WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Google Adsense (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=198)

moozer 2004-06-27 19:05

Citat:

Originally posted by Lundmark@Jun 24 2004, 13:38
Då var man tvungen att vara kund oxå........ och när är man kund..... när man har ett konto hos dom? när man har ett lån? Jag frågade om jag då kunde öppna ett konto och bli kund hos dom..... men det gick inte för det var så besvärligt....... jag vet inte om man måste vara infödd på en bank kanske......

Låter konstigt!
Tycker att du ska gå tillbaka till SEB och fråga dem igen, för dem måste ju vilja att du öppnar konto hos dem :-)

Om inte annat så får du väl gå till ett annat SEB-kontor, för det är skitsamma vilket kontor kontot ligger hos. Du kan ändå lösa in checkarna på alla SEB-kontor sen.

Dem 130:- svider lite grann ändå, så se till att be dina annonsörer att hålla dina betalningar tills du kommit upp i en större summa.
Jag löste in en check på $15 förra veckan och det skulle egentligen kostat mig pengar i slutändan, men dem var shyssta och löste in den gratis :-)

Jag brukar försöka hålla checkarna tills dem är uppe i ungefär $400 så blir inte kostnaden lika stor procentuellt.

//Mattias

Kristofer 2004-06-28 13:07

Gällande regler på Nordea för checkar från utlandet:

Priser på att lösa in checkar från utlandet varierar beroende på belopp och
om avsändaren är kreditvärdig, precis som du skriver.
Kostnaden och hur lång tid det tar varierar då från fall till fall.

Om du som löser in checken är kund i banken samt är god för beloppet som
checken är ställd på, kostar det 120:- att lösa in checken om den är
kreditvärdig.

Om checken inte är kreditvärdig och du som kund inte är god för beloppet
görs en så kallad Inkassohantering. Den hanteringen kostar 0,2% av beloppet,
minst 900:- och max 3000:- och det tar ca 3-4 veckor innan hanteringen är
klar och kund får sina pengar.

Bengt 2004-06-30 20:41

Angående checkarna från Google AdSense: Jag har talat med dom om saken. Dom säger att nya utbetalningssystem ska komma snart. Exakt vad säger dom inte, men allt är ju bättre än dessa checkar som bankerna inte vill veta av. Dessutom är det så, att den som vill kan begära att få sin utbetalning innehållen tills nästa utbetalning. Det kan spara lite bankavgifter, om man kan vänta en månad extra på sin pengar.

it2ceda 2004-07-03 03:10

Mycket om utländska checkar helt plötsligt. När jag skulle lösa in mina idag så fick de spatt på FSB. Det där med att spara över pengarna till nästa månad är ju helt ok, men om man kommer med en check på 6 000 dollar lär nog banken vägra o lösa in den. Nä nu får helt enkelt Google fixa fram fler betalningssystem såsom paypal eller bank-wire annars får jag väl inte ut mina pengar. Om vi alla som har adsense maialr de om detta så kanske de kan skynda sig.

Robert 2004-07-03 14:14

Citat:

Originally posted by it2ceda@Jul 3 2004, 03:10
Mycket om utländska checkar helt plötsligt. När jag skulle lösa in mina idag så fick de spatt på FSB. Det där med att spara över pengarna till nästa månad är ju helt ok, men om man kommer med en check på 6 000 dollar lär nog banken vägra o lösa in den. Nä nu får helt enkelt Google fixa fram fler betalningssystem såsom paypal eller bank-wire annars får jag väl inte ut mina pengar. Om vi alla som har adsense maialr de om detta så kanske de kan skynda sig.
Google kan ju dra pengar från ens visa-kort, varför kan dom inte sätta in pengar där då? =P

Bengt 2004-07-03 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av Robert
Citat:

Ursprungligen postat av it2ceda

Google kan ju dra pengar från ens visa-kort, varför kan dom inte sätta in pengar där då? =P

Kan någon sätta in pengar på ens VISA-kort? Det tror inte jag är möjligt, det måste sättas in på det konto som ditt VISA-kort är anslutet till i så fall.
Det jag har föreslagit Google AdSense är att dom borde kunna föra över pengar direkt till ens bankkonto om man i förhand ger dom IBAN-kod och SWIFT-adress.

Robert 2004-07-03 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av Bengt
Citat:

Originally posted by -Robert@Jul 3 2004, 14:14
Citat:

Ursprungligen postat av it2ceda

Kan någon sätta in pengar på ens VISA-kort? Det tror inte jag är möjligt, det måste sättas in på det konto som ditt VISA-kort är anslutet till i så fall.
Det jag har föreslagit Google AdSense är att dom borde kunna föra över pengar direkt till ens bankkonto om man i förhand ger dom IBAN-kod och SWIFT-adress.

Jo, det var så jag menade.. =)

MattiKolu 2004-07-03 16:47

Precis som it2ceda skriver är det bra om så många som möjligt försöker gå Google att fixa en alternativ utbetalningsmetod. Kontaktinformationen är enkelt att hitta på Adsense-sidan och det tar inte många minuter att skriva ett kort meddelande där man förklarar att checkarna är väldigt otympliga.

it2ceda 2004-07-03 20:13

Fick detta svar inatt från Google Adsense:
Citat:

Jag förstår att du är intresserad av alternativa betalningsmetoder. För närvarande får AdSense-deltagare betalt via checkar utställda i amerikanska dollar. Tyvärr kan vi för närvarande inte erbjuda alternativa betalningsmetoder eller valutor. Vi hoppas kunna lägga till ytterligare betalningsalternativ inom de kommande månaderna.
Verkar som sagt som att nånting är på gång i alla fall med det kan säkert dröja ett bra tag ändå.

MattiKolu 2004-07-03 21:25

Det är möjligt att låta pengarna stå kvar på Adsense-kontot genom att skicka ett mail till Google före den 5:e varje månad. Då jag inte har ett omedelbart behov av pengarna tänker jag göra det under ~6 månaders tid, i hopp om att de under den tiden hinner fixa en alternativ utbetalningsmetod.

David 2004-07-03 23:30

Citat:

Originally posted by it2ceda@Jul 3 2004, 20:13
Fick detta svar inatt från Google Adsense:
Citat:

Jag förstår att du är intresserad av alternativa betalningsmetoder. För närvarande får AdSense-deltagare betalt via checkar utställda i amerikanska dollar. Tyvärr kan vi för närvarande inte erbjuda alternativa betalningsmetoder eller valutor. Vi hoppas kunna lägga till ytterligare betalningsalternativ inom de kommande månaderna.
Verkar som sagt som att nånting är på gång i alla fall med det kan säkert dröja ett bra tag ändå.

Det är bara en direkt översättning av deras engelska FAQ. Så var inte alltför hoppfull att de kommer göra svenska postgiroutbetalningar i en alltför nära framtid... ;)

Christian O 2004-07-10 10:24

Google skickar tyvärr privatcheckar och inte bankcheckar. Därför vill bankerna normalt skicka dem på inkasso vilket det tar minst 500 kr för. För bankcheckar tar de flesta banker drygt 100 kr.

Som jag ser det måste Google lägga till fler alternativ snart om de vill kunna arbeta seriöst på den svenska marknaden. Det är ju minst sagt dåligt att det ska kosta flera/många hundra kronor att få ut sina pengar.

it2ceda 2004-09-03 12:09

Vet inte vad du menar med privatcheckar. Mina checkar är utskrivna på Citibank så då borde de väl vara företagscheckar eller har jag fel?

I alla fall så vill inte min bank FSB ta emot mina checkar mer eftersom det börjar bli för mycket pengar. Just nu har jag $4000 som ligger o väntar på mig på Google adsense men som jag inte tänker ta ut innan Google börjar med någon elektronisk hantering eller att jag hittar någon bank som kan lösa in mina checkar. Förstår inte bankerna att det är våra inkomster som vi ska leva på som de inte vill lösa in?

Det där med lockbox är ju oxå något som jag har frågat bankerna om men det verkar vara helt kört. FSB vill inte diskutera saken och de andra bankerna verkar ta ut hutlösa summor får en sådan tjänst.

Börjar bli väldigt trött på bankerna i Sverige. :angry:

Bengt 2004-09-03 12:21

Citat:

Originally posted by it2ceda@Sep 3 2004, 12:09
Vet inte vad du menar med privatcheckar. Mina checkar är utskrivna på Citibank så då borde de väl vara företagscheckar eller har jag fel?

I alla fall så vill inte min bank FSB ta emot mina checkar mer eftersom det börjar bli för mycket pengar. Just nu har jag $4000 som ligger o väntar på mig på Google adsense men som jag inte tänker ta ut innan Google börjar med någon elektronisk hantering eller att jag hittar någon bank som kan lösa in mina checkar. Förstår inte bankerna att det är våra inkomster som vi ska leva på som de inte vill lösa in?

Det där med lockbox är ju oxå något som jag har frågat bankerna om men det verkar vara helt kört. FSB vill inte diskutera saken och de andra bankerna verkar ta ut hutlösa summor får en sådan tjänst.

Ja, det här är verkligen ett problem. Jag vet inte om det är svenska bankerna som är källan till problemet, verkar snarare vara ett stort oförstående och ignorans från Googles sida, tyvärr. Sverige och svenskarnas problem är nog alltför futtigt att bry sig om för större amerikanska företag. Det är klart att då kan man tycka att dom svenska bankerna måste kunna ställa upp, men hur får man dom att lyssna och förstå? Det vi kan göra är väl att så ofta vi kommer åt påkeka detta stora problem till Google, till slut kanske dom ger med sig. Det finns ju absolut inga svårigheter med att införa ett annat utbetalningssytem, det kan ju alla andra. Det verkar bara vara en ovilja, dom upplever tydligen checkar som det bästa för sin del.

Johan 2004-09-03 17:24

Citat:

Originally posted by it2ceda@Sep 3 2004, 12:09

I princip alla banker förutom FSB tar emot dessa utan problem för en avgift runt 100kr. SEB gör det i alla fall om man har täckning för beloppet på sitt konto där. Jag bytte bank för ett par år sedan, just därför att FSB hade så konstiga regler angående utländska checkar.

Bengt 2004-09-03 17:39

Citat:

Originally posted by Johan@Sep 3 2004, 17:24
I princip alla banker förutom FSB tar emot dessa utan problem för en avgift runt 100kr. SEB gör det i alla fall om man har täckning för beloppet på sitt konto där. Jag bytte bank för ett par år sedan, just därför att FSB hade så konstiga regler angående utländska checkar.
Stämmer det där verkligen? Åtminstone Nordea har tidigare haft samma hållning som FSB. I vilket fall, att tvingas byta bank p g a dessa checkar är ett problem (kan vara mycket med det).

void 2004-09-03 18:08

Enligt mitt FSB-kontor som jag var på igår så gäller följande, check upp till 5000:- kostar 125:-. Över 5000:- så går det till inkasso som kostar 500:-. Fast å andra sidan sa kassörskan att det berodde lite på vem vid banken man talade med. Dessutom var hon tvungen att springa iväg och kolla checken med sin chef.

Detta gäller antagligen bara om man går till banken där ens konto är skrivet. Har tidigare försökt vid annat FSB-kontor men fick nobben och blev hänvisad till mitt eget kontor.

guran 2004-09-03 22:55

Jag skulle skicka en check till USA som betalning för ett domännamn en gång i tiden. Gick in på en bank (kommer inte ihåg vilken) och de ville ha 350 kr för att ställa ut den. Jag gick då tvärs över gatan till Sparbanken och fick betal 50 kr för den. Det är några år sedan dock.

b_andersson 2004-09-04 11:37

Citat:

Originally posted by Bengt@Sep 3 2004, 17:39

Stämmer det där verkligen? Åtminstone Nordea har tidigare haft samma hållning som FSB. I vilket fall, att tvingas byta bank p g a dessa checkar är ett problem (kan vara mycket med det).

Jag löste in min check från Google förra veckan, och det kostade 130kr, fick pengarna 4dagar senare på mitt konto och jag hade inte täckning för summan på kontot.

Jag använder SEB och har ingen speciell bankkontakt.

//Björn

Marcus 2004-09-06 16:54

Citat:

Originally posted by it2ceda@Jul 3 2004, 03:10
Gick det inte att lösa in den på FSB?
Tänkte prova där först och sedan Nordea mot Postgirot om de krånglar för mycket.

Har däremot löst in utländska checkar på FSB för mindre belopp förut (2-3 år sedan) men de var bara på några hundra kronor och då gick det iaf smidigt, utan avgift om man satte in direkt på bankkontot istället för att ta ut i kontanter.

Har hört att man ska kunna göra en insättning via postgång direkt mot Postgirot och på så sätt undvika höga avgifter. Någon som känner till något om det?

Kristofer 2004-09-06 18:09

Citat:

Detta gäller antagligen bara om man går till banken där ens konto är skrivet. Har tidigare försökt vid annat FSB-kontor men fick nobben och blev hänvisad till mitt eget kontor.
Stämmer bra, man har enligt lag inte rätt att få ut pengar från sitt konto från något annat än sitt kontor kontot är skrivet på. Allt annat ska man vara tacksam för.

När det gäller dessa utländska checkar så bör det inte vara något problem på Nordea iaf. Det tar 5 bankdagar och kostar 120kr / check om jag inte missminner mig.

Adnet 2004-09-07 13:12

Det där med priser är nog väldigt individuellt. Är du en trogen kund (företagskund) och har god kontakt med din bank kan du säkerligen lösa in checken för en billig penning, alternativt gratis. Har använt handelsbanken troget och löste ut en amerikansk check för en struntsumma.

Det bästa vore dock om Adsense kunde ordna ett stöd för Neteller.

Marcus 2004-09-09 15:17

Var inga problem att lösa in utbetalnings-checken från Google på Föreningssparbanken. Var tvungen att sätta in direkt på konto eftersom det dröjer en vecka innan pengarna finns tillgängliga/insatta. Växlingskursen på dollarn är enligt aktuell kurs (idag), dagen jag först lämnade in checken till banken. Avgiften för deras pappershantering med inskick av handlingarna till Citibank tog de 125 SEK för (min check var på under 5000kr - om det nu har någon betydelse, vilket inte nämndes något om för mig - står endast att "Överstiger beloppet per check 150.000:- fyll i Bl 1012 och sänd med del 1"). Hursomhelst, ungefär samma avgift som Nordea då.

Fick dessutom skriva under på: "Säljaren är skyldig att till Banken återbetala checkbeloppet i det fall Banken inte erhåller betalning för checken från trassatbanken." Dvs, om man får pengarna efter en vecka men de i sin tur inte får ut beloppet så måste man betala tillbaka beloppet. Stod inget om någon straffavgift. Tilläggas kan också att det bankkontor jag var till idag var inte i samma stad som jag ursprungligen öppnat bankkontot (dvs annat clear-nr t.ex.).

Skulle man däremot ha mottagit en utbetalning från en privatperson (från utlandet) enligt samma sätt så skulle de varit tvungen att göra någon kreditupplysning eller dyligt som skulle kostat mer (som jag förstod det).

Edit.
Hon föreslog att man skulle be att få pengarna direkt insatta på bankkontot istället eftersom avgiften då 'endast' skulle vara 60-65kr ist för 125kr. Förklarade för henne att det lilla bolaget Google Inc. inte hade möjlighet till sådana rutiner ännu....

grazzy 2004-09-16 15:13

Nordea tar 130:- för att lösa ut en check (utländsk) oavsett summa. Det tar fem bankdagar. Dock så kräver dom att du har motsvarande medel i banken som checken är på för att få lösa ut den.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson