WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Om du vann 1,8 miljarder skulle du... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18989)

Timofey 2007-02-01 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Ursprungligen postat av andla
...
Så alla som suktar efter pengar bör satsa på att födas rika eller att arbeta hårt. Men lotto gör ingen lycklig

Get rich, or die trying

Själv skulle jag investera en hel del tror jag,
skulle säkert kunna tänka mig att köpa några kända konstverk också (jag älskar konst),
men dessa pengar skulle nog inte göra mig mycket lyckligare,
som ett citat som någon hade här på WN:
"Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Jaguar än på bussen"

Timofey 2007-02-01 16:44

Skulle nästan inte rekommendera detta, eller anställa säkerhetsvakter i så fall...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,989387,00.html

Westman 2007-02-01 17:35

Lösning: Ogift med stiftelse i Holland och ett testamente. Knäck den nöten den som kan. =)

(Ingvar Kamprad är min idol)

StateCollapse 2009-12-06 21:54

Skulle köpa upp aftonbladet.se och sedan integrera aftonbladet med flashback.info och alla nyheter som skrivs på flashback.info kommer upp på aftonbladet.

youheardit 2009-12-06 22:07

Köpt en Lamborghini Murcielago, eller varför inte 2.

sen donerat 3 miljoner till WWF och 5 till UNICEF (för att lätta på hjärtat)

hade sedan köpt upp våra 4 grannars hus och rivit dem just för tomten och sedan byggt ett palats :p

FredrikNas 2009-12-06 23:05

Citat:

Ursprungligen postat av wizzo (Inlägg 150906)
Köpa månen och sen använda hålen för att hyra ut lagringsutrymmen åt hela världen. En plats som saknar naturkatastrofer kommer att bli eftersträvat av all världens regeringar B) osså brillor så man inte blir blind av solen.

PS.
hoppas bara hålen inte har en massa Alien ägg som väntar när jag firar ner en anställd :)

Tärt å dra upp fiber kanske? Satelit är ju inte så bra ;)

FredrikNas 2009-12-06 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av Oskar Lindgren (Inlägg 150955)
1. köpa mAx
2. införa utkörning på mAx
3. införa dygnet runt öppettider på mAx

Fyfan så rätt, då hade du blivit min gud..

Bjorne 2009-12-06 23:09

I'll tell you what I'd do, man: two chicks at the same time, man.

Jonas 2009-12-06 23:18

StateCollapse: http://www.wn.se/showpost.php?p=198181&postcount=1

Du är sannerligen sista punkten, bortsett från att det inte var 6 månader utan nästan 3år

WebboT 2009-12-06 23:22

Jag hade köpt hela Stureplan och lagt ner det. Sen dumpat ett stort lass hästskit i mitten med en stor skylt på toppen som sa "How about that wannabies?"

KarlRoos 2009-12-07 00:01

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20334351)
Jag hade köpt hela Stureplan och lagt ner det. Sen dumpat ett stort lass hästskit i mitten med en stor skylt på toppen som sa "How about that wannabies?"

Jag hade köpt 500139 stycken flaskor Armand De Brignac och sedan arrangerat världens största schprut på Stureplan för att jävlas med WebboT.

digi 2009-12-07 02:25

Jag hade nog anställt en person som drar i mina armar och ben när jag sover så jag slipper träna + en kock som lagar god och nyttig mat åt mig ;)

icehole 2009-12-07 02:31

Citat:

Ursprungligen postat av fabian (Inlägg 150981)
Lägenhet med 10 män i Norge, men själv sköta städ och disk? ;)

haha. riktigt taskigt det hade känts när man som nybliven dollarmiljardär står och skrapar av matresterna från tallrikarna i köket och samtidigt hör 10 grabbar som leker i vardagsrummet

fooztr 2009-12-07 06:31

HAHAHAHHA! Du skulle seriöst bli min gud om du gjorde det!

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20334351)

Jag hade nog seriöst köpt mig ett hus, donerat pengar till cancer forskning etc, betalat min systers och mina föräldrars lån på hus bilar etc och efter det så skulle jag förvaltat mina pengar väl :)

marcuslind 2009-12-07 08:26

Som någon annan skrev, jag hade valt att inte berätta det för någon och helt enkelt ta ut vinsten anonymt. Sedan hade jag köpt en schysst 3a i centrum och äntligen en ny TV! Resten hade fått ligga på kontot ett tag... Jag är billig i drift.

PS
Hade nog kanske köpt några skjortor och en snygg kavaj också

allstars 2009-12-07 08:42

Jag hade betalat av mina och min familjs lån och sedan bara gjort saker jag tycker är roliga och, framför allt, utvecklande.

Jag tror inte att jag hade varit en idiot och bränt en massa onödiga pengar (fast det hade varit kul att åka på lyxsemester :) )

Conny Westh 2009-12-07 08:55

Om jag vunnit 1,8 Miljader svenska kronor hade jag:

1) Inte berättat för någon!?
2) använt 1 miljon för att betala alla mina skulder på direkten
3) använt 19 miljoner för att skapa mig en hemtrevlig bostad, inkl nyare bil och annat för mig själv.
4) satt av 10 Miljoner vardera till min brors 5 barns utbildningsfond
5) gett 10 miljoner till min bror (han är sparsam)
6) gett 10 miljoner till min mor (hon är oxo sparsam)
7) fördelat 10 Miljoner bland mina övriga kompisar på ett diskret sätt så de blir skuldfria
8) Investerat 1 700 Miljoner fördelade på ett 30-tal börsnoterade aktier (jämnt utspritt över de närmaste 5-7 åren)
9) Avkastningen på investeringen ca 85 Miljoner om året hade jag investerat i ca 17 nya projekt varje år (snitt på ca 5 mkr/projekt). Varav minst ett biståndsprojekt per år. Vinsten använder jag till nya projekt...
10) jag skulle aldrig slösa bort mitt liv på att resa, det finns så många roliga projekt man kan genomföra i min närhet så jag skulle ha jobb med detta resten av livet, för det nödvändiga resandet skulle jag anställa någon i respektive projekt.
11) jag skulle ta total kontroll över min tid och bara göra de projekt jag tycker är roliga eller utvecklande för mig själv eller lönsamma så jag kan få mer resurser att göra fler projekt...

Morriz 2009-12-07 10:06

Jag skulle anställa en person som skulle sitta och köra ned alla tiggarbrev & investeringsförslag i dokumentförstöraren.

JavaBlue 2009-12-07 10:08

Jag skulle försökt hålla tyst om det.
Satt in större delen av pengarna på olika lågrisktyper av sparande så man får några procent av stålarna utan att riskera dem.
Köpt aktier för resten av det jag tänkt att spara.
Betala av lite lån i släkten.
Köpt en bra bil till mamma och en bra till pappa. (Pappa lyckas alltid köpa kassa bilar. Bland annan har vi en Range Rover -97 med strejkande larm, ventilation och lås. Blir dyrt att laga...)
Köpt mig en lägenhet, en fin bil, en busbil och nya kläder.
Börjat plugga i den takt jag önskar.
Rest jorden runt.
Byggt en enorm solcellsanläggning och börjat promota elbilar som ett hobbyprojekt. (Fingret upp till oljeländerna. :P )
Sedan är nog pengarna slut...

SweCat 2009-12-07 16:10

Inte talat om det så gott det gick
Anställt en kock och en personlig tränare
hyrt in städhjälp varje vecka
betalat av csnlån
givit min pappa lite hjälp med olika saker han kan behöva
investerat resten och fortsatt jobba som vanligt för jag trivs med mitt liv. Möjligen tackat nej till en del uppdrag jag inte vill göra.

tartareandesire 2009-12-07 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20334350)
StateCollapse: http://www.wn.se/showpost.php?p=198181&postcount=1

Du är sannerligen sista punkten, bortsett från att det inte var 6 månader utan nästan 3år

Det är kanske bättre än att skapa femtielva nya trådar om samma ämne? :)

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20334378)
Om jag vunnit 1,8 Miljader svenska kronor hade jag:
10) jag skulle aldrig slösa bort mitt liv på att resa, det finns så många roliga projekt man kan genomföra i min närhet så jag skulle ha jobb med detta resten av livet, för det nödvändiga resandet skulle jag anställa någon i respektive projekt.
11) jag skulle ta total kontroll över min tid och bara göra de projekt jag tycker är roliga eller utvecklande för mig själv eller lönsamma så jag kan få mer resurser att göra fler projekt...

Slösa bort ditt liv med att resa? Jag tror faktiskt du skulle få ett betydligt mer berikande liv om du verkligen levde lite. Mer input ger oftast också mer output. Man presterar normalt sett betydligt bättre (framför allt av den mer kreativa varan) om man har ett varierat och berikande liv även utanför arbetet.

Jonas 2009-12-07 23:01

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20334451)

Coolt, då skall jag skriva en bot som skriver "bump" i sista tråden på alla forumen.

Så väcker man liv i alla gamla trista trådar här :D

qson 2009-12-07 23:12

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20334500)
Coolt, då skall jag skriva en bot som skriver "bump" i sista tråden på alla forumen.

Passa dig ;)
Annars kanske någon köper WN för 1,8milj och sen blockar dig!

Vem Vet? :D

Geneva 2009-12-07 23:44

Köpt så många fastigheter som möjligt i USA/Spanien.

MrBob 2009-12-07 23:58

Jag skulle anlita Conny som personlig rådgivare. Han verkar vara påläst... Jag skulle inte mäkta med att hantera så mycket pengar. Det skulle ta för mycket kraft, tid och energi från det jag egentligen tycker är roligt, och det är att arbeta.

Jag skulle snacka projekt i förtroende med Conny... och han skulle titta skeptiskt på mig och säga att om det funkar skulle han få väldigt mycket mer pengar att förvalta...

Keep the dream alive! :-)

tartareandesire 2009-12-08 00:03

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20334500)

Nu var det ju kanske inte det jag menade? OT-trådar är sällan faktaspäckade, om de nu är så trista så skriv inget i dom :)

Jonas 2009-12-08 00:06

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20334505)
Det var kanske inte det jag menade?

Jo? DU sa att det är bättre än att starta en ny tråd.
Eftersom allting redan skrivits minst en gång här så varför inte väcka alla gamla trådar till liv?

Citat:

Ursprungligen postat av qson (Inlägg 20334502)
Passa dig ;)
Annars kanske någon köper WN för 1,8milj och sen blockar dig!

Vem Vet? :D

Varför inte byta ut hela startsidan till en stor sökruta så att folk kan lära sig att söka? :)

tartareandesire 2009-12-08 00:14

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas (Inlägg 20334506)
Jo? DU sa att det är bättre än att starta en ny tråd.
Eftersom allting redan skrivits minst en gång här så varför inte väcka alla gamla trådar till liv?

Varför inte byta ut hela startsidan till en stor sökruta så att folk kan lära sig att söka? :)

Sorry, råkade klicka fel först :) Lite för trött...

Jag skrev att det är bättre att använda en gammal tråd men inte "skriva en bot som skriver 'bump' i sista tråden på alla forumen". Detta förutsatt att innehållet fortfarande är relevant. Det underlättar för alla som söker information att den finns i en eller ett par trådar istället för tio eller tjugo. Det finns trots allt ett stort antal personer som faktiskt behärskar sökningen men, visst, fler skulle inte skada :) När det gäller åsikts- eller diskussionstrådar så är det väl kanske inte så stor poäng med att använda samma tråd dock.

Headswe 2009-12-08 08:20

1. Jag hade gått ut i aftonbladet och berättat om min vinst.
2. Spenderat pengarna helt hejdlöst.
3. Gråtit ut i aftonbladet över hur pengarna förstört mitt liv och hur utblottad jag är nu.
4. Gått på kändisfester med robinssongänget.

tartareandesire 2009-12-08 08:22

Citat:

Ursprungligen postat av Headswe (Inlägg 20334521)
1. Jag hade gått ut i aftonbladet och berättat om min vinst.
2. Spenderat pengarna helt hejdlöst.
3. Gråtit ut i aftonbladet över hur pengarna förstört mitt liv och hur utblottad jag är nu.
4. Gått på kändisfester med robinssongänget.

Borde inte fyran komma lite tidigare? Om du nu inte vill vara utblottad på festerna :)

ponting 2009-12-08 08:33

Köpt upp Åre och gjort om det hawaii paradis..............:)

Headswe 2009-12-08 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20334522)
Borde inte fyran komma lite tidigare? Om du nu inte vill vara utblottad på festerna :)

Nej nej, för att festa med robinsongänget måste man väl vara totalt misslyckad och fattig? ;)

MrBob 2009-12-08 11:09

Citat:

Ursprungligen postat av ponting (Inlägg 20334524)
Köpt upp Åre och gjort om det hawaii paradis..............:)

Du tycker det visas för lite hud i Åre!? Det är mycket naket på Hawaii... Du tror inte Åre skulle förlora rätt mycket av sin själ? En del i alla fall...?

Här är en man (entreprenör) som "hade kul en vecka" med en miljard:

Madrassmiljardärens nya hopp - vindkraft
http://di.se/Avdelningar/Artikel.asp...ectionid=Ettan

Citat:

En plattform beräknas kosta cirka 950 miljoner att bygga. Men det har största enskilda ägaren Dag Landvik råd med. När han 2002 sålde madrassbolaget Tempur fick han bra betalt.

"Det gav ungefär 1 miljard, det var roligt ungefär en vecka", säger Dag Landvik till DI.

Danielos 2009-12-08 11:59

Jag skulle sluta arbeta på helgerna, anställa flera och investera det mesta av pengarna samt jobba med u-lands projekt där man lånar ut pengar till små fattiga företagare. Någon frågade i tråden om man skulle bli gladare, och att kunna vara ledig på helgen och spendera tid med familjen så kan jag inte se att man inte skulle bli gladare.

MrBob 2009-12-08 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av danielos (Inlägg 20334544)
Jag skulle sluta arbeta på helgerna, anställa flera och investera det mesta av pengarna samt jobba med u-lands projekt där man lånar ut pengar till små fattiga företagare.

http://www.kakbank.se/

Du menar typ Kakbank?

U-land är bra... men efter alla år av misslyckanden och stora summor i fel fickor är min inställning till bidrag aningen konservativ. Jag skulle kunna tänka mig att bli en "kakbanks-sponsor". Dom letar projekt och med alla stålar man man pynta 2-3 ggr mer än de dom sätter in. Men att administrera allt detta är ett heltidsjobb i sig!!

Mikrolån och Vi-skogen är okej. Det är etablerade projekt med motprestation. Läkare utan gränser, röda korset med flera är okej... men det är mera katastrofhjälp. Det är skillnad på kortsiktig och långsiktig hjälp.

För långsiktig hjälp finns inget annan hjälp än den som kräver någon typ av motprestation.

Men för att hjälpa småföretagare med mikrokrediter krävs inga astronomiska summor!!

Många internationella företag, bland annat Google och Apple, finns representerade på Kiva, http://www.kiva.org/

SweCat 2009-12-08 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20334451)

Slösa bort ditt liv med att resa? Jag tror faktiskt du skulle få ett betydligt mer berikande liv om du verkligen levde lite. Mer input ger oftast också mer output. Man presterar normalt sett betydligt bättre (framför allt av den mer kreativa varan) om man har ett varierat och berikande liv även utanför arbetet.

Man kan väl ha ett berikande liv utan att resa? Eller har jag missat något. Alla gillar inte att resa och det finns väl fler sker som berikar livet än resor?

Vebut 2009-12-08 20:57

Vet inte om jag hade gjort så mycket mer än att flyttat till ett varmare land utan vinter och snö, köpt en bmw 750 och en e30 för tok-trimmning. Hade nog varit ganska nöjd sen. ...Eller, man måste ju ha den mest extrema tekniken som går att bygga in i huset också.

Självklart hade några hundra miljoner även delats ut till släkten.

FredrikNas 2009-12-09 12:15

Mitt liv hade nog tappat mening om jag vann 1.8 miljarder, jag menar inte att tjäna pengar är allt, men det är en förbannat god känsla att spara till något och sedan köpa det när man faktiskt har jobbat hårt før att kunna gøra det.

Samtidigt skulle jag helt garanterat finna sätt att använda det, har mycket vill ha mer säger dom ju.

rocky 2009-12-09 13:13

Citat:

Peter Gibbons: I would relax... I would sit on my ass all day... I would do nothing.

Lawrence: Well, you don't need a million dollars to do nothing, man. Take a look at my cousin: he's broke, don't do shit.
Om någon annan nörd har sett filmen :)

tartareandesire 2009-12-09 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av SweCat (Inlägg 20334574)
Man kan väl ha ett berikande liv utan att resa? Eller har jag missat något. Alla gillar inte att resa och det finns väl fler sker som berikar livet än resor?

Självklart, är resa det enda man gör kanske det inte är så berikande det heller :) Men han verkade så fyrkantigt inställd, var mest det jag reagerade på. Variation är ofta berikande. Är jobba det enda man gör blir man väldigt tom till slut och har då inte mycket att erbjuda vare sig själv eller andra. Samma sak gäller om man bara spelar tv-spel eller reser eller vad som.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson