![]() |
Citat:
Kommer aldrig bli förbjudet att ringa företag, många har inte tid att sitta själva och leta leverantörer och blir tacksamma när man ringer, dock ska det ske på rätt sätt. Jag ringer mycket till företag själv, men inte som en ond säljare som ska sälja oavsett vad, vill de ha min produkt och har behov av det så köper de det utan att jag behöver sälja in den. 14 dagars ångerrätt? va ska det vara bra för? det höjer bara priserna om alla ska returnera fram å tillbaka, har jag köpt nåt så tar jag smällen även om jag ångrar mig sen. Returnera ska man göra om det är fel på varan inte för att man ångrar sig, barn kan ångra sig, vuxna ska ta sitt ansvar när de handlar likaväl som företaget som säljer varan. |
Vill bara tacka er allihop för er hjälp!
Det är kul att ni förstår mig, och nej är ingen kriminel fifflare och har aldrig haft det i tankarna. Mvh Lance |
Citat:
Sorry men det känns inte rätt när ni knyter mig till sådana saker/personer. Jag är ej kriminell! |
Varför stänger du inte bara ner sidan? Den är så död den kan bli.
|
Citat:
All negativ kritik som inte hjälper något/någon är ej intressant. Det var rätt onödigt sagt. |
Citat:
|
Skall vi slå vad ,att reglerna för teleförsäljning kommer bli tuffare framöver..
Här bårde verkligenheten skattemyndigheten göra en hjälte insats. Gör grund revision av alla företag i telemarkerting branschen, inför samma skattekonttrollsregler som som byggbranschen har fått. Instället för förfölja hårtarbetade friöser och byggjobbare, bårde man verkligen kranska telemarketing branschen, göra gryningsradier och kontrollera allt som säljs här. Om skatteverket började traskassera telemarkerting företagen så skulle dom göra Sverige övriga företagare en stor tjänst, produktivten skulle rusa i höjden. Men 14 dagars ångerrätt skall omfatta även företag bårde införas, av den anledning som skojar företag yreg och andra katalogskojare inte skall kunna slå ner sina pålar allt för djupt. För uppbarligen är telefonförsäljar branschen lite halvskum av sej. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Men är det telemarketingföretag du stör dig på eller är det företag som kontaktar nya kunder över telefon? Det är ju en viss skillnad, eller? |
Citat:
Visste inte att det var så allvarligt heller, men så vill jag inte skylla på det heller. |
Jag har inte läst hela tråden, inte ens hela din första post, så det här kanske har varit uppe förut eller är helt fel men...
har du testat att be dom som stämmer dig om ursäkt, kanske förklara att du inte insåg att det var fel och att du inte kommer göra det igen? |
Citat:
|
Ja det var det första jag gjorde.
Men det var inget de brydde sig om i början. De svarade att det inte fanns några oklarheter osv och tog ej emot min ursäkt. Men det kommer nog lösa sig. Tack för hjälpen iaf :) |
Till din fördel hade varit om du ändrade attityd och erkände eventuella missar och tar bort det material som sägs vara kopierat. Eller så vidhåller du vid att du inte gjort något och får möta berörda i rätten.
Vet du med dig att du har gjort något fel, är det ju bra att åtgärda det. Även om det blir rätten är det ändå till din fördel om du inte ignorerar det du anklagas för. |
Tack för rådet. Men mina källor säger att man inte kan ta copyright på statistik, eller information om andra sajter såsom: "Ebay kostar si och så". Men jag är redan på gång och "reparerar". Ge mig 1-2 dagar så är allt klart.
|
Käre Lancelot,
Jag gav dig de bästa rådet du kunde få. Du har inte pengarna som krävs till annonsering för att få den trafiken du behöver för att ens få kalla dig konkurrent till sidorna med liknande verksamhet. Den fina bloggen du länkar till fyller sitt syfte. Och behöver inte besökare som uppenbarligen din sajt behöver. Så istället för att köpa annonsering så spammar du istället. Och nu har du åkt fast. Jag har gett dig de bästa rådet, som är att skrota sidan. |
Citat:
Just inom marknadsföringssektorn verka dom flesta skojarna husera. |
Citat:
|
Så här uppfattar jag situationen;
Lancelot har tyckt att det här med onlineauktioner verkar kul, köpt ett script från phpprobid, lagt ner en del jobb i att översätta mm. Men sen hände ingenting...kunderna kom inte automatiskt och ville då försöka sig på "genvägar" Precis på samma sätt som Eniros och Kolls säljare kontaktade Blockets kunder och erbjöd dem en bra deal för att lägga upp annonsen på Eniro och Koll. Trots att detta var MYCKET omfattande ledde det aldrig så långt som till stämning, däremot skall tydliga varningsbrev ha skrivits och kontakterna upphörde. Som jag ser det har Lancelot samtyckt till användarvillkoren när han blivit medlem (vilket är en förutsättning för att skicka meddelanden till medlemmar vad jag förstår). Om antalet meddelanden som här definieras som "SPAM" är 30 eller fler är ganska oväsentligt tycker jag - redan vid första meddelandet har han avsiktligt brutit mot reglerna, vilket ger Budera rätt att avbyta medlemskapet för Lancelot. Sen har jag själv svårt att definiera dessa "insidesystem"-meddelanden som SPAM eftersom vad jag förstår så handlar enskilda meddelanden, multipla gånger. Det kanske är hårklyveri, men tittar man på vad Konsumentverket agerat mot gällande just SPAM så är det när ett och samma meddelande som samtidigt gått ut till stora massor. I fallet Binglotto så var det 160 000 som fick ett och samma meddelande - och de blev aldrig fällda, utan hotades bara av vite. Det är givetvis så att Lancelot har klivit över gränsen för vad som är tillåtet, men jag anser att Budera ger detta tilltag för stora proportioner. Saken är nog också den att OM denna stämning skulle leda till fällande dom med en massa skadestånd, så är nog Budera den som förlorar mest på det marknadsföringsmässigt och i form av ddos-attacker och badwill osv. Jag skulle nog råda Budera till att dra tillbaka stämningen och ta ett ordentligt snack med grabben. Sen kan jag inte se att det framgår vad för mtrl som är kopierat från Budera, men med undantag av bilder skulle jag kunna tänka mig avtalstexter. Jag gjorde därför ett litet test och valde ut en liten textslinga som jag googlade på och det verkar vara fler aktörer som Budera behöver stämma.. http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4G...=S%C3%B6k&meta= Lancelot - jag tror att du ska vara mer lyhörd till de röster här som försöker säga dig något - om någon påtalar att du har texter som är kopierade och bryter mot upphovsrätt mm så handlar det inte om att "ge mig ett par dagar" utan om du inte omedelbart kan lösa det - gå offline och lös problemet innan du visar upp sidan igen. Hoppas att ni kan lösa det på ett myndigt sätt istället.. |
Som alla redan har sagt, ge killen en andra chans, han är inte riktigt mogen än, snacka med honom istället.
Budera skulle förlora på det mycket mer och dessutom är killen inte den enda som stjäler copyrightat text. 30 spammail är fel men ta ett allvarligt snack! |
Det här kan bara sluta på ett sätt, oavsett om stämningen går igenom eller inte så kommer besökarna alltid se din sida som en kopia.
|
Jag blir ganska trött på råd och dåd som ges i denna tråd.
Till att börja med blir Lancelot medlem på WN och startar en tråd med ett inlägg som mer eller mindre är en uppenbar lögn förutom att stämningen verkar vara sann. Bara det borde räcka till att kasta ut grabben från WN eller åtminstone mötas av en total tystnad. Vidare så tycker jag att Budera aggerar helt riktigt. Att konkurrera mot Budera genom att bli medlem hos Budera och använda sig av deras forum för att jaga kunder borde vilket företag som helst reagera på och slå till hårt mot. Att driva ett föratag är knappast en lekstuga om man har anställda som är beroende av lön och som ägare av företaget beroende av pengar till hyra, mat osv. Det gäller att slåss för sin överlevnad och osund konkurrens måste man ingripa mot. Sedan så har en 18 åring full rättskapacitet och har fått en mängd rättigheter och skydligheter i och med myndighetsåldern. Det finns ingen som helst anledning civilrättsligt att ha öveseende. Sådant kan brottsdomstolar ägna sig åt. Om man nu har stoppat ner handen i kakburken så får man ta bort den illa kvickt och inte be om betänketid medan man fortsätter rotar runt bland kakorna. Jag kan bara önska Budera lycka till med stämningen och förhoppningsvis kan den domen bli en vägledning för vad som är möjligt och inte möjligt i ett ärende som detta. |
Jag tror inte att Budera måste slåss särskilt hårt om brödfödan för att överleva lilla Bazaar1001.
Man behöver inte stämma personer till höger och vänster för att de har gjort något dumt, inte när det är ett sånt uppenbart fall av något han gjort bara för att han är ung och inte vet bättre. Det kan istället slå tillbaka mot Budera, jag tänker då inte besöka Budera mer för jag tycker det är ett dåligt sätt att hantera det på. |
Citat:
Samhället har ett skydd för personer som inte kan ta ansvar för sina handlingar etc. De blir omyndigförklarade. Det är klart att de måste agera på något sätt. Det framgår ju inte heller vad de försökt göra innan stämningen. Det kanske bara är jag, men jag har lite svårt att tro att man börjar med en stämning... |
jonny: Därför att man inte är mogen fastän man är 18, imho. Man gör många misstag och har mycket kvar att lära innan man ens kan börja bli anpassad till samhället. Jag tycker helt enkelt det är alltför drastiskt att stämma en 18åring på 220.000.
Folk ska inte gå ostraffade men det måste finnas rim och reson i det man gör. Skulle jag ha velat bli stämd på 220.000 för dumheter jag gjorde när jag var 18? Nej, knappast och jag tror inte att jag skulle ha lärt mig rätt och fel på ett bättre sätt om jag hamnat i rättsliga problem än om jag hade lärt mig det genom personer som talat en till rätta och hittat ett straff som varit mera rättfärdigat än en stämning på nästan en kvarts miljon. |
htiawe, och när ska man behöva ta ansvar för sina handlingar? Ungdomar lyssnar inte på råd från äldre och tror hellre på saker de läst på Lunar än på vad en medelålders gubbe säger, och ja det är ännu sämre nu än för 20 år sen. Med andra ord, de får lära sig den hårda vägen.
|
De skulle ju kunna få igenom sin stämning, helt eller delvis, och sedan vara lite snälla och stryka det mesta av kraven för lite goodwill.. Att ha fått det svart på vitt att man ska betala några hundra tusen för det man gjort får en nog att tänka lite nästa gång ;)
|
Att få betala några 100 00 kronor får en nog att tänka lite nästa gång sa du? Jag är en person som lär mig när jag blivit tillsagd, och ska inte behöva sättas i en position där både mina studier och privatliv förstörs.
Genom tiden har jag fått många mail, mest troligen från budera, där de svär och skriver att jag är en misslyckad kopia och allt annat. Kritik på den här nivån säger bara en sak, att budera inte heller är mogna. Sen så har 90 % av er som läst det här sagt att det jag skrev i början var en lögn, bara eftersom att budera skriver så. Självklart kommer inte budera stå på min sida! Självklart säger de att de har stämt mig pga att jag ska lära mig, fastän fallet inte är så. Vill man lära någon något talar man med dem och får dem att inse att de har gjort fel. Man gör inte en sån här drastisk sak och förstör hans/hennes liv bara för att de inte ska göra det i fortsättningen. De säger ju klart inte den riktiga anledningen till att de stämmer mig förstår ni väll. Med Vänlig Hälsning Lance |
är sidan nere?
|
Citat:
2. Jo, du har satt dig själv i den positionen, det är inte Budera eller någon annan som har tvingat dig att skickat mail, kopierat texter/bilder etc. Det kallas att ta ansvar för sina handlingar. |
Citat:
Det var ett tag sen men tycker ändu herrn förtjänar en respons. När eniro mass-spammade blocket blev dem stämda? Blev en person uthängd? Nej. Det jag menade var att det hade räckt med ett mail istället för en stämning på 220 000 kr. Tingsrätten tyckte detsamma och det gjorde även min advokat. |
Citat:
Westman... Ta ansvar för sina handlingar? Överseende brukar man ha när det är en ungdom. Självklart är jag mer mogen nu än för några år sedan. Det är svårt att förstå allt inom "internet lagar" som nybörjare. Jag fick mer skit än eniro fastän jag skickade ett 10 tal mail, medan som de skickade tusentals mail. Det är värre nu än 20 år sedan och för 20 år sedan var det värre än för 40 år sedan. Jag håller med, men det betyder inte att ungdomar ska "lära sig den hårda vägen". Ni var själv ungdom och varför skulle inte ni "lära er den hårda vägen"? Som sagt är den här tråden gammal, men jag ville bara skriva en liten respons till er. Sen verkar det som om något liknande har hänt er och ni nu riktar er ilska åt fel håll. |
Att man inte får stjäla andras arbete har inget med "internetlagar" att göra, det är något man får lära sig som barn (inte ta andras saker). Visst, alla lever inte efter detta men att ha som argument att man inte visste om det är inget jag köper.
Ungdom är ingen ursäkt, som myndig har man ansvar och skyldigheter och startar man företag så får man ännu fler skyldigheter och större ansvar. Sen så när det gäller överseende så har jag det inte med någon som beter sig korkat och vägrar lyssna på andra. Överseende har jag med de som lyssnar på råd och inser sina misstag/fel. Jag kanske uttrycker mig lite brutalt förenklat många gånger men det finns inget dolt med detta, jag tycker helt enkelt inte att överseende ska ges gratis. Jag har inte fått lära mig saker den hårda vägen menar du. Känner du mig? Nej, inte för fem öre. Citat:
|
Citat:
Innan jag startade företag kontaktade jag stadens "företags hjälpcenter", "konsumentverket", "Skatteverket" och ställde tusentals frågor, gick på möten mm. Jag kollade upp allt så vitt jag kunde, sedan stal jag inte andras arbeten. Det som var grejjen var att Budera hade en jämförelse av olika priser hos olika annonseringssajter; där de jämförde sig själva med resten. Jag gjorde samma sak med likadana siffror, men självklart så är siffrorna detsamma. Exempel på Buderas bild som de påstod att jag stal: Tradera Blocket Budera 50:- 20:- 10:- Exempel på bilden jag hade med likadana siffror: Tradera Blocket Budera Auktiononline 50:- 20:- 10:- 0:- Layouten på min bild var densamma som deras för jag utgick också från dyrt till billigt. Jag tog dock bort den här bilden i slutändan pga att jag verkligen inte orkade mer med Buderas "hot" och problem. Vill avsluta mitt sista inlägg i den här tråden med att säga. Jag har förstått att jag gjorde fel när jag skickade ett tiotal mejl. Det var fel av mig och jag borde aldrig ha skickat mejl till deras kunder. Har heller aldrig mer gjort något liknande. Vänligen Lance |
Lancelot, gillar starkt att du överhuvudtaget förklarar och har stannat kvar och svarat/diskuterat. Jag är inte sarkastisk, dryg eller någonting liknande. Utan jag menar det.
Sen, så hoppas jag att allt har löst sig och att de kommer gå bättre i framtiden! |
Det mest komiska i denna underhållande tråd var ändå att Budera är så nära en total ripoff av Tradera man kan komma.
Börjar ju redan med domännamnet. Den i sammanhanget unika ändelsen '-era' är ju knappast förknippat med auktioner i allmänhet. Nä man ville så klart åka snålskjuts på ett unikt och framgångsrikt namn helt enkelt. Sen att i princip hela Budera är en karbonkopia av Tradera gör ju inte saken mindre komisk. Koncept, layout, färgsättning, ordval, you name it. Snacka om att kasta bananer i glashus :-) Eller Budera kanske ägs av Tradera (eBay)? ...who knows.... |
Webbot: Jag reagerade precis på samma sak som du säger, även fast den idag ser lite mer annorlunda ut än vad den gjorde då tråden skapades.
|
Citat:
Vad kul att ni tycker så. Allting har löst sig och det går bättre. :) |
Citat:
Det var precis det jag tänkte. Budera ser och låter som en billig kopia av Tradera. Att de har mage att påstå att man "stal" deras arbete när man gjorde en jämförelse av priser. Själva stämningen förstörde mer för dem och deras namn än vad det gjorde för mig. Det fick motsatt verkan. Min sajt fick mer publicitet, medan som Buderas namn fick dålig publicitet. Så stämningen var inte vidare eftertänkt. |
Haha läste denna tråden igår. Är idag 31 år gammal.
Nostalgi!! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson