WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webcows angripet enligt IDG (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24114)

Mortekai 2007-10-07 13:43

Frågan är hur många är intresserade och hur skulle vi sätta upp någonting liknande?
Jag föreslår en stängd community liknande tjänst dit man kan bli inbjuden enbart, kanske med olika tjänster som nyhetsbrev och liknande?

htiawe 2007-10-07 13:47

Räcker väl med ett lösenordsskyddat forum dit bara vissa användare får tillgång?
Såvida ni inte måste blogga om det ni gjort och svara på dagens wzup. :D

Mortekai 2007-10-07 13:52

Vi kan väl räkna med att oavsett vilken lösning som väljs kommer det att bli mycket påhälsning av olika grupper som har stor erfarenhet att ta sig förbi just lösenord och hacka forum...Kanske en något säkrare variant är att föredra?

[email protected] 2007-10-07 14:08

Någon som vet status på arbetet med de hackade dns:erna hos webcows?

Xamda 2007-10-07 14:23

Precis. Detta komme,r om det når den omfattning det borde göra för att bli efektivt, dra till sig uppmärksamheten från just dem man inte vill ha någon som helst uppmärksamhet.

Därför är det vettigt med en hyfsad säkerhet redan från början.

pokerstjärna 2007-10-07 14:47

Citat:

Originally posted by Mortekai@Oct 7 2007, 13:52
Vi kan väl räkna med att oavsett vilken lösning som väljs kommer det att bli mycket påhälsning av olika grupper som har stor erfarenhet att ta sig förbi just lösenord och hacka forum...Kanske en något säkrare variant är att föredra?
Allstå vi skulle ju kunna starta ett forum då som det har nämnts innan.
Man kontrollerar alla ansökningar om att bli medlem hårt.

Sen kör vi bara invites då.
Och för att förhindra intrång och skit, tjjaa:/
Det måste väl finnas nån som är riktikgt skillad på säkerhet här på forumet som kan hjälpa till?

Jan Eriksson 2007-10-07 14:49

Citat:

Originally posted by [email protected]@Oct 7 2007, 14:08
Någon som vet status på arbetet med de hackade dns:erna hos webcows?

För oss så kom de igång under lördag eftermiddag.

[email protected] 2007-10-07 15:24

jaha, men ns1.dependit.net och ns2.dependit.net är fortfarande nere.

Det känns jobbigt att man inte ens kan kontakta webcows; inga jour nr eller support på något sätt.

htiawe 2007-10-07 15:27

För mig känns det som att det är svårare att hålla en hel communitylösning under kontroll gentemot ett forum. Med risk för att låta som en gamling, men en mailinglista?

Internet Sweden 2007-10-07 15:38

IDG´s Techworld skriver på söndagen att Webhotellet Webcows under helgen drabbats av ett stort angrepp och att 3 848 domäner är berörda. källa

pokerstjärna 2007-10-07 18:41

<Tur att jag inte skaffade webcows när jag valde webhotell, beställde ju en tjänst av dom, men ringde och avbeställde nästa lika fort...Sa till min kollega att vi ska hosta hos webcows då bad han mig byta med en gång :|
Bra då slapp vi detta iaf.

Xamda 2007-10-07 18:52

Någon som känner sig manad att ta på sig att skapa ett låst forum, eller del av forum, för syftet att "slå tillbaka"?

Mortekai 2007-10-07 18:55

En av dom få fördelarna med att välja ett litet webbhotell eller sätta upp sin egen server är att man ofta kan flyga under radar från sånt här...

Slå tillbaka gör du bäst genom att låsa deras möjligheter till att göra sånt här.

pokerstjärna 2007-10-07 18:55

Citat:

Originally posted by Xamda@Oct 7 2007, 18:52
Någon som känner sig manad att ta på sig att skapa ett låst forum, eller del av forum, för syftet att "slå tillbaka"?
Jag kan bidra med ett 1000mb webhotell ( eller mer om så önskas )

Mortekai 2007-10-07 18:59

Förvarna dom först annars åker nog dom på en påhälsning också snart (om dom inte redan har det...). Ge gärna länk för jag är intresserad av att följa utvecklingen :)

pokerstjärna 2007-10-07 19:00

Citat:

Originally posted by Mortekai@Oct 7 2007, 18:59
Förvarna One först annars åker nog dom på en påhälsning också snart (om dom inte redan har det...). Ge gärna länk för jag är intresserad av att följa utvecklingen :)
redigera mitt inlägg lite:)

Mortekai 2007-10-07 19:13

Mitt också ändrat :)

pokerstjärna 2007-10-07 19:24

Citat:

Originally posted by Mortekai@Oct 7 2007, 19:13
Mitt också ändrat :)
Men förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg " Ge gärna länk för jag är intresserad av att följa utvecklingen "

Mortekai 2007-10-07 19:28

Ahh..febern slår till :)
Om du/ni sätter upp ett forum så säg gärna till så blir jag gärna delaktig :)

Xamda 2007-10-07 21:33

Mortekai, hur små webbhotell menar du man skall sikta på? Detta drabbar alla oavsett storlek från tid till annan. Kanske de inte alltid lyckas, men försök utsätts alla för. Har man otur eller bristande rutiner, för det kan nog bero på båda, så tar de sig in.

Min tanke är snarare att jag VILL kunna lämna dörren olåst hemma utan att det kommer slemmiga typer och går in när jag inte står vid dörren och passar, även om jag kanske inte för den sakens skull lämnar dörren olåst och obevakad. Jag ser hellre att man åker hem till slemmiga typen och tar med honom till en låst avdelning...

Om vi delar kunskap i dessa frågor kan vi kanske åstadkomma åtminstone delar av detta.

htiawe 2007-10-07 22:14

Jag ställer mig mycket kritisk till funderingar kring att "slå tillbaka", jag har aldrig varit med om att en grupp som härjat runt och gjort taskiga saker slutade göra det när några fick stryk. Tvärtom.

Säkra upp maskinerna, blocka ipserier som ni inte känner er bekväma med att tillåta och håll er uppdaterade inom vad som händer i världen för att lättare kunna upptäcka kommande problem.

Att DDoSa någon ger ingenting.

jonny 2007-10-07 22:37

Nån som blandat in SITIC i detta ännu?

Gustav 2007-10-07 22:49

Har Proinet och Webcows gjort polisanmälan ännu? Någon som vet vad de i så fall har fått för respons från Polisen? Det är polisens uppgift att se till att sådant här inte inträffar. De ska arbeta förebyggande och förhindra kriminalitet. Nu har de ju uppenbarligen misslyckats med den biten (och det förvånar väl ingen, eftersom den uppgiften är i stort sett omöjlig), men då får man i alla fall hoppas att de städar upp i röran som följer.

Även om intrången inte går att spåra, så är det klart att det finns folk som vet vilka som ligger bakom de här intrången. Killarna (eller tjejerna) som ligger bakom angreppen vill ju uppenbarligen ha uppmärksamhet. Då kan det inte vara svårt att skaka fram de skyldiga, bara man utreder saken ordentligt.

Edit: Det bästa vore nästan om samtliga kunder som drabbats kunde göra en polisanmälan mot personen/personerna som bröt sig in. Polisen lär få svårt att ignorera några tusen anmälningar.

Edit 2: Ingen som vill ta på sig att skapa ett kedjebrev och namninsamling med krav på att Polisen utreder intrången? Jag kanske har lite väl låga tankar om Polisen, men det här känns annars som ett typiskt fall som de lägger ned vid första bästa tillfälle.

pokerstjärna 2007-10-07 23:33

Citat:

Originally posted by Mortekai@Oct 7 2007, 19:28
Ahh..febern slår till :)
Om du/ni sätter upp ett forum så säg gärna till så blir jag gärna delaktig :)

Jag är också in om det blir nåt av detta.
Ställer upp till 100% med det jag kan hjälpa till med som jag då klarar av.

Kan i vilket fall som helst erbjuda serverutrymme till den som vill sätta upp ett forum!

för övrigt så håller jag med gustav om polisanmälningarna väldigt smart.
tycker webcows ska ska skicka massmail till sina kunder och be dom fylla i ett formulär genom internet och sedan maila tillbaka till webcows så får webcows överlämna dem.

Wojt 2007-10-08 01:11

Sist jag gjorde en polisanmälan visste inte polisen vad en domän var.

Och tydligen rycker de inte ut vid slagsmål på stan längre, utan enbart vid mord.

Go polisen.

pokerstjärna 2007-10-08 03:04

Citat:

Originally posted by Wojt@Oct 8 2007, 01:11

Jag polisanmälde ett troll för då han utgav sig för att vara en profesionell designer och skulle designa en sida till mig ( kodningen var klar )
Vi pratade i telefon och han uppger sitt hemtelefon nummer samt mobil och vi pratar jag skickar över filerna till han för sidan så jag rara alltihop och skicka det till han så han kunde påbörja arbetet.

Han villa även ha 25% i förskott eftersom vi då inte var företag "litade han inte på mig" jag tyckte det var skumt men sket i det.
så fort han fick sidan ringde jag upp i han igen men han svarade inte skrev till han sedan på msn och via e-post då hade han blockat mig på msn och ej svarat på e-post.

Jag går in på deras hemsida och den låg nere.
och det gör den hittils.

3 veckor efter ser jag mitt innehåll som jag har skapat för försäljning, han har även skrivit på olika kända forum om feedback på kodningen etc.

Jag hade ju deras bankkonto nummer så man borde kunna spåra trollet.
Jag polisanmälde omdelbart dagen efter, jag gick ner till stationen med all bevismaterial som bestod av kompletta konversationer och e-post kontakten vi har haft samt print screens på dem forum han skrivit.
och alla uppgifter jag hade om han.

Kontakta dem 3 månader efter och då sa dem att dom lagt ner fallet för dom har inget att gå på.
Jag blev så satans förbannad.

Och jag funderar fortfarande hur jag ska hämnas på trollet... ...
:angry:
Så duktiga var polisen! :unsure: :unsure: :unsure:

myapp 2007-10-08 03:26

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Ursprungligen postat av Wojt

Jag polisanmälde ett troll för då han utgav sig för att vara en profesionell designer och skulle designa en sida till mig ( kodningen var klar )
Vi pratade i telefon och han uppger sitt hemtelefon nummer samt mobil och vi pratar jag skickar över filerna till han för sidan så jag rara alltihop och skicka det till han så han kunde påbörja arbetet.
Han villa även ha 25% i förskott eftersom vi då inte var företag litade han inte på mig jag tyckte det var skumt men sket i det.
så fort han fick sidan ringde jag upp i han igen men han svarade inte skrev till han sedan på msn och via e-post då hade han blockat mig på msn och ej svarat på e-post.
Jag går in på deras hemsida och den låg nere.
och det gör den hittils.
3 veckor efter ser jag mitt innehåll som jag har skapat för försäljning, han har även skrivit på olika kända forum om feedback på kodningen etc.
Jag hade ju deras bankkonto nummer så man borde kunna spåra trollet.
Jag polisanmälde omdelbart dagen efter, jag gick ner till stationen med all bevismaterial som bestod av kompletta konversationer och e-post kontakten vi har haft samt print screens på dem forum han skrivit.
och alla uppgifter jag hade om han.
Kontakta dem 3 månader efter och då sa dem att dom lagt ner fallet för dom har inget att gå på.
Jag blev så satans förbannad.
Och jag funderar fortfarande hur jag ska hämnas på trollet... ...

Så duktiga var polisen

Min bärbara dator blev stulen. Efter några månader hittade jag registreringsnumret till datorn och gick till polisstationen och frågade om de hade gjort något beslag på datorn. Tagit någon tjuv eller hälare och hittat ett 20 tal bärbara datorer i någon lägenhet.
- Vänta ska titta sa tanten på polisenstationen.
Tog fram en pärm och började bläddra bland beslagen.
- När blev den stulen sa du, frågade tanten.
- I januari.
Då tog hon upp en annan pärm och bläddrad månad, för månad.
Jag tappade hackan när hon berättade att jag var tvungen att ringa till alla polisstationer i landet för att se om de hade beslagtagit min bärbara dator.

Suck... snacka om utrymme för effektiviseringar.

pokerstjärna 2007-10-08 05:05

Citat:

Ursprungligen postat av myapp
<!--QuoteBegin--myapp[/i]
Min bärbara dator blev stulen. Efter några månader hittade jag registreringsnumret till datorn och gick till polisstationen och frågade om de hade gjort något beslag på datorn. Tagit någon tjuv eller hälare och hittat ett 20 tal bärbara datorer i någon lägenhet.
- Vänta ska titta sa tanten på polisenstationen.
Tog fram en pärm och började bläddra bland beslagen.
- När blev den stulen sa du, frågade tanten.
- I januari.
Då tog hon upp en annan pärm och bläddrad månad, för månad.
Jag tappade hackan när hon berättade att jag var tvungen att ringa till alla polisstationer i landet för att se om de hade beslagtagit min bärbara dator.

Suck... snacka om utrymme för effektiviseringar.

[/quote]
Öhhhhh!!! shit?
Det där kallar jag inte service!
Det finns faktiskt något som heter databaser och internet samt data använder dom inte sånt för att söka lite snabbt istället för att bläddra i pärmar, trodde det var ute?
Ringde du runt då? :lol:

Mortekai 2007-10-08 09:48

Citat:

Originally posted by Xamda@Oct 7 2007, 21:33
Mortekai, hur små webbhotell menar du man skall sikta på? Detta drabbar alla oavsett storlek från tid till annan. Kanske de inte alltid lyckas, men försök utsätts alla för. Har man otur eller bristande rutiner, för det kan nog bero på båda, så tar de sig in.

Min tanke är snarare att jag VILL kunna lämna dörren olåst hemma utan att det kommer slemmiga typer och går in när jag inte står vid dörren och passar, även om jag kanske inte för den sakens skull lämnar dörren olåst och obevakad. Jag ser hellre att man åker hem till slemmiga typen och tar med honom till en låst avdelning...

Om vi delar kunskap i dessa frågor kan vi kanske åstadkomma åtminstone delar av detta.

Jag uttryckte mig kanske oklart genom att skriva små, självfallet ska det vara "okända" eller mindre kända eftersom man då inte ligger i skottfältet på samma sätt som dom mer synliga webbhotellen. Om vi tar till exempel en grupp som muslimer som är förbannade över bilder på mohammed och vill hämnas på svenskar så är det troligare att dom siktar in sig på Loopia och liknande större svenska webbhotell är Berra gustavsons enda webbserver stående i USA med mindre än 20 kunder...

Mindre troligt alltså, inte otroligt :)

Tyvärr tror jag aldrig du kommer att kunna lämna dörren olåst längre, varken bokstavligen eller metaforiskt, för säkerheten finns inte så att det blir möjligt. Säkerhet kostar, men ingen vill betala utan alla vill ha allt gratis idag. Polisen har reducerats till ett skämt, rättsväsendet korrupt och politiskt styrt och samhället blir allt mindre intresserad av vad som är rätt eller fel...Webbhotellen måste prioritera mellan säkerhet, tjänster och lönsamhet vilket allt för ofta leder till en kompromiss där lönsamheten måste ligga i fokus.

hundserver 2007-10-08 11:31

Finns det ngn röd tråd i dessa attacker? Ngn viss typ av dns/web server som drabbats,

Danski 2007-10-09 17:04

Pfft... kan de inte ens stava mitt namn rätt

Ni som funderar på DDoS, gör inte det... =) Förutom att det är olagligt så är det precis sånt som brukar urarta till större otrevligheter. Efter ett tag går de vidare och gör något annat onödigt istället.

Xamda 2007-10-09 17:59

Man må tycka vad man vill om polisen, men detta är en av de saker de skall arbeta med och jag tycker idéen om massanmälning var strålande. Mängden anmälningar är faktiskt något som påverkar prioriteringen.

Det finns dessutom en hel del utredare som de facto kan hantera ärenden som dessa på ett effektivt sätt, men de är givetvis inte tillräckligt många...

Sitic borde vara intresserade av det inträffade...

pokerstjärna 2007-10-10 05:47

Citat:

Originally posted by Danski@Oct 9 2007, 17:04
Pfft... kan de inte ens stava mitt namn rätt

Ni som funderar på DDoS, gör inte det... =) Förutom att det är olagligt så är det precis sånt som brukar urarta till större otrevligheter. Efter ett tag går de vidare och gör något annat onödigt istället.

Om man hade tänkt göra en Ddos attack, vem ska man göra den emot :| ?
Man kan ju inte angripa alla kända turkiska sidor, då är man lika korkad :lol:

Xamda Massanmälningar är otroligt smart och det kan dom inte lågprioritera!
Men många poliser vet inte skillnaden mellan url och IP, om du förstår vad jag menar:)
När jag ringde in först och ville göra en anmälan via telefon, då blev jag vidarkopplad 5 gånger och till slut bad dom mig komma in till stationen med all bevismaterial.
:lol: :lol: :lol:

Xamda 2007-10-10 20:01

pokerstjärna - jo, jag förstår precis vad du menar. Problemet är att det precis som i resten av alla yrken så är kun skapen av vad som Internet är och hur det fungerar rätt dålig. Det finns dock bara i Stockholm över 30 it-brottsutredare som har som enda arbetsuppgift att utreda just dessa saker. En del av dem är riktigt vassa. Så det gäller att få ett ärende att bli så intressant (eller jobbigt för andra utredare) att någon av dessa får det.

Leon 2007-10-11 22:53

Alla mina rootfiler var borta imorse, men det var allt :(
Dock hadde andra webbsidor på servern tagit mer stryk...

pokerstjärna 2007-10-13 02:28

Senaste nytt: ( grymma nyheter är det också )

http://flashback.info/showthread.php?t=558516

daniel_ 2007-10-13 02:47

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Oct 13 2007, 02:28

Vad är det bra för? Hämnd leder till hämnd som leder till hämnd som leder till..

pokerstjärna 2007-10-13 02:57

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_
Citat:

Vad är det bra för? Hämnd leder till hämnd som leder till hämnd som leder till..

Hämnd är inte mer än rätt, tycker jag i detta läget!
Dom har hållt på hur länge som helst att hacka svenska siter och inte 1 eller 2 utan tusentals!
Det är inte dem som äger sajterna som har ritat bilden på mohammed som rondellhund, utan det är en konstnär eller vad fan han nu är.

Jag tycker man kan skicka ett "message" till dom så dem ska lägga ner alltihop.
Men det blir säkert bara värre om man hämnas, det skulle inte förvåna mig alls.

Men något måste göras? vad händer härnäst?

Alpha 2007-10-13 03:10

IT-KRIG, japp, nästa problem :(.

Kommer USA hitta lösningen till IT-krig också? :D skulle varit lite småkul..

daniel_ 2007-10-13 03:16

Citat:

Citat:

Originally posted by -daniel_@Oct 13 2007, 02:47
Citat:

Hämnd är inte mer än rätt, tycker jag i detta läget
Dom har hållt på hur länge som helst att hacka svenska siter och inte 1 eller 2 utan tusentals
Det är inte dem som äger sajterna som har ritat bilden på mohammed som rondellhund, utan det är en konstnär eller vad fan han nu är.
Jag tycker man kan skicka ett message till dom så dem ska lägga ner alltihop.
Men det blir säkert bara värre om man hämnas, det skulle inte förvåna mig alls.
Men något måste göras? vad händer härnäst?

Hur bra "message" är det då? Jag tror säkert många tycker detta är "skitballt" att ge tillbaka. Men det kommer säkerligen bara leda till fler försök att sänka svenska webbsajter.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson