by mazada@Feb 16 2008, 18:12
ser ut som web01 och web02 börjar vakna till liv, cpanels Great Success meddelande visas web03 fortfarande nere

web03:an är väl den server som har blivit mest utsatt om jag har förstått det rätt, så den lär nog dröja ett bra tag till känns det som. Keep smilin' :)

xciso 2008-02-16 17:52

Någon som kan logga in på sina konton än?
Jag får bara att jag använder fel password. :(

Staffanos 2008-02-16 17:53

Citat:

Originally posted by xciso@Feb 16 2008, 18:52
Jag får bara att jag använder fel password.

De ska skicka ut nya passwords till alla er som haft mail där..

zacharias 2008-02-16 17:54

Citat:

Originally posted by xciso@Feb 16 2008, 18:52
Jag får bara att jag använder fel password. :(

Dom har ändrat alla lösenord (kommer via snigelpost i veckan antar jag).

Hur funkar en password reset förresten? Nån som vet?

Staffanos 2008-02-16 18:04

Kolla ! det börjar vakna till liv !!! http://web01.proinet.se/~club30s/

JimmyOh 2008-02-16 18:06

Citat:

Originally posted by Staffanos@Feb 16 2008, 19:04
Kolla det börjar vakna till liv http://web01.proinet.se/~club30s/

En får gratulera så mycket! :D

Staffanos 2008-02-16 18:07

Citat:

Ursprungligen postat av JimmyOh
Citat:

En får gratulera så mycket

Tack för det ?

JimmyOh 2008-02-16 18:10

Citat:

Citat:

Originally posted by -JimmyOh@Feb 16 2008, 19:06
Citat:

En får gratulera så mycket

Tack för det ?

Ja, jag gratulerade till att det börjar fungera för dig ju. :) För det är väl något positivt? ;)

daaaajM 2008-02-16 18:39

Citat:

Originally posted by Staffanos@Feb 16 2008, 19:04
Kolla ! det börjar vakna till liv !!! http://web01.proinet.se/~club30s/
Kommer in på min med, fast det saknas en hel del bilder och sidor, men dom senaste onlinespelen skrivs ut vilket tyder på att databasen finns kvar tur det :) Som tur va så har jag en backup på datan :)

JimmyOh 2008-02-16 18:43

Citat:

Ursprungligen postat av daaaajM
Citat:

Kommer in på min med, fast det saknas en hel del bilder och sidor, men dom senaste onlinespelen skrivs ut vilket tyder på att databasen finns kvar tur det Som tur va så har jag en backup på datan

Vilken lyckans ost du är som har backup. ;) Hoppas web03 kommer igång inom en väääldigt snar framtid. Jag får ont i tummarna av att hålla dom så mycket. Hehe.

webbteknik 2008-02-16 18:51

Citat:

web03:an är väl den server som har blivit mest utsatt om jag har förstått det rätt, så den lär nog dröja ett bra tag till känns det som. Keep smilin

Citat:

Hoppas web03 kommer igång inom en väääldigt snar framtid. Jag får ont i tummarna av att hålla dom så mycket. Hehe.

När jag talade med dem i torsdags så sa de att mina sidor som ligger på 03an skulle komma upp i fredags. När jag talade med dem i fredags så sa dom att mina sidor skulle komma upp i dag...

zacharias 2008-02-16 18:53

Citat:

Ursprungligen postat av webbteknik
Citat:

Originally posted by -JimmyOh@Feb 16 2008, 18:17

web03:an är väl den server som har blivit mest utsatt om jag har förstått det rätt, så den lär nog dröja ett bra tag till känns det som. Keep smilin

Citat:

Hoppas web03 kommer igång inom en väääldigt snar framtid. Jag får ont i tummarna av att hålla dom så mycket. Hehe.

När jag talade med dem i torsdags så sa de att mina sidor som ligger på 03an skulle komma upp i fredags. När jag talade med dem i fredags så sa dom att mina sidor skulle komma upp i dag...

Fast dom fick väl ännu större problem i gårkväll? Eller var det i morse (med driftinfo hackad och så).

htiawe 2008-02-16 18:59

Tror att det är ännu ett fel Proinet har gjort nu och förut, de ger inte ut någon information till sina kunder och när de väl säger något så uppger de ett datum eller en tid som arbetet ska vara färdigt på. Det är dumt, det ger upphov till en hel del förhoppningar och framför allt förväntningar som man kanske inte kan fylla.

Bättre är det att gå ut med information, som inte behöver spänna över flera A4-sidor, varannan eller var tredje timme med en statusuppdatering och inte förräns man i princip är färdig så ger man en tid för release.

zacharias 2008-02-16 19:01

Jo, det kan jag verkligen hålla med om. Infon har varit sjukt dålig. Bara en rad då och då tar inte många sekunder. Och i dagens samhälle kan man göra det mesta med telefonen om dom nu inte skulle ha nån dator i närheten (vilket jag skulle tycka vara väldigt konstigt).

stareye 2008-02-16 19:23

Tycker att vi som fortfarande är kunder hos Proinet skall gå samman och göra en polisanmälan mot sabotörerna vi också. Hade Kjetil i mobilen under en minut för en stund sen och det var något han uppmuntrade. Ju fler som anmäler desto högre prioritet har ärendet, även om det redan har rätt hög prioritet. Vad tycker ni?

Cos 2008-02-16 19:24

Go proinet!!

No chance in HELL att jag tänker lämna Proinet bara för en sån här skitsak. Förlorad inkomst är skitsamma. Tänkte inte ge mig för socialt obegåvade snorungar som kallar sig själv hackare.

Citat:

Originally posted by stareye@Feb 16 2008, 19:23
Tycker att vi som fortfarande är kunder hos Proinet skall gå samman och göra en polisanmälan mot sabotörerna vi också. Hade Kjetil i mobilen under en minut för en stund sen och det var något han uppmuntrade. Ju fler som anmäler desto högre prioritet har ärendet, även om det redan har rätt hög prioritet. Vad tycker ni?

Yes please.
Men detta problem kvarstår hos mig fortfarande: Vad ska det stå på anmälan?

Edit: La till citat och svar.
Edit2: La till fråga också... dooh!

webbteknik 2008-02-16 19:29

Citat:

Originally posted by zacharias@Feb 16 2008, 19:53
Fast dom fick väl ännu större problem i gårkväll? Eller var det i morse (med driftinfo hackad och så).
Enligt det dom sa över tele till mig låg driftinfo på en helt annan server på helt annan plats som inte ens drivs av dem. Så det bör inte ha givit dem några större problem. Däremot är det ju möjligt att även andra saker inträffade i går.

Urkburk 2008-02-16 19:48

Väl talat stareye och Cos. Det är extra vidrigt att det verkar vara en attack mot just Kjette, och inte vanliga skitungar som bara vill jävlas rent allmänt...

Edit: Alltså: sign me up for teh polisanmälan ;)

lammet 2008-02-16 19:49

Citat:

Originally posted by Cos@Feb 16 2008, 20:24
Ju fler som anmäler desto högre prioritet har ärendet, även om det redan har rätt hög prioritet.

Var skriver man på??

/ Lammet

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson