![]() |
Det kan inte vara så att folk vant sig vid att denna typ av tjänster är gratis, och tar för givet att de skall vara det även på denna site?
Eller kan man kräva att få ta ut en vara från butiken utan att betala om den inte är prismärkt? Om det i navigationen står "Priser" kan man hävda att det är otydligt då? Allt kan alltid göras tydligare men var går gränsen för individens undersökningsplikt? |
Citat:
|
Que?? Pratar du emot dig nu, eller?
I vanliga butiker skriver man på den där avbetalningsblanketten innan krediten godkänns och köpet kan verkställas. När det gäller godisar och annat så betalar man innan man utnyttjar köpet så att säga... Det är väl här man missat någon form av acceptans av kunden/användaren på Internet. En kryssruta eller kortbetalning/förskottsbetalning är att rekommendera... |
Citat:
Sedan drog jag en parallell om att skulle man behöva sätta ett kryss i en ruta och skriva sitt namn så fort man skulle köpa nåt i affären så skulle alla gå i konkurs. Detsamma gäller ju internet, skulle alla internetbutiker tillämpa t.ex. kreditkort uteslutande skulle ju omsättningen sjunka med 50% eller nåt........Här menar jag att det måste ju vara konsumenten som har undersökningsskyldighet, om man handlar en vara i en "riktig" butik och affären jämte sen säljer den 1000 spänn billigare efter en vecka, då kan man ju inte hävda att man blivit "lurad". Varför skulle det vara annorlunda på internet ? |
Jag tycker personligen inte att det är tydligt att det kostar något.
På första sidan uppfattar jag bara att jag kan få information om en person genom att ange personnummer, så jag matar in ett personnummer. På sida två ska jag ange mitt mobilnummer för att få ett lösenord. Vad som händer sen har jag inte testat eftersom jag misstänker att man får en faktura därefter utan att göra mer än så - om det stämmer vet jag ju inte. Finns det ytterligare steg att gå igenom? |
Citat:
Men för att inte kursa vore det enklare att sätta dit en kryssruta, eller hur? Kostar ju inte många kronor och är inte så jättebesvärligt för kunden. Om kunden läser avtalet eller inte är dock upp till honom/henne men Internetföretaget är friskrivna.. |
Jag tycker man ser ganska tydligt att det är en betaltjänst. Och om man nu inte ser det får man väl kolla runt lite på sidan.
I alla fall jag brukar kolla upp om saker kostar innan jag beställer något. Inte många tjänster som är gratis här i världen. |
Citat:
(dock så tycker jag att seriösa handlare skall gå långt för att visa att tjänster på internet kostar pengar) |
Jag har fortfarande inte hört något mer från dem, såg nu att ärendet diskuteras på Cint
http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.as...px?PostID=55904 Där hänvisas även till http://www.persondata.nu/indexFlash.html som är en version i flash där det mycket tydligare framgår pris mm. |
Citat:
|
Citat:
"Tack för din hjälp så långt. Vi jobbar med att gå igenom förslag till ändringar, och jag återkommer till dig innan 20 feruari med vad vi kommer att göra angående dina synpunkter. Det är viktigt att förstå att vi på månadsbasis har åtskilliga tusentals kunder, och oavsett hur vi gör eller inte gör, så kommer vi att räkna med en viss promille som vill klaga på än det ena än det andra. Vi är nöjda om vi kan hålla det nere på runt 2 promille. Vi forventar alltså runt 50-60 fall i månaden. " Se också här: http://www.alexa.com/data/details/tr...=persondata.nu Det är ingen liten sajt vi pratar om. De har antagligen 10-20 000 kunder/månad. Undrar hur många reklamationer NetOnNet har......... |
om 2 promille = 50-60 fall.. vi säger 55 då för att ta ett medeltal där..
så betyder det att 1 promille är 27.5 en promille = en tusendel.. så dom har alltså 27.500 betalande kunder i månaden |
Citat:
|
Kan även säga att samma sak hände mig, jag är DOCK MINDERÅRIG !! SÅ dom fick inte en enda jävla krona av mig.
Fast ack så idiotiskt dåliga dom är... |
Jag kan ju meddela att sedan några dagar tillbaks har dom ändrat utseendet på registreringen. Avtalet är nu väl synligt och godkänn-knappen ligger under avtalet.
Jag fick ett SMS med texten "Hej, din faktura hos Persondata är makulerad och kontot stängt MVH Persondata". |
En sak jag funderat över, vad händer om mitt mobilnr inte är reggat? :)
Isf ska jag mata på med nån random generator och göra 20000+ upplysningar, bara för o jävlas. |
När det gäller de s.k. modemkapningarna sade tingsrätten att ett köp på Internet bör genomgås av minst 3 knapptryckningar där det klart och tydligt anges vad som avses med varje tryck på knappen.
|
Citat:
|
Citat:
|
Gjorde exakt samma tabbe som dig fabian, vart riktigt förvånad över när jag fick hem en faktura från dom. Hade gjort 4 sökningar.
Skicka även där ett mail till dom för att fråga hur jag kunde få en faktura och hur dom fick tag i min adress överhuvudtaget? Och att jag inte hade någon aning om att det kostade pengar samt bindningstiden. Fick svaret att dom letar upp mobiltelefonnummret via eniro.se/hitta.se och skickar sedan fakturan dit. Har inte betalat räkningen och sagt att om dom vill ha pengar av mig, så får vi lösa det rättsligt. Har inte hört ett ord sen dess. Det här var lite över en månad sen. |
MrJazz...
Lägg i varukorg Till kassan Bekräfta din beställning Ett Två Tre |
Citat:
På Persondata är det ju Beställ upplysning Beställ Kod Logga in för att se resultat Ett Två Tre |
Dom borde ju iaf skydda sig mot SQL-injections.... och kanske inte skciak ut felmeddelandena så där snyggt som dom gör nu :)
Ha så kul grabbar |
SNYGGT !!
Citat:
|
Citat:
|
Min mobil stod också på företaget.
|
Citat:
Hur vet dom vart dom ska skicka fakturan/räkningen? Och vad jag vet så skickades ju min aktiveringskod direkt, och man kunde göra kreditupplysningar omedelbart? |
Verkar som dom läsrer här iaf.. nu får man inte se felmeddelandet längre..
|
Men fy fan, samtidigt som jag sitter och läser den här tråden, så ringer dom och undrar vart dom ska skicka fakturan, dom hade nämligen en 1 år gammal adress på mig, trots att min adress finns tydligt i eniro/hitta, jag använde tjänsten för drygt 1 månad sedan, då såg inte sidan ut som den gör idag. Jag anser att den information som fanns då inte alls är tillräcklig för att kvaificera som ett köp, det är mycket tydligt att dom försöker vilseleda/bedra sina kunder.
Fabian, kan du berätta mer utförligt vad du skrev för att få det upphävt, jag rekomenderar alla som läser det här att följa fabians råd. Kommer själv att höra av mig omgående. |
min faktura är nu makulerad, och mitt konto är stängt, om någon behöver ha hjälp med vad som ska skriva för att få sin egen faktura makulerad är det bara att skicka ett PM.
MVH Fredrik |
Huga va less jag blir. Som jag skrev tidigare i tråden missade jag givetvis deras avtal och gjorde en upplysning på mig själv strax innan jag såg den här tråden. Jag betalade fakturan utan att kontakta deras kundtjänst bara för att bli av med fakturan och acceptera att jag klantat mig och inte förstått att det var en betaltjänst. Men nu, en månad efter kommer yterligare en faktura med en årsavgift på 127,20 kr. Skickade ett mail till deras kundtjänst för denna faktura har jag ingen lust att betala...
|
Har sett dom överallt på msn/hotmail nu tycker jag :P De fick väl in en del pengar på sina fulheter, så dom har råd med lite reklam ;)
|
Elofsson, tyvärr så är det väl så att om du accepterade den första fakturan pga klantighet som du säger, så måste man väl acceptera årsavgiften med? är det inte också så att om du har betalat första fakturan så blir det betydligt svårare att bestrida den andra?
MVH Fredrik Edit: Klart att man inte "måste", men det krävs nog mer för att få den makulerad. |
Har inte läst igenom alla 5 sidor i denna tråd förutom starten lite, om att de är otydliga med att skriva ut att det kostar.
En kompis till mig skrev till mig för ett tag sen och sa att han råkat ut för precis samma sak som ni (du) gjort. " - Jag visste inte att det kostade, faan vad kan jag göra osv ? " Det jag sa var väl att de var rätt kört om han nu använt abb i mobilen som han hade gjort. Riktigt fult av persondata.. <_< |
Citat:
|
Alper jag fick min faktura makulerad och mitt konto stängt efter att ha mailat dem ett par arga rader. Var någon kvinna som talade in på mitt telesvar om att hon makulerade min faktura och stängde mitt konto med hänvisning till det mail jag hade skickat till dom.
Elofsson, tänk dig om du hade suttit å slöurfat lite å gått in på kändisar eller tex att man blir nyfiken på sina arbetskamrater. kunde ju ha blivit en väldigt dyr historia innan man inser att det kostar, men nu hade jag precis som du tur nog att bara ha kollat 2-3 st varav en mig själv (ingen munter syn eftersom man har studerat fram till mars :D). |
Ni som vill annonsera åt dom hittar dom numera hos Double också ;)
|
39:-? 'Rabatterat pris' Vad är deras ordinarie pris om 39:- är deras rabatterade? Elva miljonerrr?
Hela affärsidéen för osökt tankarna till porrdialers. |
Jag var också nära att göra samma misstag när jag såg annonsen på nån site.
Sen kände jag igen namnet och var tvungen att se om det inte var dem som denna tråden handlade om.. Jo precis. Trots att avtalet nu är någorlunda tydligt så är det ingen som helst tvivel om att de försöker dölja att det kostar pengar. Upplägget nu är bara för att försvara sig juridiskt, det är fortfarade en uppenbar fälla. Jäkligt dåligt av dem. Talanglöst är ordet! |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson