WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Nu slår svenska hackers tillbaka (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24303)

Osiris 2007-10-15 00:26

Citat:

Originally posted by rd22@Oct 14 2007, 14:41
Så fruktansvärt bra gjort.

Förstår inte detta resonemang med att man måste slå tillbaka. Vi svenskar vill väl vara kända för tolerans, eller?
Låt ligisterna hållas, dom tröttnar snart.

teddyjohan 2007-10-15 00:32

Om man ser på det hela pragmatiskt sett så innebär detta absolut ingen kompensation eller ekonomisk vinst (=fördel) alls för oss här, branschen eller någon annan i vårt närområde (läs Norden). Däremot innebär de möjliga och troliga framtida konsekvenser en stor risk för framtida förluster (=nackdel). Eller i frågeställning; varför gillra en rävsax för sina "konkurrenter" om deras förlust eller lidande inte alls påverkar oss, åtminstone inte åt det fördelaktiga hållet, men rävsaxen riskerar att slå igen på oss igen?

Det är egentligen bara logik, även om det tilltalar den barnsliga sidan som såå gärna vill få ge igen, så kan vi enkelt konstatera följande: det finns ingen fördel för oss, men potentiella nackdelar.

pokerstjärna 2007-10-15 00:34

Citat:

Originally posted by Xamda@Oct 15 2007, 00:23
Ja, kom igen...?

Måste ju dra liknelser...

Så när din kompis/flickvän eller vad som helst blivit nedslagen och våldtagen av ett gäng i den ökända förorten så tycker du det är helt okej om du ger dig på ett annat gäng, eller några som känner någon i det gänget och slår dem vettlösa? Jag menar, de kom ju från samma förort, så det måste ju vara rätt, eller hur?

Detta är ju ett skrattretande naivt resonemang...

Om du hittar dem som gjort något mot dig och kan känna dig säker på att det är rätt personer, javisst, ge igen då... Inte för att det är rätt det heller, men jag kan åtminstone ha förståelse för det, men knappast för en attack på dem som möjligen är helt oskyldiga. Det är ju vansinne...

Du gör väl inte bort dig för vad du tycker och berättar om det, men lite eftertanke skadar kanske inte...?

Det var den dummaste liknelsen jag har läst under hela min tid på detta forumet.
vad har våldtäckt och misshandel med attacker att göra hos ombuden och dem turkiska hackarnas forum?

Nu går du lite över gränsen vi diskuterar IP, men jag kan skriva till dig vad du hade gjor tom någon hade våldtagit min flickvän, jag hade tagit ut hans bägge ögon och sparat dom som sovenir.

Åter till ämnet.

Men det är ju självklart att det är turkar som ligger bakom attackerna både genom bevis genom att gå in på en hackad sida och både från uttalanden från polisen till ab.

Jag bryr mig inte speciellt mycket om vad som är rätt och fel!
Jag har blivit drabbad, mina kompisar har blivit drabbad och arbetskollegor har blivit drabbade.
Och det är inte bara dem och jag utan minst 4000 andra.

Tänk om Wn, aftonbladet, expressen, polisen, blip, tv4, kanal5, playahead, lunarstorm, jesper, tv.nu, blocket, facebook hade blivit hackat.

Visst fan vill man hämnas!?
Annars är ju inte internet speciellt roligt längre för vissa?

Jag kommer aldrig få reda på EXAKT vilka personer det är, deras adress och hur dem ser ut och det kommer inte någon annan heller att göra om inte polisen ligger i lite.

det enda vi vet att det är turkar som ligger bakom attackerna och dom har attackerat en server där flera tusen websajt ägare hostar, därmed har oskyldiga blivit drabbade.

Nu är det deras tur, end of story!
Nästa gång det blir din hemsida som drar in flera tusen per dygn, behöver du inte klaga? ;)

htiawe 2007-10-15 00:45

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Oct 15 2007, 00:34

Men det är ju självklart att det är turkar som ligger bakom attackerna både genom bevis genom att gå in på en hackad sida och både från uttalanden från polisen till ab.

Jag kommer aldrig få reda på EXAKT vilka personer det är, deras adress och hur dem ser ut och det kommer inte någon annan heller att göra om inte polisen ligger i lite.
det enda vi vet att det är turkar som ligger bakom attackerna och dom har attackerat en server där flera tusen websajt ägare hostar, därmed har oskyldiga blivit drabbade.
Nu är det deras tur, end of story
Nästa gång det blir din hemsida som drar in flera tusen per dygn, behöver du inte klaga?

Är du seriös? Först så säger du att du vet att det är turkarna som ligger bakom och sen säger du att du inte kommer att få veta exakt? Hur exakt måste man vara? Borde man inte vara iallafall 99% säker innan man ger tillbaka? Eller är det okej om jag sänker din site för att jag vet att någon som började sitt nick med poker sänkte min?

Låt säga att någon från England hackade alla svenska siter, men genom proxies i Turkiet och skriver budskap som ska uppfattas som att de kommer från turkiska hackare. Är det fortfarande turkiet du borde "hämnas" på då?

pokerstjärna 2007-10-15 02:10

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe
Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna

Nu är det deras tur, end of story
Nästa gång det blir din hemsida som drar in flera tusen per dygn, behöver du inte klaga?

Är du seriös? Först så säger du att du vet att det är turkarna som ligger bakom och sen säger du att du inte kommer att få veta exakt? Hur exakt måste man vara? Borde man inte vara iallafall 99% säker innan man ger tillbaka? Eller är det okej om jag sänker din site för att jag vet att någon som började sitt nick med poker sänkte min?

Låt säga att någon från England hackade alla svenska siter, men genom proxies i Turkiet och skriver budskap som ska uppfattas som att de kommer från turkiska hackare. Är det fortfarande turkiet du borde "hämnas" på då?

Ursäkta, men har du svårt för att läsa?
Jag citerar vad jag skrev:
Citat:

Jag kommer aldrig få reda på EXAKT vilka personer det är, deras adress och hur dem ser ut
Jag nämnde inget om att jag inte vet exakt OM det var turkarna.

Hur vi vet att det är turkiska siter är för att dem har bytt layout på dem hackade sajterna och lagt till en text där dom nämner turkiet har en logga på turkiet fana? Sen har dem även en text ifrån koreanen.
Detta syndes mest på sajter som blev hackade innan dessa 4000 sajter men denna layout har även uppkommit på några av dem 4000 sajterna som blev hackade.
Ja, det är det för jag kan absolut inte tro något annat än att det var turkar som gjorde det.
Men idetta fallet är det inte det, turkarna har diskuterat på deras forum om flashback och inläggen har gjorts innan alla sajter blev hackade och tråden har flera hundra inlägg.

teddyjohan 2007-10-15 02:42

Citat:

Hur vi vet att det är turkiska siter är för att dem har bytt layout på dem hackade sajterna och lagt till en text där dom nämner turkiet har en logga på turkiet fana? Sen har dem även en text ifrån koreanen.
Instämmer, dom där koreanerna är inte att leka med! Först kärnkraft, snart ISDN ;)

pokerstjärna 2007-10-15 04:16

Citat:

Originally posted by teddyjohan@Oct 15 2007, 02:42
Citat:

Instämmer, dom där koreanerna är inte att leka med! Först kärnkraft, snart ISDN ;)

Menar självklart koranen, inte varje dag jag skriver det ordet. :lol:

WebboT 2007-10-15 04:34

Här finns en dump från tilltaget:

h**p://i25.photobucket.com/albums/c52/illum7/izlam/ayyildis_org_pwnd.jpg

pokerstjärna 2007-10-15 04:42

Citat:

Originally posted by WebboT@Oct 15 2007, 04:34
Här finns en dump från tilltaget:

h**p://i25.photobucket.com/albums/c52/illum7/izlam/ayyildis_org_pwnd.jpg

Och här finns dem flesta användarnamn och password för den turkiska hackerforumet.
Om jag bryter mot wn's regler genom att posta länken, så ber jag om ursäkt.

[Moderator: Det räcker med att barnen på Flashback länkar till listan]

jonny 2007-10-15 08:36

Citat:

De deface som skett har innehåll på turkiska, ja. Därmed är det inte bevisat att det är turkar som faktiskt ligger bakom; det ser ut som det men skenet kan bedra.

Om det finns en pågående polisutredning vore det kul med lite referenser till den. Var bedrivs den? Vem har skrivit om den? Länk?

Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Oct 15 2007, 00:34

Tänk om Wn, aftonbladet, expressen, polisen, blip, tv4, kanal5, playahead, lunarstorm, jesper, tv.nu, blocket, facebook hade blivit hackat.

Ja, tänk om de stulit min bil. Nu har det inte hänt etersom de webbplatserna inte baserats på osäker kod.

Citat:

Med de intäkterna hade jag haft en egen backup, kontaktat ett annat webbhotell, pekat om domänen och varit igång igen inom 24 timmar - om nu inte webbhotellet löst det hela snabbt och smidigt.

Citat:

Detta syndes mest på sajter som blev hackade innan dessa 4000 sajter men denna layout har även uppkommit på några av dem 4000 sajterna som blev hackade.
Ja, det är det för jag kan absolut inte tro något annat än att det var turkar som gjorde det.

Och att någon annan velat få det att se ut så är helt otänkbart?

pokerstjärna 2007-10-15 09:16

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

De deface som skett har innehåll på turkiska, ja. Därmed är det inte bevisat att det är turkar som faktiskt ligger bakom; det ser ut som det men skenet kan bedra.

Om det finns en pågående polisutredning vore det kul med lite referenser till den. Var bedrivs den? Vem har skrivit om den? Länk?

Citat:

Ja, tänk om de stulit min bil. Nu har det inte hänt etersom de webbplatserna inte baserats på osäker kod.

Citat:

Med de intäkterna hade jag haft en egen backup, kontaktat ett annat webbhotell, pekat om domänen och varit igång igen inom 24 timmar - om nu inte webbhotellet löst det hela snabbt och smidigt.

Citat:

Och att någon annan velat få det att se ut så är helt otänkbart?

Nej det är inte omöjligt att någon annan än turkar som kan ligga bakom detta!

Jag vet inte om det pågår någon utredning alls... men...

Citat:

Anders Ahlqvist, it- och datorexpert på Rikskriminalen, säger att det är troligt att attacken utfördes av en utländsk organisation.
Han bekräftar dock inte att det är turkiska hackers men....

Citat:

Angreppen har spårats till framför allt datorer i Turkiet och också några enstaka i Kanada.
Citat:

Under de senaste veckorna har turkiska hackare varit mycket aktiva mot Sverige.

Citat:

Bakom attackerna, de flesta från datorer registrerade i Turkiet, tycks ligga en tävling hackare emellan.

Citat:

“You keep abusing, Islam's almighty Prophet with disgusting and disgraceful cartoons using excuses of freedom of speech.”

Räcker inte ovan för att misstänka dem?

Det är inte första gången turkar kopplas ihop med hackning..

Citat:

Genom att massutskick av infekterad e-post tros en grupp hackare från Istanbul lyckats lura till sig tillgång till bankkontonummer. De misstänks därigenom ha tömt över 10 000 konton.
http://www.idg.se/2.1085/1.91038

Det nämns att hackarna har spårats till turkiet.
Tukiska hackare har tidigare hackat över 10 000 bankkonton.
Det är en islamistisk text på dem hackade sidorna med turkiska flaggan på ( på vissa ).
På deras forum så har dom tävlingar om att hacka hemsidor och i ett flertal trådar nämns sverige.

Ni vet hur svårt det är att få reda på hackare så hur mycket bevis krävs det igentligen?

Westman 2007-10-15 09:25

När det gäller den turkiska sajten så har den uppmuntrat och applåderat hackningarna i Sverige m.fl. och de som driver sajten uppmuntrar till fortsatta attacker. Det gör att jag har extremt svårt att förstå hur en del här försöker få dem att framstå som helt oskyldiga och likställda alla de svenska sajter som blivit hackade. Be någon som kan läsa turkiska förklara vad sajten handlar om kanske? Visst, det finns lagar som man ska hålla sig till men det är väl ändå en jävla skillnad på att hacka ayyildiz (1 inte så oskyldig sajt) och att förstöra 5000+ sajter? Handlingarna är knappast jämförbara 1-till-1.

SimonP 2007-10-15 11:22

Citat:

Originally posted by Westman@Oct 15 2007, 09:25
När det gäller den turkiska sajten så har den uppmuntrat och applåderat hackningarna i Sverige m.fl. och de som driver sajten uppmuntrar till fortsatta attacker. Det gör att jag har extremt svårt att förstå hur en del här försöker få dem att framstå som helt oskyldiga och likställda alla de svenska sajter som blivit hackade.
+1

pokerstjärna 2007-10-15 11:49

Citat:

Originally posted by Westman@Oct 15 2007, 09:25
När det gäller den turkiska sajten så har den uppmuntrat och applåderat hackningarna i Sverige m.fl. och de som driver sajten uppmuntrar till fortsatta attacker. Det gör att jag har extremt svårt att förstå hur en del här försöker få dem att framstå som helt oskyldiga och likställda alla de svenska sajter som blivit hackade. Be någon som kan läsa turkiska förklara vad sajten handlar om kanske? Visst, det finns lagar som man ska hålla sig till men det är väl ändå en jävla skillnad på att hacka ayyildiz (1 inte så oskyldig sajt) och att förstöra 5000+ sajter? Handlingarna är knappast jämförbara 1-till-1.
Äntligen någon som "tänker" som jag gör.

Xamda 2007-10-15 12:14

Faktum kvarstår dock att det är ett brott mot svensk lag och netikett att göra detta.

Bevis är bevis och det har ingen av dem som hackat sidan och inte de som applåderar det här heller. Så länge det saknas hållbara bevis, och då menar jag inte indicier, så är detta totalt fel. De må sitta och gapa bäst de vill på sitt turkiska forum, men en del av de attacker ni tillskriver dem har med stor sannolikhet inte kommit därifrån.

För övrigt har även våra servrar blivit hackade av dessa "turkish hacker" under två års tid, och vi har haft förluster för tiotusentals, eller hundratusentals snarare, kronor under tiden, men det betyder fortfarande inte att jag tycker att anfallet är mot turkiska forumet är rätt. Rätt hade varit att kunna lagföra de som faktiskt angripit våra sidor och andras sidor.

En del av citaten från Pokerstjärna, till exempel "Angreppen har spårats till framför allt datorer i Turkiet och också några enstaka i Kanada. " rör nyligen inträffade händelser där inga belägg finns för att turkiska hackare varit framme (i detta citat hackades sidan av någon som alde upp en länk till "Vebbhotellet", knappast en turkisktalande turk i alla fall).

För övrigt, Pokerstjärna, min liknelse tycker jag var klockren och att du inte förstår den är ju synd, men det tror jag alla andra här gjorde. I ditt svar visade du igen precis det jag vill att man skall fundera över - om någon i ett visst område begår ett brott mot dig eller någon du känner, ger det dig då rätt att bege dig dit och hämnas på första bästa, eller någon, vem som helst....? Ganska uselt resonemang tycker jag.

Du tycker dessutom det räcker med att det är sannolikt att någon på det turkiska forumet gjort angreppen mot svenska sajter för att kunna angripa dem... Det är ju lite trist, eftersom du säkert inte skulle vilja ta ett straff (för det är ju det det handlar om) för något du inte gjort, men som någon du kanske känner, eller som bor granne med dig, har gjort.

pokerstjärna 2007-10-15 12:30

Citat:

Originally posted by Xamda@Oct 15 2007, 12:14
Faktum kvarstår dock att det är ett brott mot svensk lag och netikett att göra detta.

Bevis är bevis och det har ingen av dem som hackat sidan och inte de som applåderar det här heller. Så länge det saknas hållbara bevis, och då menar jag inte indicier, så är detta totalt fel. De må sitta och gapa bäst de vill på sitt turkiska forum, men en del av de attacker ni tillskriver dem har med stor sannolikhet inte kommit därifrån.

För övrigt har även våra servrar blivit hackade av dessa "turkish hacker" under två års tid, och vi har haft förluster för tiotusentals, eller hundratusentals snarare, kronor under tiden, men det betyder fortfarande inte att jag tycker att anfallet är mot turkiska forumet är rätt. Rätt hade varit att kunna lagföra de som faktiskt angripit våra sidor och andras sidor.

En del av citaten från Pokerstjärna, till exempel "Angreppen har spårats till framför allt datorer i Turkiet och också några enstaka i Kanada. " rör nyligen inträffade händelser där inga belägg finns för att turkiska hackare varit framme (i detta citat hackades sidan av någon som alde upp en länk till "Vebbhotellet", knappast en turkisktalande turk i alla fall).

För övrigt, Pokerstjärna, min liknelse tycker jag var klockren och att du inte förstår den är ju synd, men det tror jag alla andra här gjorde. I ditt svar visade du igen precis det jag vill att man skall fundera över - om någon i ett visst område begår ett brott mot dig eller någon du känner, ger det dig då rätt att bege dig dit och hämnas på första bästa, eller någon, vem som helst....? Ganska uselt resonemang tycker jag.

Du tycker dessutom det räcker med att det är sannolikt att någon på det turkiska forumet gjort angreppen mot svenska sajter för att kunna angripa dem... Det är ju lite trist, eftersom du säkert inte skulle vilja ta ett straff (för det är ju det det handlar om) för något du inte gjort, men som någon du kanske känner, eller som bor granne med dig, har gjort.

Jag förstod din jämförelse men det finns ingen liknelse och det är fel av dig att dra in våldtäckter i en it-diskussion, där gick du vöer gränsen.
Du kunde skriva 100 andra liknelser men då ska du gå in på våldtäckt och misshandel!

Såklart jag inte vill ta ett straff för något jag inte gjort, men det är precis den medicinen vi har fått smakat på, begriper du inte det?
Vad har dem cirka 4000 utsatta gjort?

Du vet inte om det icke turkiska hackare eller inte och det vet jag inte heller men jag tror och på goda skäl att det är turkar som ligger bakom attackerna.

Varför i helvete skulle någon vilja riskera ett fängelsestraff för att turkarna ska bli anklagade?

Citat:

(i detta citat hackades sidan av någon som alde upp en länk till "Vebbhotellet", knappast en turkisktalande turk i alla fall).
Kan du bekräfta det? eller har jag missat något?

Citat:

om någon i ett visst område begår ett brott mot dig eller någon du känner, ger det dig då rätt att bege dig dit och hämnas på första bästa, eller någon, vem som helst....?
Nu är det inte så att jag har utfört en hämndaktion direkt men om jag hade kunskaperna så jag kanske utfört en attack, men jag hade nog väntat lite till och sett vad som händer ( försökt samla på mig mer bevis på att det är turkar som ligger bakom detta )

Mortekai 2007-10-15 12:41

Så....om jag läser era åsikter korrekt så vore det ok om någon från det turkiska forumet krashar WN?
Här finns det folk som applåderar attacken mot dom och som uppmuntrar till flera liknande illdåd och jag gissar att alla spår från attacken leder till svenska datorer...eller?

Är medlemmarna på det turkiska forumet oskyldiga änglar? Nej, troligen inte.

Rättfärdigar det då att vi ger dom en snyting för det som har hänt tidigare? Nej, inte ett dugg.

Vill vi inte leva i ett samhälle där det är ok att slå tillbaka om någon gör dig något ont? Det kallas anarki och hur lockande det än är...nej tack.

Bör vi ta reda på vem som utfört attackerna och stoppa dom? Absolut, men på laglig väg.

Har inte muslimerna rätt att slå tillbaka mot skymfen av deras heliga profet? Nej, inte genom olagliga aktiviteter som skadegörelse och personskada, det är aldrig acceptabelt.

Har inte varje människa rätt att göra och uttala sig prescis som han eller hon vill? Nej, det har aldrig varit en laglig rätt utan har alltid reglerats av lagar som ska styra bort från skadliga handlingar. Till exempel är det olagligt med hets mot folkgrupp, förtal, sekretessbrott mm. Fysisk skada regleras också på samma sätt genom att förbjuda misshandel, våldtäkt och mord mm.

Hur fan kan man bli upprörd av en sketen teckning? Oh, om du tänker så har du ytterst liten förståelse för Islam och dess anhängare. Till skillnad från dom flesta andra religioner är det förbjudet att avbilda Mohammed (med en nypa salt kanske) och en muslim ser Mohammed på helt annat sätt än vad en kristen till exempel ser på Jesus. Att avteckna Mohammed i sig är en förolämpning, men att sen göra det på ett sånt sätt så att man utmålar Mohammed som terrorist och andra liknelser som för en muslim i sig är kränkande, då blir folk lite arga.

Men vad var problemet med Rondellhunden då, man får väl göra vad man vill i Sverige? Till viss gräns får man det, men om du går in i domkyrkan i Uppsala och lägger en bajskorv på altaret och börjar mässa att "Jesus var homosexuell" då kan du ge dig på att du åker i fängelse för ofredande och folk kommer att se på dig som den idiot du betett dig som. Likaså med rondellhunden...det fanns ingen anledning att uppföra en rondellhund annat än att provocera muslimer som redan visat med all önskvärd tydlighet att det inte var uppskattat att håna Mohammed. Hade man valt att uppföra ett verk som kritiserade Islam, som muslimska kvinnor i bojor eller någonting relaterat till hedersmord hade det varit provokativt, men med syfte att föra fram en debatt om dom problemen. Utan syfte annat än att provocera är handlingen inget annat än hets mot folkgrupp, något som är olagligt och helt onödigt.

Jamen skit i Mohammed, nu har dom jävlarna hackat våra hemsidor! När folk blir arga gör dom dumma saker och detta är inget undantag. Ett fåtal personer har genom säkerhetsbrister fört fram sina protester på det mest korkade sätt man kan göra, nämligen förstörelse. Dessa individer har verkat förut och även om anledningen troligen är just skymfen mot Mohammed så tror jag det är mest ett svepskäl för att rättfärdiga sin kriminalitet. Dessa individer skadar enbart den Islam dom säger sig skydda och tar på sig rollen att föra Islams talan utan tillstånd eller godkännande av mer än en femtedel av världens befolkning.

Just det, och nu ska vi slå tillbaka och hacka deras sidor! Dom ska få!! Jupp, lika för lika har ju alltid fungerat tidigare, eller hur? Så då återstår ju bara att leta rätt på vem eller vilka som gjorde det och sedan attackera deras sidor...eller vänta, nu har vi ju inte gjort det utan slagit till allmänt mot lite vem som helst som kan passa in på beskrivningen i media, som vi alla vet alltid talar sanning och har alla fakta rätt, så då är det ju ok...eller? Vi lever ju i ett samhälle där det är helt ok att generellt ge igen på den eller dom som passar in på beskrivningen i media, det står inskrivet i lagboken paragraf 1...nej visst nej, det gör det ju inte utan det står att om man tar lagen i egna händer så bryter man mot den. Attans!

Jamen vafan...jag är skitförbannad för min sida var nere skitlänge ju! Och en kompis blev av med massa filer och grejer!Visst är det förjävligt och nu vill vi då utsätta andra människor för samma sak? Visserligen gör vi det inte själva, men vi hurrar på dom kriminella när dom gör det istället. Då slipper vi göra något olagligt själva och kan få utlopp för vår ilska passivt genom att låta andra "klå upp" dom vi antar är dom skyldiga. Precis som vi hurrar på Bandidos när dom misshandlar danska HA eftersom en dansk Hells Angels snodde vår bil förra helgen...eller ja, media sa att det var en HA iallafall, själv såg vi inte det. Men det måste ju ha varit det...eller?

Det är klart att man blir upprörd när någonting sånt här händer, men det är aldrig ok att utföra olagliga handlingar. Inte för att man känner sig förolämpat, skymfad, hånad eller utsatts för olagliga handlingar i ett tidigare skede. På samma linje är det heller inte ok att förolämpa, skymfa eller utsätta någon för en olaglig handling oavsett om du försöker gömma dig bakom rättigheter som yttrandefrihet.

Allt för många gömmer sig bakom denna rättighet och lever sitt liv enligt Arne Ankas motto:
"Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man har skitit"

jonny 2007-10-15 12:47

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Oct 15 2007, 12:30
Citat:

(i detta citat hackades sidan av någon som alde upp en länk till "Vebbhotellet", knappast en turkisktalande turk i alla fall).
Kan du bekräfta det? eller har jag missat något?

Den första defacen av Proinet var just det.

Och väl rutet, Mortekai

Westman 2007-10-15 14:34

Xamda, du vidhåller fortfarande att handlingarna är jämförbara 1-till-1? Jo men det måste du ju göra, hur skulle du annars kunna påstå att dina liknelser är klockrena. 1 tämligen oskyldig hackning mot 5000+ deface. Mycket ska man höra.

Xamda 2007-10-15 15:51

Pokerstjärna, du menar att mina liknelser är för grova för att du skall kunna hantera dem? Det är givetvis inte samma sak, men det är en liknelse...

Mortekai, jag kan inte annat än hålla med.

Westman, nej inte 1-1 kanske, men annars hade det knappast varit en liknelse. Vad säger att 1 hackning där man distribuerar lösenorden för, hum, 45000 användare, är mindre skadlig än en defacement för 5000 personer?

De 5000 sidorna borde vara återställda inom någon timme om webbhotellet har fungerande rutiner för det och hur snart har man distribuerat och täppt till 45 000 konton tror du?

Arbetsmässigt är det nog mindre allvarligt med de 5000 defacements du nämner, men ekonomiskt torde skadan vara större för de 5000 sajterna...

Poängen är ju att ingen här med säkerhet, och det är ju just det enda som kan räknas, kan fastställa att det är gärningsmännen som drabbats av den svenska attacken.

Jag vill dessutom påpeka, än en gång, att vi de facto drabbats av "turkish hackers" upprepade gånger i olika former av attacker och att mitt humör några gånger runnit över i denna fråga, men man måste inse vad som är klokt och inte...

Westman 2007-10-15 16:36

Citat:

Originally posted by Xamda@Oct 15 2007, 15:51
De 5000 sidorna borde vara återställda inom någon timme om webbhotellet har fungerande rutiner för det och hur snart har man distribuerat och täppt till 45 000 konton tror du?

Arbetsmässigt är det nog mindre allvarligt med de 5000 defacements du nämner, men ekonomiskt torde skadan vara större för de 5000 sajterna...

Jag skrev + bara för att det är många fler sajter som drabbats fysiskt (inte enbart en "enkel" dnsompekning) och under en ganska lång tid som hela tiden får hack/deface-försök. Det visar inte minst min koll bland alla de projekt jag har blivit inblandad i genom åren. Det är inte alls så lätt alla gånger att återskapa konfigurationsfiler etc. Dessutom finns det en del skript som faktiskt raderar allt det kommer åt. Det är ju inte precis jättekul och du verkar ju själv ha tröttnat på det.

Att då hacka en suspekt sida och skicka upp ett meddelande som går ut på att "ge fan i oss så ger vi fan i er" är i det sammanhanget förbannat oskyldigt enligt mig. Att sprida kontona är en bisak för de borde ha bytt ut lösenordena ändå.

htiawe 2007-10-15 16:53

Citat:

Originally posted by Westman@Oct 15 2007, 16:36

Att då hacka en suspekt sida och skicka upp ett meddelande som går ut på att "ge fan i oss så ger vi fan i er" är i det sammanhanget förbannat oskyldigt enligt mig.

Men tror du vi kommer att tjäna på det? Tror du att de som drabbats kommer att sluta? Det är som att försöka släcka en eld med bensin.

pokerstjärna 2007-10-15 16:59

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Westman
Att då hacka en suspekt sida och skicka upp ett meddelande som går ut på att "ge fan i oss så ger vi fan i er" är i det sammanhanget förbannat oskyldigt enligt mig.

Men tror du vi kommer att tjäna på det? Tror du att de som drabbats kommer att sluta? Det är som att försöka släcka en eld med bensin.

Vad har du för lösning då?

BE Network 2007-10-15 17:15

Htiawe: Om Turkiet skulle bomba vår land, ska vi då bara sitta och titta på och kanske skicka dem ett brev och be dem sluta?

Att ge igen med samma mynt är inte mer än rätt. Sen om det är den bästa lösningen är inte säkert. Inte säkert den bästa lösningen är att bomba tillbaka vid krig heller, men något måste man ju göra?

Principiellt var det helt rätt gjort, men som många andra skriver så är frågan om det är värt det. Det märker vi väl om inte allt för lång tid!

htiawe 2007-10-15 17:21

pokerstjärna: Säkra servrarna, polisanmäl, gå vidare.

BE Networks: Jämförelsen håller inte, att bomba sönder ett helt land eller att några företag råkar ut för skadegörelse är två olika saker för mig, även om jag förstår hur du vill göra jämförelsen.

Ta killen som DDosade Yahoo, CNN och Amazon för några år sedan. Vad var bäst, att han blev gripen och fick sona sina brott enligt lagen eller att några killar skulle ha suttit och DDosat företag i det land de antog att han bodde i?

Jag tar lagens långa arm vilken dag som helst.

Xamda 2007-10-15 19:31

Westman, ja, jag är förbannat trött på idioter som skall förstöra för andra. Det gäller i allra högsta grad dem som attackerat våra servrar. Jag vet, efter samtal med andra i branschen, att detta är ett utbrett problem som säkerligen drabbat tiotusentals sajter i Sverige de senaste två åren.

Jag vill dock sätta dit dem som står bakom och se dem lagförda, bakom galler... Att förstöra deras forum, om det nu är rätt forum, är inte något som jag tror avskräcker dem, men naiva jag tror att en vistelse i fängelse faktiskt gör det (särskilt om det är turkar och om de kan dömas enligt turkisk lag till ett studiebesök i ett turkiskt fängelse...). Det kan jag tänka mig att betala för, lägga massor med tid på och det hoppas jag fler skulle vilja se.

Pokerstjärna, jag tror vi förstår varandra, men du är väl lite mer hetlevrad än jag och det enda jag poängtera är att jag inte tror det gagnar syftet att rusa iväg och sänka massa sajter i Turkiet, inte ens de sajter vi med säkerhet kan säga ligger bakom attackerna mot oss här hemma....

Med syftet menar jag möjligheten att lagföra gärningsmännen och att undvika fortsatt konflikt med attacker mot våra svenska intressen.

Westman 2007-10-15 19:41

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Westman

Vet du hur man släcker en skogsbrand?

Westman 2007-10-15 19:43

Citat:

Originally posted by Xamda@Oct 15 2007, 19:31
Jag vill dock sätta dit dem som står bakom och se dem lagförda, bakom galler... Att förstöra deras forum, om det nu är rätt forum, är inte något som jag tror avskräcker dem, men naiva jag tror att en vistelse i fängelse faktiskt gör det (särskilt om det är turkar och om de kan dömas enligt turkisk lag till ett studiebesök i ett turkiskt fängelse...). Det kan jag tänka mig att betala för, lägga massor med tid på och det hoppas jag fler skulle vilja se.
Jag skulle vilja se dagens turkiska styre sätta "ev." turkiska sk. patriotiska hackare i fängelse. Skulle de få ett fängelsestraff värt namnet ska jag paddla kajak på E18.

Men du har rätt, turkiska fängelser är mer avskräckande än ganska många andra.

Xamda 2007-10-15 19:54

Westman, jag är tämligen säker på att dagens turkiska styre mycket väl skulle fängsla en känd gärningsman om man kunde bevisa de faktiska omständigheterna. Turkiet är en sekulariserad stat där religionen mycket tydligt skiljs från rättsväsendet. Det finns snarare en överhängande risk att man skulle vilja statuera exempel för att visa just detta för omvärlden, till och med utan kompletta bevis...

Nåväl, jag tror ivilket fall att det inte gagnar någon att ge sig på andra sajter för att visa hur fel det är att hacka sajter...

FredrikMH 2007-10-15 20:19

Jag personligen är lite kluven i detta och ser både positiva och negativa effekter av det som nämns i tråden.

Jag tycker givetvis det är fel att ge igen men jag förstår anledningen till det och kan ändå tycka att det är rätt. Anledningen till varför jag tycker det är "rätt" är av samma anledningen som jag tycker det är fel att vända andra kinden till och hoppas på att det inte upprepar sig.

Givetvis kanske de tröttar men det är nog snarare tillfälligt än permanent. Om du ger vika för ditt barn i uppfostran så visar det bara att du tycker det är okej att barnet gör saker som är fel. Samma signaler skickar du till hackers om inget händer. Gör du detta, du kommer ändå inte åka fast. Tror ni hackern helt plötsligt slutar på grund av detta? Det är alltså inte alls säkert att göra en polisanmälan (alltså ingenting) är bättre än att ge igen med samma mynt.

Så i mina ögon är ingen lösning optimal och vad som är bättre eller sämre kan nog diskuteras väldigt länge utan förändrande åsikter :)

Gustav 2007-10-15 21:32

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Oct 15 2007, 20:19
Givetvis kanske de tröttar men det är nog snarare tillfälligt än permanent. Om du ger vika för ditt barn i uppfostran så visar det bara att du tycker det är okej att barnet gör saker som är fel. Samma signaler skickar du till hackers om inget händer. Gör du detta, du kommer ändå inte åka fast. Tror ni hackern helt plötsligt slutar på grund av detta? Det är alltså inte alls säkert att göra en polisanmälan (alltså ingenting) är bättre än att ge igen med samma mynt.

Klart de tröttnar på Sverige tillslut :). Blir man upprörd över en rondellhund, så är man extremt lättkränkt. Det finns 6,5 miljarder människor på jorden och av dessa så struntar ca 5,2 miljarder fullständigt i Islams regler och lagar. Det är alltså bara en tidsfråga innan våra turiska hackers känner sig kränkta från annat håll och vänder sin uppmärksamhet någon annanstans.

Jag tycker det enda rätta är att göra en polisanmälan. Det kan kännas meningslöst, men det är egentligen en fråga om ren statistik. Bara 10 procent av alla brott anmäls. Därav klaras ungefär 15 procent upp av polisen. Det innebär att en gärningsman kommer undan ostraffat i 98,5 procent av fallen. Men det innebär även att om du begår 100 brott så kommer du statistiskt sett att lagföras 1,5 gånger.

Nu är statistiken för internetrelaterade brott förmodligen betydligt dystrare. Men en hacker som inte slutar att hacka kommer förr eller senare att åka dit. Frågan är när det händer och inte om det händer.

Det enda positiva som hackningen av den turkiska sidan förde med sig, är att "kriget" nu uppmärksammats av media på allvar. Jag hörde idag ett långt inslag på P1´s nyheter. Det innebär att polisen, som annars gillar att lägga ner förundersökningar i sådana här fall, förmodligen börjar känna sig pressade att utreda saken. Förhoppningsvis så kan svensk polis, i samarbete med turkisk polis, identifiera de skyldiga och lagföra dem.

jonny 2007-10-16 00:05

Ingen som läst Sitic manar till lugn efter hackarvendetta ?

mng0 2007-10-16 05:24

Citat:

Originally posted by jonny@Oct 16 2007, 00:05
Ingen som läst http://www.idg.se/2.1085/1.125599 ?

De har nog de flesta gjort, och här kommer mer

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_497671.svd

Kiper 2007-10-16 11:36

En sak värd att notera är att killarna i månstjärne-teamet ser sig som nationalister och patrioter inte som fanatiska muslimer. De är arméns förlängda arm in i internet. Så även om det är osanktionerat så tror jag ändå att de kommer att ha en hel del stöd från de sekulära (militära) krafterna i Turkiet...

Xamda 2007-10-16 13:08

Kiper - vad grundar du det på? Jag är TÄMLIGEN säker på att de blir inlåsta med buller och bång om man kan bevisa att de gjort det som de anklagas för... Det sekulära Turkiet vill mer än gärna bli en del av EU och de slår ned på allt som kan tänkas hindra det, och en sådan här sak ser inte bra ut...

Westman 2007-10-16 13:23

Xamda, de benämner sig själva som just turkiets armé på nätet. Leta reda på någon som kan översätta deras forum så får du en hel del intressant att läsa.

htiawe 2007-10-16 14:07

Det är skillnad på vad man skriver på internet och hur sanningen egentligen går. Finns det mer fakta än något som hackarna skrivit?

Kiper 2007-10-16 14:18

Citat:

Originally posted by Xamda@Oct 16 2007, 13:08
Kiper - vad grundar du det på? Jag är TÄMLIGEN säker på att de blir inlåsta med buller och bång om man kan bevisa att de gjort det som de anklagas för... Det sekulära Turkiet vill mer än gärna bli en del av EU och de slår ned på allt som kan tänkas hindra det, och en sådan här sak ser inte bra ut...

Jag kan turkiska... :)
Har haft koll på deras forum i någon månad nu sen deras första försök på en av mina webbplatser. Problemet med det sekulära Turkiet är armén som fortfarande har alltför stor makt.

Xamda 2007-10-16 15:25

Precis som Röda Armébrigaderna var befrielsearmén i Tyskland och rånade banker, sprängde ambassader och kidnappade och mördade folk. det gjorde dem knappast till Tysklands armé och sponsrade av staten.

Jag har inte lärt mig tillräckligt med turkiska (men hej och hå, ja, jag har studerat turkiska) för att orka traggla mig igenom forumet (är väl fortfarande på fråga-efter-vägen-stadiet), men det jag lyckats förstå får mig inte att tro att de skulle vara statssponsrade. Jag önskar jag förstod mer, så att jag slapp slita hål i mina turkisk-svenska lexikon...

Jag betvivlar inte att en hel del av dem som hänger på det aktuella forumet är drägg, men sponsrade av turkiska staten lär de inte vara.

Det är sant att armén har alltför stort inflytande i samhället i Turkiet, men jag tror också att det varit både bra och dåligt. Hade de inte haft detta inflytande hade vi kanske sett en muslimsk stat växa fram där, med det sedvanliga muslimska förtrycket mot dem med avvikande åsikter och religionsåskådning.

Kiper 2007-10-16 15:34

Jag säger inte att de är sponsrade av staten. De ser sig som den turkiska nationens försvarare och bygger sin organisation på samma grundvalar som den turkiska armén och även nationalisterna, nämligen arvet efter Mustafa Kemal Atatürk.
Deras mål med alla defacements är inte enbart att nå highscore på hackerlistorna världen över utan här finns också uttalade politiska mål.
Det främsta är att försvara viktiga statliga turkiska webbplatser och attackera webbplatser/företag/nationer som smutskastar det turkiska folket och den turkiska staten .

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson