![]() |
jag regga bla öå.com, alltid skoj att skryta med att man har en 2tecken .com ;-)
|
Det här kommer att leda till kaos i wn:s domänforum. Domäner kommer ropas ut hejvilt ;)
|
Citat:
|
Finns det någon anledning att vara återhållsam med domänköp?
|
Citat:
|
Satte mitt rekord idag med över 100 IDN domäner reggade en och samma dag. :P
|
mini julafton ju :)
satte rekord här också, ska bli riktigt kul att se om ett år vilka man behåller :P |
Jag får några riktigt bra domäner bekräftade imorgon :) ska bli kul o ha :P hehe.
|
Citat:
( sorry och va elak ) |
Haha....Detta kan komma att medföra:
- massor av fakturor som skickas ut och inte blir betalda om ett år - en del ATF tvister som IIS får hantera Jag har så många vanliga bra domäner att en eller två IDN räcker för mig. Tog dagböcker.se som passar in tillsammans med mina andra dagbok.se och dagboken.se .... |
Citat:
|
Är Annonsör.se en bra idn domän?
|
Allalänkar.se är jag ganska nöjd med ;)
|
Blev några för mig med:
målvakt.se målvakter.se läsare.se järved.se premiärer.se träffar.se sämsta.se |
premiärer.se gillar jag, kan bli shysst
|
Har reggat ett 40-tal. Ett urval:
drömbilen.se ålandskryssning.se affärshotell.se krögaren.se (+ krögarn) omröstning.se sångpedagog.se säsongskort.se löntagaren.se hjälmar.se önskning.se bröstkirurgi.se |
Citat:
I nio fall av tio kommer det hela bara leda till förvirring om man inte har båda domänerna - såväl med som utan prickar. Skulle själv aldrig våga branda och satsa på en tjänst där jag endast har den ena domänen... Tillhör själv skaran som tycker det här var bland det mest korkade IIS kommit med... |
Citat:
Detta kommer som en chock för mig, de kommentarer jag ser här verkar ju inte antyda på något sånt alls: "Jag har redan två spekulanter" "Är detta är bra domän?" "Vad är denna värd?" "Jag reggar allt jag kommer på!" Kan väl inte mer än ställa mig till skaran jag med och skaka på huvet över idiotin bakom detta förslaget och konstatera att vi nu har ännu fler fulregistrerare än någonsin i Sverige. Har aldrig tyckt om domänhandel i spekulationssyfte men där lär det inte bli någon ändring, synd bara att göra det ännu värre än det redan var! |
Själv registrerade jag ett gäng domäner också. Och på alla dom så hade jag någon mer eller mindre bra idée.
|
Har beställt 0 st :)
|
Här kommer ett gäng till domäner som nu är bekräftade.
belöning.se inställningar.se webbdomäner.se biobesök.se sms-tjänster.se ledigadomäner.se webbdomän.se städare.se skånes.se göteborgs.se |
Att de allra flesta IDN registreringarna skett i SEO, Adsense och spekulationssyfte kan vi väl alla vara överens om, men med facit över första dagen i hand kan jag säga att det skett en ökning av icke-IDN domäner också: av 3586 registrerade domäner så var 2914 IDN dvs 672 var "vanliga domäner"(mot 350-400 en vanlig dag). Eftersom jag förutsåg att något sånt här skulle hända när IE7 har stöd för IDN, plockade jag några 2-teckens IDN-domäner för en månad sedan - men kommer att registrera fler innan 31/12 !
(Jag har för övrigt hela listan över vilka IDN-domäner som registrerats första dagen i alfabetisk ordning för den som är intresserad eller behöver idéer, Men ni får PM:a mig för URL eftersom den är för stor att publicera här.) --- Själv anser jag att detta med fria IDN-domäner är bra för .se som toppdomän, men samtidigt stämmer det ju givetvis att spekulationer och domänhandeln kommer att öka dramatiskt med .se-domäner framöver. Men det ser jag som ofrånkomligt ändå med tanke på hur det ser ut för många andra TLDer - Domännamn är internets guld - endera vaskar du själv eller står brevid och grymtar att guldet ska ligga kvar.. Jag tycker för övrigt att formuleringen från IIS är riktigt "ful": "Vi förväntar oss att våra ombud kommer att agera ansvarsfullt och i linje med god affärsetik." Eftersom dom med detta själva friskriver sig från allt ansvar och OM nåt går snett så är det ombudens fel och då kan dom ju enligt nya avtalet kicka ombuden efter tycke och smak. Om sen var 100:e registrerade IDN-namn blir objekt för tvistlösning a´ 10 000:- så har ju IIS att göra ett tag framöver :D Skillnaden mellan detta och "fulregistreringar" är att hela denna aktivitet gjorts möjlig och är påhejad av domänregistret och att det inte satts någon antalsgräns. "Fulregistreringar" i traditionell mening är väl inte subventionerad av domänregistret..? :unsure: Vi bör heller inte glömma målet att IIS vill uppnå 1 miljon registrerade .se-domäner år 2010.. |
jippie :D jag glömde att jag hade ansök.se också
|
blä.se fick det bli! :-)
|
Citat:
|
Mina domäner hittils är:
åre-sälen.se alltså.se blogghjälp.se dataskärm.se dubbdäck.se fågelhund.se fläskfile.se gräsligt.se krök.se söka-jobb.se |
Lite geofrafiska domäner
Göteborgs.se Köln.se Düsseldorf.se Skånes.se Lite internet domäner ö-a.se Inställningar.se Ledigadomäner.se Webbdomän.se Webbdomäner.se Ansök.se sms-tjänster.se gratis-gästbok.se |
En fråga här. Läste på loopias sida att det endas var gratis ett år. Så då om jag köper massor kommer jag ju få en väldigt stor räkning nästa år inte sant?
Eller är det att man får fixa hur många som helst gratis tills nästa år? Fattar inte riktigt hehe |
Citat:
|
Om nån orkar: leverpastéj.se ledig. Likaså ödeö.se
Jag orkar inte ha fler sådana skitdomäner ;).. åwg.se och ateljé.se också beställda.. |
Citat:
:P |
Tog ett gäng jag också:
beställtaxi .se (projekt) bytfälg .se (projekt) gudhörbön .se köpaktier .se |
jag reggade:
använd.se hörlur.se nätdel.se sisjön.se :) |
Jag undrar om många kommer bli av med sina IDN domäner. Det kan handla om varumärkes intrång eller liknande.
|
Jag fick tag på ett par domäner men dem jag är mest nöjda med är dessa:
attgöra.se sökmig.se fjärrskrivbord.se köpnydomän.se köpnytt.se förstora.se förminska.se |
Lite tråkigt att IIS valde att gøra på detta viset. Men men, några fick man ju ændå registrera.
samhällsinfo.se åkerier.se äldreboende.se idn-domäner.se träningsprogram.se prisvärd.se |
En liten fråga här ang. IDN-domäner... jag registrerade en domän jag är nöjd med.. men hur är det att bygga hemsidor på dessa domäner? Kommer det att strula till sig i vissa webbläsare eller andra ställen, eller kommer allting att funka lika klockrent som med vanliga domäner på alla sätt och vis?
|
Tänkte beställa göranglück.se men den var redan tagen av någon Olof. :D
|
Citat:
Det kommer inte att fungera klockrent om du lägger upp sidan idag. Med tiden kommer det att fungera bättre och bättre (snart släpper ju tex microsoft IE7 med inbyggt stöd för dessa domäner) men helt perfekt kommer att dröja länge. |
Vissa använder redan IE7 dessutom.
|
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson