![]() |
JX sålde mig som windowskund till TBA före sommaren. För några veckor sen fick jag en faktura avseende mail hos JX för perioden efter det på 45kr och även samma dag en faktura och info från Infracom om att JX sålt mig även till dem, nu 3 månader efter den förra försäljningen till TBA.
JX lovade att fixa allt men idag kom det ändå påminnelsekrav och hot om inkasso om den där fakturan på 45kr som nu kostar 90kr... Kan man ta betalt för att vara tvungen att reda ut sånt här och vara tvungen att skicka brev med bestridan osv? |
Helvetet fortsätter. Idag fick jag inkassokrav för det konto jag tidigare i år sagt upp hos JX. Och som jag efter att ändå ha fått fakturor för perioder efter min uppsägning bestridit både hos JX direkt och hos Webcredit som sköter deras fakturering.
Ingen av dem har bekräftat att jag bestridit fakturan. Likadant med Infracom. När ska skiten ta slut? Någon som har förslag på hur jag tar detta vidare? //Andreas |
Dom jag har fått har jag skrivit "bestrider" på och returnerar. Hittills har jag fått ett inkasso och när jag då ringde upp och sa att det var ett lagbrott att inkassera bestridna fakturor fick dom kalla fötter.
Det var iofs inte från Webcredit utan Betalningscentralen. Efter det har det varit tyst. |
Tack för tipset Thomas. De första fakturorna fick jag från Betalningscentralen men nu kom de från Webcredit. Hat kontaktat dem via mail denna gång för att se om de gör något åt det. Jag ska ta och göra det skriftligt igen också som du gjort.
Ett samtal skadar väl knappast heller. //Andreas |
Citat:
Betalade dock det första inkassokravet trots att det var felaktigt. Var mest för att det var så begränsat med tid och att jag var rädd för att det inte skulle ordna upp sig. Det är inte så lätt när man möter den här situationen för första gången. Hur som helst har de pengarna inte returnerats trots uppmaning per telefon. Egentligen borde jag väl bestrida fakturorna. NOTERA att jag inte ens har mottagit originalfakturorna! Kan det verkligen vara juridiskt riktigt att skicka ut inkassokrav med pålagd påminnelse- och inkassoavgift när jag inte har fått originalfakturorna? Enligt den här kontaktpersonen på BC som jag talade med har jag tydligen fått fakturor från JX under hela året. Perioder som jag redan har betalt. Jag har nämligen betalt ett år i förskott (Finns/fanns det ens något annat betalningsalternativ?). Problemet verkar vara att JX har en felaktig adress, så alla fakturorna har returnerats. Men när BC tar över med inkassokravsdelen skickar de plötsligt till min folkbokförda adress. Så efter mycket strul och, äntligen ett hopp om att det skulle vara över, damp det ner ett Nytt inkassokrav idag från Webcredit (som såvitt jag har förstått det är samma bolag som Betalningscentralen). Har tre gånger idag men ingen som svarar. Inte kul med sådant här strul och hot om kronofogden. Edit: Sådär. Skickade iväg ett mail via deras webbsida. Det kan ju aldrig skada som sagt. |
Har någon problem med fakturor så hör av er till oss också, så kan vi riva i åt BC/WCS.
Sist vi gjorde det löste det sig för de kunder som hade funderingar vid den tidpunkten. Jag går inte in på unika fall på WN, men ring mig gärna så kan vi snacka lite och kolla hur historiken ser ut så fixar jag det medan ni är i telefonen, alternativt maila. Mig når ni på direktnr. 0765833333 mellan 11-23 eller e-post [email protected] Jag har närapå daglig kontakt med dem och kan om så behövs kliva in på kontoret deras. |
Tack david för addressen.
Visst hade inte JX någon uppsägningstid innan de sålde kontona till infracom? Och Infracom sade att inga ingångna avtal skulle ändras. De hävdar nämligen nu att jag måste betala fram till januari 2008. Att ingenting har fungerat sen övertagandet samt att jx inte hade uppsägningstid är saker som infracom inte ens behagar svara på. Jag har visserligen mig själv att skylla lite grann eftersom jag var dum nog att inte kontakta infracom dag1 och säga upp abbonenmanget, men men. |
Citat:
30d uppsägningstid innan utgående period, du bör kunna få dessa villkor ifrån Infracom, hör av dig till [email protected] annars så får du dem av oss. |
Citat:
"JX har släppt alla uppsägningstider, vi tar iofs inte emot nya webbhotellskunder men de som finns har ingen uppsägningstid alls, ev. förutbetalda månader (ej påbörjade) återbetalas. " (klippt från tråden http://www.webmasternetwork.se/index...=13&t=21711&hl ) Dum som man var så trodde man ju att det inte var skitsnack... :( |
Citat:
Nå Decibel, hur vill du ha det nu med uppsägningstiden, rent juridiskt? |
Helt riktigt, när jag kollar våra interna dokument (som kundtjänst använder) så föreligger ingen som helst uppsägningstid eller bindningstid på någon av våra tjänster fr.o.m. 1;a Juli 2007.
Var en gammal fil som låg i laptopen och spökade till det för mig, ber om ursäkt! |
Så med andra ord finns det ingen uppsägningstid/bindningstid på alla webbkonton som har sålts till Infracom?
|
Citat:
|
Trevligt att se att det löser sig (?) :)
|
Jag har fått mail från BC där de drog tillbaks sin fordran. Det tog lite tid, men verkar vara på väg att rätta upp sig.
|
Infracom är lustiga, sen jag hänvisade till de uppsägningsvillkor som gällde vid övertagandet så har de inte behagat svara på mejl längre.
Undrar vad de håller på med egentligen... |
Fy fan för infracom / icwebb. De ljuger en rätt upp i ansiktet.
Efter *många* mejl utan svar fick jag idag detta. Kort och koncist. "Hej I JX samt våra allmänna villkor är det 3 månaders uppsägningstid." Det är alltså ren och skär lögn. Trots att jag bifogade jx villkoren hävdar de något annat. VARNING för detta bolag. Det mest oseriösa jag någonsin sett. Inte en chans att jag tänker betala ett öre nu (efter jag sade upp avtalet). Då får de dra mig inför domstol. |
Helvetet fortsätter för mig med dessa aktörer. Fick idag påminnelse på den faktura jag bestridit från Infracom då jag aldrig varit kund hos detta företag och mitt konto hos JX blivit uppsagt långt innan det såldes till Infracom.
Nu skickar jag tillbaka fakturan med texten "Bestrider" skrivet på. Ett brev där jag bestrider den igen och också ett e-mail till där jag bestrider det ännu en gång. Kommer det ignorera mig ännu en gång? Betalningscentralen/Webcredit är i alla fall mycket bra att ha att göra med vad gäller JX gamla felaktiga fakturor. Det ska det de ha beröm för. |
Jag betalde min faktura från uppsägningen för att slippa dessa dessa dryga nissar från ic som har noll support tänk, om de svarar på mail inom en vecka ska man vara glad. Jag förstår inte hur dom på ICweb tänker när de hanterar kunder så illa som de gör. Jag kommer aldrig någonsin rekommendera dem till någon och denna tråd kommer att finns sökbar i många år.
|
Skrev ett brev, inte email, till dem och bad dem bekräfta att de läst min uppsägning osv. Fick svar efter ... Kanske en vecka.
Innan hade jag mailat dem ett antal ggr utan svar. Pilsner Edit: Fick svaret jag önskade. Att jag inte längre var kund hos dem. |
cirkusen fortsätter.
Idag kom en påminnelse från infracom / icwebb med påminnelseavgift och allt. Dessutom till min gamla adress trots att jag vid upprepade tillfällen meddelat att de har fel adress och gett dem min nya. Men troligen är de inte läskunniga för då skulle saken vara ur världen för länge sen. Hur som helst. Tidigare så fick jag en kreditfaktura på perioden efter deras påhittade uppsägningstid och fram till avtalsperiodens slut. Men nu när påminelsen kom var den på hela beloppet (minus det som jag betalat, fram tills jag sa upp avtalet). Vad håller de på med? Ja nu har jag iaf 10 dar på mig att betala allt + påminnelse innan de skickar ärendet till inkasso, med en ränta på 11%. Jag har aldrig haft något hos inkasso förut och är inte sugen på att få betalningsanmärkningar. Hur fungerar sånt här? Får de ens skicka påminnelser och lägga på avgifter skicka till inkasso osv när man har bestridigt fakturan? Känns som jag är maktlös. De ignorerar en totalt och hotar med inkasso. Vad gör man? |
Citat:
|
Du ska bestrida fakturan skriftligt. Fordran är då tvistig och de kan antingen ge upp eller stämma dig vid tingsrätten. Jag förmodar att det i detta fall är ett så litet belopp att det blir ett småmål. De kommer då att få stå för sina kostnader oavsett utgången. Kan du styrka dina påståenden ovan är min åsikt som lekman att du borde vinna.
Får du trots ditt bestridande ett inkassokrav bestrider du till inkassobolaget. Du kan dessutom anmäla inkassobolaget till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet. Då brukar det bli fart på inkassobolagen åtminstone :) |
Ok, känns lite bättre nu. Tack för svaren.
Jag har hittills bara bestridigt den skriftligt via mejl. Borde jag faxa / posta in en bestridan också? Gillar mejl just av anledningen till att jag kan skicka en kopia till mig själv så att jag har kvar vad jag sagt. Är ju omöjligt att tex bevisa vad jag har faxat in. Samma sak med vanliga brev. Ja summan är egentligen löjligt liten, det är mer principen att jag inte tänker låta dem behandla mig hur som helst. |
Citat:
|
Fick nu efter drygt en månad svar från Infracom att det inte tänker acceptera mitt brestidande utan hänvisar till uppsägningstid. Bara att kämpa vidare med andra ord. Nu har de i alla fall fått 2 mail samt 2 st brev med bestridande.
|
Alla inblandade kan ju göra en gemensam stämmning emot dom, då JX slopade uppsägningtiden.
Om JX sålde kunderna med fel typ av avtal till infracom så är det ett juridiskt problem mellan dom. För infracom kan inte använda sig av ett avtal som inte är giltigt, låter mer som bedrägeri att försöka göra så. |
Kan väl klargöra att jag håller på att prata med Infracom om detta och kommer fortsätta under morgondagen.
|
Citat:
I och med att du bestridit får de inte göra någonting alls. De kan försöka komma överens med dig. Vill de driva in pengarna får de gå vidare med att stämma dig vid tingsrätten. Där blir du en vinnare oavsett utslag för det kommer att kosta dem mycket mer än det kapitalbelopp de kan få in om de får rätt. |
Citat:
Men jag kan passa på att tacka för hjälpen med att få kopia på jx villkoren iaf. Hoppas det löser sig för er andra med! |
Citat:
|
När man läser den här tråden så verkar det som att JX-kunderna fick det sämre när de flyttades över till Infracom. Trist.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ja det skall bli spännande i början på Februari när mitt konto skall löpa ut. Jag sa upp mitt konto hos TBA media av olika anledningar. Tyvärr kunde jag endast få bekräftat via mail pga JX kunder inte hade något kundnummer i deras system. Det va en hel del strul med TBA och flytten men jag kan iallafall säga det att TBA har varit mycket tillmötesgående på alla fronter. Sen att JX inte informerade oss Win kunder om att en flytt var på G tycker jag tyder på nonchalans mot kunderna. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson