![]() |
Titta på AMS, tror att dem har alla yrkeskategorier där. Bra att sidan är stilren, men tycker att du kan göra den lite mer seriös. Bilden högst upp passar inte och logotypen kunde du lagt ner lite mer tid på. Personligen så skulle jag nog försöka hitta en bra bild som gör sidan lite mer beskrivande och seriös. Klockren tjänst annars!
|
Vi har gått igenom alla kategorier på AMS och snappat upp de som kändes mest aktuellt. Tidigare hade vi ca 20 kategorier till, men har bantat ner dem och fogat ihop allt till 21st.
Angående Logga och bild är det faktigst någonting vi planerar att förbättra, och kommer göra en formell beskrivning i jobb delen i detta forum, så håll utkik alla ni som är duktiga på grafisk design. |
Citat:
--- Gillar idén. Snygg sida. |
Pokerproffs är lite svårt att ha som yrke. Väldigt oregebundna löner som kan överstiga de spärrar vi har lagt in på sidan.
|
Intressant sida. Kan man gissa att webbutvecklare är den största kategorin du har? ;)
När man gick in på ett yrke så kom Rubriken först o sen alla länkarna som för mig täckte hela sidan. Vill du ha det så verkligen? Länkarna kanske kan få en annan stil då man är inne på lägsta nivån så att de inte tar upp så stor plats då man är inne och kollar på detaljer. Sen när jag scrollat ner så tyckte jag inte att det fanns en tilläckligt stor rubrik (först såg jag inte ens att det fanns en liten en ute i hörnet). |
Ska testa lite med det du säger. Tack för tipset.
|
Mer information, jobba lite mer på en komplett design och satsa stenhårt på marknadsföring.
Detta kommer att lyckas. |
Det ser positivt ut i alla fall.. snittar just nu 15 referenser/dag, samt 110 unika besökare/dag med noll marknadsföring. Det kommer bli riktigt intressant att se effekten av den kommande kampanjen.
|
Ny version och lite annat smått och gott. Mycket har hänt.
|
Mycket vackert :)
|
Bra initiativ!
Du skrev att sidan kunde vara segladdad, jag vill påstå motsatsen. surfade in med min iphone och då brukar sidor vara rätt trögladdade. Men din sida är utan tvekan den sida som laddat snabbast hittills! Tummen upp! |
Tackar tackar. Nästa stopp, aftonbladet :)
|
Lite längre sökfält. Samt autosuggest för yrken skulle vara super!
|
Citat:
|
Det va lite segt med synpunkter denna gången. Ska vi ta det som ett gott tecken? ;) Som jag tidigare har nämt så är tjänsten till för folket och det är foket vi vill ha åsikter från för att kunna forma lönelistan så som ni vill ha den.
|
Såg mycket bättre ut nu, bra jobbat :)
|
Kul att ni gillar den :)
|
Ser väldigt bra ut i jämförelse till den förra designen, keep it up
|
Tackar
|
Statistiska Centralbyrån har ju också lite statistik över det här som skulle kunna vara intressant att presentera tillsammans med den självinsamlade statistiken, vet inte hur begränsad den är, dvs. om du får använda den på din site dock.
/Victor |
Kopierat från scb.se
Citat:
|
Jag gillar webbsidan. Men finns inte denna statistik redan tillgänglig via Statistiska Centralbyrån för alla som vill ha den? Jag vet inte hur detaljerad deras lönestatistik är, men jag kan tänka mig att den är ganska ingående. Eller?
Vad gäller inflationen och löneökningen så bör du inte nollställa alla inlägg samtidigt. Gör en liten funktion som gör att varje inlägg försvinner efter två år. På så vis kommer du inte stå där med en tom sida den 1 januari vartannat år. Gör en sökfunktion där man kan ställa in ålder, län och arbetslivserfarenhet. Vad en 35 årig programmerare med 15 års erfarenhet tjänar i Stockholm, är inte så intressant att veta för en 20 åring helt utan erfarenhet i Norrland. Därför bör man kunna göra sökningar som bara innefattar den för användaren relevanta statistiken. |
SCB har ganska ingående statistik och är ju den officiella statistik som finns i Sverige. Själv tycker jag dock den är tråkig, svårläst och kanske inte jätte användarvänlig. Vi har ju på inget sätt någon officiell statistik eller till 100% korrekt... vad vi vill är att låta personer få en liten hum om hur det ser ut idag och samtidigt göra det så intressant och pedagogiskt som möjligt. Jag tycker vi har kommit en bra bit på vägen, men det fattas fortfarande många referenser för att göra sidan riktigt användbar.
Lönestatistiken ska inte nollställas. Exempelvis årskiftet 2008/9, vi kommer då plocka ut 2008 års statistik och presentera den separat, men man kommer även kunna se 2008 och 2009 års statistik samtidigt om man vill det. Vi komemr under året också presentera en ny teknik för att presentera statistiken (ny för oss), bland annat 3d animerade diagram. En sökfunktion för att få fram specifika fall av statistik är inte intressant förens det finns många fler referenser. Själva funktionen går relativt snabbt och lätt att skapa när det väl är dags. |
Bra att ni lagrar statistiken från föregående år, du kan nu ju även göra grafer över löneuteckling efter sökresultaten, det tror jag att det skulle vara en bra funktion som skulle uppskattas.
|
Citat:
|
Ja det tar ju såklart ett tag, men någonstans ska man ju börja! :)
Lycka till, ser lovande ut! |
Saknar en del yrken under "Sjukvård/Omsorg".
bland annat, Vårdare, Vårdbiträde. Vårdbiträde ligger under Socialt arbete, men hör hemma i ovannämnda kategori. Vårdbiträde utför liknande arbete som en undersköterska. |
Jag kan tänka mig att det saknas en hel del yrken på vår sida och det är därför vi har en funktion som tillåter användare att maila in förslag på yrke. Just nu har vi lite drygt 400 yrken och arbetar nu med att skriva korta definitioner för varje yrke eftersom det ibland kan vara svårt att veta vilken kategori man tillhör. En annan sak som är svår är att det kan finnas grenar på yrken som kan ge olika lön.. t ex programmerare: C, C++, JAVA, PHP, ASP.NET, VB, PERL, ASSEMBLER osv osv.
Jag ska se över det du nämner angående vårdbiträde och vårdare. |
Utmärkt sida, måste jag säga. Ska bli otroligt intressant att se var det kan leda...
|
Tackar, vi tycker också det ska bli intressant :)
|
Idén är intressant men svår. Det är svårt att se anledningar till att man ska vända sig till er sida och inte SCB eller fackförbunden (som väl också brukar genomföra egna kartläggningar då och då?). Ett stort problem är också hur ni ska kunna hindra folk från att lägga in falska uppgifter.
|
Jag tror ni kan vinna mot SCB med enkelhet och datan med överskådlig och lättbegriplig, gärna med snygga grafer.
Fackförbunden har ju bara inom sina specifika yrkesområden, kan ju kanske vara kul att jämföra. |
Båda har bra synpunkter. Problemet ligger i som tartareandesire säger angående falska uppgifter. Vi har satt vissa spärrar som hindrar allt för stora svängningar i lönerna, men vi kontrolelrar även Alla referenser manuellt för att få bort oseriösa bidrag. Men att säkert veta om det är 10/100/1000 kr för mycket är väldigt svårt .Det är därför vi absolut inte vill att statistiken ska tas på fullaste allvar, utan mer som en hyffsad uppskattning. SCB har den officiella statistiken, dock svårläst och tråkig enligt mig.
|
Jättebra tjänst, tycker jag!
Och snyggt är det! |
Tackar
|
Gillar sidan, men jag vill ha lite förtroende på den..
såg en webbdesigner på 18 år som hade månadslön 50.000kr på den.. och för att ja ska tro det så vill jag veta sanningen.. hur ska man lösa det? |
Går nästa inte att lösa. Det finns inget sätt att kontrollera om lönen är falsk eller sann, det är därför vi inte vill att statistiken på vår sida ska användas som fakta och referens vid t ex löneförhandling.
|
Citat:
|
Jo, vi har övervägt flera alternativ.. bland annat det du precis har nämnt. Det blir dock svårt som tusan att få folk att ta sig tid att göra detta.
|
Citat:
Kanske man kan erbjuda dom något, ni kanske lyckas samarbeta med något företag som kan erbjuda dom som registrerar sina löner något? Eller varför inte bara en tia lott? om folk nappar på gratis godis genom att spamma i timtals så orkar dom nog ladda upp ett lönebesked :) Alternativ skicka per post. Det är ju roligare när lönerna stämmer korrekt! Blir en mycket intressantare tjänst helt plötsligt då. Jag säger inte är bra ideen och tjänsten, den är toppen imo. Men att få allt att stämma korrekt till 100% gör den ännu bättre ;) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson