![]() |
Om de läcker personlig information som kan skada personer, så har de gått för långt. Jag syftar på anonyma källor osv. Lite skrämmande hack detta, men samtidigt väldigt imponerande.
Om de ger sig på Sjukhus, SOS-larm osv, då ska det defenitivt klassas som terrorister. |
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article382875.ab Jag vet vad som kan hända om en viktig huvuddator på en avdelning slutar fungera då jag själv jobbar inom sjukvården. Om man ska göra en attack ska man göra den ordentlig. Dumpa databasen och förstör allt. Eller låt bli :unsure: |
Det vore väl synd att jämföra Aftonbladets betydelse med sjukvårdens =) Sedan så hoppas jag verkligen att det inom sådan verksamhet finns märkvärt mycket bättre beredskap för datorhaveri och liknande.
|
Just nu ligger E24.se och Svd.se nere.
http://dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_m...?version=141598 |
Citat:
|
Spännande. Skulle kunna vara sveriges största hack där dem sänker alla stora media sajter.... troligen är det inte så. Men det är ju oroväckande att allt detta händer så tätt inpå varandra.
|
Om sjukhusen låter sina, för vården, kritiska system vara tillgängliga från internet då har vi mer att oroa oss för än vad hackare kan göra.
|
Citat:
|
Citat:
|
|
|
Jag vet att man inte ska vara elak emot folk, men det här är inte bra
http://image.bayimg.com/oaigcaabl.jpg |
pokerstjärna - de hackade aldrig polisens hemsida, den utsattaes för en överbelastningsattack som de kunde göra på grund av lite halvdålig programmering av sajten.
För övrigt finns det väl inget som är bra med att TV3 och Aftonbladet hackas, oavsett om man gillar dem eller inte, eftersom det bara ökar intresset och uppmärksamheten för slöddret som är ute och förstör för andra. Skulle tro att de redan har mer än ett öga på sig, men min teori är att det är en ensam stackare bakom som suktar efter uppmärksamhet. Dock bara en gissning och framtiden får väl utvisa om de törs och kan ge sig på fler medier... I sådana här lägen bör man sluta sig samman loch se vad man kan göra för att klämma åt illgärningsmännen i stället för att sitta och applådera dem. Danski har rätt om hjälmen... |
Citat:
|
Citat:
|
Polisens egna burkar har haft dålig säkerhet i flera år. Vet själv en kille som hade tillgång till en av deras servrar för några år sen. Om det är så fortfarande vet jag dock inte.
Hur tyckte det var kul att skicka förfrågningar till min burk där det stod "polisen.se" som hostname i loggarna. Är helt säker på att majoriteten av alla myndigheter och stora sajter sitter på enorma säkerhetsbrister som bevisat. Tillgång till banker och annat skulle inte förvåna mig alls. "– Vi fick larm om det omedelbart och 50 minuter senare hade vi lyckats stänga ner servern för extern åtkomst, säger Ian Vännman på Aftonbladets It-avdelning." Haha, komiskt att det tar 50 minuter att stänga ner en mailserver. |
Citat:
|
Dom har ju skrivit om attacken iallfall på deras webbplats, det var lite oväntat.
Citat:
|
redan för över en vecka sen upptäckte jag att det stod "[email protected]" när man gjorde whois på ab's olika domännamn...tyckte de va lite konstigt men tänkte inte mer på det.....det hade alltså med det här o göra....
|
Det är oroväckande att hackergruppen påstår att de har/haft kontroll över Domaininfo och kunnat manipulera Aftonbladets uppgifter där (aftonbladet.com). Vore bra med lite lugnande besked därifrån. Inte minst med tanke på alla rykte om att folk lyssnar av sökningar på lediga domännamn.
|
Citat:
|
Citat:
|
|
Helt otroligt, de har inte bytt lösenord sen attacken förra sommaren 2006. Dessa publiceras nu och verkar fungera... Vederbörande som har hand om säkerheten bör se sig om efter ett annat jobb.
|
Helt otroligt.
|
Det är ju helt otroligt ..
Det här kommer ställa till mycket extraarbete för aftonbladet på grund av sin egen dumhet att inte ändra lösen med mera sen 2006. |
Är förvånad att det inte står mer i media om detta.
Ingen som ska registera VuxnaFörbannadeHackare.se ? Bra webbplats för datasäkerhet... :) |
Lite intressant varför dem just valt aftonbladet och inte expressen... samma blaska i båda ju, troligtvis på samma säkerhets nivå också.
|
Citat:
|
Men Aftonbladet har ju blivit hackade under en längre tid så det har troligtvis inget att göra med att det skrev om TV3. Då borde ju DagensMedia ligga grymt risigt till...
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Fast då skulle dom gått ut med "Jaså, dom trodde TV3 var hackat - då har dom inte sett deta ännu!", fast nu teg ju aftonbladet om tv3... Så det blev ett annat "motiv" =p |
|
Citat:
|
Kanske dags att dra lite lärdomar av detta ur ett säkerhetsperspektiv för små och stora.
Även om det känns som basinställningar så är det onödigt att fler gör om samma misstag. 1: Slå inte av magic_quotes i php 2: använd inte root-användaren i mysql som webbanvändaren utan ha en med mer begränsade privilegier. 3: safe mode på i php 4: Olika lösenord på olika ställen 5: Ändra lösenord regelbundet och ofta. 6: öppna inte ldap-server för åtkomst utifrån. 7: Dela inte med dig av halvfärdig kod på forum där folk kan söka efter och hitta exploits Mer lärdomar från Aftonbladethacket? |
haha det är ju så enormt komiskt.. Jag hade ingen aning om att ett sådant företag har så extremt låg säkerhet som dom tydligen hade. Helt sjukt verkligen.
|
Citat:
Till exempel ska en informationsdirektör inte, så som det förefaller, beklaga sig över att andra journalister uttalar sig i ärendet. Med reservation för att denne blev felciterad är uttalanden som "-Det har varit ganska lätt att konstatera att uppmärksamhet i form av din artikel och andras som de är ute efter" ett hån. Förvisso krävs det inte en hel pudel vid varje inbrott fysiskt eller digitalt, men en ödmjuk hållning och en öppen bevakning av händelsen är det som skulle ha återupprättat en del av förtroendet. Nu saknas det fullständigt vilket medför att Aftonbladet framstår som inkompetenta (skiter i säkerheten), arroganta ("vad har andra med vår business att göra?") och cyniska ("vi skriver gärna 18 löp om Nordeas phisingbrev men inte skulle vi skriva så om oss själva?"). Edit: stavfel |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson