WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Come and Stay (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22381)

Timofey 2008-09-16 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av Daniel S
Problemet är ju att villkoren säger att vi inte får betalt förrän CaS får betalt. Och dessa villkor har vi accepterat när vi kör deras annonser.

Fast villkoren säger också att publisher ska få betalt för det han levererat.
Jag har inga bevis på att CaS inte har fått in pengarna heller, de kan gärna hålla undan dem själva.

Citat:

Hur mycket är det ni strider om? Om det inte är mer än några hundra tusen hade det ju ur CaS synvinkel varit betydligt smartare att inte ta striden och istället betala. Då hade de sluppit denna dåliga publicitet, som kommer att kosta betydligt mer.

Spelar ingen roll, det är principen som gäller. Det hoppas jag verkligen!

Daniel S 2008-09-16 22:23

Visst är det så. Vi har ingen aning. Där skiljer sig dock inte CaS mot TD mfl. De skulle ju kunna blåsa oss allihop. Dock har jag faktiskt fått pengar från TD. De slipper nog också en hel del supportfrågor genom att de redovisar fakturering, betalat och utbetalat på ett tydligt sätt.

Det ska bli spännande att se om jag får några pengar nu i september. Den osäkerhet vi känner och som redovisas i forum som detta kostar väldigt mycket pengar för CaS. Jag hoppas Jakob förstår det.

comeandstay 2008-09-17 08:50

Citat:

Originally posted by Timofey@Sep 16 2008, 20:48
...det är principen som gäller...
Det är snarare så att som börsnoterat företag ( noterat på börsen i paris ) med ögonen på sig från alla håll är det nödvändigt att betalda fakturor stämmer överens med faktureringsunderlagen.

Ett stort börsnoterat företag är visserligen administrativt och trögrörligt, men samtidigt kontrollerat att allt går rätt till och stabilt.

Daniel S 2008-09-17 09:29

Citat:

Originally posted by comeandstay@Sep 17 2008, 08:50
Fast även stora börsnoterade företag gör upp med kunder och leverantörer hela tiden. Det finns inget i redovisningslagstiftningen (varken svensk eller fransk eller dansk) som hindrar mitt företag att betala ditt företag 100,000 kr för utförda tjänster även om jag i min tur inte fått betalt av mina kunder. Det är snarare precis så det fungerar normalt. Annars är det lite som att snatta på ICA och lova att betala efter nästa lön, om du får någon.

Magnus_A 2008-09-17 09:50

Större sidor kan ta ner annonserna eller byta till andra annonssystem om de inte får betalt. Det är väl det påtryckningsmedel som finns,
Att CS inte vill ligga ut med pengar är en sak, men de - och andra affiliatföretag borde redovisa på ett transparent sätt vad som händer med deras krav mot sina kunder. Om de struntar i att kräva in betalningar eller efterskänker belopp för att vara snäll mot kunden så blir de bara av med sin provision, men det har i gengäld inte kostat dem något förutom administrationen.

Affiliaten däremot tappar sin inkomst, han kunde ju ha upplåtit sitt annonsutrymme till någon som faktiskt betalar.
Det är lätt att vara frikostig med andras pengar.

Ett bra tips är att läsa vad Dan skriver: http://www.dan.se/hur-man-far-sina-pengar-...atebolagen.html

Timofey 2008-10-06 14:10

SCAMFÖRETAG nu betalar de inte ens sina ordinarie fakturor (med fullt godkända utbetalningar) i tid!

Jobba INTE med dessa! Ni kommer inte få betalt!

Daniel S 2008-10-06 17:25

Citat:

Originally posted by Timofey@Oct 6 2008, 14:10
SCAMFÖRETAG nu betalar de inte ens sina ordinarie fakturor (med fullt godkända utbetalningar) i tid!

Jobba INTE med dessa! Ni kommer inte få betalt!

Det är onekligen lite olustigt att det står "Settled (Partner has received payment)" på Revenue-översikten, för pengar man inte fått. Ändrades samma dag som fakturaunderlaget mejlades ut.

Vad beror det på Jakob? Accepterar ni att vi ger er 0 dagar betaltid? Jag hittar ingen information på sidan med vad ni har för villkor.

comeandstay 2008-10-07 16:09

Hej.
Ja settled innebär att fakturaunderlaget skickats, så det är förklaringen till denna term som inte stämmer helt isåfall.

En faktura som skapats utifrån utsänt faktureringsunderlag med förfallodag 15 dagar eller längre betalas senast på förfallodagen. Dock kan betalning från bank i utlandet till bank i sverige ta ytterligare några dagar.

Timofey 2008-10-07 23:52

Citat:

Originally posted by comeandstay@Oct 7 2008, 15:09
En faktura som skapats utifrån utsänt faktureringsunderlag med förfallodag 15 dagar eller längre betalas senast på förfallodagen. Dock kan betalning från bank i utlandet till bank i sverige ta ytterligare några dagar.

Den ska inte betalas på förfallodagen. Pengarna ska oss tillhandla senast på förfallodagen!
Var står detta angående 15 dagar i era villkor? Jag fakturerar med 30 dagar och får ändå inte in pengarna i tid!

comeandstay 2008-10-08 07:38

Enskilda ärenden behandlas enklast via direkt kontakt. Maila mig vilket fakturanr det gäller om det är någon förfallen faktura, skapad utifrån faktureringsunderlaget som inte är betald.

Daniel S 2008-10-08 11:49

Har mejlat.

Daniel S 2008-10-09 17:17

Citat:

Originally posted by comeandstay@Oct 7 2008, 16:09
Hej.
Ja settled innebär att fakturaunderlaget skickats, så det är förklaringen till denna term som inte stämmer helt isåfall.

Inte fått betalt på förfallodagen. Se mitt mejl från 8 okt.

Daniel S 2008-10-10 15:40

Jakob? Fick nyhetsbrev idag men inget svar på min fakturafråga ännu. Och inga pengar.

AndreasCa 2008-10-10 15:47

Jag har också mailat Jakob men inte fått något svar. Var flera dagar sedan...

Timofey 2008-10-10 19:48

Vi har avslutat allt samarbete med dessa skojare

robertsson 2008-10-10 21:11

Äntligen! Då kanske vi kan få lite lugn och ro i den här tråden...

Daniel S 2008-10-10 23:23

Jag tycker det här är jättetråkigt. Har gått från 1000+ kr per dag till 0 i väntan på att få betalt.

Danielos 2008-10-11 10:19

En fråga, det ser ut som come&stay erbjuder affiliate möjligheter på att förse dom med email adresser, lik www.canalmail.com någon som har erfarenhet av hur det fungerar, hur förser man dom med adresser ?

robertsson 2008-10-11 10:36

Såhär har jag förstått situationen:
Come & Stay är ett danskt bolag med företagsledning och teknik i danmark. Ägarna är franska. Så Sverige är en liten marknad på utkankten av deras verksamhetsområde som får mycket lite resurer.

comeandstay 2008-10-13 12:13

Det stämmer att Come & Stay har sitt ursprung i frankrike (noterat på euronext börsen i paris) och sedan Come & Stay köpte upp det danska företaget retail internet sköts fortfarande en hel del teknik och administration (bl.a. ekonomi) från danmark, men med 12 anställda i Sverige är Sverige en viktig marknad och ev. problem beror snarare på bankernas fördröjning av betalningar mellan länder.

Det är snarare många andra nätverk som har ingen eller endast 1 anställd i sverige som kan sägas ha små resurser på svenska marknaden.

AndreasCa: Jag kan inte se vilket mail du syftar på? Maila igen eller pm:a avsändare.

Daniel S: Du har fått svar och bekräfta gärna att du har fått utbetalningen som gjordes 8/10

Timofey: Ditt inlägg från Oct 6 2008, 14:10 bryter mot wn:s regler då ett sådant påstående inte är berättigat för att pengar för en faktura dröjer några dagar efter förfallodag (och att du inte fått betalt för faktura som du inte fått faktureringsunderlag för). så vänligen moderera detta.

Genom åren har flera tiotal wn-medlemmar fått många hundratusentals kronor utbetalda från come and stay, och come and stay.

Daniel S 2008-10-13 13:02

Citat:

Originally posted by comeandstay@Oct 13 2008, 12:13
Daniel S: Du har fått svar och bekräfta gärna att du har fått utbetalningen som gjordes 8/10

Nope. Inte fått betalt.

Daniel S 2008-10-13 13:57

Fått svar från Lisbeth i Danmark att pengarna skickats idag. Vi får väl se.

Finnmera 2008-10-13 20:00

Vill ni se ett Ansikte från Come & Stay så hittade jag ett glatt ansikte här

http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmed...?version=193763

Skall vi tro att vissa hårdhudade killar mjuknar lite kanske ?

Daniel S 2008-10-13 22:15

Citat:

Originally posted by Finnmera@Oct 13 2008, 20:00
Vill ni se ett Ansikte från Come & Stay så hittade jag ett glatt ansikte här

http://www.dagensmedia.se/mallar/dag...version=193763

Skall vi tro att vissa hårdhudade killar mjuknar lite kanske ?

Är det tjejen du menar?

Finnmera 2008-10-13 22:41

Hehe
Ja tredje bilden uppifrån

Daniel S 2008-10-13 23:16

Citat:

Originally posted by Finnmera@Oct 13 2008, 22:41
Hehe

Vi ska ha överseende med betalningsrutinerna p g a att de har en tjej anställd?

Finnmera 2008-10-13 23:30

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av Finnmera
Hehe

Ja funkar inte det för dig också :D

Nja jag ville bara vara hjälpsam och visa att jag hade sett dem på just Dagens Media och ville bara posta länken.
Jag är ju som bekant ingen publisist och inte stödjer jag dem om de inte sköter sig så så var det med det.

Daniel S 2008-10-13 23:42

Citat:

Citat:

Originally posted by -Daniel S@Oct 13 2008, 23:16
Citat:

Hehe

Ja funkar inte det för dig också :D

Nja jag ville bara vara hjälpsam och visa att jag hade sett dem på just Dagens Media och ville bara posta länken.
Jag är ju som bekant ingen publisist och inte stödjer jag dem om de inte sköter sig så så var det med det.

Nja. Just nu är det "Show me the money!" som gäller. B)
Men företaget skulle vinna på att visa upp sina anställda inkl kontaktuppgifter, och kanske skriva på svenska på hemsidan.

Timofey 2008-10-13 23:45

Citat:

Originally posted by comeandstay@Oct 13 2008, 11:13
Timofey: Ditt inlägg från Oct 6 2008, 14:10 bryter mot wn:s regler då ett sådant påstående inte är berättigat för att pengar för en faktura dröjer några dagar efter förfallodag (och att du inte fått betalt för faktura som du inte fått faktureringsunderlag för).

Inlägget har inte blivit borttaget, så det bryter inte mot några regler.
Sedan handlar det inte alls om den andra fakturan du nämner, utan om att jag har levererat klick och leads till era annonsörer för exakt ett år sedan och framåt som jag fortfarande inte fått betalt för. Punkt slut.

Jag kommer inte ändra något i mina inlägg och avråder bestämt alla att jobba med CaS (Come and Stay).

Daniel S 2008-10-14 01:28

Citat:

Ursprungligen postat av Timofey
Citat:

Ursprungligen postat av comeandstay
Timofey: Ditt inlägg från Oct 6 2008, 14:10 bryter mot wn:s regler då ett sådant påstående inte är berättigat för att pengar för en faktura dröjer några dagar efter förfallodag (och att du inte fått betalt för faktura som du inte fått faktureringsunderlag för).

Inlägget har inte blivit borttaget, så det bryter inte mot några regler.
Sedan handlar det inte alls om den andra fakturan du nämner, utan om att jag har levererat klick och leads till era annonsörer för exakt ett år sedan och framåt som jag fortfarande inte fått betalt för. Punkt slut.

Jag kommer inte ändra något i mina inlägg och avråder bestämt alla att jobba med CaS (Come and Stay).

Har du aldrig fått betalt?

Timofey 2008-10-14 03:32

Jodå, jag har fått betalt för en del, ca. 35% totalt av alla inkomster sedan jag började jobba med dem för mer än ett år sedan.

Daniel S 2008-10-15 20:10

Jag fick betalt idag. En vecka för sent. Intressant nog har jag fått betala 10 kr för överföringen. Jag har fakturerat ett svenskt bolag. Come & Stay AB. Om man vill betala från utlandet så få man gärna göra det, men kostnaden kommer jag att påföra nästa faktura, tillsammans med lagstadgad dröjsmålsränta.

Timofey 2008-10-15 21:23

Precis. Får också betala 10 kr för varje utbetalning. Rätt ska vara rätt.
Väntar på dröjsmålsränta!

Edit: P.S. Come and Stay, ni inser väl att ni är ganska körda i och med den här tråden?

Daniel S 2008-10-15 22:24

Jag kan passa på att förhöra mig om faktureringen mot annonsörerna. Jag har jobbat på Bonnier i hela mitt liv och kan inte tro att att de dröjer med fakturorna i tre månader. Idag har jag 13000+moms som är fakturerat i juni som ännu inte är bokfört som betalt. Ska jag ringa mina f d kollegor och be dem betala?

Daniel S 2008-10-15 22:27

Körda tycket jag är att ta i. CaS har en otrolig uppförsbacke pga dålig management. Men kampanjerna är bra.

Daniel S 2008-10-16 22:56

Edit: borttaget. Jag är trött.

Timofey 2008-11-06 18:47

2 bifogad(e) fil(er)
Döm själva.
Där det står Settled stämmer det självklart inte.

AndreasCa 2008-11-22 19:56

Har representanten för Come and Stay försvunnit härifrån, eller?

hnn 2008-11-22 21:15

Efter att ha läst tråden, så ser det mest ut som om att Jakob skryter om att CAS är noterade på franska börsen.

Vem fan bryr sig? Betala pengarna och slipp skitsnacket.

Daniel S 2008-11-23 00:05

Jag har fått betalt inom någon vecka från betalningsdatum på fakturorna. Men jag förstår inte varför ett svenskt AB som har 9 anställda och omsätter 30 miljoner inte kan ha en egen betalningshantering utan sköter det från Danmark.

Och varför tar det så lång tid att få betalt från annonsörerna?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson