WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Spartips från BBB (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1828)

faldo 2004-03-22 01:03

Citat:

Originally posted by desdecado@Mar 21 2004, 22:05
Det är avancerat och krävs ganska mycket av "mjukvaran" att hantera hastighet. Detta är ett jobb för en router eftersom man måste jobba på nivå 4 och en switch jobbar på nivå 2.
Så självklart ställer BBB porten till lägenheten på 10mbit och inget annat.

En router är en switch som routrar... så en hårdvaru-switch som är kopplad till en mjukvarurouter funkar aldeles utmärkt =o)

Ang. BBB så vet ja inte vad du menar med "porten" me tanke på att varje IP nummer kan ha 65536 portar. Enda möjligheten att begränsa bandbredden på (vad jag vet) är genom en proxy (BBB använder en mycket avancerad sådan).

Robert 2004-03-22 01:09

Grejjen är väl den att med en hårdvarubegränsad lina på 10Mbit där informationen går "i rad" så spelar det ingen roll hur många sessions eller IP'n som tar emot datat, det delas ju bara upp på den sekventiella strömmen av data, dvs inget vunnet på detta.

hade det varit såhär så, visst:

Session#1: --->packet1---->packet6---->packet11---->osv
Session#2: --->packet2---->packet7---->packet12---->osv
...
Session#5: --->packet5---->packet10---->packet15---->osv

men, i en sekventiell ström av data i via en begränsad port i BBB's router så skickas ditt data såhär:

Session#1: --->Packet1--->Session#2: --->packet2 --->Session#3: --->packet4--->osv

(vilket antagligen skulle ta längre tid pga den overhead som mjukvaran på din client orsakar)

Robert 2004-03-22 01:12

Citat:

Ursprungligen postat av faldo
Citat:

Ursprungligen postat av desdecado
Det är avancerat och krävs ganska mycket av "mjukvaran" att hantera hastighet. Detta är ett jobb för en router eftersom man måste jobba på nivå 4 och en switch jobbar på nivå 2.
Så självklart ställer BBB porten till lägenheten på 10mbit och inget annat.

En router är en switch som routrar... så en hårdvaru-switch som är kopplad till en mjukvarurouter funkar aldeles utmärkt =o)

Ang. BBB så vet ja inte vad du menar med "porten" me tanke på att varje IP nummer kan ha 65536 portar. Enda möjligheten att begränsa bandbredden på (vad jag vet) är genom en proxy (BBB använder en mycket avancerad sådan).

Med port menas hårdvaru-porten, dvs hålet där kabeln ska in! =)
Varje fastighet har ju en switch av något slag. Det är där begränsningen sitter...

Men är det verkligen så då att det är mjukvara (firmware) som begränsar hastigheten, vilket som jag saxade ovan, verkar vara mycket avancerat. Att hårdvarumässigt flippa hårdvaruporten till 10Mbit är ju överlägset snabbare. Känns inte som om det vore en bra idé av BBB att slöa ner sin utrustning med flit....

faldo 2004-03-22 01:17

Citat:

Originally posted by desdecado@Mar 21 2004, 23:09
Grejjen är väl den att med en hårdvarubegränsad lina på 10Mbit där informationen går "i rad" så spelar det ingen roll hur många sessions eller IP'n som tar emot datat, det delas ju bara upp på den sekventiella strömmen av data, dvs inget vunnet på detta.
Linan är inte Hårdvarubegränsad... som ja tror doje nämde tidigare också.
Själva linan i sig klarar betydligt mer, å hårdvaran hos BBB klarar definitivt mer. Det är enbart mjukvara som sätter begränsningen på 10Mbit per IP.

Robert 2004-03-22 01:49

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av desdecado

Linan är inte Hårdvarubegränsad... som ja tror doje nämde tidigare också.
Själva linan i sig klarar betydligt mer, å hårdvaran hos BBB klarar definitivt mer. Det är enbart mjukvara som sätter begränsningen på 10Mbit per IP.

Jovisst, och därför kommer frågan (igen):

"Det är avancerat och krävs ganska mycket av "mjukvaran" att hantera hastighet. Detta är ett jobb för en router eftersom man måste jobba på nivå 4 och en switch jobbar på nivå 2.
Så självklart ställer BBB porten till lägenheten på 10mbit och inget annat. "

faldo 2004-03-22 02:09

Citat:

Originally posted by desdecado@Mar 21 2004, 23:49
Jovisst, och därför kommer frågan (igen):

"Det är avancerat och krävs ganska mycket av "mjukvaran" att hantera hastighet. Detta är ett jobb för en router eftersom man måste jobba på nivå 4 och en switch jobbar på nivå 2.
Så självklart ställer BBB porten till lägenheten på 10mbit och inget annat. "

Inte för att dedär såg ut som en fråga, heh... men ja kan förklara lite om du vill:

De krävas inte så mycket av mjukvaran att "hantera hastighet". Jag jobbar tex. på Siemens där vi har ca. 5000 användare på samma internet lina, det är en 2gigs lina, så flaskhalsar blir de sällan... i vilket fall som hälst så har vi en proxy server som sköter bandbredden. Detta klarar den aldeles galant. Det är de en proxy är till för =o)

Och "porten" som du pratar om är kopplad till en switch i källaren i våran fastighet... den switchen är sedan kopplad till en BBB nod, som i sin tur är kopplad till en av BBBs många tusen proxyservrar som dom har i landet. Därifrån styrs bandbredden som delas ut.

Så nu vet du de =o)

fourt 2004-03-22 11:26

Jag minns en liknande diskussion när multitrådade ftp-program dök upp. Många trodde sig kunna ladda ner med 20kByte/s med vanliga 56k Modem. Mätaren i programmet sa 20, då var det så.
Att sen hårdvaran satte begränsningen till 56kbit spelade ingen roll, flera av mina bekanta hade en övertro på sitt superduper-ftpprogram dom hittat.

faldo 2004-03-22 15:10

Citat:

Originally posted by fourt@Mar 22 2004, 09:26
Jag minns en liknande diskussion när multitrådade ftp-program dök upp. Många trodde sig kunna ladda ner med 20kByte/s med vanliga 56k Modem. Mätaren i programmet sa 20, då var det så.
Att sen hårdvaran satte begränsningen till 56kbit spelade ingen roll, flera av mina bekanta hade en övertro på sitt superduper-ftpprogram dom hittat.

Ja kommer ihåg den tiden :)

Men i detta fall är inte hårdvaran någon flaskhals ;)

Robert 2004-03-22 18:19

Så.....när kommer loggen? Det har gått 4 dagar nu...!!! :P

faldo 2004-03-22 19:02

Citat:

Originally posted by desdecado@Mar 22 2004, 16:19
Så.....när kommer loggen? Det har gått 4 dagar nu...!!! :P
Om du läste mitt tidigare inlägg så vet du när :P

kullervo 2004-03-22 19:06

Citat:

Originally posted by fourt@Mar 22 2004, 09:26

Telefonmodem kör ju komprimering. Man kan säkert komma upp i 50kb/s eller mer under hyffsat normala omständigheter. HTML-kod t.ex. komprimeras riktigt bra.

fourt 2004-03-22 19:44

Citat:

Originally posted by kullervo@Mar 22 2004, 17:06
Telefonmodem kör ju komprimering. Man kan säkert komma upp i 50kb/s eller mer under hyffsat normala omständigheter. HTML-kod t.ex. komprimeras riktigt bra.
50kByte/s antar jag du menar. Riktigt så bra går inte med modem eftersom baudraten mellan modem och dator oftast var begränsad till 115200baud, denna begränsningen ligger i serieportarna, max på 'komprimerbara' (okomprimerade textfiler) ligger på ca 12-15kByte/s.
Det är möjligt att moderna USB-modem kan komma upp i högre hastigheter på just komprimerad data, men det gäller ju som du sade bara tex HTML-kod som kan komprimeras rätt bra, ett ziparkiv får man nöja sig med 5-6kByte/s på oavsett.

Marcus 2004-03-22 20:54

börjar man diskutera hur mycket olika typer av data kan komprimeras vid överföring osv så pratar man ju egentligen om något helt annat. att sedan programmen som mäter hastigheten -tror- att det går snabbare än det går endast för att filen överförs i komprimerad form och tidsmätningen görs beroende på filens ursprungliga storlek utan att ta hänsyn till komprimeringen är ju egentligen irrelevant.

Citat:

Om man laddar ner hela paketet så tar de upp bandbredd, ja, helt rätt =o)
Men om du set att ett paket kommer å aldrig "sparar" de så tar de inte upp nånting =o)
Däremot kan ja tänkte mig att "kollen" av paket tar upp lite bandbredd, för ja har aldrig lyckats få exakt 50Mbit.. den har maxat nånstand vid 43Mbit.

självklart tar ju trafiken upp bandbredd så fort den skickar över den lina som används - oavsett om du väljer att denya/rejecta trafiken på den (lokala) mottagande datorn. med ditt resonemang skulle ju inte DOS vara ett problem. att "kollen" som du beskriver skulle "ta upp" bandbredd tolkar jag som att du försöker påvisa att paket som behöver retransmittas pga försvunna paket (packet loss av något slag) vid användning av TCP/IP (med felkontroll).

enda anledningen till att det ni beskriver möjligtvis kan fungera hos BBB är ju att bandbredden endast begränsas av mjukvara. mjukvaran tillåter isåfall en bandbredd på ex.vis 10Mbit / ip och genom att använda flera olika IP-adresser kan man komma "runt" spärren på så sätt att man förbigår den mjukvaran. detta är i sig inget konstigare än att de skulle kunna begränsa överföringshastigeten till 50Mbit / ip (med tanke på att den egentliga hårdvaru-begränsande delen av bandbredden antagligen är minst 100Mbit).

bandbredds-begränsningen läggs vanligtvis in i router/switch i det kopplingsskåp som din nätverkskabel är kopplat till just från ditt uttag i lägenheten. mjukvaru-begränsningen ställs mao in för varje fysiska port på router/switch som nätverksuttagen är kopplade till. har du flera uttag till din lägenhet som är inkopplade till två olika portar på routern/switchen med vardera begränsningen av 10Mbit har du däremot teoretiskt möjligheten till totalt 20Mbit bandbredd (om man bortser från andra möjliga begränsningar).

själv sitter jag ex.vis inkopplad på ett 100Mbit nät med mjukvarubegränsning på 15Mbit i switchen. mjukvarubegränsningen fungerar så att den helt enkelt slänger bort paket då den nyttjade bandbredden övergår 15Mbit. i praktiken kan man däremot få uppemot 20Mbit och kanske även högre pga vissa brister i mjukvarubegränsningens utformande - men det är en annan historia.

kullervo 2004-03-22 21:29

Citat:

Originally posted by fourt@Mar 22 2004, 17:44
50kByte/s antar jag du menar. Riktigt så bra går inte med modem eftersom baudraten mellan modem och dator oftast var begränsad till 115200baud...
Yes, stort B menade jag.

Jag tänkte inte på serieportens låga bandbredd. Men nuförtiden är det nog vanligast med inbyggda modem som går på PCI-bussen. Jobbade i datoraffär i STHLM-området för ett år sedan och då uppmärkasammade jag hur mycket modem det fortfarande säljs. Hajar inte hur dom hittar så många telefonkablar att stoppa in i datorerna när BBB drar in nätverk i t.om min farmors pentionärs-hyreshus.

Robert 2004-03-25 19:25

Citat:

Originally posted by faldo@Mar 19 2004, 17:29
Just nu e jag på uppdrag i Gbg... men i mitten på nästa vecka kommer ja hem, då ska ni få se en log (inte från min dator utan från Decibels FTP server) :)
K, nu är det torsdag....

faldo 2004-03-26 15:05

Den som väntar på nå gott väntar aldrig för länge ;o)

Näe, men ja måste fixa nätverksladdarna hemma, har lånat ut för många för att genoföra "beviset" till fullo. Man vill ju gå i god för de påståenden man har haft ;o)

Tobbe 2004-03-26 15:08

Jag är personligen nöjd med ett bevis som säger >10mbit. Sen om du har 2 eller 5 nätverkssladdar är mindre intressant =)

Alpha 2004-03-28 15:47

faldo:
Skulle vara tacksam om du berättade lite om vilken typ utav hårdvara du använder?
Vanlig Router? Går alla 5 nätverkssladdar från burken in i routerns alla portar? Eller hur är det uppbyggt hos dig, via en switch? Berätta gärna lite mer om hur det hårdvaromässiga fungerar...

Tack! :D

Mvh/Alper

Robert 2004-03-29 15:26

...nu har det gått 8 dagar... B)

faldo 2004-03-29 17:41

Citat:

Originally posted by Alper@Mar 28 2004, 12:47
faldo:
Skulle vara tacksam om du berättade lite om vilken typ utav hårdvara du använder?
Vanlig Router? Går alla 5 nätverkssladdar från burken in i routerns alla portar? Eller hur är det uppbyggt hos dig, via en switch? Berätta gärna lite mer om hur det hårdvaromässiga fungerar...

Tack! :D

Mvh/Alper

Från Rj45 kontakten i väggen går 1st kabel till en av portarna i en switch (DSS-8+). Du skulle oxå kunna använda en router som inte översätter adresserna (vet dock inte om de går att stänga av denna funktion.
En hub funkar däremot inte me tanke på att den kommer blanda ihop de olika IP adresserna.
Från switchen går 5st kablar till servern. dvs. att den skickar 5 st (ej adress översatta) IP nummer till en Windows 2000 server innehållande 6st nätverkskort (3Com).
På servern används WinRoute Pro (DHCP server) som med hjälp av "Advanced nat" skickar ut ett IP (via de 6e nätverkskortet) till varje dator som ligger på de NATade nätverket.

faldo 2004-03-29 17:43

Citat:

Originally posted by desdecado@Mar 29 2004, 12:26
...nu har det gått 8 dagar... B)
Du va då en otålig mäniska...
Lugn å fin... så ska du se att allt löser sig... du kan få några av min morsas lugnande tabletter om de kliar i fingrarna ;)

Tobbe 2004-03-29 18:06

Ett screenshot som bevisar överföringshastigheten ska väl inte vara så svårt att ordna?

faldo 2004-03-29 18:13

Citat:

Originally posted by Cellsynt@Mar 29 2004, 15:06
Ett screenshot som bevisar överföringshastigheten ska väl inte vara så svårt att ordna?
Absolut inte... ja ville bara fixa fram kablar till alla 5 nätverkskort (ja hade nyligen ett lan hemma då ca. 80% av mina patchkablar försvann) ... men men... ni får nöja er med 20Mbit då... ska nog hinna med de ikväll...

faldo 2004-03-30 20:04

Ledsen att de dröjde... fick till slut de kablar ja ville ha...

Ja vet inte hur man lägger in screenshots här, så de ligger på en hemsida istället...
http://sweangels.no-ip.com/winroute.jpg
http://sweangels.no-ip.com/dc.jpg

Cellsynt: Ja kommer inte in på din FTP... kan du skicka info igen tack?

Alpha 2004-04-07 00:49

vart tog Winroute länken vägen? :huh:

kullervo 2004-04-07 04:50

Har inte hängt med diskutionen riktigt, men behöver man fler nätverkskort för att köra på det här sättet? Isf har jag minst ett 4-portars 100mbit/s total full duplex-kort till salu. Jäkligt bra prestanda.
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetai...?PID=5010042240

Jonas 2004-04-07 05:21

Hur hanterar WinRoute det hela ifall FTP servern har Ratio påslaget per connection?'

Skulle vara intressant och se ifall du verkligen får nytta utav dina "50Mbit"

faldo 2004-04-07 10:16

Citat:

Originally posted by MaStEr_Pr@Apr 7 2004, 02:21
Hur hanterar WinRoute det hela ifall FTP servern har Ratio påslaget per connection?'

Jag har inte testat denna konfiguration på alla underprotokoll till TCP/IP men de funkar för Direct Connect, HTTP, FTP (i viss mån).
Jag kan tänka mig att man kan slå ut sättet winroute arbetar på genom att (som du säger) ändra på uppladnings inställningarna på tex. en FTP server. Men jag nöjer mig med att kunna ladda ner sammanlagt i 50Mbit. Min tanke va att de skulle fungera i DC, vilket de gjorde. Nu kan ja ladda ner en film på ca. 10 minuter.
Så din fråga om nytta tror jag precis blev besvarad ;)

Jonas 2004-04-07 11:15

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av MaStEr_Pr

Jag har inte testat denna konfiguration på alla underprotokoll till TCP/IP men de funkar för Direct Connect, HTTP, FTP (i viss mån).
Jag kan tänka mig att man kan slå ut sättet winroute arbetar på genom att (som du säger) ändra på uppladnings inställningarna på tex. en FTP server. Men jag nöjer mig med att kunna ladda ner sammanlagt i 50Mbit. Min tanke va att de skulle fungera i DC, vilket de gjorde. Nu kan ja ladda ner en film på ca. 10 minuter.
Så din fråga om nytta tror jag precis blev besvarad ;)

Det kanske funkar för dig tills den dag då BBB uppgraderar mjukvaran i sina switchar eller bytar ut dom till något bättre.

Du betalar för 10Mbit inte 50Mbit.

10Mbit fördelat på 5st IP = 2Mbit per IP.

Sedan får man räkna efter hur mycket WinRoute kostar också. $149 ~ 1200:-

Så det får du ta räkna med också. DÅ kan du inte betala för 10Mbit och ha 50Mbit till samma kostnad.

(Eftersom jag förutsätter att du betalar för din mjukvara som vi alla andra)

Tobbe 2004-04-07 11:44

Citat:

Originally posted by faldo@Mar 30 2004, 17:04
Ledsen att de dröjde... fick till slut de kablar ja ville ha...

Ja vet inte hur man lägger in screenshots här, så de ligger på en hemsida istället...
http://sweangels.no-ip.com/winroute.jpg
http://sweangels.no-ip.com/dc.jpg

Cellsynt: Ja kommer inte in på din FTP... kan du skicka info igen tack?

På min FTP? Jag varken driver eller har drivit en ftp... tror du tog fel på person där.

faldo 2004-04-07 11:59

Citat:

Originally posted by MaStEr_Pr@Apr 7 2004, 08:15
Det kanske funkar för dig tills den dag då BBB uppgraderar mjukvaran i sina switchar eller bytar ut dom till något bättre.

Du betalar för 10Mbit inte 50Mbit.

10Mbit fördelat på 5st IP = 2Mbit per IP.

Sedan får man räkna efter hur mycket WinRoute kostar också. $149 ~ 1200:-

Så det får du ta räkna med också. DÅ kan du inte betala för 10Mbit och ha 50Mbit till samma kostnad.

(Eftersom jag förutsätter att du betalar för din mjukvara som vi alla andra)

Du va mig en kritisk en...

För det första så har BBB precis bytt ut switcharna inför uppgraderingen till 100Mbit i min byggnad, så de e inte troligt att dom kommer byta igen snart.

"10Mbit fördelat på 5st IP = 2Mbit per IP": Helt korrekt analyserat, men det är inte vad inläggen i denna tråd handlar om.

Priset på Winroute är en engångsbetalning. Med tanke på att man spara ca. 1200:- i månaden på att använda Winroute i detta fall så är det en uppoffring jag valde utan ångest.

Din avundsjuka på att ja kan få 50Mbit kan du få behålla för digsjälv... sköt du ditt så sköter jag mitt, jag har inte sagt till någon att använda sig av min konfiguration, endas informerat om möjligheterna. Om man väljer att följa mina tips så ligger inget ansvar på mig.

Corre 2004-04-07 14:09

Jag tycker det är värt att prova själv. Det är väl det enklaste sättet att kolla om det funkar eller? Att bara tala om att nån har FEL för att den har provat en annan väg ger ingenting.

Jag ska tanka Winroute och läsa vad Faldo har skrivit och testa själv, så de så.

Marcus 2004-04-07 14:18

Citat:

hurvida enskilda serverlösningar är konfigurerade med begränsningar känns totalt ointressant i en diskussion som den här eftersom det finns oändligt många olika sätt att begränsa överföringshastigheten mellan ett specifikt par, om det är det man är ute efter.

känns som om den här tråden behöver lite hårdare moderering. ganska mycket onödiga inlägg som bara är jobbiga att läsa sig igenom och gör att nivån sjunker. var en intressant diskussion från början rent tekniskt sett hur BBB valt att konfigurera sitt nätverk men de senaste inläggen är ju helt utan värde. kanske dags att rensa lite - även detta?

faldo 2004-04-07 14:46

Citat:

Originally posted by marcuss@Apr 7 2004, 11:18
Citat:

hurvida enskilda serverlösningar är konfigurerade med begränsningar känns totalt ointressant i en diskussion som den här eftersom det finns oändligt många olika sätt att begränsa överföringshastigheten mellan ett specifikt par, om det är det man är ute efter.

känns som om den här tråden behöver lite hårdare moderering. ganska mycket onödiga inlägg som bara är jobbiga att läsa sig igenom och gör att nivån sjunker. var en intressant diskussion från början rent tekniskt sett hur BBB valt att konfigurera sitt nätverk men de senaste inläggen är ju helt utan värde. kanske dags att rensa lite - även detta?

Jag håller faktiskt med... de som från en början va ett enkelt tipps blev en diskution om moral...
Jag kan avsluta denna tråd med att säga ett par sista ord:

Den som vill prova denna metod för att se hur BBB har konfigurerat bredbandet du har, gör det.
Den som tycker allt detta verkar omoraliskt och vansinnigt, gör det inte.

Ni får gärna maila mig om ni stöter på problem som har med Winroute eller hårdvarukonfiguration att göra.

*KLART SLUT*

#Då låser jag tråden, Lastbryggan#

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson